SpaceX na základně Starbase v Boca Chica, kde vyvíjí největší raketu v historii lidstva, rozhodně nezahálí. Pouze před měsícem a šesti dny odstartovala z orbitální rampy pátá sestava Super Heavy Starship na historický testovací let, při němž se hned na první pokus povedlo zachytit vracející se Super Heavy do mechanických ramen systému Mechazilla. No a dnes je již na stejné rampě připravena ke startu šestá sestava v kombinaci Super Heavy B13 a Starship S31. Takto krátký rozestup mezi pátým a šestým letem byl umožněn díky rozhodnutí úřadu FAA, který před startem mise IFT-5 udělil SpaceX povolení i na testovací let s označením IFT-6, pokud společnost zachová stejný letový profil.
Zatímco v téměř každém letu jsme měli určité změny, tentokrát se letový profil opravdu zachová, aby mohl být start proveden co nejdříve. Pokud vše tedy půjde podle plánu, dočkáme se znovu pokusu o záchyt Super Heavy B13. Zachování letového profilu má dva zásadní důvody. Prvním je, že touto misí nám končí éra Starship první generace a S31 je poslední vyrobenou lodí, která má ještě starý design. Další start již tedy bude s druhou generací lodi Starship, která nese četná vylepšení. Jedny z těch hlavních jsou například větší nádrže, nárůst výšky o 1,8 metru nebo změna polohy předních klapek pro snížení namáhání. Druhým důvodem je, že návrat do atmosféry je stále něco, s čím jsou u takového kolosu jako Starship poměrně problémy. Vývoj opakovatelně použitelného tepelného štítu určeným pro ochranu při návratu z oběžné dráhy je mimořádně těžký úkol.
Ovšem nějaké další cíle pro tuto misi přeci jen budou. Tentokrát je v plánu, že Starship S31 poprvé provede demonstrační zážeh Raptoru během přeletové fáze a prokáže tak schopnost uskutečnit deorbitační zážeh při letech na oběžnou dráhu. V závěrečných fázích sestupu bude také Starship klesat pod větším úhlem, aby se maximalizovala zátěž na klapky a získaly se tak informace k budoucím sestupovým profilům. Z S31 také byly odstraněny stovky destiček tepelného štítu po stranách. Ten tedy nyní kryje přesně návětrnou stranu a nepřesahuje jako dříve. Tato změna má za účel získat data o chování zredukovaného štítu, díky čemuž by v případě úspěchu mohl být na těchto místech umístěn hardware umožňující záchyt pomocí Chopsticks.
Závěrečný přehled:
Datum startu: 19. listopadu ve 23:00 SEČ
Místo startu: Rampa OLP-A, Starbase, Texas
Raketa: Super Heavy Starship
Primární náklad: bez nákladu
Hmotnost nákladu: bez nákladu
Cílová dráha: Transatmosférická dráha s výškou apogea kolem 230 kilometrů.
Super Heavy: Pokus o záchyt pomocí Chopsticks nebo simulace přistání v Mexickém zálivu
Starship: Pokus o přistávací manévr nad Indickým oceánem.
Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 22:45 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.
Zdroje informací:
https://www.spacex.com/
Zdroje obrázků:
https://www.elonx.cz/wp-content/uploads/2024/06/GZUy2A5XoAAOH0b.jpeg
https://pbs.twimg.com/media/GcebFG0aMAICcR4?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GcebDRTaMAAjTzZ?format=jpg&name=4096×4096
Článek + shrnutí a plány pro ITF 6 si můžete přečíst zde „https://www.idnes.cz/technet/vesmir/vesmir-starship-spacex-elon-musk-mechazilla-super-heavy.A241119_142114_tec_vesmir_vse#space-a“ od Tomáše Přibyla
https://www.idnes.cz/technet/vesmir/vesmir-starship-spacex-elon-musk-mechazilla-super-heavy.A241119_142114_tec_vesmir_vse#space-a
Ještě jednou i s hyperlinkem.
Pochybuji že někdy bude startovní věž připravená do jednoho dne na další start když teď po každém startu mají s opravou věže tolik prace
To není tak jisté. Cílem je zkrátit maximálně dobu mezi dvěma starty na hodiny.
Takže důvod, proč nedošlo k záchytu, bylo poškození rampy?
Podle vyjádření SX tentokrát ano. Ale není to standard, posledně k poškození věže při startu nedošlo.
Aktuálně je tedy pravděpodobnost 50%.
no smutny som, ze to nevyslo s pristatim na zeriav, co si budeme. tento kus mal tusim uz v plane znova letiet.
ktovie o kolko sekund im to teraz nevyslo, resp co nesplnalo poziadavky, ked minule to stihli o sekundu na pristatie.
Ne, tady se se znovupoužitím ještě nepočítalo. Problém byl na rampě / věži.