sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

DARPA

Zástupce DARPA uvedl, že agentura zrušila projekt vesmírného jaderného pohonu DRACO, který vyvíjela společně s NASA. Důvodem je částečně analýza, která ukázala, že vývoj byl předběhnut pokrokem v konvenčních nosných systémech.

Národní geoprostorová agentura

Americká Národní geoprostorová agentura 2. července oznámila, že v rámci svého programu Luno, iniciativy zaměřené na rozšíření integrace umělé inteligence a komerčních dat do operací národní bezpečnosti, udělila zakázky komerčním firmám zabývající se družicovými snímky a analýzou v hodnotě přes 70 milionů dolarů.

Gateway, Artemis IV a V

Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

NASA vybrala lokalitu pro rover VIPER

V roce 2023 má americké vozítko VIPER (Volatiles Investigating Polar Exploration Rover) přistát blízko západního okraje kráteru Nobile u jižního pólu Měsíce. Tady začne mapovat a prozkoumávat povrch i podpovrchové vlastnosti oblasti s důrazem na přítomnost vody a dalších zdrojů. VIPER dopraví na povrch lander Griffin od firmy Astrobotic, který vynese raketa Falcon Heavy od SpaceX. Pracovištěm roveru se stane okolí jižního pólu Měsíce, což je jedna z nejchladnějších lokalit v naší soustavě. Zatím ještě žádná kosmická mise v této oblasti nepracovala a vědci ji tak mohli prozatím studovat pouze na dálku – třeba s pomocí sondy LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter) nebo sebevražedné LCROSS (Lunar Crater Observation and Sensing Satellite).

Data z těchto a dalších misí pomohla vědcům zjistit, že se v trvale zastíněných kráterech v okolí měsíčních pólů nachází led a další potenciální zdroje. Po komplexním procesu výběru přistávací oblasti pro rover VIPER padla volba na hornatou lokalitu na západ od kráteru Nobile. V rozhodovacím procesu hrála velkou roli průchodnost terénu a přítomnost vědecky zajímavých lokalit, mezi kterými nechybí trvale zastíněné krátery.

Vizualizace hornatého terénu západně od kráteru Nobile, který je posetý menšími krátery. V oblasti najdeme trvale zastíněná místa, ale i lokality, které jsou téměř neustále osvětlené. Okolí kráteru Nobile je pro VIPER nejvhodnější z hlediska navigace, komunikace i vědeckého výzkumu.
Vizualizace hornatého terénu západně od kráteru Nobile, který je posetý menšími krátery. V oblasti najdeme trvale zastíněná místa, ale i lokality, které jsou téměř neustále osvětlené. Okolí kráteru Nobile je pro VIPER nejvhodnější z hlediska navigace, komunikace i vědeckého výzkumu.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Jakmile se VIPER dostane na povrch Měsíce, přinese skutečná povrchová měření přítomnosti vody a dalších zdrojů v okolí lunárního jižního pólu. Oblasti, které obklopují kráter Nobile, vykazovaly nejlepší podmínky pro splnění tohoto úkolu,“ říká Thomas Zurbuchen, přidružený administrátor pro vědecký výzkum a dodává: „Data, která VIPER přinese, poskytnou vědcům z celého světa, kteří studují Měsíc, lepší pohled na původ tohoto tělesa, jeho vývoj a historii. Údaje také pomohou lépe připravit budoucí mise Artemis mířící k Měsíci a dál. Budeme moci lépe porozumět lunárnímu prostředí v těchto dříve neprozkoumaných oblastech vzdálených stovky tisíc kilometrů.

Kráter Nobile je impaktního původu – vznikl při kolizi s menším kosmickým objektem. Nyní je prakticky nepřetržitě schovaný ve stínech, což umožňuje, aby se tu zachoval led. Obvod kráteru Nobile navíc lemují menší a přístupnější krátery, ve kterých VIPER také najde ideální podmínky pro své pátrání po ledu a dalších zdrojích. „Výběr přistávací oblasti pro VIPER je úžasné a důležité rozhodnutí pro nás všechny,“ přiznává Daniel Andrews, projektový manažer mise VIPER a dodává: „Roky studií se využily při vyhodnocování polární oblasti, kterou VIPER prozkoumá. Rover se vydá na neprobádané území, aby ověřil hypotézy a odhalil důležité informace pro budoucí průzkum vesmíru lidmi.

Vědci z NASA vypracovali také trasy, po kterých by mohl rover jezdit, přičemž museli zohlednit skutečnost, že VIPER bude během své 100 dní dlouhé mise využívat sluneční záření k dobíjení akumulátorů a také k ohřevu. Oblast blízko kráteru Nobile nabízí v tomto směru značnou flexibilitu. Aktuálně plánovaná trajektorie umožní roveru navštívit nejméně šest vědecky atraktivních lokalit a ještě zbyde čas navíc. „Náš výběr přistávací oblasti byl postaven na vědeckých prioritách,“ popisuje Anthony Colaprete, vedoucí vědecký pracovník mise VIPER z Ames Research Center v kalifornském Silicon Valley a dodává: „Hledáme odpovědi na pěkně komplexní otázky a studium zdrojů na Měsíci, které prošly zkouškou času, nám na ně pomůže odpovědět.“ Tým kolem roveru VIPER by rád zjistil, jak se vůbec na Měsíc dostala dnes zmrzlá voda a další zdroje. Vědci by také rádi zjistili, odkud tyto materiály pochází a jak se jim podařilo zachovat po miliardy let, jak unikají a kam míří.

Rover VIPER opouští lander Griffin.
Rover VIPER opouští lander Griffin.
Zdroj: http://astrobotic-assets.s3.amazonaws.com/

Oblast, kterou bude VIPER v lokalitě kráteru Nobile prozkoumávat, má přibližně plochu 93 kilometrů čtverečních, přičemž se očekává, že rover během své mise ujede mezi 16 a 24 kilometry. Během této doby má vozítko navštívit pečlivě vybrané oblasti vědeckého zájmu, které mohou poskytnout lepší pohled na široké spektrum různých lunárních prostředí. Tým kolem mise VIPER se také bude snažit o charakteristiku ledu a dalších zdrojů v těchto oblastech s použitím palubních senzorů a vrtačky. Při pohybu mezi vědecky atraktivními oblastmi má VIPER odebrat pomocí vrtačky podpovrchové vzorky nejméně ze tří míst. Analýza těchto vzorků z různých hloubek a za různých teplot pomůže vědcům lépe předvídat, kde ještě by se na Měsíci mohl nacházet led. Budou při tom vycházet z podobnosti terénu a postupně tak bude moci NASA vytvořit globální mapu zdrojů. Tato mapa společně s dalšími vědeckými poznatky, které VIPER nasbírá, umožní vědcům lépe porozumět rozložení zdrojů na Měsíci a pomůže lépe připravit budoucí pilotované mise, které by měly v budoucnu zahájit dlouhodobou přítomnost lidí na povrchu Měsíce.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/03_viper_hi_res_explore.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/viper_landing_site.png
http://astrobotic-assets.s3.amazonaws.com/20A_MEDIA_04.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
DanT
DanT
3 let před

Dokáže někdo prosím (klidně i podrobněji) vysvětlit, proč mají marsovské rovery 6 kolový podvozek a VIPER má jen 4 kolový? Je to dáno rozdílem vlastností povrchu, topologií terénu, financemi, nebo něčím jiným?

Díky.

Miroslav Pospíšil
Editor
3 let před
Odpověď  DanT

Spíš bych to viděl na kombinaci parametrů jako tíhové zrychlení, vlastnosti terénu, hmotnost a rozměry roveru, poloha jeho těžiště, schopnost automomní navigace = účinné vyhýbání se překážkám a míra přijatelného rizika ztráty mise. Pak vám může pro některou kombinaci vyjít dostatečný čtyřkolový podvozek a jinde zase zvolíte raději šestikolový.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před

Osobně bych řekl, že svou roli mohou sehrát i nízké teploty. Méně kol = méně pohyblivých dílů = menší riziko, že něco zkřehne a praskne.

pave69
pave69
3 let před
Odpověď  DanT

4kolý VIPER má větší manévrovatelnost, dokáže jet jakýmkoli směrem bez natočení „těla“ a dokáže dokonce „plavat“ v jemném prachu (takový hadový pohyb). Tolik výhody.
Nevýhodou je, že poškození/porucha jediného kola ho pravděpodobně znehybní.
Uvidíme, tipoval bych, že se v provozu prakticky nějaké velké rozdíly neukáží.

Ferda
Ferda
3 let před
Odpověď  DanT

A co takovy Lunochod, ten mel kol hned 8… 😉

Miroslav Pospíšil
Editor
3 let před
Odpověď  Ferda

Ano, ale to byla konstrukce ze 60. let, kdy rusové potřebovali velkou míru jistoty, že podvozek bude schopen zajistit spolehlivou pohyblivost vozítka i v případě závady na 1 či možná více kolech a bude zvládat průjezd neznámým terénem poměrně velkou rychlostí 1, nebo 2 km/h. Dnes už 8-mi kolový podvozek není nutný.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.