Na Kennedyho středisku na Floridě začala montáž rakety SLS, která poletí na lunární misi Artemis III. Pro někoho paradoxně k tomuto kroku došlo v době, kdy ještě probíhá sestavování rakety SLS pro Artemis II, ale nic se tím nevylučuje. Ze Space Systems Processing Facility do obří haly VAB se koncem července přesunula motorová sekce centrálního stupně rakety SLS a tzv. boat-tail, díl, který chrání motory během startu. Oba díly byly jen pár metrů od téměř sestavené rakety SLS pro misi Artemis II, která zatím podstupuje kontroly.
Začátkem rou 2026 má dojít ke startu mise Artemis II, první pilotované mise lodi Orion i rakety SLS, která potrvá zhruba 10 dní a čtyřčlenná posádka při ní obletí Měsíc a zase se vrátí zpět. Následovat bude mise Artemis III, která je plánována na rok 2027 a má při ní dojít k vůbec prvnímu přistání lidí u jižního pólu Měsíce. Ke startu bude opět využita raketa SLS a vynesená kosmická loď Orion se u Měsíce setká s komerčním lunárním landerem pro posádku, což má u této mise být upravená kosmická loď Starship. Tyto mise mají připravit pole pro NASA, aby mohla poslat první Američany na Mars.
Týmy nejprve zvedly motorovou sekci a usadili ji na podpěry, aby mohl být boat-tail připojen ke spodní části motorové sekce. Následovalo zakrytí otevřené horní části motorové sekce přehozem, který měl umožnit, aby se vnitřní prostor mohl klimatizovat – především z důvodu zabránění hromadění vlhkosti a kontaminace. Pracovníci dále vyzvedli již dokončenou sestavu do sekce High Bay 2, kde bude dokončena integrace a kontroly, než sem na jaře 2026 dorazí k integraci zbytek centrálního stupně. Tento zbytek, který představuje horní čtyři pětiny stupně, tvoří vodíková nádrž, mezinádržový intertank, kyslíková nádrž a přední lem, zatím pobývá na Michoud Assembly Facility v New Orleans, kde prochází zkouškami a integrací. Čtyři motory RS-25 pro centrální stupeň mají být k integraci do motorové sekce převezeny ze Stennisova střediska v Bay St. Louis, stát Mississippi začátkem roku 2026.
Motorová sekce je jedním z nejsložitějších dílů rakety. Kromě čtyř motorů RS-25 ukrývá veškeré související rozvody, ventily, elektroniku a více než 29 kilometrů kabelů, které propojují různé části rakety. Tyto přesuny jsou součástí změn výrobních procesů SLS. Centrální stupně pro mise Artemis I a II byly kompletně vyrobené na Michoud Assembly Facility a po přesunu na Kennedyho středisko mohly být sestaveny s pomocnými motory na tuhé pohonné látky a dalšími částmi rakety. Počínaje misí Artemis III se NASA přesunula vnitřní vybavení motorové sekce a integraci s horní částí centrálního stupně na Kennedyho středisko, aby zefektivnila výrobní proces a umožnila souběžnou výrobu dvou základních stupňů.
Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://images-assets.nasa.gov/image/KSC-20250813-PH-CSH01-0023/KSC-20250813-PH-CSH01-0023~large.jpg
Krásně opsáno, že se 2027 setká Orion s komerčním landerem. Věří tomu někdo? K frekvenci, když astronauti Apollo 9 (jen kolem Země) přistávali, tak na rampě stála kompletní raketa Saturn V pro misi Apollo X k Měsíci. Ano, uznávám že do toho šla ohromná část státního rozpořzu.
Právěže to není z původního textu opsáno doslova.
Já vypadám jako skeptik, moc bych přál jakýkoli úspěch, ale mám technické vzdělání a i díky vám dost informací. Jako redakce poskytujete úžasné informace, ale mám dojem, že nepatrně + ve smyslu, že vše vidíte trochu nadsazeně. Ale i v této činnosti držím place.
Co vidíme nadsazeně? Rok 2027 pro Artemis III? Už asi rok píšu, že ten termín je nereálný, naposledy před týdnem.
https://kosmonautix.cz/2025/08/12/zavod-o-navrat-na-mesic-srpen-2025/
Dušan k datu 2027 v článku od NASA upřesnil, že jde o plán.
A neodpustím si krásná slova tehdejšího ředitele NASA. Náš úspěch nezpůsobila technologická a ekonomická převaha. Bylo to dáno tím, že jsme uvolnili 450 000 nejchytřejších mozků naší země.