Na tiskové konferenci konané 24. září oznámila posádka mise Artemis II, že pro svoji kosmickou loď Orion vybrala jméno Integrity. Integrita ztělesňuje důvěru, respekt, upřímnost a pokoru napříč posádkou a inženýry, techniky, vědci, plánovači a snílky, kteří jsou potřební pro úspěch mise. Je také odkazem na rozsáhlé integrované úsilí – od statisíců komponent kosmické lodi až po tisíce lidí, kteří se museli spojit, aby umožnili jejich let k Měsíci a zpět, inspirovali svět a nastavili kurz pro lidskou přítomnost na Měsíci. Posádka doufá, že jejich let kolem Měsíce přispěje k základním hodnotám – k míru a naději pro celé lidstvo. Astronauti samozřejmě vědí, že Artemis II nevyřeší problémy na Zemi, ale doufají, že se lidé na chvíli zastaví a řeknou si: tak tohle je mimořádné. Na úspěch své mise se posádka také dívá optikou toho, zda jejich let umožní pokračovat v přípravách Artemis III jako mise s přistáním na povrchu Měsíce, a kolik rizik pro Artemis III dokážou snížit, aby pomohli další posádce dosáhnout jejich cíle. „Takže poletíme kolem Měsíce v kosmické lodi Integrity“, řekl velitel Reid Wiseman.

Zdroj: https://spacepolicyonline.com/
V minulém dílu jsme popsali tehdy probíhající technické testy centrálního stupně a bočních vzletových stupňů SRB nosné rakety SLS, sestavené na mobilní vypouštěcí plošině ML-1 v sekci High Bay 3 montážní haly VAB. Testy centrálního stupně byly dokončeny na začátku července, v době vydání článku. Tyto testy zahrnovaly i kontrolní zkoušky avioniky a motorů RS-25 včetně jejich natáčení do stran a virtuální simulace zážehu. Dne 15. července NASA oznámila, že byly dokončeny i technické testy bočních vzletových stupňů SRB.
Poté se NASA zaměřila na technické testy horního stupně ICPS. Mimo jiné bylo ověřováno, jestli horní stupeň komunikuje s pozemními systémy a ostatními částmi rakety. Dne 5. srpna NASA oznámila, že testy stupně ICPS byly úspěšně dokončeny.
Adaptér OSA (Orion Stage Adapter) se v té době stále nacházel v Marshallově středisku v Alabamě. Původní záměr byl dopravit ho na Kennedyho vesmírné středisko nákladním letadlem Super Guppy. Nakonec byl 18. srpna naložen na návěs a na Floridu dorazil 19. srpna. Následující den byla v budově MPPF dokončena rutinní kontrola adaptéru.

Zdroj: https://images-assets.nasa.gov
Do budovy MPPF začaly být postupně dopravovány CubeSaty zahraničních partnerů NASA. V průběhu mise mají být CubeSaty rozmístěny na vysoce eliptickou oběžnou dráhu Země poté, co se Orion odpojí od horního stupně ICPS s trvale připojeným adaptérem OSA a vzdálí se na bezpečnou vzdálenost od stupně.
Jako první byl do adaptéru OSA instalován 2. září CubeSat K-Rad Cube jihokorejské aerokosmické agentury KASA. Uvnitř CubeSatu je dozimetr vyrobený z materiálu napodobujícího lidskou tkáň k měření kosmického záření a zhodnocení biologických vlivů radiace během průchodu Van Allenovými radiačními pásy.
Druhým instalovaným CubeSatem byl Space Weather CubeSat Saúdské kosmické agentury SSA. CubeSat je určený k měření aspektů kosmického počasí v různých vzdálenostech od Země. Má sbírat data o kosmickém záření, slunečním rentgenovém záření, slunečních energetických částicích a magnetických polích.
Jako třetí byl 17. září instalován CubeSat TACHELES německého aerokosmického střediska DLR. V CubeSatu mají být měřeny účinky kosmického prostředí na elektrické komponenty. Sběr dat má probíhat i při průletech Van Allenovými pásy.
CubeSat ATENEA argentinské kosmické agentury CONAE nedorazil včas. CubeSat měl sbírat data o dávkách radiace při různých metodách stínění, měřit radiační spektrum v okolí Země, sbírat GPS data pro optimalizaci budoucích misí a ověřovat komunikační spojení na velké vzdálenosti. Adaptér OSA však nemohl dále čekat.
24. září byl OSA se třemi CubeSaty přepraven kolovým transportérem z budovy MPPF do budovy VAB. Dne 27. září přišla z Argentiny zpráva, že testy CubeSatu ATENEA byly dokončeny a CubeSat bude převezen do Kennedyho vesmírného střediska pro vynesení v rámci mise Artemis II. Další zprávy chybí. NASA hodlala připojit OSA na horní stupeň ICPS do 28. září.

Zdroj: https://images-assets.nasa.gov
Orion se v době vydání minulého dílu nacházel v servisním pracovišti v budově MPPF. Všechny čtyři velké nádrže servisního modulu byly v té době natankované. Do dalších, menších nádrží, byly pohonné hmoty a kapalné komodity načerpány v průběhu července.
31. července proběhla zkouška nástupu posádky do Orionu ve skafandrech OCSS. Astronauti se usadili do sedaček, připojili skafandry k systémům podpory života Orionu a odzkoušeli činnosti při startu a kosmickém letu. Testy v tento den zahrnovaly i simulace scénářů s únikem vzduchu a poruchami systému podpory života.
Druhý den proběhla zkouška rozhraní Orionu pro vybavení posádky. Zkouška byla určená k vyhodnocení rozložení vnitřního vybavení podle potřeb posádky. Šlo například o sklopení podpěr pro chodidla u sedadel, uspořádání věcí v úložných skříňkách a hygienickém koutě, a také o nalezení nejvhodnějších míst pro umístění držáků a suchých zipů.
Po závěrečných kontrolách byl Orion nakonfigurován pro přepravu do budovy LASF. Systémy lodi byly odpojeny od zdrojů v MPPF a po naložení Orionu na kolový transportér byly napojeny na mobilní zdroje umístěné na transportéru. Dne 9. srpna byl Orion vyvezen z budovy MPPF a 10. srpna dorazil do LASF.
Zde byl Orion umístěn do připravené montážní konstrukce. Dne 20. srpna byl na Orion přišroubován příhradový adaptér s věžičkou záchranného únikového systému LAS. Tento systém se skládá z motorů pro únik, řízení polohy, odhození a z vnějšího aerodynamického ochranného krytu. K 10. září bylo kolem kabiny Orionu dokončeno připojení prvních dvou panelů ochranného krytu a 17. září byl připojen poslední, čtvrtý panel. Po funkčních testech a kontrolách těsnosti panelů bude Orion na začátku října přepraven do montážní haly VAB. Pro porovnání, Orion pro Artemis I byl připojen na nosnou raketu SLS 20. října 2021.

Zdroj: https://images-assets.nasa.gov
Prvním krokem po připojení Orionu na adaptér OSA bude ověření správné funkčnosti rozhraní mezi Orionem a pozemními systémy. Dalším krokem bude ověření funkčnosti rozhraní mezi celou integrovanou raketou včetně Orionu s pozemními systémy.

Zdroj: https://images-assets.nasa.gov
Do Orionu bude nahrán letový software a bude proveden integrovaný test komunikačních systémů centrálního stupně, horního stupně a Orionu. Během testu budou systémy řízení a telemetrie Orionu spojeny s řídicím střediskem v Johnsonově vesmírném středisku v Houstonu. Pro test bude využita vysokofrekvenční anténa v budově VAB a rádiová frekvence, kterou využívají komunikační družice sítě DSN.
Do nádrží Orionu bude načerpána pitná voda a v kabině bude vyměněn vzduch. Z věže mobilní vypouštěcí plošiny bude k Orionu přiklopeno přístupové rameno. Inženýři připraví Orion na test odpočítávání v hale VAB za účasti posádky. Při této zkoušce startovního dne přijede letová posádka, oblečená ve skafandrech, z budovy O&C. V hale VAB nastoupí do Orionu a usedne do sedadel. Zkouška bude pokračovat testem postupů odpočítávání ke startu.
Po zkoušce odpočítávání budou do předních částí boosterů a do intertanku centrálního stupně umístěny simulátory autodestrukčních náloží systému pro ukončení letu FTS a bude proveden ověřovací test systému. Následně budou simulátory nahrazeny pyrotechnikou, baterie v ICPS budou vyměněny za letové a přejde se k závěrečným přípravám a uzavíráním pěnové izolace před výjezdem letové sestavy na vzletovou rampu LC-39B.
Před misí Artemis II je v plánu jediný výjezd na rampu. Datum zatím nebylo oznámeno, ale na tiskové konferenci konané 23. září se mluvilo o přibližně osmnáctidenních činnostech na rampě před pokusem o start.
Na rampě bude nejprve proveden servis hydrazinu v obou vzletových stupních SRB. Následovat bude další demonstrační test odpočítávání s letovou posádkou bez tankování. Tento test na rampě mimo jiné umožní astronautům a startovnímu týmu procvičit si, jak používat únikový systém. V plánu je provést tento test sedm až deset dnů před startem.
Dalším testem na startovní rampě bude test odpočítávání s tankováním. Této zkoušky se posádka nezúčastní. Týmy budou trénovat plnění kryogenních pohonných látek do nádrží centrálního i horního stupně a projdou i závěrečnou desetiminutovou fázi odpočítávání ke startu až do času T-29 sekund. V plánu je provést test odpočítávání s tankováním dva až tři dny před zahájením dvoudenního odpočítávání ke startu.

Zdroj: https://images-assets.nasa.gov
Cílem testu je naplnit nádrže rakety kapalným vodíkem a kapalným kyslíkem, provést odpočítávání ke startu, demonstrovat schopnost obnovy odpočítávání na výchozí stav a poté vypustit nádrže. Startovní tým si procvičí časovou osu a postupy, kterými se bude řídit při ostrém pokusu o start, včetně informativní schůzky o počasí, předem naplánovaných přerušení odpočítávání, doplňování pohonných látek a validačních kontrol.
Půjde o podobný test, který byl před bezpilotní misí Artemis I proveden 20. června 2022. O sekundu později po zastavení testu, v T-28 sekund, by letové počítače vydaly příkaz ke spuštění hydraulických pohonných jednotek kardanového řízení vektoru tahu na vzletových stupních SRB.
Během jediného plánovaného výjezdu na startovní rampu bez návratu do haly VAB se NASA chce pokusit i o start mise Artemis II a případně i o druhý pokus o start.
Období startovní příležitosti pro Artemis II budou vzhledem k oběžným drahám Země a Měsíce a dalším omezením trvat v každém měsíci čtyři až osm dní. Nejbližší období, ke kterému by podle současného stavu příprav mohla být technika připravena, se otevře 5. února 2026. Startovní okno bude tento den trvat 32 minut. Pokud bude SLS připravena, NASA se pokusí o start v tomto okně. Oficiálním datem startu stále zůstává duben 2026. O tom, kdy ke startu dojde, rozhodne mnoho faktorů.
Na rozdíl od SLS pro Artemis I je nyní sestava schopna zůstat na rampě i do dalšího období startovní příležitosti. Věž mobilní vypouštěcí plošiny tentokrát umožňuje provést výměnu pyrotechniky v FTS, která má časově omezenou životnost, přímo na rampě.
Jak probíhaly přípravy před misí Artemis I
Před čtyřmi roky byl Orion pro Artemis I připojen na raketu SLS 20. října 2021. Tedy bez několika dnů o čtyři roky dříve než Orion pro Artemis II na svoji nosnou raketu.
Po připojení Orionu před čtyřmi lety vydala NASA předběžný harmonogram, který předpokládal vývoz sestavy na startovní rampu LC-39B dne 29. prosince 2021 pro test tankování, poté návrat do haly VAB, startovní připravenost na konci ledna 2022 a pokus o start 12. února 2022. Termín 5. února 2026 pro Artemis II je tedy odpovídající tehdejšímu harmonogramu.

Zdroj: https://images-assets.nasa.gov
Tehdejší předběžný harmonogram nebyl dodržen a mobilní vypouštěcí plošina s nosnou raketou SLS a kosmickou lodí Orion byla vyvezena na vzletovou rampu LC-39B až 18. března 2022. Test tankování a odpočítávání byl naplánován na 3. dubna 2022. Technika však nebyla připravena. Nefungovaly ventilátory, které měly zabránit hromadění plynného vodíku v uzavřených prostorech mobilní vypouštěcí plošiny, takže k zahájení tankování nádrží nedošlo.
O den později, 4. dubna 2022 byl vydán pokyn k zastavení druhého pokusu o test poté, když vyšlo najevo, že pracovník obsluhy nechal odvětrávací ventil centrálního stupně v ručně uzavřené poloze, což znemožnilo jeho dálkové otevření. Kyslíková nádrž byla v době zastavení testu naplněna z poloviny.
Při třetím pokusu o test tankování 14. dubna 2022 byla kyslíková nádrž centrálního stupně opět naplněna z poloviny a vodíková nádrž z pěti procent, když byl test ukončen po detekci malého úniku kapalného vodíku v důsledku netěsnosti na čerpacím stojanu TSMU.
Během testů 4. a 14. dubna 2022 docházelo k výpadkům v dodávkách plynného dusíku, používaného k pročištění přívodních potrubí do centrálního a horního stupně, což zpožďovalo proces tankování paliva. Z tohoto důvodu bylo rozhodnuto poskytnout externímu dodavateli Air Liquide dodatečný čas, aby provedl modernizaci svého pozemního zařízení pro výrobu plynného dusíku, spočívající v připojení čtrnácti nových odpařovačů. Současně NASA rozhodla, že tento čas využije k vrácení SLS a Orionu zpět do haly VAB, aby opravila vadný TSMU a vyměnila vadný zpětný ventil v horním stupni ICPS. Nebýt problému s Air Liquide, byla by zvažována alternativa pokusit se o tyto opravy na startovní rampě.
26. dubna 2022 byla sestava vrácena do haly VAB. Po dokončení oprav byla 6. června opět vyvezena na rampu.

Zdroj: https://www.nasa.gov
Při čtvrtém pokusu o test odpočítávání s tankováním dne 20. června 2022 byla raketa poprvé plně natankována. Byl však objeven únik vodíku v rychlospojce odvzdušňovacího potrubí mezi motorovou sekcí centrálního stupně a čerpacím stojanem TSMU, které má odvádět vodík vracející se z potrubí motorů RS-25, kde byl použit pro jeho zchlazení. Po několikahodinovém vyhodnocování úniku vodíku bylo rozhodnuto v odpočítávání pokračovat, ale s uzavřenými ventily do potrubí k motorům RS-25. V T-33 sekund bylo v souladu s plánem předáno řízení odpočítávání z pozemního počítače letovým počítačům. Letové počítače rakety začaly kontrolovat stav motorů RS-25 a když senzory ukázaly, že motory nejsou připraveny k zážehu, vydaly v T-29 sekund příkaz k zastavení odpočítávání. Toto zastavení bylo očekávané a NASA prohlásila test za úspěšný.
2. července 2022 byla nosná raketa s kosmickou lodí vrácena do budovy VAB. Zde bylo vyměněno těsnění na rychlospojce. Hlavní teorií příčiny úniku vodíku bylo stáří teflonového těsnění, které bylo na vnější stěně motorové sekce už od roku 2019. Kromě výměny těsnění byla sestava ve VAB nakonfigurována pro start. Na SLS byl aktivován systém pro ukončení letu. Jeho úkolem je v případě vybočení letící rakety z kurzu její zničení. Do předních lemů boosterů a do intertanku centrálního stupně byly umístěny autodestrukční nálože. Dne 17. srpna byla sestava opět vyvezena na startovní rampu.
Odpočet ke startu dne 29. srpna 2022 však byl kvůli vadnému čidlu indikujícímu nedostatečné předchlazení motoru RS-25 č. 3 zastaven v T-40 minut. Při druhém pokusu o start dne 3. září byl během tankování nádrží centrálního stupně zjištěn únik kapalného vodíku na systému rychlého odpojení přívodu vodíku do stupně a tento systém se nepodařilo uspokojivě utěsnit.
Vzhledem k úniku bylo rozhodnuto o nové zkoušce tankování před pokusem o start. Dne 10. září 2022 bylo těsnění na vodíkové rychlospojce opraveno a 21. září proběhla úspěšná zkouška tankování kyslíkových i vodíkových nádrží centrálního a horního stupně. Kvůli blížící se tropické bouři Ian však byl start plánovaný na 27. září zrušen a sestava byla vrácena do bezpečí budovy VAB.
Po inspekci, výměně baterií na pyrotechnickém systému a otestování byla sestava 4. listopadu 2022 vrácena na rampu a začala být připravována na další pokus o start, stanovený na 16. listopadu. V tento den nosná raketa SLS s Orionem na špici úspěšně vzlétla.
Poučení z příprav k misi Artemis I
První výjezd na startovní rampu mezi březnem a dubnem 2022 se změnil v ověřovací. Byly zjištěny zásadní chyby a nedodělky, které znemožnily tankování nádrží rakety. Vzhledem ke kontinuitě ve vedení startovního týmu v čele s ředitelkou startu Charlie Blackwell-Thompson a schopnosti učení se z chyb by se tentokrát neměl takto zbytečný výjezd opakovat.
Při druhém výjezdu od června do července 2022 byl proveden úspěšný test odpočítávání, ale letová sestava se plánovaně musela vrátit do haly VAB pro instalaci autodestrukčních náloží systému FTS. Pro Artemis II budou nálože umístěny do SLS už před prvním výjezdem na rampu, během něhož je plánován test odpočítávání a tankování i následné pokusy o start.
Při třetím výjezdu od srpna do září 2022 byl pokus o start plánovaný na 27. září zrušen kvůli tropické bouři. Sezóna karibských hurikánů je od června do listopadu s častějším výskytem v srpnu a září. V nyní plánovaném období pro start mise Artemis II hurikány nehrozí.
Zdroje informací:
https://spacepolicyonline.com/
https://www.nasa.gov/
https://www.nasa.gov/
https://www.nasa.gov/
https://x.com/
https://x.com/
https://www.youtube.com/
Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2023/09/53206112789-e5e932c583-o.jpg
https://spacepolicyonline.com/wp-content/uploads/2025/09/Artemis-II-crew-presser-Sep-24-25.png
https://images-assets.nasa.gov/image/KSC-20250917-PH-FMX02_0005/KSC-20250917-PH-FMX02_0005~medium.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/KSC-20250731-PH-RNS01_0008/KSC-20250731-PH-RNS01_0008~medium.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/KSC-20250910-PH-CSH02-0016/KSC-20250910-PH-CSH02-0016~medium.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/KSC-20250917-PH-FMX01_0037/KSC-20250917-PH-FMX01_0037~medium.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/KSC-20250724-PH-CSH02-0023-Pano/KSC-20250724-PH-CSH02-0023-Pano~medium.jpg
https://images-assets.nasa.gov/…/Artemis%20II%20Mission%20Trajectory%20Final~orig.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2023/02/artemis-ii-missionmap-public-082025.jpg
Trochu sranda – na foto z nadhledu má personál čepice přes hlavu a zejména Christine nikoli 🙂
Již jsem o tom zde psal, že výrobní závody pracují v maskách a astronautky pak kolem jejich výrobků lítají jako čarodějnice.
Tak snad urychlený termín 5.2.2026 držme palce! Smutnější je, že Artemis 3 nemá ani náznak,
Přesně tak, všichni by měli mít stejného kadeřníka, jako Viktor :-). Předpokládám, že do samotné lodi šli i s přilbami, ale máte pravdu, že ten rozpor bije do očí.
Technicky vzato není únorový termín urychlením. Psal jsem o tom už v loni v prosinci na fóru „Vedení NASA považuje cílové datum 4/2026 za NLT (nejpozdější)„.
U Artemis III Vám chybí konec věty.
Tady asi vyhodnotili, že riziko kontaminace je malé, když se tam půjde ta parta čtyř lidí jen vyfotit oproti tomu, kdy ti v maskách okolo toho pobíhají celé dny. Ale vypadá to divně, o tom žádná.
U přístrojů na ISS jde spíš o to, že ve výrobě jsou přístroje bez krytů a na ISS už hotové možná i včetně testů na to, co s nimi udělá nějaký ten provozní svinčík. Přece jen nejde jen o vlasy, ale i o šupinky kůže, zbytky jídla a pití nebo o vlákna a částice z opotřebovaného oblečení či jiných věcí.
Máte samozřejmě pravdu. Ty přístroje jsou na ISS namontované a mají jen přední ovládací panel. Ale k těm čarodějnicím mám silné výhrady. Vypadá to půvabně, ale vlasy se mohou z něco zachytit a malér je na světě. Dbá se na naprosté drobnosti a toto nikomu nevadí.Aneb Kdo zmáčknul to červené tlačítko?
Zachytit byste se mohl i oblečením nebo nějakým přenášeným předmětem, kritické systémy takhle snadno přístupné být nemohou. A stejně si myslím, že volné vlasy mívají primárně kvůli focení a normálně je nosí svázané.
Je to propagační foto, žádná momentka z výcviku. Schovat je pod čepice a za roušky by nebylo optimální.
I kdyby ty pokrývky nenosili standardně, je to jejich „domácí prostředí“, jestli si je sami sobě „kontaminují“ pár vlasy o pár měsíců dřív nehraje roli.
Jak to myslíte že „zejména Christine nikoli“? Mi přijdou prostovlasí všichni čtyři úplně stejně.
Vzhledem k tomu, jak nasledujci mise Artemis jsou diky stavu vyvoje lunarnich modulu na vode a financovani Gateway postihly obstrukce hodne bananove republiky, tak je otazka za jak dlouhou se po Artemis II. k Mesici priblizi dalsi Amik ci Evropan.
I kdyz posadka Artemis II. se tez bude koukat na Mesic docela z dalky(nekolik desitek tisic km).
Dnes začal fiskální rok 2026 bez včasného schválení rozpočtových zákonů a bez dohody o rozpočtovém provizoriu. Vládní činnosti mimo nezbytných činností a povinných výdajů jsou pozastavené. V NASA jsou z pozastavení vyňaty: provoz ISS, provoz aktivních družic a sond, příprava misí Artemis 2 až Artemis 5 (2 a 3 z důvodu souvisejících s národní bezpečností, 4 a 5 z důvodů financování zákonem H.R. 1). Tímto zákonem je ode dneška financována i výroba modulů stanice Gateway, takže hrozící obstrukce Úřadu OMB nevstoupily v platnost (ač ještě před pár dny nebylo jasné, zda bude OMB zákon H.R. 1 respektovat).
Orion se má při misi Artemis 2 přiblížit k Měsíci na vzdálenost 7 400 km.
Diky za upresneni a dobre zpravy pane Hosku
Měsíc nemá atmosféru, tak lodě mohou létat i tak nízko, že při každém průletu učešou astronautům vlasy. Proč se této možnosti trajektorie nechytily aspoň bezpilotní mise?
Nemá sice atmosféru, ale gravitaci ano.
Gravitaci mám i já. Ale nic nebrání tělesu letícímu 1m nad povrchem Měsíce. Prostě se gravitace Měsíce musí rovnat odstředivé síle. Na Zemi je v tomto zásadní problém odpor prostředí, to na Měsíci neexistuje.
Úplně bez atmosféry Měsíc není, ale můžeme ji pominout.
Pokud byste ovšem chtěl letět metr nad povrchem, musel byste dost kličkovat. Při +6.000 km/h (I. kosmická rychlost na povrchu Měsíce) by to bylo poněkud náročné.
Pokud byste letěl ve výšce, ve které se byste se nemusel ničemu vyhýbat, pořád by to byl dost fofr a tedy nepraktické. Viděl byste jen malou část povrchu a ve velké rychlosti. Proto se létá výš a detaily se řeší kvalitními přístroji.
Poznámka na okraj. Gravitace nijak nesouvisí s odstředivou silou. Tělesa neobíhají protože je „na nich gravitace a odstředivá síla v rovnováze“. Takhle to nefunguje.
I kosmonautika není jen vážná, tak mi snad odpustíte následující větu.
Na čelní foto posádky má Christina největší penis.
K Vašemu studiu doporučuji toto video:
https://x.com/NASAArtemis/status/1961513829868728763
Moc díky 🙂
Jen stále nechápu, že se astro (kosmo) nauti učí pilovat fyzičku. Viz i příspěvky našeho snad budoucího astronauta. Budou ve vesmíru potřebovat spoustu vlastností, ale fyzická síla k nim určitě nepatří.
Vy zase dneska jedete bomby. Viz ta obsese vlasama.
Během pobytu ve Vesmíru dochází k úbytku svalové tkáně. Je třeba aby bylo z čeho ubírat. Fyzickou sílu opravdu moc neupotřebí ve Vesmíru (i když třeba EVA je solidní fitko), ale po návratu na Zem ano. Celková kondice, zdraví, výdrž.. Atd… důvodů je opravdu hodně. A dost důležitých.
Vážím si Vašich příspěvků. Jsou vždy odborné a k věci. Proto upozorňuji, že následující text neberte vážně.
K úbytku hmotnosti může docházet jen tam, kde je co brát. Takže totální lúzr nemá co ztratit. První psi v SSSR nebyli psi, byly to fenky. Kvůli snadnějšímu odvodu moči. A žádné chleštěné plemeno, na radu kynologů to byla moskevská pouliční směs. A naprosto správně, kdo přežije tohle, přežije vše. Je zajímavé, že u náboru lidí se nepostupovalo tímto způsobem.
jakože při náboru astronautů byste bral výhradně bezdomovkyně? 😀 trochu vážněji: asi každý normální člověk pochopí, proč je vhodné, aby astronauté byli fyzicky fit, myšlenka, že do vesmíru můžou létat obézní lidé, protože tam jen tak poletují a tudíž nepotřebují svaly, obstojí pouze v případě, že tam poletí jako turista, ideálně s fyzicky zdatným asistentem a nebudete po něm chtít žádnou činnost. Jenže astronauti nelétají na mise v pozici plážových povalečů a fyzičku potřebujete i kvůli lepší koordinaci pohybů v prostoru, i kvůli rozměrům průlezu, o výdrži při pracovních úkonech ani nemluvě.
Tenhle „vilous“ je nejspíš nějaké hodně (pře)“chleštěné“ plemeno. 😀
Ty jsi tak trochu lopata, co?
Vážně tu teď budeme číst trapné komentáře hlupáků, kteří nedají do kupy kloudnou větu?
Z trochu jiného soudku:
Dost mě děsí ten moderní způsob pojmenovávání kosmických objektů. Namísto někdejších hrdých jmen (namátkou – Columbia, Eagle, Odyssea, Intrepid, Falcon, Atlantis, Antares atd.), se prosazují čím dál tím víc ideologicky zaměřená jména. Ani Curiosity, Ingenuity a Perseverance nebyly nic moc, ale budiž, ovšem teď ta Integrity i s tím, jak to bylo zdůvodňováno…
Zajímalo by mě, jestli je to opravdu z hlav těch astronautů, anebo jestli jim to bylo nějakým uvědomělým strážcem správných burcujících symbolů „dohodnuto“.
Půjde-li to takhle dál, u dalších letů SLS/Orion očekávám ta pravá hodnotová jména jako Inclusivity, Diversity apod.
Pokud vím, ani v Sovětském svazu nikoho nenapadlo nazvat kosmickou loď třeba Rudý říjen.
Poznamenal bych, že sojuz znamená v ruštině svaz. Dále se nová admistrativa pokrokářských záležistí v rámci NASA zbavila, které vám tak vadí zbavil, takže vinit ztoho externí vliv mi přijde zcestné.
Aby bylo jasno mě taky nepřijde, že by to jméno bylo něco extra je tokové o ničem a zdůvodnění je hloupé PR, ale nebyl bych zbytečně paranoidní.
S tím Sojuzem jste mne dostal, to jsem neuvážil, a Sputnik (satelit) taky nebyl kdovíjak intelektuální výplod ducha 🙂
Já v Sovětském svazu uvažoval spíš jména jako Molnija (blesk), Luna, Veněra, Mars, Energija nebo Vega.
A jinak zbavit se progresivistů, to je jako pokoušet se zbavit obtížných komárů; na jednu stranu se oženete a z druhé přiletí další.
A už bych ty odbočky k ideologiím zabrdzil, ať neutečeme od tématu.
Podle vyjádření samotných astronautů vzešla myšlenka pojmenovat kosmickou loď od nich. Všichni včetně obou náhradníků se zavřeli v místnosti a měli spoustu nápadů. Nakonec se inspirovali něčím, co jim dříve řekl jeden z jejich instruktorů během teambuildingové cesty na Island, když k nim mluvil o osobní integritě a bezúhonnosti.
https://www.collectspace.com/news/news-092425a-artemis-2-integrity-orion-spacecraft-name.html
Tenhle byl fakt dobrej! 🙂
Rozhodli se sami a vzešlo to od nich. Poté co je předtím instruktor instruoval o integritě.
Všech šest astronautů se zúčastnilo výcviku lunární geologie na Islandu ve dnech od 24.7. do 6.8.2024. Tedy 14 měsíců před výběrem jména lodi a tiskovou konferencí.