sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

NASA vybrala lokalitu pro rover VIPER

V roce 2023 má americké vozítko VIPER (Volatiles Investigating Polar Exploration Rover) přistát blízko západního okraje kráteru Nobile u jižního pólu Měsíce. Tady začne mapovat a prozkoumávat povrch i podpovrchové vlastnosti oblasti s důrazem na přítomnost vody a dalších zdrojů. VIPER dopraví na povrch lander Griffin od firmy Astrobotic, který vynese raketa Falcon Heavy od SpaceX. Pracovištěm roveru se stane okolí jižního pólu Měsíce, což je jedna z nejchladnějších lokalit v naší soustavě. Zatím ještě žádná kosmická mise v této oblasti nepracovala a vědci ji tak mohli prozatím studovat pouze na dálku – třeba s pomocí sondy LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter) nebo sebevražedné LCROSS (Lunar Crater Observation and Sensing Satellite).

Data z těchto a dalších misí pomohla vědcům zjistit, že se v trvale zastíněných kráterech v okolí měsíčních pólů nachází led a další potenciální zdroje. Po komplexním procesu výběru přistávací oblasti pro rover VIPER padla volba na hornatou lokalitu na západ od kráteru Nobile. V rozhodovacím procesu hrála velkou roli průchodnost terénu a přítomnost vědecky zajímavých lokalit, mezi kterými nechybí trvale zastíněné krátery.

Vizualizace hornatého terénu západně od kráteru Nobile, který je posetý menšími krátery. V oblasti najdeme trvale zastíněná místa, ale i lokality, které jsou téměř neustále osvětlené. Okolí kráteru Nobile je pro VIPER nejvhodnější z hlediska navigace, komunikace i vědeckého výzkumu.
Vizualizace hornatého terénu západně od kráteru Nobile, který je posetý menšími krátery. V oblasti najdeme trvale zastíněná místa, ale i lokality, které jsou téměř neustále osvětlené. Okolí kráteru Nobile je pro VIPER nejvhodnější z hlediska navigace, komunikace i vědeckého výzkumu.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Jakmile se VIPER dostane na povrch Měsíce, přinese skutečná povrchová měření přítomnosti vody a dalších zdrojů v okolí lunárního jižního pólu. Oblasti, které obklopují kráter Nobile, vykazovaly nejlepší podmínky pro splnění tohoto úkolu,“ říká Thomas Zurbuchen, přidružený administrátor pro vědecký výzkum a dodává: „Data, která VIPER přinese, poskytnou vědcům z celého světa, kteří studují Měsíc, lepší pohled na původ tohoto tělesa, jeho vývoj a historii. Údaje také pomohou lépe připravit budoucí mise Artemis mířící k Měsíci a dál. Budeme moci lépe porozumět lunárnímu prostředí v těchto dříve neprozkoumaných oblastech vzdálených stovky tisíc kilometrů.

Kráter Nobile je impaktního původu – vznikl při kolizi s menším kosmickým objektem. Nyní je prakticky nepřetržitě schovaný ve stínech, což umožňuje, aby se tu zachoval led. Obvod kráteru Nobile navíc lemují menší a přístupnější krátery, ve kterých VIPER také najde ideální podmínky pro své pátrání po ledu a dalších zdrojích. „Výběr přistávací oblasti pro VIPER je úžasné a důležité rozhodnutí pro nás všechny,“ přiznává Daniel Andrews, projektový manažer mise VIPER a dodává: „Roky studií se využily při vyhodnocování polární oblasti, kterou VIPER prozkoumá. Rover se vydá na neprobádané území, aby ověřil hypotézy a odhalil důležité informace pro budoucí průzkum vesmíru lidmi.

Vědci z NASA vypracovali také trasy, po kterých by mohl rover jezdit, přičemž museli zohlednit skutečnost, že VIPER bude během své 100 dní dlouhé mise využívat sluneční záření k dobíjení akumulátorů a také k ohřevu. Oblast blízko kráteru Nobile nabízí v tomto směru značnou flexibilitu. Aktuálně plánovaná trajektorie umožní roveru navštívit nejméně šest vědecky atraktivních lokalit a ještě zbyde čas navíc. „Náš výběr přistávací oblasti byl postaven na vědeckých prioritách,“ popisuje Anthony Colaprete, vedoucí vědecký pracovník mise VIPER z Ames Research Center v kalifornském Silicon Valley a dodává: „Hledáme odpovědi na pěkně komplexní otázky a studium zdrojů na Měsíci, které prošly zkouškou času, nám na ně pomůže odpovědět.“ Tým kolem roveru VIPER by rád zjistil, jak se vůbec na Měsíc dostala dnes zmrzlá voda a další zdroje. Vědci by také rádi zjistili, odkud tyto materiály pochází a jak se jim podařilo zachovat po miliardy let, jak unikají a kam míří.

Rover VIPER opouští lander Griffin.
Rover VIPER opouští lander Griffin.
Zdroj: http://astrobotic-assets.s3.amazonaws.com/

Oblast, kterou bude VIPER v lokalitě kráteru Nobile prozkoumávat, má přibližně plochu 93 kilometrů čtverečních, přičemž se očekává, že rover během své mise ujede mezi 16 a 24 kilometry. Během této doby má vozítko navštívit pečlivě vybrané oblasti vědeckého zájmu, které mohou poskytnout lepší pohled na široké spektrum různých lunárních prostředí. Tým kolem mise VIPER se také bude snažit o charakteristiku ledu a dalších zdrojů v těchto oblastech s použitím palubních senzorů a vrtačky. Při pohybu mezi vědecky atraktivními oblastmi má VIPER odebrat pomocí vrtačky podpovrchové vzorky nejméně ze tří míst. Analýza těchto vzorků z různých hloubek a za různých teplot pomůže vědcům lépe předvídat, kde ještě by se na Měsíci mohl nacházet led. Budou při tom vycházet z podobnosti terénu a postupně tak bude moci NASA vytvořit globální mapu zdrojů. Tato mapa společně s dalšími vědeckými poznatky, které VIPER nasbírá, umožní vědcům lépe porozumět rozložení zdrojů na Měsíci a pomůže lépe připravit budoucí pilotované mise, které by měly v budoucnu zahájit dlouhodobou přítomnost lidí na povrchu Měsíce.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/03_viper_hi_res_explore.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/viper_landing_site.png
http://astrobotic-assets.s3.amazonaws.com/20A_MEDIA_04.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
DanT
DanT
3 let před

Dokáže někdo prosím (klidně i podrobněji) vysvětlit, proč mají marsovské rovery 6 kolový podvozek a VIPER má jen 4 kolový? Je to dáno rozdílem vlastností povrchu, topologií terénu, financemi, nebo něčím jiným?

Díky.

Miroslav Pospíšil
Editor
3 let před
Odpověď  DanT

Spíš bych to viděl na kombinaci parametrů jako tíhové zrychlení, vlastnosti terénu, hmotnost a rozměry roveru, poloha jeho těžiště, schopnost automomní navigace = účinné vyhýbání se překážkám a míra přijatelného rizika ztráty mise. Pak vám může pro některou kombinaci vyjít dostatečný čtyřkolový podvozek a jinde zase zvolíte raději šestikolový.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před

Osobně bych řekl, že svou roli mohou sehrát i nízké teploty. Méně kol = méně pohyblivých dílů = menší riziko, že něco zkřehne a praskne.

pave69
pave69
3 let před
Odpověď  DanT

4kolý VIPER má větší manévrovatelnost, dokáže jet jakýmkoli směrem bez natočení „těla“ a dokáže dokonce „plavat“ v jemném prachu (takový hadový pohyb). Tolik výhody.
Nevýhodou je, že poškození/porucha jediného kola ho pravděpodobně znehybní.
Uvidíme, tipoval bych, že se v provozu prakticky nějaké velké rozdíly neukáží.

Ferda
Ferda
3 let před
Odpověď  DanT

A co takovy Lunochod, ten mel kol hned 8… 😉

Miroslav Pospíšil
Editor
3 let před
Odpověď  Ferda

Ano, ale to byla konstrukce ze 60. let, kdy rusové potřebovali velkou míru jistoty, že podvozek bude schopen zajistit spolehlivou pohyblivost vozítka i v případě závady na 1 či možná více kolech a bude zvládat průjezd neznámým terénem poměrně velkou rychlostí 1, nebo 2 km/h. Dnes už 8-mi kolový podvozek není nutný.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.