sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Skládání první rakety Vega-C

Sestavování nosné rakety Vega-C, která vyrazí na svou premiérovou misi, začalo 15. dubna dopravením prvního stupně P120 na tuhé pohonné látky na vzletovou rampu raket Vega, která se nachází na evropském kosmodromu v Kourou ve Francouzské Guyaně. Mimochodem P120 bude létat i na raketě Ariane 6 – buďto ve dvojicích nebo ve čtveřicích (podle charakteru mise) jakožto pomocný urychlovací stupeň. V průběhu 22. dubna došlo k usazení mezistupně na vrchol P120C. Na tomto mezistupni pak bude umístěn druhý stupeň Z40, který je také na tuhé pohonné látky.

Usazování mezistupně na první stupeň premiérové rakety Vega-C.
Usazování mezistupně na první stupeň premiérové rakety Vega-C.
Zdroj: https://www.esa.int/

Hlavním nákladem premiérového startu nové evropské rakety bude vědecká družice LARES-2, za kterou stojí Italská kosmická agentura ASI. Sekundární náklad pak tvoří šest CubeSatů. Jelikož si evropská raketa Vega vedla velice dobře, rozhodly členské státy ESA na setkání ministrů v prosinci 2014, že schválí vývoj silnější varianty Vega-C, která má reagovat na vývoj trhu a dlouhodobé potřeby zákazníků. Vega-C u referenční polární oběžné dráhy ve výšce 700 kilometrů nabízí nosnost až 2,2 tuny oproti dosavadní tuně a půl. Kromě toho také nabízí větší prostor pro uložení nákladu. Nová verze rakety by měla pokrýt známé potřeby evropských zákazníků bez navýšení provozních nákladů.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…Vega-C_inaugural_flight_VV21.jpg
https://www.esa.int/…interstage_integration.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
MarekB
MarekB
2 let před

Díky za článek. Podla údaju nosnosti sa bude Vega-C zaraďovat medti stredne ťažké nosiče?

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  MarekB

Ta hranice není úplně ostře definovaná, ale z mého osobního pohledu je 2,2 tuny na SSO v 700 km stále spíše lehký nosič. Středně silný nosič by podle mého názoru měl na takovou dráhu dopravit alespoň 3, spíše 4 tuny. Ale je to asi individuální.

MarekB
MarekB
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Jasne, díky za odpoveď. Je to neco jak polárna obežná dráha – není presne na stupne definovaná.

Radek
Radek
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Takže i takový Antares považujete za lehký nosič? 🙂

Vojta
Vojta
2 let před
Odpověď  MarekB

Taky mě trochu překvapilo, jak moc přidali na nosnosti. S kategorizací bych si hlavu nelámal, důležitější je, proč se k tomu rozhodli a jaké to bude mít následky.
Důvodem je především využití motoru P120 jak na Veze-C tak na Ariane 6. Výkony horních stupňů z toho musejí být odvozené, aby byl nosič efektivní.
Následkem bude spolu se zavedením Ariane 62 zmenšení díry mezi Vegou a Ariane a tím pádem vcelku bezbolestné vyřazení Sojuzu z flotily ESA. Na druhou stranu vznikla větší díra pod Vegou. K Electronu je celkem daleko (200 kg na SSO), ale uvidíme, jak si povede Firefly Alpha, která by to mohla vyplnit (630 kg na SSO).

Radek
Radek
2 let před
Odpověď  Vojta

Vega C je hlavně navržená tak, aby ekonomicky pokryla program Copernicus a další podobné mise. Používat na tento účel A62 nebo Falcon 9(který letěl se Sentinelem 6 za 95 milionů dolarů) by se dost prodražilo.
P120 bude v příštích letech ještě posílen, což přidá Ariane6 dvě tuny na LEO. Nikde jsem nenašel údaj o kolik bude silnější Vega C, ale pár stovek kilogramů na SSO to bude.
Vega C může teoreticky letět i bez boosteru (tzv. Vega C light) s nosností do 500 kg, což může vykrýt díru pod Vegou. V Evropě se ale vyvíjí i další rakety o podobné nosnosti a určitě bude politická vůle spíš protlačit je.

Radek
Radek
2 let před
Odpověď  MarekB

Obecně má mít středně těžký nosič nosnost minimálně 2t na LEO, což Vega-C splňuje. I když sovětská definice byla tužím až od pěti tun.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.