sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

DARPA

Zástupce DARPA uvedl, že agentura zrušila projekt vesmírného jaderného pohonu DRACO, který vyvíjela společně s NASA. Důvodem je částečně analýza, která ukázala, že vývoj byl předběhnut pokrokem v konvenčních nosných systémech.

Národní geoprostorová agentura

Americká Národní geoprostorová agentura 2. července oznámila, že v rámci svého programu Luno, iniciativy zaměřené na rozšíření integrace umělé inteligence a komerčních dat do operací národní bezpečnosti, udělila zakázky komerčním firmám zabývající se družicovými snímky a analýzou v hodnotě přes 70 milionů dolarů.

Gateway, Artemis IV a V

Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aerodynamický kryt Ariane 6

Na kosmodromu CSG ve Francouzské Guyaně probíhají kombinované testy, které mají připravit zdejší personál i hardware na příchod nové evropské rakety Ariane 6. Na kosmodrom již z Evropy dorazil první aerodynamický kryt dlouhý 20 metrů s průměrem 5,4 metru. Nyní se testuje jeho integrace s maketou nákladu, aby bylo možné důkladně vyzkoušet všechna zařízení v montážní hale a s nimi spojené procedury. Obě poloviny aerodynamického krytu vyrábí švýcarská firma Ruag Space ve městě Emmen. Každá polovina je tvořena jedním velkým kusem kompozitu, jehož základem jsou uhlíková vlákna. Tento kus se pak nechává „zrát“ v průmyslové peci. Tento přístup snižuje náklady a zrychluje výrobu. Méně dílů umožňuje horizontální i vertikální integraci krytů na raketu, což je velmi důležité právě u Ariane 6.

Obě verze rakety Ariane 6 , tedy Ariane 62 a Ariane 64.
Obě verze rakety Ariane 6 , tedy Ariane 62 a Ariane 64.
Zdroj:

Modrá konstrukce připomínající lešení na pravé straně obrázku se označuje jako strongback. Každá polovina má svou konstrukci, která zajišťuje, že polovina bude stabilní a zachová si požadovaný tvar i během zvedání, vertikální orientace a sestavování. Maketa uprostřed sedí na adaptéru nákladu (černý kužel), který představuje spojovací prvek mezi spodní částí nákladu a raketou. Adaptér nákladu je v tomto případě připojen k permanentnímu bodu na podlaze.

Před těmito kombinovanými testy se francouzská agentura CNES pustila do modernizace existující montážní haly raket Ariane 5, což obnášelo nový integrační dok. Ten je tvořen velkým bílým rámem, dvojicí mobilních podlaží, která se dají přizpůsobit jakékoliv výšce a člověk se na ně dostane pomocí pevných schodišť. Montážní budova má dvě haly – jedna slouží k integraci aerodynamických krytů pro rakety Ariane 5 a ve druhé se provádí samotné uzavření nákladu do krytu.

Tato druhá hala je prostornou čistou místností pro raketu Ariane 6. Nové dveře vysoké 26 metrů instalované u vchodu do budovy jsou dost velké na to, aby skrz mě prošel integrovaný kryt a adaptér, které se budou přesouvat na transportéru vstříc startovní rampě. V dnešním krátkém článku zmíněné činnosti jsou jen jedním z několika pečlivých kombinovaných testů, které představují společnou snahu pracovníků kosmodromu, agentur ESA, CNES a firem jako ArianeGroup a Avio. Cílem testů je ověřit, že systémy a procedury jsou připraveny na to, aby umožnily dovést novou raketu Ariane 6 až ke startu.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/First_Ariane_6_fairing_at_Europe_s_Spaceport.jpg
https://www.esa.int/…/Artist_s_view_of_the_two_configurations_of_Ariane_6_article.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.