sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

ESA

Evropa uzavřela smlouvu se společností Thales Alenia Space na vývoj digitálního dvojčete zemědělských systémů, které kombinují satelitní data a modelování plodin na podporu udržitelných a klimaticky odolných zemědělských postupů na celém kontinentu.

Booz Allen Hamilton

Technologická a konzultační firma Booz Allen Hamilton představila koncept mega-konstelace družic navržených tak, aby naplnily vizi vládní administrativy na komplexní protiraketový obranný štít na ochranu Spojených států, tzv. Golden Dome.

NG-22

V prohlášení z 26. března NASA uvedla, že modul Pressurized Cargo Module pro Cygnus, který měl letět s misí NG-22 k ISS, je poškozený a nebude použit pro tuto misi, která měla odstartovat v červnu.

Space Systems

Velitelství Space Systems oznámilo 27. března, že Rocket Lab a Stoke Space se připojí k Blue Origin, SpaceX a United Launch Alliance (ULA) v programu National Security Space Launch (NSSL) Phase 3 Lane 1.

CFO NASA

Bílý dům předložil Senátu 24. března nominaci Grega Autryho na pozici finančního ředitele agentury NASA. Autry byl nominován na pozici CFO NASA v červenci 2020, několik měsíců po odchodu Jeffa DeWita. Senát jeho nominaci tehdy neschválil.

Gravitics

Společnost Gravitics oznámila 26. března, že obdržela navýšení strategického financování, neboli STRATFI, ocenění od SpaceWERX, komerční složky Space Force, v hodnotě až 60 milionů dolarů.

Vulcan

Velitelství vesmírných systémů Space Forces oznámilo 26. března, že dokončilo dlouho očekávanou certifikaci rakety Vulcan po analýze dat ze dvou certifikačních startů rakety v lednu a říjnu 2024.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Další měsíc, další Starship

SpaceX na základně Starbase v Boca Chica, kde vyvíjí největší raketu v historii lidstva, rozhodně nezahálí. Pouze před měsícem a šesti dny odstartovala z orbitální rampy pátá sestava Super Heavy Starship na historický testovací let, při němž se hned na první pokus povedlo zachytit vracející se Super Heavy do mechanických ramen systému Mechazilla. No a dnes je již na stejné rampě připravena ke startu šestá sestava v kombinaci Super Heavy B13 a Starship S31. Takto krátký rozestup mezi pátým a šestým letem byl umožněn díky rozhodnutí úřadu FAA, který před startem mise IFT-5 udělil SpaceX povolení i na testovací let s označením IFT-6, pokud společnost zachová stejný letový profil.

Fotka z posledního spojování Super Heavy B13 a Starship S31.
Fotka z posledního spojování Super Heavy B13 a Starship S31.
Zdroj: SpaceX

Zatímco v téměř každém letu jsme měli určité změny, tentokrát se letový profil opravdu zachová, aby mohl být start proveden co nejdříve. Pokud vše tedy půjde podle plánu, dočkáme se znovu pokusu o záchyt Super Heavy B13. Zachování letového profilu má dva zásadní důvody. Prvním je, že touto misí nám končí éra Starship první generace a S31 je poslední vyrobenou lodí, která má ještě starý design. Další start již tedy bude s druhou generací lodi Starship, která nese četná vylepšení. Jedny z těch hlavních jsou například větší nádrže, nárůst výšky o 1,8 metru nebo změna polohy předních klapek pro snížení namáhání. Druhým důvodem je, že návrat do atmosféry je stále něco, s čím jsou u takového kolosu jako Starship poměrně problémy. Vývoj opakovatelně použitelného tepelného štítu určeným pro ochranu při návratu z oběžné dráhy je mimořádně těžký úkol.

Pohled na sestavu pro misi IFT-6 se Starfactory v pozadí.
Pohled na sestavu pro misi IFT-6 se Starfactory v pozadí.
Zdroj: SpaceX

Ovšem nějaké další cíle pro tuto misi přeci jen budou. Tentokrát je v plánu, že Starship S31 poprvé provede demonstrační zážeh Raptoru během přeletové fáze a prokáže tak schopnost uskutečnit deorbitační zážeh při letech na oběžnou dráhu. V závěrečných fázích sestupu bude také Starship klesat pod větším úhlem, aby se maximalizovala zátěž na klapky a získaly se tak informace k budoucím sestupovým profilům. Z S31 také byly odstraněny stovky destiček tepelného štítu po stranách. Ten tedy nyní kryje přesně návětrnou stranu a nepřesahuje jako dříve. Tato změna má za účel získat data o chování zredukovaného štítu, díky čemuž by v případě úspěchu mohl být na těchto místech umístěn hardware umožňující záchyt pomocí Chopsticks.

Závěrečný přehled:

Datum startu: 19. listopadu ve 23:00 SEČ
Místo startu: Rampa OLP-A, Starbase, Texas
Raketa: Super Heavy Starship
Primární náklad: bez nákladu
Hmotnost nákladu: bez nákladu
Cílová dráha: Transatmosférická dráha s výškou apogea kolem 230 kilometrů.
Super Heavy: Pokus o záchyt pomocí Chopsticks nebo simulace přistání v Mexickém zálivu
Starship: Pokus o přistávací manévr nad Indickým oceánem.

Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 22:45 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.

Zdroje informací:
https://www.spacex.com/

Zdroje obrázků:
https://www.elonx.cz/wp-content/uploads/2024/06/GZUy2A5XoAAOH0b.jpeg
https://pbs.twimg.com/media/GcebFG0aMAICcR4?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GcebDRTaMAAjTzZ?format=jpg&name=4096×4096

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 9

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
John Peri
John Peri
4 měsíců před

Článek + shrnutí a plány pro ITF 6 si můžete přečíst zde „https://www.idnes.cz/technet/vesmir/vesmir-starship-spacex-elon-musk-mechazilla-super-heavy.A241119_142114_tec_vesmir_vse#space-a“ od Tomáše Přibyla

Jozef004
Jozef004
4 měsíců před

Pochybuji že někdy bude startovní věž připravená do jednoho dne na další start když teď po každém startu mají s opravou věže tolik prace

Dušan Majer
Administrátor
4 měsíců před
Odpověď  Jozef004

To není tak jisté. Cílem je zkrátit maximálně dobu mezi dvěma starty na hodiny.

Ivan
Ivan
4 měsíců před
Odpověď  Dušan Majer

Takže důvod, proč nedošlo k záchytu, bylo poškození rampy?

Radim Pretsch
4 měsíců před
Odpověď  Ivan

Podle vyjádření SX tentokrát ano. Ale není to standard, posledně k poškození věže při startu nedošlo.
Aktuálně je tedy pravděpodobnost 50%.

mikisocka
mikisocka
4 měsíců před

no smutny som, ze to nevyslo s pristatim na zeriav, co si budeme. tento kus mal tusim uz v plane znova letiet.

ktovie o kolko sekund im to teraz nevyslo, resp co nesplnalo poziadavky, ked minule to stihli o sekundu na pristatie.

Dušan Majer
Administrátor
4 měsíců před
Odpověď  mikisocka

Ne, tady se se znovupoužitím ještě nepočítalo. Problém byl na rampě / věži.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.