sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Rusko dokončilo družicovou síť včasné výstrahy

2. listopadu v 7:48 SEČ odstartovala z rampy 43/4 na kosmodromu Pleseck raketa Sojuz-2.1b. Pod svým aerodynamickým krytem měla schovanou šestou družici pro nový ruský systém včasné výstrahy. Jakmile náklad dosáhl oběžné dráhy, dostal krycí označení v tradičním formátu – Kosmos 2563. Řada pojmenovaná Tundra, Kupol či EKS představuje novou generaci ruských družic systému včasné výstrahy. Jejich úkolem je nahradit starší systémy US-K a US-KMO, které patřily pod systém Oko-1.

Družice Kupol jsou součástí vývojového programu družic včasné výstrahy, které mají identifikovat start případné balistické střely, čímž doplňují radarové systémy včasné výstrahy jako je třeba Voroněž. Tato síť včasné výstrahy má dát svému majiteli rychlou informaci o potenciálním jaderném útoku a také poskytnout informace pro obranné systémy, které chrání Moskvu a další potenciální cíle na území Ruska včetně systémů raketové obrany a středisek k protiútokům.

Vývoj systému EKS započal v roce 2000, ovšem ministerstvo obrany nepřidělilo tomuto projektu kontrakt až do roku 2007. Tehdy byla RKK Eněrgija pověřena návrhem družicové platformy, přičemž k prvnímu startu mělo dojít v roce 2009. Projekt však potkalo několik problémů včetně změn požadavků, dokonce došlo i na soudní spor. To vše vedlo k odkladům prvního startu až na 11. listopadu 2015.

Sojuz-2.1b startuje z rampy 43/4 na kosmodromu Pleseck s družicí GLONASS-K-17.
Sojuz-2.1b startuje z rampy 43/4 na kosmodromu Pleseck s družicí GLONASS-K-17.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Sojuz-2.1b je jednou ze tří v současné době aktivních variant raket z rodiny Sojuz a velmi připomíná starší verze raket Sojuz. Její centrální tělo totiž obklopují čtyři pomocné stupně na kapalné pohonné látky. Stejné uspořádání najdeme i na verzi Sojuz-2.1a, ovšem verze Sojuz-2.1v už postranní stupně neobsahuje. Raketa Sojuz byla poprvé představena v roce 1966, kdy vznikla odvozením z nosiče Vostok, který sám vycházel z mezikontinentální balistické rakety R-7. Ačkoliv první čtyři starty sice skončily havárií, raketa nakonec úspěšně dosáhla oběžné dráhy. Mezi dalšími variantami rakety Vostok najdeme i verzi Molnija, která dostala dodatečný čtvrtý stupeň, který jí umožnil dosahovat výrazně protáhlé oběžné dráhy, která nese její jméno.

Při středečním startu byl využit i horní stupeň Fregat. Plány na přepracování Sojuzu pro tento nový stupeň byly představeny v 90. letech minulého století a vycházelo se z pohonného modulu meziplanetárních sond Phobos. Ruská kosmická agentura sice plány schválila (a souhlas udělilo i ruské ministerstvo obrany), ale nedostatek financí tehdy zabránil realizaci. Založení společnosti Starsem, která začala nabízet starty raket Sojuz na mezinárodním trhu, umožnilo vytvořit méně ambiciozní raketu – Sojuz-U/Fregat, označované také jako Sojuz-Fregat. Sojuz-U/Fregat disponoval horním stupněm Fregat, který se používal na už existující raketě Sojuz-U. Nosič tak získal nosnost 1350 kg na dráhu přechodovou ke dráze geostacionární.

Vizualizace horního stupně Fregat.
Vizualizace horního stupně Fregat.
Zdroj: https://www.esa.int/

Navzdory předešlým problémům byla nosná raketa Sojuz nakonec vyřazena z provozu a nahradila ji nová rodina raket – Sojuz-2. Tyto nosiče už používají digitální řídící systém a disponují vylepšeným třetím stupněm, který pohání nový motor. Raketa tak může na stejnou dráhu přechodovou ke dráze geostacionární dopravit 3250 kilogramů. Rakety Sojuz-U a Sojuz-FG létaly do roku 2017, potažmo 2019. Poslední mise rakety Sojuz-FG dopravila na oběžnou dráhu pilotovanou kosmickou loď Sojuz MS-15.

Středeční mise odstartovala z rampy 43/4 na kosmodromu Pleseck. Tato základna je jedním ze tří kosmodromů, které v současné době používá ruská armáda, ale i státní kosmická agentura Roskosmos. Zbylé dva kosmodromy, které Rusko využívá, jsou Bajkonur v Kazachstánu, který dříve bývalý součástí Sovětského svazu, a Vostočnyj na ruském Dálném východě. V 60. letech byly původní rampy pro armádní nosiče R-7 předělány, aby umožnily starty kosmickým raketám odvozeným z původní R-7. První orbitální let z kosmodromu Pleseck proběhl 17. března 1966, když raketa Vostok-2 vypustila družici Kosmos-112, což byla družice pro první sovětský optický průzkumný systém na nízké oběžné dráze Země.

Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2022/10/10102022-Soyuz-2-Glonass-k-10.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2022/11/upscaled.jpg
https://www.esa.int/…/Fregat_upper_stage_diagram_pillars.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
15 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Krakra
Krakra
2 let před

Proč verze Sojuz-2.1v neobsahuje postranní stupně? – jinak podle obrázků vypadá stejně.

Krakra
Krakra
2 let před

To je velká zpráva, že ten původní Sojuz byl konečně vyřazen, vždyť to byl už veterán.
Vypadá to, že koncepčně je verze 2 stejná jako verze 1.

Radek V.
Radek V.
2 let před

Sojuz bez bočních stupňů má výrazně menší nosnost – je to lehká raketa a la Vega, podobnou Rusové nemají – starých balistických mají málo kvůli Ukrajině – nespolupráce firem na přestavbě. Nové balistické jsou drahé. Lehká Angara je ještě dražší.
Systém včasné výstrahy je dobrá zpráva pro bezpečí světa – Rusko bylo hodně nervózní, když systém nefungoval, a s paranoidním Putinem a spol. to bylo ještě horší.

Ričrd
Ričrd
2 let před
Odpověď  Radek V.

„Sojuz bez bočních stupňů má výrazně menší nosnost“. Sojuz bez bočních stupňů se ani neodlepí z rampy.

Snad se nepletu. Hmotnost centrálního stupně je 105t, tah RD-108 779kN (79,4t). TWR: 79,4 / 105 = 0.75 a to nepočítám s horním stupněm.

Ričrd
Ričrd
2 let před
Odpověď  Ričrd

Sypu si popel na hlavu, unikla mi existence verze Sojuz 2.1v.

PetrDub
PetrDub
2 let před
Odpověď  Ričrd

V ruské kosmonautice těch novinek není tolik, aby se to vyplatilo sledovat :-). Pravda je, že Sojuz 2.1v není „Sojuz 2.1b bez postranních stupňů“, ale spíš jiná raketa. Má motor NK-33 s tahem na hladině moře přes 1,5MN, což řeší problém s neodlepením od země. Fakticky je to spíš přerostlý druhý stupeň Sojuzů, než původní první bez boosterů. Ostatně tak nějak to píše i anglická wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Soyuz-2-1v.

Spytihněv
Spytihněv
2 let před

Přál jsem Rusku, aby mise selhala. Jako u všech jejich vojenských akcí.

Ričrd
Ričrd
2 let před
Odpověď  Spytihněv

Tiše s vámi souhlasím.

mauron
mauron
2 let před
Odpověď  Spytihněv

Tak hlavně, aby ta družice teď neselhala, tedy aby neposlala signál o údajném startu neexistujících balistických raket, který si vydedukuje z výrazných červánků na dalekém horizontu. Ve velíně raketového vojska by nemusel sedět druhý Petrov, který by se taky rozhodl mašinérii okamžitého odvetného útoku zastavit.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  mauron

Sledovací systémy jsou naštěstí jištěné.

Cateye
Cateye
2 let před
Odpověď  Spytihněv

Zajímavé jak někteří lidé ve dvou větách dokážou odhalit světu svůj mindrák, informační bublinu a ještě vymytý mozek… 😀

Spytihněv
Spytihněv
2 let před
Odpověď  Cateye

Ano, to se vám podařilo.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Cateye

Pánové, bez těch osobních invektiv!

Michal Václavík
2 let před

Přijde mi, že článek je spíš o nosné raketě Sojuz než o družici Tundra. Chápu, že jde o překlad, ale tuto pasáž bych klidně oželel a raději viděl statistiku startů družic systému Kupol a třeba srovnání se starším systémem Oko a obdobnými americkými systémy. A to zejména i s ohledem na to, že dle nadpisu je nový systém dokončen.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před

Bohužel nemohu v tomto směru posloužit. V časové nouzi jsem zpracoval to, co bylo zrovna k dispozici. Třeba se navrženého pohledu na téma ujme nějaký jiný člen redakce.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.