sociální sítě

Přímé přenosy

Sojuz-2.1a (Bion-M 2)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Cambrian Works

Společnost Cambrian Works si vybrala společnost Astroscale US jako svého partnera pro 30denní studii NASA, jejímž cílem je vypracovat komplexní koncept provozu a implementační plán pro potenciální komerční misi ke zvýšení oběžné dráhy observatoře Neila Gehrelse Swifta.

SpaceX

Společnost SpaceX obvinila Virginii z vyloučení Starlinku z většiny státních dotací ve výši 613 milionů dolarů v rámci federálního programu širokopásmového připojení.

Telespazio Germany

Společnost Telespazio Germany 12. srpna oznámila plány na vylepšení své platformy pro řízení misí EASE-Rise o služby Digantara pro sledování vesmírné situace (SSA) a nástroje umělé inteligence Intella.

Geost

Společnost Rocket Lab USA 12. srpna oznámila, že dokončila akvizici společnosti Geost, amerického dodavatele elektrooptických a infračervených (EO/IR) senzorů používaných ve vojenských družicích. Hodnota akvizice dosahuje 275 milionů dolarů.

NASA

Vedoucí vědeckého ředitelství NASA uvedla, že agentura je i nadále rozhodnuta využívat malé družice k provádění různých vědeckých misí, ačkoli tyto plány čelí nejistému rozpočtu.

Northrop Grumman

Společnost Northrop Grumman oznámila, že nové radarové stanoviště v Západní Austrálii, vybudované v rámci třístranného partnerství mezi Spojenými státy, Spojeným královstvím a Austrálií, prokázalo, že dokáže sledovat objekty na geostacionární oběžné dráze Země.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Sentinel 1C dorazil na kosmodrom

Evropská družice Serntinel-1C, tedy třetí zástupce družicové řady Sentinel-1 z programu Copernicus, dorazila na kosmodrom ve Francouzské Guyaně, odkud má ještě před koncem letošního roku odstartovat na raketě Vega-C. Úkolem této družice bude pokračovat v důležité práci, kterou rozjeli její předchůdci. Sentinel-1C bude dodávat radarové snímky zemského povrchu, které najdou uplatnění v širokém spektru služeb programu Copernicus a vědeckých aplikacích. Základ Sentinelu-1C vznikl ve francouzském Cannes a poté zamířil do italského Turína. Tady se na něj dále pracovalo a nakonec mohl být na zdejším letišti naložen do transportního letounu Antonov, který s ním bezpečně přistál ve Francouzské Guyaně. Tady projde sérií předstartovních příprav, které zajistí, že je připraven na start.

Sentinel-1C dorazil do Francouzské Guyany.
Sentinel-1C dorazil do Francouzské Guyany.
Zdroj: https://www.esa.int/

Startovat na misi, při které se Vega-C vrací do služby, je jistě velkou výzvou, ale díky mimořádnému úsilí a pečlivému plánování společností AVIO a Arianespace je tým kolem Sentinelu-1 plný důvěry,“ uvedl Ramón Torres, projektový manažer Sentinelu-1 z agentury ESA a dodal: „Tým dbal na to, aby nezůstalo žádné zákoutí neprozkoumáno, a zajistil, že tato mimořádná družice bude vypuštěna s maximální bezpečností a přesností. Tým netrpělivě očekává okamžik, kdy jejich tvrdá práce a odhodlání vyvrcholí bezchybným startem, který bude znamenat další milník programu Copernicus.

Simonetta Cheli, ředitelka programů agentury ESA pro pozorování Země doplnila: „Družicová řada Sentinel-1 zvýrazňuje silné partnerství mezi ESA a Evropskou komisí. Projekt poskytuje důležitá radarová data, na které Evropa spoléhá. Když je teď Sentinel-1C ve Francouzské Guyaně, můžeme pokračovat v důležité práci na programu Copersnicus.“ Družice Sentinel-1 poskytují radarové snímky za každého počasí, ve dne i v noci. Umožňují tak globální sledování pevnin i oceánů, čímž podporují environmentální správu, reakce na přírodní katastrofy, nebo výzkum změn klimatu.

Mise Sentinel-1 byla první z celé rodiny misí Sentinel, je tvořena párem identických družic, které krouží kolem Země po stejné oběžné dráze, jen jsou vůči sobě posunuty o 180°. To, že se družice neustále nachází na opačných koncích světa, optimalizuje jejich globální pokrytí i dodávky pořízených snímků pro program Copernicus, který je součástí kosmického programu Evropské unie pro pozorování Země, který řídí Evropská komise.

Cesta Sentinelu-1C do Jižní Ameriky začala na letišti v Turíně.
Cesta Sentinelu-1C do Jižní Ameriky začala na letišti v Turíně.
Zdroj: https://www.esa.int/

Sentinel-1A se stal první družicí celé série a byl vypuštěn v dubnu 2014. V roce 2016 jej následoval Sentinel-1B. Zatímco „áčko“ stále funguje, mise „béčka“ byla ukončena v srpnu 2022 poté, co družici postihla technická závada, která jí znemožnila sběr dat. Dráha družice byla úspěšně snížena tak, aby zanikla v zemské atmosféře během následujících 25 let. Sentinel-1C, který se momentálně chystá na start, má nahradit právě předčasně vysloužilý Sentinel-1B. Družice jsou vybaveny radarem se syntetickou aperturou (SAR – Synthetic Aperture Radar), který pracuje v pásmu C a pořizuje snímky zemského povrchu ve vysokém rozlišení. Tento výkonný přístroj může pracovat v několika režimech včetně širokého záběru a vysokého rozlišení, a poskytuje podrobné údaje o poklesech pevnin, pohybu ledovců a stavu oceánů.

Radarové snímkování se mimořádně hodí především při řešení následků přírodních katastrof, ať už jde o sledování povodní, sesuvů půdy, či úniků ropných látek. Snímky z radaru poskytují rychlé a přesné informace, které slouží k podpoře humanitárních a environmentálních snah. Nový Sentinel-1C navíc ponese i systém pro automatickou identifikaci plavidel AIS, který vyvinula Mezinárodní námořní organizace. Systém je navržen tak, aby pomáhal předcházet kolizím lodí, což platí především pro případy, kdy jsou plavidla daleko od pevninských radarových systémů. Tato technologie přidělí každému plavidlu jedinečné identifikační číslo a v reálném čase sleduje jeho pozici a pohyb, čímž vzniká virtuální mapa lodí na mořích světa.

Sentinel 1 se svým radarem
Sentinel 1 se svým radarem
Zdroj: https://www.esa.int/

Když se spojí data z radarových snímků se signály systému AIS, mohou uživatelé dat rychle detekovat a identifikovat lodě na velkých oblastech oceánů v reálném čase. Jedná se o jedinečný nástroj, který nejen sleduje pohyb každé lodě, její identifikační číslo, směr a rychlost, ale také detekuje aktivity pirátů. To je nezbytné pro mezinárodní organizace a firmy monitorující globální lodní dopravu.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/unloading_sentinel-1c/26351226-1-eng-GB/Unloading_Sentinel-1C.jpg
https://www.esa.int/…/26351115-1-eng-GB/Copernicus_Sentinel-1C_arrives_in_French_Guiana.jpg
https://www.esa.int/…/26351320-1-eng-GB/Sentinel-1C_on_its_way_to_Europe_s_Spaceport.jpg
https://www.esa.int/…/sentinel-1_radar_vision/13494392-1-eng-GB/Sentinel-1_radar_vision.jpg

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 4

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.