sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

GOSAT-GW

Japonská raketa H-2A 28. června úspěšně vynesla vědeckou družici GOSAT-GW neboli Ibuki GW, na sluneční synchronní oběžnou dráhu. Družice bude snímat skleníkové plyny a koloběh vody. Start byl posledním letem rakety H-2A.

Muon Space

Společnost Muon Space zveřejnila první tepelné infračervené snímky ze své družice FireSat Protoflight, což představuje milník pro konstelaci družice specializovanou na detekci lesních požárů. Snímky jsou pořízené pomocí šestikanálového multispektrálního infračerveného přístroje.

NASA

Úřadující správce NASA očekává, že o nové vrcholové struktuře agentury se rozhodne během několika týdnů, ale administrátor potvrzený Senátem nemusí být jmenován dříve než příští rok.

Ministerstvo letectva USA

Ministerstvo letectva USA znovu zvažuje nákup družic pro vojenskou konstelaci na nízké oběžné dráze Země a pozastavuje financování programu ve fiskálním roce 2026, zatímco zkoumá, zda by družice Starshield společnosti SpaceX mohly poskytovat stejné funkce za nižší cenu.

Isar Aerospace

Společnost Isar 25. června oznámila, že získala finanční prostředky od společnosti Eldridge Industries se sídlem v Miami, která investuje do různých odvětví, včetně technologií. Investice má podobu konvertibilního dluhopisu, dluhového nástroje, který lze později převést na akcie společnosti.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Sentinel 1C dorazil na kosmodrom

Evropská družice Serntinel-1C, tedy třetí zástupce družicové řady Sentinel-1 z programu Copernicus, dorazila na kosmodrom ve Francouzské Guyaně, odkud má ještě před koncem letošního roku odstartovat na raketě Vega-C. Úkolem této družice bude pokračovat v důležité práci, kterou rozjeli její předchůdci. Sentinel-1C bude dodávat radarové snímky zemského povrchu, které najdou uplatnění v širokém spektru služeb programu Copernicus a vědeckých aplikacích. Základ Sentinelu-1C vznikl ve francouzském Cannes a poté zamířil do italského Turína. Tady se na něj dále pracovalo a nakonec mohl být na zdejším letišti naložen do transportního letounu Antonov, který s ním bezpečně přistál ve Francouzské Guyaně. Tady projde sérií předstartovních příprav, které zajistí, že je připraven na start.

Sentinel-1C dorazil do Francouzské Guyany.
Sentinel-1C dorazil do Francouzské Guyany.
Zdroj: https://www.esa.int/

Startovat na misi, při které se Vega-C vrací do služby, je jistě velkou výzvou, ale díky mimořádnému úsilí a pečlivému plánování společností AVIO a Arianespace je tým kolem Sentinelu-1 plný důvěry,“ uvedl Ramón Torres, projektový manažer Sentinelu-1 z agentury ESA a dodal: „Tým dbal na to, aby nezůstalo žádné zákoutí neprozkoumáno, a zajistil, že tato mimořádná družice bude vypuštěna s maximální bezpečností a přesností. Tým netrpělivě očekává okamžik, kdy jejich tvrdá práce a odhodlání vyvrcholí bezchybným startem, který bude znamenat další milník programu Copernicus.

Simonetta Cheli, ředitelka programů agentury ESA pro pozorování Země doplnila: „Družicová řada Sentinel-1 zvýrazňuje silné partnerství mezi ESA a Evropskou komisí. Projekt poskytuje důležitá radarová data, na které Evropa spoléhá. Když je teď Sentinel-1C ve Francouzské Guyaně, můžeme pokračovat v důležité práci na programu Copersnicus.“ Družice Sentinel-1 poskytují radarové snímky za každého počasí, ve dne i v noci. Umožňují tak globální sledování pevnin i oceánů, čímž podporují environmentální správu, reakce na přírodní katastrofy, nebo výzkum změn klimatu.

Mise Sentinel-1 byla první z celé rodiny misí Sentinel, je tvořena párem identických družic, které krouží kolem Země po stejné oběžné dráze, jen jsou vůči sobě posunuty o 180°. To, že se družice neustále nachází na opačných koncích světa, optimalizuje jejich globální pokrytí i dodávky pořízených snímků pro program Copernicus, který je součástí kosmického programu Evropské unie pro pozorování Země, který řídí Evropská komise.

Cesta Sentinelu-1C do Jižní Ameriky začala na letišti v Turíně.
Cesta Sentinelu-1C do Jižní Ameriky začala na letišti v Turíně.
Zdroj: https://www.esa.int/

Sentinel-1A se stal první družicí celé série a byl vypuštěn v dubnu 2014. V roce 2016 jej následoval Sentinel-1B. Zatímco „áčko“ stále funguje, mise „béčka“ byla ukončena v srpnu 2022 poté, co družici postihla technická závada, která jí znemožnila sběr dat. Dráha družice byla úspěšně snížena tak, aby zanikla v zemské atmosféře během následujících 25 let. Sentinel-1C, který se momentálně chystá na start, má nahradit právě předčasně vysloužilý Sentinel-1B. Družice jsou vybaveny radarem se syntetickou aperturou (SAR – Synthetic Aperture Radar), který pracuje v pásmu C a pořizuje snímky zemského povrchu ve vysokém rozlišení. Tento výkonný přístroj může pracovat v několika režimech včetně širokého záběru a vysokého rozlišení, a poskytuje podrobné údaje o poklesech pevnin, pohybu ledovců a stavu oceánů.

Radarové snímkování se mimořádně hodí především při řešení následků přírodních katastrof, ať už jde o sledování povodní, sesuvů půdy, či úniků ropných látek. Snímky z radaru poskytují rychlé a přesné informace, které slouží k podpoře humanitárních a environmentálních snah. Nový Sentinel-1C navíc ponese i systém pro automatickou identifikaci plavidel AIS, který vyvinula Mezinárodní námořní organizace. Systém je navržen tak, aby pomáhal předcházet kolizím lodí, což platí především pro případy, kdy jsou plavidla daleko od pevninských radarových systémů. Tato technologie přidělí každému plavidlu jedinečné identifikační číslo a v reálném čase sleduje jeho pozici a pohyb, čímž vzniká virtuální mapa lodí na mořích světa.

Sentinel 1 se svým radarem
Sentinel 1 se svým radarem
Zdroj: https://www.esa.int/

Když se spojí data z radarových snímků se signály systému AIS, mohou uživatelé dat rychle detekovat a identifikovat lodě na velkých oblastech oceánů v reálném čase. Jedná se o jedinečný nástroj, který nejen sleduje pohyb každé lodě, její identifikační číslo, směr a rychlost, ale také detekuje aktivity pirátů. To je nezbytné pro mezinárodní organizace a firmy monitorující globální lodní dopravu.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/unloading_sentinel-1c/26351226-1-eng-GB/Unloading_Sentinel-1C.jpg
https://www.esa.int/…/26351115-1-eng-GB/Copernicus_Sentinel-1C_arrives_in_French_Guiana.jpg
https://www.esa.int/…/26351320-1-eng-GB/Sentinel-1C_on_its_way_to_Europe_s_Spaceport.jpg
https://www.esa.int/…/sentinel-1_radar_vision/13494392-1-eng-GB/Sentinel-1_radar_vision.jpg

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 4

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.