sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (Starliner 1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Tory Bruno

Tory Bruno, který nedávno odstoupil z funkce generálního ředitele společnosti United Launch Alliance, se připojuje ke společnosti Blue Origin jako vedoucí nové divize národní bezpečnosti.

ESA

Evropská kosmická agentura oznámila plány na nábor přibližně 520 nových zaměstnanců počínaje rokem 2026, a to na základě rozhodnutí schválených na 342. zasedání Rady ESA začátkem tohoto měsíce.

BlueBird

Indická raketa LVM3 vynesla 23. prosince družici BlueBird nové generace společnosti AST SpaceMobile s přímým přenosem do vesmíru. Zahájila tím tak sérii vynášení dalších desítek kusů těchto družic.

Innospace

Jihokorejský startup Innospace oznámil, že se v první polovině roku 2026 pokusí o druhý start své rakety Hanbit-Nano. První let rakety skončil výbuchem krátce po startu 22. prosince.

Desert Works Propulsion

Společnost Desert Works Propulsion (DWP) dnes oznámila rozšíření svých domácích vývojových a testovacích kapacit pro elektrické pohony s cílem reagovat na rostoucí poptávku po pokročilé mobilitě ve vesmíru v odvětvích národní bezpečnosti a komerčního vesmíru.

CACI International

Společnost CACI International 22. prosince oznámila, že hotovostní transakci v hodnotě 2,6 miliardy dolarů získává společnost ARKA Group, která se zabývá vesmírnými technologiemi. Společnost tak rozšiřuje svou působnost v oblasti vesmírných senzorických a zpravodajských systémů.

Dlouhý pochod 12A

První start čínské opakovaně použitelné rakety Dlouhý pochod 12A dosáhl v pondělí večer oběžné dráhy. První stupeň měl po oddělení provést návrat do atmosféry a přistání. Pokus o přistání se však nedařil.

Selhání rakety H3

Dnešní start s družicí QZS-5 skončil neúspěšně vlivem problémů s horním stupněm. Jeho první zážeh trval o 27 sekund déle s nižším tlakem, druhý zážeh začal o 25 sekund později než měl a namísto 260 sekund trval sotva sekundu. Družice i s horním stupněm tak zůstaly na LEO.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Jak ulpívá lunární regolit na různých materiálech?

Na první pohled může Měsíc působit jako pustá kamenná koule, ale jeho povrch pokrývají vrstvy štěrku, drobných kamenů a prachu, které se souhrnně označují jako lunární regolit. Během misí programu Apollo si astronauti na vlastní kůži ověřili, že jemný práškovitý prach, elektromagneticky nabitý vlivem neustálého bombardování slunečními a kosmickými částicemi, je extrémně abrazivní a ulpívá na všem – od bot a rukavic až po dopravní prostředky a nářadí. Jaké výzvy tento regolit představuje pro budoucí mise programu Artemis, které počítají s dlouhodobějšími pobyty na měsíčním povrchu?

Umělecká představa přístroje RAC-1 po přistání landeru Blue Ghost.
Umělecká představa přístroje RAC-1 po přistání landeru Blue Ghost.
Zdroj: https://aegisaero.com/

Odpověď by měl přinést vědecký přístroj RAC-1 (Regolith Adherence Characterization), jeden z deseti nákladů NASA, které míří k Měsíci v rámci mise Blue Ghost 1 společnosti Firefly Aerospace. Přístroj vyvinula texaská firma Aegis Aerospace z města Webster, která připravila 15 vzorků materiálů – mezi nimi tkaniny, nátěry, optické systémy, senzory, fotovoltaické panely a další. Tyto materiály budou vystaveny drsným podmínkám lunárního prostředí, aby bylo možné určit, jak dobře odolávají ulpívání regolitu. RAC-1 bude měřit akumulaci prachu během přistání a následných operací landeru, což umožní přesněji zjistit, které materiály prach nejvíce odpuzují nebo naopak přitahují.

Získaná data pomohou NASA a jejím partnerům efektivněji testovat, vylepšovat a chránit kosmické lodě, skafandry, obytné moduly a další vybavení. Díky těmto poznatkům bude technika lépe připravena na pokračující průzkum Měsíce v rámci programu Artemis.

Lunární regolit představuje ‚lepivou výzvu‘ pro dlouhodobé expedice na měsíčním povrchu,“ říká Dennis Harris, který na Marshallově středisku v alabamském Huntsville spravoval náklad RAC-1 pro program CLPS a dále dodává: „Prach se může dostat do ozubených kol, ulpívá na skafandrech a blokuje optické systémy. RAC pomůže určit nejvhodnější materiály a tkaniny, díky nimž bude možné vytvořit odolnější a spolehlivější hardware, produkty i vybavení.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/12/rac-pre-integration-image-1.jpg
https://aegisaero.com/wp-content/uploads/2019/07/Regolith_Adherence_Characterization.png

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 10

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.