Ani tuto neděli nepřijdete o pravidelný přísun zajímavých zpráv a novinek, které přinesla kosmonautika v uplynulém týdnu. Hlavní téma Kosmotýdeníku je tentokrát o přerušení příprav na třetí let nové rakety Vulcan ve prospěch Atlasu V. Proč k tomu došlo a proč to ULA považuje za ukázku své flexibility? Podíváme se také na změny v plánovaném nasazení lodí Dragon pro nadcházející mise a také na debatu ohledně možného zrušení programu rakety SLS. Nepřijdete ani o pravidelné rubriky. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.
Vulcan se demontuje, poletí Atlas V
![Start rakety Vulcan na certifikační misi](https://kosmonautix.cz/wp-content/uploads/2025/02/IMG-3-420x630.jpg)
Zdroj: https://spaceflightnow.com/
Prvním startem letošního roku v režii společnosti ULA měl být start rakety Vulcan, která se měla vydat na první let s nákladem nejvyšší priority. Jinak řečeno, mělo se jednat o první necertifikační let naostro a to rovnou s družicí zařazenou do programu National Security Space Launch – tedy družic nejvyšší národní bezpečnostní kategorie. To se nakonec nestane. Druhý certifikační let Vulcanu totiž skončil drobnou anomálií a vyšetřování není stále u konce. Na řadu tak přichází Atlas V, který vynese první pracovní várku družic konstelace Project Kuiper.
Třetí let Vulcanu je tak nyní odsunut na jaro a to bez konkrétnějšího data. Gary Wentz, viceprezident pro vládní a komerční programy ULA, v rozhovoru pro server Spaceflight Now potvrdil, že minulý týden došlo k demontáži horního stupně Centauru a mezistupňového adaptéru. „Je to pro nás velká věc, protože tímto postupem demonstrujeme vysokou flexibilitu, kterou budeme mít i do budoucna. Když budeme chtít, můžeme volně přejít z Atlasu na Vulcan tam a zpět.“
Tato výměna přichází v době, kdy ULA stále čeká na to, až americký úřad Assured Access to Space (AATS) schválí certifikaci rakety Vulcan, aby mohla začít vypouštět užitečné náklady v rámci programu National Security Space Launch (NSSL). Jelikož ULA předpokládala, že bude certifikace rychlá, začala již v říjnu 2024 po druhé certifikační misi skládat třetí exemplář rakety, která měla vynést výzvědnou družici SF-106. Certifikace se však protáhla a Vulcan tak zabíral vertikální integrační budovu i rampu. „Podrobně jsme sledovali týmy připravující SF-106 i družice Project Kuiper, a tak jsme se rozhodli, že tam máme trochu více času,“ řekl Wentz a dodal, že si uvědomili, že mají ještě nějaký seznam prací, které před SF-106 budou muset provést. Ukončili tak přípravu Vulcanu a začali se soustředit na start pro Amazon a jejich konstelaci Kuiper.
![Rozebírání Vulcanu](https://kosmonautix.cz/wp-content/uploads/2025/02/20241101_Vulcan_USSF-106_stacking-420x280.jpg)
Zdroj: https://spaceflightnow.com/
Je důležité zmínit, že proces certifikace Vulcanu je odlišný například od Falconů společnosti SpaceX. ULA vyvinula Vulcan s plnou transparentností pro AATS, která zásadně požadovala dva certifikační lety rakety předtím, než mohla začít létat na mise NSSL. Celý proces návrhu, testování i letu byl v těsné spolupráci s tímto úřadem a tak bylo třeba méně certifikačních letů. Lépe také probíhá vyšetřování anomálie z druhého letu.
Připomeňme, že zatímco mise Cert-1 proběhla bez problémů, při letu Cert-2 došlo necelou minutu po startu k anomálii, když kus jednoho z motorů na tuhé pohonné látky s označením GEM 63XL vyrobených společností Northrop Grumman ztratil část trysky. V prosinci u kulatého stolu pro média prezident a generální ředitel ULA Tory Bruno uvedl, že stále pracují na určení hlavní příčiny, ale řekl, že „došlo k selhání izolátorů, které jsou přilepeny k vnitřní straně pláště, z něhož se stává tryska. Podařilo se nám zachránit kriticky důležité trosky této trysky, a tak to pro nás bylo docela štěstí. Poskytlo nám to opravdu rychlý a podrobný vhled do problému,“ řekl Bruno. „Máme docela dobrou představu o tom, co se stalo, a drobné úpravy, které by byly nutné a žádoucí k nápravě, už probíhají.“
Během kulatého stolu pro média na konferenci o kosmické mobilitě 2025 v Orlandu na Floridě 28. ledna plukovník Jim Horne, vedoucí materiálového oddělení Delta pro realizaci startů v rámci AATS, upřesnil, že k získání plné certifikace je zapotřebí více než jen absolvování certifikačních letů, ale také jejich podrobná analýza. Horne uvedl, že AATS usiluje o certifikaci Vulcanu do konce února. Poznamenal, že dosažení tohoto milníku částečně závisí na tom, jak budou probíhat činnosti spojené s vyšetřováním anomálie motoru GEM, která byla zaznamenána během startu Cert-2. „Existuje celá řada inženýrských prověrek, které provádíme napříč výrobou, produkcí, kontrolou kvality, průběžnou údržbou, a podobně. Stále procházíme kvalifikační data Centaurů. Stále se zabýváme anomálií SRB, kterou jsme měli na Cert-2. Takže je certifikace vlastně rozsáhlý proces, který není omezen jen samotnými starty.“
„Z našeho pohledu, jsme jim poskytli všechny informace, které potřebují k certifikaci,“ řekl v pátek Wentz. „Jelikož jsem bývalý vládní zaměstnanec tak vím, že je tu spousta detailů, které se musí ještě projít a s nimiž se musí vyšetřovací komise seznámit, než vydá certifikaci. A tak tímto procesem procházejí a my jsme v pohotovosti a k dispozici. Pokud budou požadovat nějaké další informace, budeme připraveni jim je poskytnout, ale všechno, co jsme doposud slyšeli, je, že certifikace bude přibližně koncem měsíce anebo v prvním březnovém termínu. A jakmile ji získáme, budeme mít povolení pokračovat v konfiguraci pro vynesení SF-106.“
![Let rakety Atlas V](https://kosmonautix.cz/wp-content/uploads/2025/02/20231006-Atlas-5-launch-ascent-Michael-420x280.jpg)
Zdroj: https://spaceflightnow.com/
Změna v seznamu startů znamená, že prvním letošním startem společnosti ULA bude várka družic Project Kuiper společnosti Amazon pro širokopásmový internet na misi nazvané „Kuiper-1“. Wentz uvedl, že ULA připraví raketu Atlas V společně s pracemi, které budou souviset s certifikací Vulcanu.
Během rozhovoru s několika novináři v lednu 2024 Tory Bruno uvedl, že raketa Atlas 5 je schopna vynést až 27 družic Kuiper a Vulcan zvládne 45 během jednoho letu. Společnost Amazon nicméně neupřesnila, kolik družic plánuje vypustit v rámci mise Kuiper-1.
Cílem první fáze budování konstelace společnosti Amazon je mít na nízké oběžné dráze Země celkem 3 236 družic. Kromě zbývajících 46 startů, které si objednala u společnosti ULA, si Amazon zakoupil také 18 startů na raketě Ariane 6 společnosti Arianespace, 12 startů na raketě New Glenn společnosti Blue Origin s opcí na přidání dalších 15 startů a tři starty na raketě Falcon 9 společnosti SpaceX. „Když jste komerční subjekt, přemýšlíte spíše o přípravě na vypuštění této počáteční konstelace jako celku, protože na počátku budete ztrácet některé jednotlivé kusy, budete řešit nepředvídatelné technické problémy a to celé v realitě, že družice nezačnou být užitečné, dokud nedostanete na oběžnou dráhu asi 60 až 70 procent tohoto prvního pláště,“ řekl Bruno v lednu 2024. „Takže stavíte spoustu družic, utrácíte spoustu peněz a přihlašujete předplatitele, ale neposkytujete žádné služby, dokud nepřekročíte tuto hranici. Takže v případě komerčních aplikací, jako je Kuiper, OneWeb, kdokoli, Starlink, je potřeba je rychle dostat nahoru a dosáhnout tohoto cíle v nejkratší možné době.“
Kromě 38 letů s raketami Vulcan, které společnost Amazon zakoupila v roce 2022, zbývá ještě osm startů těchto družic s využitím raket Atlas 5. Wenz v pátek také uvedl, že ULA má kromě určitého počtu startů družic Kuiper s využitím raket Vulcan naplánováno poměrně dost startů družic Kuiper v roce 2025 nad rámec plánovaných kapacit. Uvedl, že raketa, kterou si Amazon vyžádá, bude záviset na jeho aktuální potřebě, tedy počtu připravených kusů družic. „Řídíme továrnu (v Decaturu v Alabamě), tak, abychom například do dubna postavili všechny zbývající Atlasy, včetně těch, které poletí se Starlinerem,“ řekl Wentz. „A mezitím začínáme postupně ukončovat mnoho činností na výrobní lince pro Atlasy.“ Dodal, že v současné době se vyrábí také první raketa Vulcan, která bude vynášet družice Kuiper. „Jsme schopni mít připravené oba nosiče a pak bude záležet na tom, kolik družic Kuiper bude chtít vynést a na jakém nosiči,“ řekl Wentz. „Takže mají velkou flexibilitu v rámci jejich projektu.“
Kosmický přehled týdne:
V minulém Kosmotýdeníku jsme psali o poměrně nejasném prohlášení Elona Muska a amerického prezidenta Donalda Trumpa o dřívějším návratu a záchraně „uvízlých“ (ve skutečnosti mají zajištěná sedadla v lodi C212 Freedom, která je připojená ke stanici) astronautů Barryho Willmora a Sunity Williams na ISS. V nejbližších dnech se však očekává, že NASA skutečně oznámí o něco dřívější návrat této dvojice, která původně na ISS přiletěla při prvním testovacím pilotovaném letu lodi Starliner. Aktuálně by se čas jejich návratu měl posunout o dva týdny někam k 19. březnu. Nemůže za to však rychlejší dokončení nové lodě Dragon 2 (C213) společnosti SpaceX, ale naopak obtíže při jejím dokončení. Místo nové lodi tak poletí s posádkou nadcházející mise Crew-10 kus ze stávající flotily a dojde tak k přeplánování nadcházejících misí. Nová kabina má totiž problém s palubními akumulátory a její dokončení se tak zdrží alespoň do dubna. Důvodem je tak čistě pragmatický cíl, kterým je uskutečnit výměnu posádky raději dříve a nečekat na dokončení nové lodě.
Nově tak bude mise Crew-10 obsloužena lodí C210 Endurance, která byla do této chvíle připravena pro komerční výpravu Axiom-4. Axiom se tak posunula k prvnímu letu na nové lodi C213, která zatím nemá jméno. Posádka si tak bude moct loď zřejmě sama pojmenovat, jak tomu bylo u prvních posádek dříve vyrobených Dragonů. Start této mise bude ale zřejmě opožděn. Zpoždění pak čeká i další komerční misi Fram2, která by měla uskutečnit první pilotovanou výpravu na polární dráhu. Tato mise využije loď C207 Resilience. Doba zpoždění bude závislá na opoždění dokončení nového Dragona.
![Raketa SLS během převozu k její první misi Artemis I](https://kosmonautix.cz/wp-content/uploads/2025/02/Screen-Shot-02-08-25-at-10.02-PM-420x747.jpg)
Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Podle webu Arstechnica proběhla v pátek v Boeingu neplánovaná schůzka se zaměstnanci pracujícími na raketě SLS, že se mají připravit na možnost, že bude program rakety zrušen. David Dutcher, viceprezident společnosti Boeing a programový manažer pro raketu SLS, naplánoval na pátek s méně než hodinovým předstihem setkání všech zaměstnanců, kteří na programu pracují. Schůzka trvala pouhých šest minut a Dutcher neodpovídal na otázky. Během svého vystoupení Dutcher uvedl, že smlouvy společnosti Boeing na raketu by mohly skončit v březnu a že se společnost připravuje na propouštění v případě, že smlouvy s NASA nebudou prodlouženy. Tato zpráva neznamená oznámení o zrušení SLS, ale spíše ukázku toho, že se současná prezidentská administrativa o projekt zajímá a řeší jeho budoucnost. A proč došlo k takovému oznámení právě teď? Boeing vydal oznámení v rámci zákona WARN (Worker Adjustment and Retraining Notification Act), který vyžaduje, aby američtí zaměstnavatelé se 100 a více zaměstnanci na plný úvazek poskytli oznámení o hromadném propouštění či uzavření výrobního závodu alespoň 60 dní před jeho začátkem. „Abychom se přizpůsobili plánovaným revizím programu Artemis, informovali jsme dnes náš tým Space Launch Systems o možnosti snížení počtu pracovních míst přibližně o 400 do dubna 2025,“ uvedl mluvčí společnosti Boeing. „To si vyžádá, aby v následujících týdnech byla dotčeným zaměstnancům vydána oznámení o nedobrovolném propuštění v souladu se zákonem o přizpůsobení a rekvalifikaci pracovníků. Spolupracujeme s našimi zákazníky a hledáme možnosti, jak přesunout zaměstnance napříč naší společností, abychom minimalizovali ztrátu pracovních míst a udrželi naše talentované kolegy.“
Načasování pátečního narychlo svolaného jednání koresponduje s očekávaným zveřejněním návrhu rozpočtu prezidenta Trumpa na fiskální rok 2026. Nemusí se jednat o komplexní plán, ale spíše o požadavky na ušetření financí. V současnosti probíhá v administrativě Bílého domu vášnivá debata o budoucnosti programu SLS. Někteří zástupci komerčního sektoru žádají okamžité zrušení SLS, ale mluví se i o zachování SLS pro mise Artemis II a Artemis III.
Přehled z Kosmoanutixu:
V této rubrice se můžete zpětně ohlédnout za tématy, kterým jsme se věnovali v rámci pravidelně vycházejících článků a ucelit si tak pohled na kosmonautické dění v uplynulých sedmi dnech. Jako první jsme vám nabídli pravidelný video přehled nejzajímavějších kosmonautických událostí uplynulého měsíce v pořadu Vesmírné výzvy. Následně jsme vám připravili článek, který představil šest věcí, které byste měli vědět o teleskopu SPHEREx. Hybridní pohon pro letadla? To je téma dalšího projektu, který podpořila NASA v rámci programu NIAC. Nový desetiletý přehled doporučení pro sluneční a kosmickou fyziku doporučuje, aby heliofyzikální program NASA realizoval dvě mise za miliardy dolarů, přestože agentura navrhuje zrušit doporučení z předchozího desetiletého přehledu. Živě a česky jste s námi mohli sledovat mlžný start Falconu 9, který vynášel dvě snímkovací družice WorldView Legion. Byl objeven nový kráter na Marsu a zkoumána data, která kdysi poskytl lander InSight. Nová zjištění pak ukázala, že marsotřesení z dopadů meteoroidů pronikají hlouběji, než se čekalo. Nedávno vypuštěná indická družice NVS-02 uvízla na přeletové eliptické dráze a to kvůli závadě na pohonném systému. Sonda Europa Clipper cestuje teprve tři měsíce ke svému vzdálenému cíli, ale její čas byl využit pro pozorování hvězd. Nechcete lunární vozítko? Takto se nyní NASA ptá komerčního sektoru, zda by neměl zájem o takřka dokončený rover VIPER. Společnost Astrobotic 5. února v prohlášení oznámila, že koncem letošního roku dopraví do okolí jižního pólu Měsíce lunární vozítko postavené firmou Venturi Astrolab. Kosmický prostor sice vypadá jako jedna velká prázdnota, ale zdání klame – je plný silných proudů vysoce nabitých částic, které nejsou pro lidské tělo moc příznivé. Jak se před nimi chránit? Americká firma VAST zahájila sérii testů, která má otestovat konstrukci připravované kosmické stanice Haven-1. Indie uskutečnila náročný test, když otestovala restartovatelný kryogenní horní stupeň.
Snímek týdne:
Ve výcvikové kabině lodi Orion probíhal tento týden další test, při kterém si posádka zkoušela ovládání lodi, ale také jak ji nakonfigurovat, či si obléct skafandry, které budou během letu používat. Jednalo se o posádku mise Artemis II, která bude první, která s touto lodí vzlétne a vydá se na oblet Měsíce.
![Nácvik posádky mise Artemis II v simulátoru lodi Orion](https://kosmonautix.cz/wp-content/uploads/2025/02/GjRvQvxWwAELt2a-1024x682.jpg)
Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Video týdne:
Podívejte se na rekapitulační video ze startu raketového suborbitálního stroje New Shepard společnosti Blue Origin, který 4. února vzlétl do výšky 104 kilometrů. Let byl dedikovaný vědeckým experimentům a kabina RSS H. G. Wells tak nenesla posádku. Během letu byl uskutečněn zajímavý experiment, kdy byla loď pomocí svých orientačních motorků roztočena, aby se simulovala lunární gravitace. Na palubě rakety i kabiny bylo celkem 30 nákladů. Během přistávací sekvence lodi došlo k pomalému naběhnutí jednoho ze tří padáků.
Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
https://arstechnica.com/
https://arstechnica.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/GjRvQvxWwAELt2a?format=jpg&name=large
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2024/11/20241101_Vulcan_USSF-106_stacking.jpeg
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2023/10/20231006-Atlas-5-launch-ascent-Michael.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/…/s5120/IMG%203.jpg
Hm. Když je slovo „uvízlých“ v uvozovkách, tak o žádné uvíznutí nejde. Sice měli být na ISS 8 dnů a místo toho už tam krájí 8.měsíc, ale pravděpodobně jde o dobrovolný pobyt, neboť „ve skutečnosti mají zajištěná sedadla v lodi C212 Freedom, která je připojená ke stanici“. Samozřejmě že se o uvíznutí jedná a není potřeba se toho slova bát, čtenáři nejsou tak tupí, aby si představovali, že Barry Willmore a Sunita Williams jsou někde ohroženi nebo bojují o život.
Bohužel mnoho lidí si to myslí. Nedávno mne jeden internetový chytrák přesvědčoval, že je NASA neumí dostat dolů, protože přestala používat ruské raketové motory. Ale věřím, že takoví lidé náš web nečtou.
Slovo uvíznout je v češtině spojeno s tím, že se daný člověk nemůže vrátit zpět, což není pravda. Jak píšete, loď tam mají už několik měsíců. 😉
Já mám slovo uvíznout spojené se jmény Robinson Crusoe a Mark Watney. 🙂
Já to třeba chápu tak, že uvízlí tam opravdu nějakou dobu v minulosti byli. Ta doba ovšem už uplynula a zůstávají tam dobrovolně.
Navíc to není tak, že by se těšili domů a museli co nejdřív zmizet. Jsou to sakra astronauti, kteří celý život trénovali a doufali že budou ve vesmíru. Myslím, že jejich delší pobyt jim opravdu vadit nebude.
Myslíte těch pár dnů mezi odletem Starlineru a Crew Dragonu?
Celkově s tímto názorem souhlasím a ještě bych dodal, že vzhledem k věku Sunity i Barryho, je pravděpodobné, že jde o jejich poslední kosmický let. Takže je fér, že si mohli dopřát více toho, co mají rádi a pro co tak celý život trénovali. Byť nijak nezpochybňuju fyzickou i psychickou náročnost kosmického letu.
Dovolil by som si dodat, ze pribudnu do elitneho klubu astronautov, co leteli na 4 roznych kozmickych lodiach – Raketoplan, Sojuz, Starliner a Dragon – k Johnovi Youngovi – Gemini, Apollo (Command a Lunarny lander) a Raketoplan
Chtěl jsem se poptat na osud Starlineru, bude se s ním pokračovat a jak? Pátral jsem zde ve článcích, ale našel jsem jen popis neslavného návratu… a popis ztráty Boeingu, která bere dech. Nemáte, prosím, nějaké informace (odkaz)?Děkuji…
Nejnovější článek věnující se Starlineru je zde. Zatím na veřejnost nepronikly žádné oficiální informace.