sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

SLS se pere s nadzvukovým větrem

Představte si, že jedete autem po dálnici a napadne vás vystrčit ruku z okénka. Ihned pocítíte výrazný tlak a pokud by po vás někdo chtěl, abyste drželi prsty ve stabilní poloze, považovali byste takový úkol za šílený. Gratulujeme, právě jste na vlastní kůži poznali, jaké to je bojovat s aerodynamickými silami. A to všechno proběhlo v rychlosti několika desítek kilometrů za hodinu. Co ale dokáže proudění vzduchu o rychlosti řekněme  dvakrát vyšší než je rychlost zvuku? řidičovu ruku necháme v tomhle případě naštěstí na pokoji, místo ní si vezmeme zmenšený model budoucí superrakety SLS. Ta je sice mnohem pevnější než lidská paže, ale aerodynamické síly na ni působí úplně stejně.

Zkoušky v aerodynamickém tunelu už patří k všeobecnému koloritu stavby nových technologií. Používají se jak pro nová sportovní auta, letadla, rychlovlaky, ale i lopatky větrných elektráren. Je proto logické, že se větrnému tunelu nevyhnou ani rakety a kosmické lodě. Testování musí být o to důkladnější, pokud na zkoušeném stroji bude v budoucnu létat lidská posádka – tak jako v případě SLS.

Příprava zmenšeného modelu rakety SLS pro zkoušky v aerodynamickém tunelu.
Příprava zmenšeného modelu rakety SLS pro zkoušky v aerodynamickém tunelu.
Zdroj: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net

Jenže jak otestovat aerodynamické síly na raketě, která se zatím ještě nepostavila? Pro potřeby zkoušek se používají zmenšené modely, se kterými se navíc, na rozdíl od mnoho desítek metrů dlouhých struktur, mnohem lépe pracuje. Pro potřeby zkoušení superrakety SLS vznikly hned čtyři modely tří různých verzí tohoto nosiče. Nechyběla mezi nimi ani zmenšená verze modelu, který si v roce 2017 odbyde premiéru letem k Měsíci.

Zkoušky zmenšených modelů SLS ve větrném tunelu probíhají už delší dobu. Před několika týdny ovšem postoupily na mnohem vyšší úroveň přesnosti. Místo malých modelů se začaly testovat modely o výšce kolem dvou metrů. Na nich je možné detailněji pozorovat chování vzduchu v supersonických rychlostech, lépe se hledají turbulence, víry i další projevy interakce vzduchové masy s tělem zkoušeného objektu.

Pro další kolo zkoušek modelů SLS posloužil větrný tunel v kalifornském Ames Research Center. Nejprve se testovalo v tunelu s průřezem o rozměrech 3,3 x 3,3 metry. Tady byly modely vystaveny transsonickým rychlostem – čelily náporům větru o rychlosti 0,7 – 1,3 Mach. Poté se již pracovníci pustili do důkladnějšího, supersonického testování. V menším tunelu, jehož průřez byl jen 2,7 x 2 metry už si musely modely poradit s rychlostí 1,5 – 2,5 Mach.

Tady už se začaly objevovat síly, které si zaslouží pozornost. Každý test byl monitorovaný stovkami snímačů, které měřily tlak vyvíjený na konstrukci, její deformace, vibrace a další hodnoty. Ukázalo se například, že kolem palivových vedení, nebo urychlovacích bloků vznikají turbulence, což ovšem nikoho nepřekvapilo.

Model rakety SLS v aerodynamickém tunelu
Model rakety SLS v aerodynamickém tunelu
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Testy probíhaly hned v několika vlnách – kromě různých rychlostí větru se testovalo, jaký vliv na chování konstrukce budou mít různé náklony rakety. Během testů získané údaje se nepoužijí jen při samotném navrhování letového hardwaru. Je jasné, že díky nim budou inženýři vědět, kde jsou silné vibrace a kde je tedy potřeba přidat výztuhy, nebo zesílit stěny. Kromě toho se ale data použijí i při programování řídícího počítače. Ten totiž kromě jiného zodpovídá za dodržování letového profilu – jinými  slovy řídí sklon startující rakety.

Díky testům v aerodynamickém tunelu tak NASA za poměrně nízkou cenu získá kriticky důležité údaje, které budou klíčové pro bezpečnou konstrukci stroje, který dostane astronauty k asteroidům a jednou možná i k Marsu.

Zdroje informací:
http://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://spacefellowship.com/…/679682main_TWT_Schlieren_cropped_946-710.jpg
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/…/1264901_454286451353844_485648444_o.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/t11-0265_sls_10s_6_1.jpg?itok=AS9gc2wm

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.