Další týden je za námi a tak nastal skvělý čas na rekapitulaci kosmických aktivit uplynulých sedmi dní. Kosmotýdeník si tentokrát jako hlavní téma vybral aktuální stav příprav nákladního raketoplánu Dream Chaser. Jak probíhá závěrečné testování raketoplánu Tenacity a dočkáme se ještě letos jeho startu? V dalších tématech se ohlédneme za návratem mise Crew-9, přípravu lodi Orion k misi Artemis II anebo na výstup čínských astronautů z paluby stanice Tiangong. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.
Aktuální stav příprav Dream Chaseru
Příběh vzniku, překotného vývoje a proměn malého raketoplánu Dream Chaser by vydal na knihu. Už několik let se však zdá, že je jeho start už skutečně za rohem. Přesto k němu zatím nedošlo. Dream Chaser nicméně prochází závěrečným testováním a my se podíváme na to, co je ještě třeba udělat proto, než bude raketoplán připraven k naložení na raketu Vulcan.

Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/
Jméno prvního dokončeného exempláře je Tenacity a bude létat na nákladní mise k Mezinárodní kosmické stanici v rámci druhého kola smluv s NASA na komerční zásobovací služby. Firma Sierra Space bude třetí a poslední společností, která bude létat v rámci této smlouvy. Zásobovací loď Cygnus společnosti Northrop Grumman spolu s nákladní lodí Dragon 2 společnosti SpaceX tuto smlouvu doplňují. Dream Chaser by měl v rámci této smlouvy zajistit minimálně sedm nepilotovaných zásobovacích letů.
Server NASASpaceflight se společnosti Sierra Space zeptal na aktuální stav přípravy prvního exempláře. Níže je uveden překlad informací, které tomuto serveru společnost poskytla.
Raketoplán, který se v současné době nachází na Floridě, má aktuálně v plánu testy elektromagnetického rušení a elektromagnetické kompatibility (EMI/EMC). To obvykle zahrnuje specifické testy, jejichž cílem je zjistit, zda nechtěné signály vycházející z elektronického systému přes vodiče nebo jeho elektromagnetické záření, jsou nižší než stanovené limity. Tím je zajištěno, že palubní elektronika může fungovat během startu, letu i během delšího pobytu v kosmickém prostředí.
Poté budou následovat akustické a vibrační zkoušky, které se používají k simulaci podmínek, které panují během startu. Vibrace při startu jsou obvykle ve vyšším frekvenčním rozsahu než při provozu za normálních podmínek. Raketoplán proto podstoupí náročné vibrační a akustické testy, které zaručí, že zařízení následně zvládne přežít během osmi minut na špici startující rakety.

Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/
Raketoplán má při svém prvním letu využít raketu Vulcan, konkrétně ve variantě VC4L (letí s dlouhým aerodynamickým krytem a čtyřmi pomocnými motory Northrop Grumman GEM-63XL). Připomeňme, že Vulcan letěl doposud pouze dvakrát, přičemž druhý let zaznamenal anomálii s odpadnutou tryskou jednoho z urychlovacích motorů. Na dotaz společnost Sierra Space uvedla, že neplánuje využít žádného jiného poskytovatele nosných raket. Dream Chaser je však navržen tak, že může letět na jakékoli raketě, která disponuje pětimetrovým aerodynamickým krytem. To je podobné jako u kosmické lodi Cygnus společností Northrop Grumman, která sice primárně startuje na palubě raket Antares, ale kvůli problémům této nosné rakety, využila už i Atlas V a Falcon 9.
Následně projde Tenacity testováním, které prověří konečnou integraci letového hardwaru a softwaru. Sierra Space tak může pomocí simulace ověřit plnou funkčnost všech systémů ve všech fázích letu od startu až po přistání. Poslední dva testy zahrnují test vlečení a pojíždění na zemi a poté demonstraci palubního pohonného systému kosmické lodi za tepla. Sierra Space používá k manévrování s raketoplánem směs raketového paliva RP-1, což je rafinovaná forma petroleje, spolu s peroxidem vodíku. Tím se liší od tradičních hypergolických pohonných hmot, jako je hydrazin, který se při kontaktu s okysličovadlem vznítí, ale jeho nevýhoda je, že je pro člověka značně toxický.
Během svého prvního letu se raketoplán Tenacity spolu s nákladním modulem nazvaným Shooting Star připojí k ISS s více než 3 530 kg zásob a vědeckých experimentů. Sierra Space uvádí, že požadavky na dobu pobytu na oběžné dráze se mohou měnit v závislosti na požadavcích mise a harmonogramu NASA, ale plánují standardní průběh mise v trvání 30 až 90 dní na oběžné dráze s tím, že na stanici bude kotvit maximálně 75 dní.
Velká pozornost byla věnována tepelné ochraně zařízení. Dream Chaser používá keramické destičky, které pokrývají většinu jeho povrchu. Dlaždice slouží k několika účelům. Kromě toho, že chrání raketoplán při návratu do atmosféry, pomohou také normalizovat teplotu uvnitř lodi při pobytu na přímém slunečním světle. Během denního svitu na oběžné dráze může teplota dosáhnout až 120 °C a keramický štít bude sloužit jako izolace od těchto teplot. Chrání se tak nejen technologické zařízení, ale díky tomu jsou kladeny nižší nároky na termoregulační systém v hermetizované části raketoplánu.

Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/
Na rozdíl od původních amerických raketoplánů, které používaly kombinaci keramických dlaždic a panelů z uhlík-uhlíkového laminátu, je Tenacity pokryta přibližně dvěma tisíci jednotlivých keramických černobílých dlaždic, které vydrží teplotu až 1 420 °C při několika cyklech návratu do atmosféry. Některé specializované dlaždice mohou dosáhnout vyšších teplot pro jednorázové použití. Dlaždice jsou seskládány velmi přesně po celém povrchu, aby raketoplán perfektně chránily.
Na rozdíl od raketoplánu Space Shuttle, který startoval připevněný k boku velké vnější nádrže a dvou motorů SRB, Dream Chaser startuje uvnitř ochranného aerodynamického krytu, což podle společnosti Sierra Space zabraňuje poškození dlaždic způsobenému padajícími kusy pěny nebo ledu v důsledku vibrací při startu, což se stalo osudným raketoplánu Columbia.
A kdy dojde ke startu? To je trochu složitější a přesný datum není v tuto chvíli známý. Cílem společnosti zůstává první let raketoplánu Tenacity v letošním roce. Ačkoli se ještě nedávno uváděl květen (přičemž původně měl raketoplán být připraven už k prvnímu letu raketu Vulcan v roce 2024), v současnosti se opatrně mluví o létě. Pesimistické neoficiální odhady pak pochybují o připravenosti v letošním roce. Ostatně, už na konci roku 2023 prohlašovala společnosti Sierra Space, že Tenacity je už téměř připraven ke startu. Vývoj takového prostředku je však zdlouhavý, nákladný a zejména závěrečný proces se vinou mnoha okolností značně protáhl.
Očekává se, že Tenacity uskuteční první čtyři lety k ISS. Druhý raketoplán, pojmenované Reverence, v současné době prochází pracemi na primární konstrukci, poletí při pátém letu.
Kosmický přehled týdne:
Z paluby čínské kosmické stanice Tiangong byla provedena další kosmická vycházka, při které měli astronauti plné ruce práce. Michal Václavík z České kosmické kanceláře shrnul jejich aktivitu ve svém tweetu.
Kosmonauti Cchaj Sü-če a Sung Ling-tung provedli včera mezi 06:45 a 13:50 SEČ výstup do volného kosmického prostoru. Jednalo se jiz o třetí výstup v rámci mise Šen-čou 19 na čínskou kosmickou stanici. Pro velitele Sü-čea se jednalo o pátý výstup v jeho kariéře. pic.twitter.com/Syoha3iEit
— Michal Vaclavik (@Kosmo_Michal) March 22, 2025
Při poslední misi Transporter (13) bylo krom jiného vyneseno také návratové zařízení Varda W-3, které stejnojmenná společnost produkuje jako první prostředek pro kosmickou výrobu. Funguje to tak, že do malého návratového tělesa se umístí výrobní proces vyžadující stav mikrogravitace a na několik dní je vynesen na oběžnou dráhu, načež se s vyrobeným materiálem vrátí zpět na Zemi. Již třetí exemplář tohoto zařízení je aktuálně na oběžné dráze. Společnost Varda však zajistila jen samotné návratové těleso, které není vybavené navigačním, pohonným ani orientačním systémem. O to se stará zařízení Pioneer, které dodává společnost Rocket Lab a bylo vyvinuto na základě předešlých zkušeností s již dříve postavenými kosmickými tahači. Toto zařízení se stará nejen o dodávku energie pro návratové pouzdro, ale také zajišťuje jeho úspěšný návrat na Zemi. Je totiž vybaveno 3D tištěným motorem Curie, který se stará o deorbitační manévr. Níže přiložená fotografie byla pořízena kamerou umístěnou na Pioneeru a zveřejnila jej společnost Rocket Lab.

Zdroj: https://www.rocketlabusa.com/
Přehled z Kosmonautixu:
Přichází čas na pravidelný přehled všech článků, které vyšly na Kosmonautixu v uplynulých sedmi dnech. Začali jsme zprávou o tom, že centrální stupeň rakety SLS se už chystá na integraci do sestavy, která obslouží misi Artemis II. Zavzpomínali jsme na malý, relativně levný, ale extrémně úspěšný vrtulníček Ingenuity. Byl to první létající stroj v atmosféře jiné planety a překonal mnohokrát svoji plánovanou životnost. Sonda Lucy se blíží k pětikilometrové planetce Donaldjohanson, která už nyní napovídá, že by mohla být velmi zajímavým tělesem. Byl prvním lunárním laderem společnosti Firefly a hned úspěšně přistál a během svých čtrnácti pozemských dní na Měsíci uskutečnil všechny plánované úkoly. Ohlédli jsme se za úspěšnou misí landeru Blue Ghost. Živě jste mohli sledovat návrat posádky mise Crew-9, na jejíž palubě byli také dva astronauti, kteří původně přiletěli na krátký pobyt v rámci testovací mise lodě Starliner. Druhá certifikační mise (Cert-2) rakety Vulcan, ke které došlo 4. října 2024, byla celkově úspěšná. Jedinou kaňkou bylo odpadnutí trysky z jednoho pomocného motoru GEM-63XL na tuhé pohonné látky. Vyšetřování této anomálie nadále pokračuje. Po jednom odkladu jsme s vámi mohli sledovat Živě a česky, jak odstartovala raketa Falcon 9 s nákladem vojenských družic konstelace Starshield. I březen roku 2025 se dočkal pravidelného měsíčního shrnutí aktuálních příprav projektu stanice Gateway, která bude obíhat v blízkosti Měsíce. Vyšetřování problémů, které provázely první pilotovanou výpravu lodi Starliner dále pokračuje. Aktuálně jsou známé některé novinky nad dalším osudem lodi. Plánuje se například jedna mise lodi před tím, než dostane certifikaci. Zatím ale není jisté, zda půjde o pilotovanou, či nepilotovanou misi. Evropská kosmická agentura zveřejnila svou strategii zaměřenou na výzvy a příležitosti do roku 2040. Strategie 2040 se opírá o pět komplexních cílů, z nichž každý má přiřazeny konkrétní cíle. Nosná raketa SuperHeavy B16 strávila zhruba tři týdny na stanovišti Massey’s, kde podstoupila základní kryogenní testy. Ty jsou nyní, zdá se, u konce, protože se tento 70 metrů vysoký kolos mohl vrátit zpět do montážní oblasti. Evropská mise Proba-3 bude na oběžné dráze Země vytvářet umělá zatmění Slunce. K ověření funkčnosti palubních systémů se výzkumníci z Královské belgické observatoře rozhodli pořídit snímek hvězdného pole. V závěru týdne jsme vás informovali o dokončení instalace krycích panelů pro Evropský servisní modul připojený k lodi Orion. Jedná se o přípravu mise Artemis II.
Snímek týdne:
Sedmnáctého března přišla z Měsíce poslední zpráva od landeru Blue Ghost společnosti Firefly, který tak ukončil svoji úspěšnou premiérovou misi. Společně s ukončením mise přišel také snímek, který ukazuje západ Slunce nad měsíčním povrchem. Lander není vybaven na přečkání lunární noci a i když se společnosti Firefly následující měsíční den pokusí s landerem spojit, je možné, že už se znovu neozve. Firefly Aerospace uvedla, že její 346 hodin dlouhá mise byla dosud nejdelší operací na povrchu Měsíce pro komerční společnost. Společnost také uvedla, že jedno z největších překvapení byly tepelné podmínky během mise. Ačkoli při přípravě landeru proběhlo kompletní teplotní modelování, nakonec se ukázalo, že situace je o něco složitější. Během lunárního dne se totiž energie ze Slunce odrážela také od světlého povrchu kolem ladneru a zahřívala ty části landeru, které nebyly v přímém slunečním svitu. Pro mise 2 a 3 plánuje proto Firefly úpravy, které toto zjištění implementují do landeru.

Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Video týdne:
Po úspěšném přistání lodi Dragon 2 s čtyřčlennou posádkou mise Crew-9 ve vodách nedaleko Floridy se k lodi přiblížilo hejno delfínů. Vznikly tak velmi zajímavé záběry, které zakončily velmi netradiční misi. Crew-9 totiž startovala jako dvoučlenná proto, aby poskytla místo pro návrat dvojice astronautů, kteří se na palubu ISS dostali s lodí Starliner. Ta se totiž na přání NASA a s ohledem na bezpečnost posádky vracela bez pasažérů na palubě. Původně osmidenní mise se tak pro Sunitu Williams a Barryho Wilmora prodloužila na více než osm měsíců.
Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
https://www.nasaspaceflight.com/
https://www.rocketlabusa.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/GmlZbNKaMAAWrKK?format=jpg&name=large
https://scontent.fprg1-1.fna.fbcdn.net/…jPjlgLx7BOMZAhL7pmcSwMxK5Zo9nUkQ&oe=67E4C870
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2024/02/IF3A2694-Enhanced-NR.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2023/11/Tenacity1-1920×1440.png
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/eDUVEFu2yCkH7WCRj3eTR3-650-80.jpg.webp
https://pbs.twimg.com/media/Gls5P7pWkAA31Ck?format=jpg&name=large
Ad Dream chaser – někdy to firmy ve vyhledávání superlativů pro své výrobky trochu přeženou. Mini-raketoplán startuje na špici rakety, nad ním (ale ani kolem něj) nic dalšího není. Kdy by se tam vzala odpadající pěna nebo led? Vlastně cokoliv odpadajícího a dlaždice ohrožujícího?
Důvod pro kryt nejspíš existuje, ale silně pochybuji, že to bude pěna a led.
Vtáky, krúpy, blesky, strih vetra, niečo sa vždy nájde, mňa len vždy zaujímalo, či skutočne musel mať raketoplán na nádrži izoláciu, síce sa odparí obrovské množstvo paliva, ale nebude tam tá izolácia , ale asi viac ľadu by bolo potom
1. Než sem něco plácnete, doporučuji přečíst si něco o podmínkách pro povolení startu.
2. Pokud reagujete na něčí post, je dobré si jej přečíst celý. Včetně poslední věty.
A, u vás na Slovensku máte zakázané používat tečky ve větách? 😀