sociální sítě

Přímé přenosy

GSLV MkII (NISAR)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Starlink

Indický regulátor vesmírného provozu schválil služby Starlinku. Společnost SpaceX však stále potřebuje schválení spektra a další regulační povolení, než bude moci poskytovat širokopásmové připojení.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly 8. července představily svou první Strategii mezinárodního partnerství , plán, jak nejnovější americká vojenská složka hodlá přejít od sporadické globální spolupráce k promyšlenější a integrovanější vesmírné koalici.

Neuraspace

Společnost Neuraspace vyvíjí s podporou Evropské kosmické agentury software založený na umělé inteligenci, který má operátorům pomoci lépe využívat navigační signály GNSS pro sledování družic a předcházení kolizím.

Maxar Intelligence

Společnost Maxar Intelligence, poskytovatel družicového snímkování a geoprostorových dat, podepsala tři smlouvy v celkové hodnotě 204,7 milionu dolarů s nezveřejněnými vládními zákazníky na Blízkém východě a v Africe.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

NIAC – Sny o budoucnosti #16 FLOAT

Vývoj mnoha technologií trvá i desítky let. Aby lidstvo jednou mohlo využívat pokročilé postupy, které se dnes zdají jako vystřižené ze sci-fi, musí se na nich začít pracovat už dnes. Právě proto má agentura NASA program NIAC, který se zaměřuje na podporu projektů, které sice nemohou najít okamžité praktické uplatnění, ale skýtají značný potenciál do budoucna. Právě podpora v časných fázích projektů je totiž důležitá k pochopení celé problematiky a ověření, zda by to opravdu mohlo fungovat tak, jak se předkladatelé domnívají. Dnes si popíšeme návrh projektu FLOAT – Flexible Levitation on a Track.

V jeho rámci chtějí jeho autoři postavit první lunární železnici, která by poskytovala spolehlivou, autonomní a účinnou metodu dopravy nákladů na Měsíci. Odolný a dlouhodobě fungující robotický dopravní systém bude kriticky důležitý pro každodenní činnosti udržitelné lunární základny ve 30. letech, která je plánována v rámci iniciativy Moon to Mars, ale i pro koncepty misí jako je třeba RLSO2 (Robotic Lunar Surface Operations 2). Mohl by třeba přepravovat regolit natěžený pro další zpracování a získávání látek (vody, kyslíku, vodíku) přímo na Měsíci. Další možností je přeprava nákladů po lunární základně, či mezi základnou a přistávacími zónami a nebo mezi více základnami.

Projekt FLOAT má podle autorů naplnit tyto požadavky na přepravu. Autoři počítají s využitím nenapájených magnetických robotů, kteří by se vznášeli nad třívrstvou dráhou ze speciálního ohebného filmu. Vrstva grafitu umožní robotům se pasivně vznášet nad dráhou s využitím diamagnetické levitace. Vrstva pružného obvodu má generovat elektromagnetický tah pro řízený pohon robotů po dráze. Dala by se využít i volitelná tenkovrstvá vrstva solárního panelu pro generování energie pro základnu, během lunárního dne. Na rozdíl od lunárních robotů s koly, nohami nebo pásy nemají roboti z projektu FLOAT žádné pohyblivé části a levitují nad dráhou, aby se minimalizoval oděr měsíčním prachem.

Dráha pro FLOAT se má rozvinout přímo na povrch Měsíce, což eliminuje rozsáhlé stavební činnosti, které doprovází tradiční silnice, železnice, či lanovky. Jednotliví roboti budou moci přepravovat náklad různých tvarů a velikostí (>30 kg/m2) při slušné rychlosti (>0,5m/s). Pokud by se projekt FLOAT realizoval ve velkém, mohl by každý den přepravit stovky tun regolitu o několik kilometrů. FLOAT má fungovat autonomně i v zaprášeném a nehostinném lunárním prostředí s minimální přípravou lokality. Síť drah může být časem opětovně svinuta a překonfigurována podle potřeb vyvíjející se lunární základny.

V rámci druhé fáze chtějí autoři pokračovat v odstraňování rizik spojených s výrobou, nasazením, řízením a dlouhodobým provozem cca metrových robotů a zhruba kilometrové dráhy. Jejich snaha je v souladu s aktivitami pilotovaného průzkumu na Měsíci, a to splněním následujících klíčových úkolů:

  • Navrhnout, vyrobit a otestovat sérii prototypů robotů a drah v menším měřítku, která má vyvrcholit demonstrací na lunárním analogovém testovacím stanovišti (včetně testování různých strategií přípravy stanoviště a rozmístění drah).
  • Zkoumat dopady vlivů prostředí (např. teplota, záření, nabíjení, kontaminace měsíčním regolitem atd.) na výkonnost a životnost systému.
  • Prozkoumat/definovat plán pro řešení nedostatků a vyspělých výrobních kapacit pro kritický hardware (např. velkoplošná magnetická pole s magnetickými prvky v milimetrovém měřítku a velkoplošné desky s pružnými obvody).
  • Pokračovat ve zdokonalování simulací návrhů systému FLOAT se zvýšenou věrností, aby bylo možné poskytnout lepší odhady výkonnosti v rámci koncepce mise RLSO2.

Tyto dílčí prototypy budou využity také k prozkoumání možností následných demonstrací technologií na suborbitálních letech nebo přímo na Měsíci prostřednictvím přistávacích modulů LSII / CLPS.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/04/float-revised-niac2024.jpg

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 7

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
MilanV
MilanV
8 měsíců před

Pokusím se doplnit zprávičku.

Postupně si vysvětleme principy navrhované „železnice“ a úžasnou fyziku, co se za ní skrývá. Popravdě neznám mnoho efektnějších fyzikálních pokusů např. pro předváděčky na různých dnech s fyzikou apod., takže doufám, že to i pro vás bude stát za to – je to opravdu úžasná věc. O co že jde?

Víme, že z běžných magnetů nelze postavit stabilně „levitující“ předmět, asi všichni jsme to jako děti zkoušeli… Diamagnetické materiály jsou něco úplně jiného. Samy o sobě žádné magnetické efekty nevykazují – viz v článku zmíněný grafit. Mají ale zvláštní vlastnost, pokud se dostanou do magnetické pole vytvořeného někým jiným: odpuzují ho. Ne jako pól magnetu, který se odpuzuje jen od stejného pólu, zatímco k protipólu se přitáhne, odpuzují magnetické pole vždy. A toho lze využít k magnetické levitaci. Sestavíme-li dráhu ze střídavě položených magnetů, bude plátek takového diamagnetika levitovat nad tou dráhou jakoby nad ní měl neviditelný tunel, do kterého se vždy vrátí nezávisle na směru, kterým se ho pokusíme vychýlit: nahoru, dolů, do stran… Máme stabilní levitaci. A co víc! Zjistíme, že ta nezávisí ani na gravitaci! Funguje stejně tak nahoru jako dolů (pod magnety) jako do boku… Opravdu jako by tam byl neviditelný tunel.

Je to naprosto úžasný zážitek vidět, jak ze sci-fi. Bohužel je to poměrně drahý pokus kvůli velkému množství drahých neodymových magnetů, tak ho málokdy asi uvidíte naživo. Na ukázku tedy dvě videa. Na prvním uvidíte nejdříve dráhu v rovině a později ukázky levitace různými směry, např. pod magnetem:

https://youtu.be/AWojYBhvfjM?t=87

A na druhém videu vidíte, jak to lze využít ke „sci-fi“ dráze, kde se „vlak“ drží na dráze nezávisle na směru gravitace:

https://youtu.be/C7cJLasY37w?t=746

Když se vrátíme k článku, tak tady právě vidíme, proč uvádějí ty výhody takové dráhy: stačí ji položit i na nerovný terén, protože se vozítka na ní, resp. u ní, budou držet takto automaticky nezávisle na jakémkoliv směru či náklonu. Ale jsou tu rozdíly: v článku popisují dráhu z grafitu, ne z magnetů. A navíc jsem ještě nevysvětlil kouř na těch videích s ukázkovými experimenty. A ono to souvisí…

Zatím jsem vysvětloval princip fungování diamagnetické levitace, ale nezabýval jsem se mírou či kvalitou té vlastnosti. Každý materiál ji má jinou. Téměř ideální ji mají supravodiče, malou ji má i voda nebo grafit. Abychom si pomohli, tak materiál ochladíme, typicky v kapalném dusíku, ze kterého pak vidíme ten „kouř“. A jelikož je tady na Zemi v běžných podmínkách podstatně jednodušší ochladit takto malý kousek reprezentující vozítko, než celou dráhu, zvolili jsme tuto kombinaci. Ale z logiky věci to funguje i opačně: vozítko ze sady těch nastřídačku poskládaných magnetů a dráha z (podchlazeného) diamagnetika. A o tom právě hovoří ten článek.

Na titulní fotografii vidíme tedy dráhy jakožto pruhy diamagnetika (např. grafitu) a ty žluté čtverce jsou poskládané ze střídavě uložených magnetů. Proto levitují nad dráhou. A co zbývá? Pohon! Dalo by se říci, že není potřeba: zde na Zemi brzdí vozítko jen tření o vzduch a toho je na Měsíci nedostatek. Ale chceme pohyb řízený, aby nám vozítka nikde nebourala. Proto budou na dráze ještě elektromagnety působící v kombinaci s magnety na vozítku buď k urychlení nebo k brždění. Tento elektromagnetický systém bude ve formě ohebného filmu s elektrickým obvodem uvnitř, na podobném principu jako jsou např. ohebné kabely uvnitř notebooků apod. Zde bude ten film (fólie) po celé délce dráhy, resp. bude tu dráhu (spolu)tvořit jako jedna z těch tří vrstev.

Vidíme, že jde o opravdu krásnou a efektní záležitost. Snad se v budoucnu dočkáme podrobnějších informací nebo ještě lépe videí z pokusů!

Naposledy upraveno 8 měsíců před by MilanV
MilanV
MilanV
8 měsíců před
Odpověď  MilanV

Ještě několik drobností:

FLOAT chce použít grafit právě proto, aby nepotřeboval chlazení na nízké teploty, bude fungovat tedy za měsíčních nocí i dní

inspirovali se projektem DM3 od SRI, resp. pracují na jeho základech. Tento projekt ukazuje stejný princip, ale na mnohem menším měřítku tzv. mikrorobotů. Video je úžasné: https://youtu.be/uL6e3co4Qqc

Další dvě videa se sci-fi dráhou:

https://youtu.be/VS4PV-2fvkU

https://youtu.be/Vxror-fnOL4?t=112

Naposledy upraveno 8 měsíců před by MilanV
Lubo
Lubo
7 měsíců před
Odpověď  MilanV

paradne doplnenie.. diky moc

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.