Máme za sebou týden, který byl z pohledu kosmonautiky turbulentní, a mnoho se toho stalo. Proto je ideální čas na souhrn. Kosmotýdeník si jako hlavní téma vzal Starliner, který je opět spojen s tím nenáviděným a tak často doprovázejícím slovem v kosmonautice – odkladem. V dalších tématech nás čeká statický zážeh dalšího exempláře Super Heavy, start Electronu, který pokračuje v řadě úspěšných startů, podíváme se také na neúspěšný pokus o přistání na Měsíci a na jeden skákající čínský raketový stroj. Přeji vám pěkné čtení a hezkou neděli.
Další let Starlineru se odkládá
Je tomu už rok, co se kosmická loď Boeing CST-100 Starliner připojila k Mezinárodní kosmické stanici, a provedla svůj dlouho očekávaný a tolikrát odkládaný zkušební let, při kterém byli na palubě poprvé astronauti a to Sunita Williams a Barry Wilmore. Jak si dobře pamatujete, výprava neskončila bez poskvrny. Obavy ohledně fungování pohonného systému lodi nakonec vedly k rozhodnutí nechat posádku přistát v lodi Crew Dragon a Starliner se vracel bez posádky, zatímco jeho pasažéři nakonec byli na ISS místo pár dní osm měsíců. Boeing a NASA ihned začali s vyšetřováním a hledáním cesty k nápravě, aby Starliner mohl začít fungovat jako potřebná druhá pilotovaná loď k obsluze ISS.
Další odklad Starlineru

Zdroj: https://upload.wikimedia.org/
O rok později však zůstává budoucnost programu Starliner nejistá, protože NASA v pátek večer oznámila, že další let kosmické lodi se odkládá z původně plánovaného konce roku 2025 na začátek roku 2026. Agentura uvedla, že načasování dalšího startu „závisí na certifikaci systémů a vyřešení technických problémů Starlineru“. NASA tak vlastně zopakovala to, co uvedla v tiskové zprávě z 27. března. Uvedla také, že stále zjišťuje, zda další let Starlineru bude pilotovaný s posádkou na palubě, anebo půjde o let s nákladem. Vzhledem k době, která uběhla od přistání i od poslední aktualizace stavu vyšetřování, nevlévá takové prohlášení optimismus do žil.
V rozhovoru pro agenturu Reuters zveřejněném koncem května Sunita Williams označila bezpilotní misi Starlineru při jeho následujícím letu za „logickou věc“. „Myslím, že je to správná cesta,“ řekla Williams agentuře Reuters a dodala, že doufá, že „Boeing a NASA se rozhodnou pro stejný postup.“
Po přistání Starlineru v září 2024 až do začátku března během briefingů SpaceX Crew-10 toho NASA o dalších plánech s lodí mnoho neřekla. Steve Stich, manažer programu CCP (Commercial Crew Program), 7. března uvedl, že NASA a Boeing stále pracují na nápravných opatřeních na lodi a doposud nemají jasno, jak bude vypadat další let. „Budeme pokračovat v práci na certifikaci s letem plánovaným ke konci tohoto roku a pokusíme se – ať už uděláme cokoli, aby Starliner mohl nést posádku,“ řekl Stich. „Když se podíváme na manifest pro tento rok, je na podzim plán letů na stanici celkem nabitý… Takže musíme zjistit, co se týče manifestu, kam se Starliner hodí.“
Při výše zmíněné tiskové zprávě z 27. března NASA uvedla, že agentura a Boeing stráví jaro a léto v testovacím zařízení White Sands v Novém Mexiku, kde loď čeká „integrovaný test pohonného systému a motorků orientačního systému Starlineru. Test podstoupí servisní modul, aby se ověřily detailní tepelné modely a získaly informace k potenciálnímu vylepšení pohonu a systémů tepelné ochrany kosmické lodi, jakož i o provozních řešeních pro budoucí lety.“ Zatím není jisté, jak tyto testy proběhly. Nicméně už tehdy zazněla kritika, že tyto testy mají v podstatě jen najít cestu k tomu, jak přehřívající se trysky provozovat tak, aby se nepřehřívaly. Jednalo by se tak například o úpravu softwaru. Nicméně tyto testy mají odpovědět na to, zda stačí taková úprava, anebo bude třeba větší zásah do pohonného systému.
Zatímco NASA nadále zvažuje otázku, zda bude přítomna posádka na dalším letu Starlineru, otazníky stále víří kolem toho, kdo budou astronauti, kteří poletí na první misi s posádkou, nazvanou Starliner-1. Původně vyčleněná skupina astronautů, která se obecně brala jako ta přidělená k letům Starlineru, byla postupně během posledních roků přidělována k probíhajícím misím, které obsloužily lodě Crew Dragon. V současné době tak neexistuje obecně známá vybraná posádka.
Mnozí komentátoři se však shodují, že úspěšné nasazení Starlineru je skutečně v zájmu NASA. Tento názor nejčerstvěji připomnělo i dění v posledním týdnu. Ostrá výměna názorů mezi majitelem SpaceX, Elonem Muskem, a americkým prezidentem Donaldem Trumpem ukázala, jak křehká je skutečnost, že existuje jediná schopná a použitelná západní pilotovaná kosmická loď. V rámci této přestřelky přes sociální média se Elon Musk rozhodl oznámit, že pozastavuje provoz lodí Dragon. Nakonec své rozhodnutí rychle odvolal, ale přímo tím poukázal na křehkost současného stavu věcí. Mnozí by si proto přáli, aby i přes velké problémy Starlineru došlo k nalezení všech problémů, jejich opravě a uvedení lodi do provozu.
Připomeňme ještě, že společnost Boeing, která za Starlinerem stojí, se dlouhodobě potýká s velkou ztrátou v rámci tohoto programu. Na své náklady musel Boeing provést druhou nepilotovanou misi poté, co ta první skončila předčasným přistáním. Celý program se navíc značně zpozdil a prodloužil a nyní hrozí ještě další zkušební mise. Z plánovaných operačních misí, které by u Boeingu objednávala a platila NASA, ještě žádná neproběhla a let Starliner-1 je stále bez pevného data.
Kosmický přehled týdne:
Teprve 27. května provedla SpaceX devátý integrovaný let své sestavy Super Heavy Starship a už se chystá na ten desátý. Spěch je jistě na místě, protože po nasazení Starship druhé generace nedokázala ani jedna dosáhnout požadovaných cílů. Při prvních dvou letech došlo k selhání Starship během prvního zážehu, při třetím začalo po vystoupání na finální dráhu unikat palivo a následně došlo ke ztrátě ovladatelnosti a neřízenému vstupu do atmosféry. Specifický způsob vývoje tohoto systému však umožňuje rychlé poučení z chyb a zopakování testu. Už 6. června proto na rampu zamířil Super Heavy B16, který následně provedl úspěšný statický zážeh všech 33 motorů. Termín startu není zatím známý, ale měl by se odehrát v následujících týdnech. Musí však být také dokončeno vyšetřování nehody během devátého letu a vyvození důsledků a provedení náprav na lodi. A to se může ještě protáhnout. Během tohoto letu by měla být vynesena Starship S36 a cílem by mělo být zopakování podobného profilu letu jako při tom devátém.
Full duration static fire of all 33 Raptor engines on the Super Heavy booster ahead of Starship’s next flight test pic.twitter.com/03JFMVxQOT
— SpaceX (@SpaceX) June 6, 2025
Třetího června v 01:57 SELČ odstartovala z novozélandského kosmodromu Mahia raketa Electron společnosti Rocket Lab a vynesla další družici z konstelace určené pro pozorování Země s označením BlackSky. Start nazvaný „Full Stream Ahead“ je druhým ze série čtyř startů rakety Electron, které si společnost BlackSky letos objednala pro vynesení svých družic označených jako Gen-3, a celkově desátým startem pro tuto společnost od roku 2019 – díky čemuž se Electron stal dosud nejoblíbenějším nosičem pro konstelaci BlackSky. Start Electronu proběhl pouhých 16 dní po předchozí misi využívající taktéž kosmodrom Mahia, což ukazuje zvyšující se kadenci startů tohoto malého nosiče. Tento start pro BlackSky tak byl sedmou úspěšnou misí Electronu v roce 2025, celkově 65. startem společnosti Rocket Lab a celkový počet družic vynesených těmito raketami do kosmického prostoru se tak zvýšil na 226.

Zdroj: https://www.flickr.com/photos/rocketlab/

Zdroj: https://www.flickr.com/photos/rocketlab/

Zdroj: https://www.flickr.com/photos/rocketlab/
Přehled z Kosmoanutixu:
V této rubrice najdete přehled všech článků a tedy i témat, kterým jsme se věnovali v uplynulých sedmi dnech. Pojďme si je shrnout. Týden jsme načali tím, že jsme pro vás připravili další měsíční souhrn kosmonautického dění v pořadu Vesmírné výzvy. Jednou z hlavních zpráv týdne bylo, že Bílý dům se rozhodl stáhnout nominaci Jareda Isaacmana na pozici administrátora agentury NASA, což pro agenturu momentálně zmítanou návrhy masivních finančních škrtů ještě zhoršuje pozici. K oslavě 1500. marsovského solu na rudé planetě mělo vozítko Perseverance použít svou robotickou paži a pořídit složený autoportrét. Kuriózně však zachytilo ještě něco navíc. 2. května byl zveřejněn stručný přehled návrhu rozpočtu Bílého domu pro NASA na příští fiskální rok. Nyní přišel na řadu podrobný návrh rozpočtu. A je to velmi nepěkné čtení plné škrtů připravovaných i provozovaných misí. Psali jsme také o tom, že ESA podpořila telekomunikačními službami japonskou lunární misi HAKUTO-R, která však bohužel povrchu nedosáhla. Dvojice technologií vytvořených agenturou NASA představuje klíčové prvky nového senzoru s vysokým rozlišením pro pátrání po požárech. Technici 29. května vybalili americkou observatoř IMAP z přepravního kontejneru, ve kterém dorazila do přechodové komory na Astrotech Space Operations Facility v blízkosti Kennedyho střediska na Floridě. Využití kosmických technologií na Zemi je časté a vždy přináší nějaké nečekané aplikace. Tak třeba nyní se zkoumá, zda najdou podtlakové kalhoty astronautů využití v medicíně. V živě psaném online přenosu jsme sledovali pokus japonského komerčního landeru HAKUTO-R o přistání na Měsíci. Bohužel však výprava skončila tvrdým dopadem na povrch Měsíce. Evropské družice z řady MTG-S budou vytvářet zbrusu nové typy datových produktů, které jsou mimořádně vhodné pro sledování nebezpečných projevů počasí. Živě a česky jste s námi mohli sledovat start rakety Falcon 9 s telekomunikační družicí SXM-10. Klíčové vnitřní části Teleskopu Nancy Grace Roman úspěšně dokončily vibrační testy. Inženýři si tak v praxi ověřili, že testovaný hardware odolá extrémním vibracím, které zažije při svém startu na raketě Falcon Heavy od SpaceX. Na závěr jsme se podívali na testy robotického pracanta pro práci na Měsíci.
Snímek týdne:
Kosmonautika je často o emocích. Pokořování hranic a hledání nových cest je náročné a nezřídka končí neúspěchem. Své by mohl vyprávět tým japonské firmy ispace, která poslala už druhý lunární lander HAKUTO-R k přistání na Měsíci. V roce 2023 spadl kvůli chybným údajům lander z výšky 5 kilometrů. Ve čtvrtek byl na vině výškoměr, který příliš pomalu dodával data navigačnímu počítači, a opět došlo k tvrdému dopadu na povrch Měsíce. Je to samozřejmě škoda, protože vezl celou řadu zajímavých přístrojů včetně vozítka postaveného v Evropě. Firma nyní provádí vyšetřování havárie a chystá se otevřeně vydat celou zprávu tak, aby se pokusila obnovit důvěru v její služby. Snímek níže ukazuje záběr z poletové tiskové konference, která se nesla ve smutné atmosféře.

Zdroj: https://scontent.fprg1-1.fna.fbcdn.net/
Video týdne:
K tomuto testovacímu letu došlo sice už 29. května, ale nyní se objevilo pěkné shrnující video. Vidíme v něm testovací první stupeň, který vyvinula čínská společnost Sepoch, který je určen k opakovanému používání. Je vyroben z nerezové oceli a pohání jej motory LongYun 70 (LY-70) spalující kapalný metan a kapalný kyslík. Stupeň provedl testovací skok do výšky 2,5 km včetně vypnutí motoru, volného pádu, znovuzažehnutí a měkkého dosednutí na vodní hladinu. Poté se stupeň převrátil a byl bez vážnějšího poškození vytažen.
Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
https://rocketlabcorp.com/
Zdroje obrázků:
https://scontent.fprg1-1.fna.fbcdn.net/..AfP7FHTam2o7dA0ez1JKJmnffLlKzm06L6ILjzjMLjUpJA&oe=684A27B5
https://www.flickr.com/photos/rocketlab/54564447038/in/album-72177720326569466/
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/39/Diagram_of_CST-100_Starliner.png
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2025/06/20250606_Starliner_stacking.jpeg