sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Kepler Communications

Kanadský operátor Kepler Communications požádal Federální komunikační komisi, aby schválila celkem 18 družic, včetně 10 s optickým užitečným zatížením, které by měly být vypuštěny koncem příštího roku. Společnost plánuje provozovat větší družice s menším počtem.

Alan Shepard

Dnes je tomu 101 let od narození Alana Sheparda. Shepard byl členem první sedmičlenné skupiny amerických astronautů a prvním Američanem, který letěl do vesmíru. V rámci mise Apollo 14 přistál na Měsíci, kde se pokusil hrát golf.

Tchien-čou 8

Čínská nákladní kosmická loď Tchien-čou 8 zakotvila u čínské kosmické stanice. Na stanici dovezla okolo 6 tun zásob včetně 458 kg vědeckých experimentů. Loď zůstane připojena u čínské kosmické stanice do 16. července 2025.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Tip na kosmický výlet: Starship na vlastní oči

S každým letem Starshipu se vždy vyrojí spousta kosmonadšenců toužících se jet na start osobně podívat. Tato „kosmická turistika“ je ale relativně tvrdým oříškem. Ovšem když se ho podaří rozlousknout, stojí to za to. Absolutně. Možná se vám při budoucím louskání oříšků může hodit pár tipů ze sledování startu Starshipu IFT-5.

Autor článku den před startem se Starshipem IFT-5 a osobním řidičem
Autor článku den před startem se Starshipem IFT-5 a osobním řidičem
Foto: Náhodný kolemjdoucí

Prvním problémem u IFT-5 byl vlastní termín startu. Oficiálně bylo datum oznámeno teprve den před startem, neoficiálně naznačeno ze strany SpaceX o tři dny dříve. U pátého startu byl problém s udělením licence od úřadu FAA (Federal Aviation Administration). Na samotný let sice dřívější licence použitelná byla, ale pouze pro případ, že by profil letu IFT-5 byl podobný IFT-4. Firma SpaceX se ale rozhodla pro technický velký krok vpřed v podobě pokusu o „odchyt“ prvního stupně již při IFT-5. Což znamenalo spoustu zdlouhavého vyřizování nové licence.

Ta nakonec byla udělena 12. října 2024, den před startem. No, zkuste na takový start naplánovat výlet. Pro všímavého nadšence uvažujícího o cestě na pátý start ale byla menší vodítka viditelná již dříve. Stačilo sledovat například NOTAMy a NOTMARy, jakási upozornění pro piloty a námořníky pro oblast startu či přistání. Ty byly vydány již více než týden před startem. Nebo rezervaci sledovacího letounu NASA WB-57. Díky takovýmto náznakům lze relativně přesně určit datum startu, i když oficiální místa udávají úplně jiné termíny a sveřepě trvají na konci listopadu. Můžete namítnout, že jet na start, který nemá licenci, je trochu riskantní. Ano, nemusí to vyjít, ale když to vyjde…

Dalším problémem při putování za prakticky jakýmikoliv starty je výběr místa, odkud vše sledovat. Vždy je to loterie, máte jeden pokus. Z jiného místa už stejný start zkrátka nikdy neuvidíte. Například na mysu Canaveral na Floridě jsou sice oficiální placené tribuny, ale nikomu to nezaručuje nerušený výhled. Na Starbase v Texasu nic takového není a člověk si vždy musí hledat místo na vlastní pěst. A vzhledem k otevřenosti oblasti je možností relativně mnoho. Asi nejpoužívanějším je jižní cíp South Padre Island. Zde je park Isla Blanca, který je pro pěší veřejně a zdarma otevřen. Pro motoristy za směšný poplatek. Druhou možností je pak Port Isabel, opět veřejné místo. Sice je z něj horší výhled než ze South Padre Island, ale je to místo méně frekventované, člověk na něm má určitý klid. Zajímavou nabídku pak poskytuje Rocket Ranch, kosmické ubytování, o kterém byla řeč v jednom z minulých článků, který za nemalý poplatek nabízí přístup na plošinu, odkud má člověk výhled přímo ze západu. Toto místo je navíc výjimečné, protože tu jsou hlavně absolutní nadšenci do kosmonautiky, se kterými člověk může o startu detailně povídat. Nakonec jsme si ale řekli, že start jsme z pevniny viděli již mnohokrát, proč nezkusit alternativní cestu?

Kdo z vás může říct, že poskytl rozhovor influencerům z Čínské lidové republiky u patyStarshipu?
Kdo z vás může říct, že poskytl rozhovor influencerům z Čínské lidové republiky u paty
Starshipu?
Foto: Tomáš Přibyl

Několik společností z Port Isabel, které obvykle pořádají vyhlídkové cesty za sledováním delfínů, nabízí sledování startu z moře, respektive z úžiny, která je jižně od South Padre Island. Byl to opět risk, protože jsme nevěděli, kam nás přesně vezmou a jaký bude výhled.

Příď je jenom naše, sem nám nikdo nelezte
Příď je jenom naše, sem nám nikdo nelezte
Foto: Tomáš Přibyl

V den samotného startu jsme se nalodili na loď Fish Tales. Byť jsme se dostali na palubu jako jedni z posledních, tak jsme si díky lenosti amerických spoluobčanů, kteří se servali o místa k sezení, dokázali zabrat celou příď lodi pro sebe. Tedy nejlepší místo na lodi.

Dopluli jsme ke slibované úžině a zakotvili. Přesně 7450 metrů od startovací rampy. Viděl jsem startovat raketoplán, SLS, Falcon Heavy, Atlas V, nepočítaně Falconů 9, ale nikdy jsem nebyl takto blízko rampě. Přitom Starship je svými rozměry a silou absolutním králem mezi raketami.

Atmosféra na lodi byla sice ospalá, vyplouvalo se chvíli po šesté hodině ráno, ale přesto nadšená a plná očekávání. Kvůli tomu, že byl start ohlášen na poslední chvíli, nestihlo přijet moc zahraničních turistů. Na naší lodi jsme dokonce byli nejen jediní cizinci, ale dokonce i jediní, kdo nepřijel z Texasu.

Navíc jsme nebyli jediná vypluvší loď. Malé, velké, soukromé, pirátské – všechno, co mělo plachty, nebo motor, vyrazilo. S tím, jak přibývalo světla, rostlo i napětí. A když už bylo čekání k nevydržení, přišlo to. Monstrum se probudilo k životu a začalo se zvolna zvedat.

Na start se přijeli podívat i zájemci o kosmonautiku z Tortugy
Na start se přijeli podívat i zájemci o kosmonautiku z Tortugy
Foto: Tomáš Přibyl

U kosmických startů je samozřejmě neovlivnitelným problémem počasí. Byť do kosmonautiky proudí neuvěřitelné peníze a používají se nejmodernější technologie, stále nikdo větru ani dešti poručit neumí. Zažili jsme již starty, kdy raketa po pár sekundách zaletěla do mraků, nebo kdy byl slyšitelný zvuk motorů, ale kvůli husté mlze nebyl vidět ani plamen. Tentokrát to ale vypadalo, jakoby Elon Musk na 13. října objednal tu nejmodřejší oblohu bez mráčku a bez oparu. Skoro se zdálo, že ani mraky nechtějí zavazet úspěchu pátého letu. Dle očitých svědků jsme měli nejlepší počasí při startu Starshipu v historii.

Vyšlo to! Ať se teď už stane cokoliv, bude to neskutečné
Vyšlo to! Ať se teď už stane cokoliv, bude to neskutečné
Foto: Michal Přibyl

Když se „naše“ raketa pomalu vznášela, sledovali jsme každý její pohyb i manévr. První věc, která je téměř u každého startu vidět, je obrovský oblak zvířeného prachu. Náhle z tohoto prachu vylétá samotná raketa, následovaná svým plamenem. Ten má nejdříve oranžovou, později modro-fialovou barvu. Chvíli po tomto úžasném stoupajícím vizuálním divadle přichází i zvuková kulisa. S ničím nesrovnatelný řev se rozléhá po celé zátoce a roztřepává okolí.

Zatím ale jde náš obr vzhůru. Se zatajeným dechem sledujeme toto představení. Celá sestava stále s modrým ocasem stoupá a naklání se nad oceán.

Po úspěšné práci prvního stupně pak přišlo rozdělení, které bylo na jasné obloze krásně vidět. První stupeň se začal otáčet a vracet, druhý se rychle vzdaloval. Minutu po začátku návratové sekvence se od prvního stupně odpojuje i tzv. Hot-staging ring. Mezistupeň, který umožňuje start práci druhého stupně ještě za doby fungování stupně prvního. Booster se nadzvukovou rychlostí blíží k rampě, což způsobuje nepřeslechnutelný sonický třesk. Jak se raketa k rampě přibližuje, je vidět rychlé snižování rychlosti i manévrování stupně, aby se co nejvíc přiblížil rampě.

Sekundy nikdy nebyly delší
Sekundy nikdy nebyly delší
Foto: Michal Přibyl

S neustálým klesáním začíná doslova tanec nad rampou. Plamen motoru skáče z jedné strany na druhou podle toho, jak je potřeba raketu nasměrovat. Chvíli to vypadá, že raketa padá vedle rampy, chvíli že se s rampou srazí. Ale nakonec se trefuje. Visí. Jen tak visí na záchytných ramenech a všichni teprve teď začínají chápat, co se právě stalo. Přichází výbuch absolutní euforie, padá spousta oslavných, ale také nepříliš slušných slov. Všichni se začínají radovat a tleskat, jako po dobře zahraném divadle, vždyť podívaná byla více úžasná.

Visí
Visí
Foto: Michal Přibyl

Následuje už jen sledování, co se děje s úspěšně vyneseným druhým stupněm. Ten dosáhl přesně požadované dráhy, nakonec po hodině letu úspěšně přistál v Indickém oceánu.

Tím by mohlo naše setkání s pátým Starshipem skončit. V den startu byla základna ještě zavřená, ale již nazítří jsme se mohli k raketě, která byla dosud na rampě, dostat do vzdálenosti desítek metrů. K té raketě, která se před pouhým dnem stala na sedm minut absolutním hrdinou.

Dva dny po startu, 15. října, bylo vydáno varování před omezením provozu na silnici číslo 4, která vede od startovací rampy k výrobním halám (Starfactory). Nebylo těžké si vyvodit, jaký náklad se bude od rampy převážet. (Něco podobného jsme zažili už letos v únoru, ale v opačném směru.) To byla další nádherná podívaná, protože stupeň, který na sobě měl jizvy ze zápasu, jímž prošel, projížděl doslova pár metrů kolem nás. Poté přichází už jenom rozloučení s raketou i celou základnou a může se jet na další dobrodružství.

Tvrdý oříšek se nám podařilo úspěšně rozlousknout. A pokud se do podobného louskání jednou pustíte taky, přejeme šťastnou cestu!

„Vytočíme se? Jsou tady nějaká auta.“ – „Hold my beer.“
„Vytočíme se? Jsou tady nějaká auta.“ – „Hold my beer.“
Foto: Michal Přibyl
Autor a zpět do továrny se vracející mírně poškozený první stupeň
Autor a zpět do továrny se vracející mírně poškozený první stupeň
Foto: Michal Přibyl

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 16

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
vilous
vilous
2 dní před

Velmi vám ten zážitek přeji a zdravě závidím. Z písemného projevu není patrné, jestli při přednášce taky umíte krásně měnit intonaci, jako váš otec 🙂
Věcně – udivuje mne, jak je kosmodrom přístupný. Obyčejný plot by asi firmu nezruinoval. Existuje dost magorů chtějících něco poškodit třeba jen prostřelit plášť nebo něco zapálit. Jak je hlídaný perimetr v době startu?

Klarkahk
Klarkahk
2 dní před
Odpověď  vilous

Umí ☺️

bouche
bouche
1 den před

Pěkné, závidím. Na kolik ten výlet cca přijde? Měl jsem nutkání teď na 6-tý let se tam jet podívat, ale moje znalost angličtiny (cca 3leté dítě) mi to nedovoluje. Bych asi skončil někde na letišti.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.