sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Capella Space

Capella Space, poskytovatel služeb pozorování Země využívající radarové družice se syntetickou aperturou, získal od amerického letectva kontrakt v hodnotě 15 milionů dolarů na modernizaci svých senzorů a schopností sběru dat pro vojenské aplikace.

Agentura DGA

Eva Portier, zástupkyně pro vesmír francouzské zbrojní agentury DGA uvedla, že do roku 2030 Francie plánuje mít aktivní schopnost bránit vesmírné prostředky.

Pokuta pro SpaceX

FAA oznámila 17. září, že udělila SpaceX pokutu ve výši 633 009 USD za porušení podmínek jejích licencí během června 2023 při startech rakety Falcon 9 na misi Satria-1 a v červenci 2023 za vynesení Jupiteru-3 Falconem Heavy.

Družicová platforma NOVA

Výrobce družic Apex formálně uvedl na trh větší družicovou platformu NOVA, která je podle společnosti určena pro náročnější mise vládních zákazníků. První dodávky zákazníkům začnou ve třetím čtvrtletí roku 2025.

Neuraspace

Evropská kosmická agentura plánuje otestovat služby řízení kosmického provozu, které nabízí portugalský startup Neuraspace. Na základě smlouvy oznámené 16. září bude kancelář ESA Space Debris Office integrovat služby Neuraspace se svými stávajícími nástroji.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Voschod – prvenství za každou cenu (2. díl)

Gagarin před letem

Let Jurije Gagarina, který se uskutečnil v dubnu 1961, byl pro světovou veřejnost obrovským překvapením, které však možná nebylo až tak šokující, jako předešlá sovětská kosmická prvenství. O tom, že se na obou stranách schyluje k pilotovanému kosmickému letu, bylo mnoho nenápadných náznaků i otevřených signálů, které nám při zpětném pohledu dávají jasný obrázek ve smyslu „vždyť to přeci bylo tak jasné“. Jenže v ony jarní dny jedenašedesátého byla situace mnohem méně čitelná, než jak tomu bývá s odstupem času. O tom, že se do vesmíru chystá sovětský kosmonaut, však vědělo krom přímých participantů i mnoho lidí mimo kosmický průmysl a ozbrojené složky. Jako příklad může sloužit fakt, že osazenstvo redakce deníku Komsomolská pravda dostalo z neoficiálního zdroje avízo den před Gagarinovým letem. A tak mohli reportéři Komsomolské pravdy být připraveni a svým čtenářům přinést reportáže přímo z epicentra dění – členové redakce byli jedněmi z prvních zástupců masmédií, kteří s Gagarinem hovořili necelých čtyřiadvacet hodin po jeho epochálním letu. Navenek vše vypadalo skvěle a bylo jasné, že budou následovat další lety. Co ovšem ani Komsomolská pravda se svými drahocennými kontakty a konexemi nemohla vědět, to byly informace o tom, jaký program by měl následující let mít, jak dlouho by měl trvat a co by mělo být jeho cílem. A ony novináře by asi docela překvapilo, že to netušili ani samotní protagonisté zřejmě největšího úspěchu sovětské kosmonautiky.

 

Náš program nevzkvétá

 

Nejasnost ohledně cílů pilotovaného programu v krátkodobém a střednědobém horizontu byla u Sovětů až zarážející. To Američané měli situaci mnohem jednodušší v tom, že od 25. května, kdy prezident Kennedy přednesl v Kongresu svou památnou řeč vyzývající USA k cestě člověka na Měsíc a zpět do konce dekády, měli zcela jasno, kam se chtějí dostat a kdy, zbývala jen „maličkost“: vymyslet, jak to provést.

Pokud ovšem nevíte úplně přesně, co je vaším konečným cílem, je těžké cokoli podnikat. Sergej Koroljov měl sice jasnou vizi toho, že je třeba podniknout pilotovaný oblet Měsíce a pokračovat lety na Mars a dál, chyběla mu ale jasná koncepce. V oddílu číslo 9, který měl v rámci OKB-1 na starosti vývoj kosmických lodí, družic a sond, projektanti pracovali na futuristických návrzích meziplanetárních stanic a kosmických tahačů s jaderným pohonem, nicméně to byla hudba daleké budoucnosti.

Co Koroljova trápilo mnohem více, to byla otázka, kam se vydat bezprostředně po Gagarinově letu. Zní až neuvěřitelné, že nikdo ze zainteresovaných de facto nijak nereagoval na Kennedyho výzvu. Sovětský svaz tak ztratil možnost vytyčit si hned od počátku pevný cíl a koncentrovat na něj své síly. Místo toho se v zákulisí na všech úrovních odehrávaly debaty o tom, zda by další let měl pouze kopírovat ten Gagarinův, nebo zda by měl být delší. A pokud delší, pak zda realizovat tři oblety Země, nebo rovnou přistoupit k jednodenní misi.

Bylo evidentní, že není zcela připravena technika; opakované testy systému zajištění životních podmínek dávaly nekonzistentní výsledky; v době Gagarinova letu nebyly zcela vyřešeny problémy se skafandrem; nouzovou dávkou pro přežití; nebyla ještě zcela připravena síť sledovacích stanic. Nebyli připraveni ani lidé – lékaři se obávali vlivu dlouhodobého letu na lidský organismus, hlavní představitelé letectva se zase obávali obecných rizik, která by delší mise přinesla.

German Titov na palubě Vostoku-2
German Titov na palubě Vostoku-2
Zdroj: spaceagechronicle.com (kredit: Roskosmos)

Poté, co German Titov v srpnu 1961 uskutečnil historicky první celodenní let, mohlo by se zdát, že nyní si odpovědní činitelé konečně sednou kolem jednoho stolu a vypracují jasný plán na další kroky pilotovaného programu. Je nepochopitelné, že se tak nestalo. Ani další lety Vostoků nebyly prosty předstartovních debat, hádek a konfliktů ohledně délky a náplně misí. Začasté se vyskytovaly spory ohledně těchto základních bodů ještě pouhé desítky hodin před startem.

Ani v delším horizontu se sovětská kosmonautika nemohla pyšnit nijak pevným řádem nebo vizí. Byly sice rozpracovávány další varianty lodi 3KA Vostok, tyto ideové návrhy však byly víceméně „domácí“ iniciativou OKB-1 bez posvěcení z vyšších míst. Koroljov a spol. totiž v té době vsadili na zcela nového koně. Tím koněm byl Sever.

Se Severem měl Sergej Koroljov velké plány...
Se Severem měl Sergej Koroljov velké plány…
Zdroj: warspot.ru

Loď „Sever“ nebyla evolucí Vostoku, nýbrž revolucí. Mělo se jednat o loď zcela nové třídy, jejíž hmotnost měla činit kolem 7 tun, měla nést dva kosmonauty a její motor měl být restartovatelný. Tvar návratové kabiny připomínal reflektor automobilu a byl zvolen tak, aby umožňoval řiditelnost během průletu atmosférou a tedy aby posádka nebyla vystavena velkému přetížení jako tomu bylo u balistických sestupů Vostoků. Zajímavostí je, že tento tvar byl zvažován již během prvotního vývoje Vostoku, tehdy však vyhrála mnohem jednodušší kulovitá kabina.

Ještě na jaře 1961 to vypadalo, alespoň podle ujišťování Koroljova, že začne létat na podzim následujícího roku. Alespoň v tom smyslu se Sergej Pavlovič vyjádřil 10. dubna 1961 při památném setkání na břehu řeky Syrdarji na Bajkonuru před Gagarinovým startem. Jenže člověk míní – pánbůh mění. Pokračující program Vostok odčerpával zdroje z vývoje Severu a už na jaře 1962 bylo jasné, že nová loď v dané podobě a v daném termínu nikam nepoletí.

Na druhé straně oceánu sice začali oproti Sovětskému svazu s vesmírem později, ale po počátečním šoku se podařilo pilotovaný program rozběhnout na poměrně solidní tempo. Kennedyho výzva z května 1961 dala Spojeným Státům jasný směr a termín. Do konce dekády dostat člověka na Měsíc a bezpečně jej vrátit domů – to byl úkol, který spojil síly několika stovek tisíc jednotlivců a který umožnil jasně a logicky plánovat bez rušivých vlivů zvenčí. V tomto smyslu měli Američané obrovskou výhodu před sovětskými protějšky.

Na Měsíc měl Američany dostat program Apollo, v jehož rámci bylo v plánu vyvinout trojmístnou loď vybavenou pokročilou technologií, jakou byl například palubní počítač nebo palivové články zajišťující přísun energie reakcí kryogenního vodíku a kyslíku na speciální membráně. Jenže velmi záhy vyšlo najevo, že od jednoduchých kabin Mercury, v nichž podnikali američtí astronauti první krůčky za hranice atmosféry, ke komplexnímu a sofistikovanému Apollu je to příliš velký skok. Bylo třeba nejprve naučit se a prověřit proveditelnost mnoha dílčích kroků a postupů. A tak spatřil na konci roku 1961 světlo světa program Gemini.

Program Gemini měl za cíl v rámci misí dvoumístných kosmických lodí stejného jména prověřit řízený návrat z oběžné dráhy, provést setkání a spojení s jiným tělesem, ověřit fakt, zda je lidský organismus vůbec schopen vydržet v beztížném stavu dva týdny nutné k realizaci lunární mise, prověřit postupy při výstupech do volného prostoru a podobně.

Loď Gemini
Loď Gemini
Zdroj: commons.wikimedia.org

Sověti vzápětí začali tušit, že jejich dosavadní náskok v rámci pilotované kosmonautiky je v akutním ohrožení. Proti lodím Gemini vypadaly Vostoky jako chudí příbuzní a plánované uvedení Severu, který byl svými schopnostmi přímým protipólem Gemini, se neustále oddalovalo. Rozpory a nezájem ve vedení zejména letectva a armády obecně rovněž nijak nepřispívaly k řešení situace.

Na rok 1964 byly objednány čtyři Vostoky s inovacemi, které měly zajistit větší versatilitu těchto strojů. Byť ve srovnání s Gemini nelze hovořit ani o vzdáleně podobné úrovni, oproti původním lodím 3KA se mělo jednat o jednoznačný krok kupředu. Nové lodě (podle některých zdrojů označované jako 3KB) se měly od 3KA lišit hned v několika ohledech. Prvním rozdílem byla kapacita environmentálního systému. Zatímco předchozí verze měly být schopny udržet spolehlivě kosmonauta naživu po dobu zhruba 7-9 dní, nyní měl být systém schopen fungovat po deset a více dní.

To bylo nutné k tomu, aby se mohly nové Vostoky pohybovat po vyšších drahách, kde nehrozí tak velké opadání vlivem tření o zbytkovou atmosféru. Ovšem pokud se měly dráhy nových lodí zvednout na přibližně 500-600 kilometrů, jak bylo v plánu, bylo třeba napravit jednu velkou Achillovu patu lodí 3KA – neexistující redundanci brzdicího motoru TDU-1. Právě fakt, že motor neměl žádnou zálohu, si vyžádal, aby lety dosavadních Vostoků nezasahovaly do výšek, odkud by přirozený návrat trval déle než onen týden, po který byl schopen fungovat environmentální systém. Řešení se nakonec našlo v podobě záložního motoru na tuhé pohonné látky, který byl umístěn na „nose“ lodi.

Ovšem zvýšená hmotnost palubních systémů si obratem vyžádala i řešení dalšího ne zcela ideálního rysu lodí 3KA – způsobu přistání. U klasických Vostoků byla v rámci nominální sekvence nutná katapultáž kosmonauta. Loď totiž sestupovala na padáku rychlostí 10 m/s, což bylo příliš rychle na to, aby kosmonaut nedošel úhony. Padákový závěs byl navíc umístěn tak, že by se v případě dosednutí uvnitř kabiny kosmonaut nacházel pootočen na pravý bok a kombinace těchto dvou faktorů zaručovala, že minimálně bez středně těžkých až těžkých zranění by se přistání v takovém případě neobešlo.

Proponovaná výšková varianta Vostoku
Proponovaná výšková varianta Vostoku
Zdroj: sbírka autora

Proto bylo pro novou generaci Vostoku v plánu vynechat katapultovací křeslo, jež na sebe vázalo příliš mnoho hmotnostní kapacity. Jeho funkci měl nahradit systém měkkého přistání. Ten se měl skládat z několika prvků. Prvním byl upravený padákový systém. Nově měly být místo jednoho padáku využity rovnou dva vrchlíky hlavního padáku. V jejich závěsu navíc našel místo brzdicí motorek na tuhé pohonné látky, který měl snížit rychlost klesání v poslední fázi těsně před dosednutím. Aktivován byl pomocí speciální tyčové sondy o délce zhruba 1,2 metru, která se vysunovala ze spodní části kabiny. Jakmile se její konec dotknul zemského povrchu, propojením kontaktu v tyči byl vyslán iniciační signál k motorku. Nedílnou součástí systému bylo i nově vyvinuté sedadlo s amortizátory, které měly snížit ráz při dosednutí na pohodlně snesitelnou hodnotu.

Jenže ani přes vylepšení, jež slibovala prodloužit lety Vostoků, se nebylo příliš čím chlubit. Ve srovnání s loděmi Gemini, které byly vyvíjeny u amerických konkurentů, vypadaly lodě 3KB jako chudí příbuzní. Nemožnost manévrovat na oběžné dráze, důsledkem čehož pak byla nemožnost operativně reagovat na požadavky ohledně sledování cílů na zemském povrchu ve prospěch armády, natož provádět inspekci cílů ve vesmíru; pochybnosti ohledně environmentálního systému; omezená paleta experimentů, jež mohly být na palubě prováděny; nízká přesnost přistání kvůli balistickému sestupu a v neposlední řadě také fakt, že na palubě Vostoku bylo místo pouze pro jednoho kosmonauta, to vše bylo již v době vzniku projektu vylepšeného Vostoku morálně zastaralé.

Projekt „Sojuz“, který vykrystalizoval z původního projektu „Sever“ na přelomu roku 1961 a 1962, měl být pro Gemini důstojným protivníkem, nicméně termíny zkušebních letů se i pod novým pojmenováním posouvaly stále více doprava. Podíl na tom měl fakt, že Sojuz byl poměrně složitým soulodím, sestávajícím z pilotované lodi 7K, tahače 9K a tankeru 11K a měl fungovat jak na oběžné dráze Země, tak v rámci obletu Měsíce. Takto koncipovaný komplex byl v rámci zamýšlených termínů pro OKB-1 příliš velkým soustem.

Ani vojáci neměli pro Vostoky příliš pochopení. Jejich relativně omezené schopnosti a nepochopení faktu, že vesmír je novou arénou tichého boje mezi dvěma supervelmocemi, vedly k tomu, že jak vedení ministerstva obrany, tak velení letectva pilotovaným letům vylepšených Vostoků nepřálo. Nevyšel tak původní Koroljovův zámysl, podle něhož by byl Vostok přijat oficiálně do výzbroje a další lety by se vším všudy probíhaly v režii vojáků. Sergej Pavlovič tak doufal v získání volných rukou a uvolnění kapacit a zdrojů pro projekty civilnějšího charakteru, jako byl například právě onen zmíněný komplex Sojuz.

Z těchto důvodů nakonec nebyla realizována zamýšlená letová kampaň Vostoků série 1963-64 se zmíněnými úpravami, přestože již byl nahrubo nalinkován letový plán a byli vybráni kosmonauti, kteří zamýšlené mise měli provést. Úpravy Vostoků se neúměrně protahovaly, vojáci dávali otevřeně najevo svůj nezájem a de facto nikdo nevěděl, jak bude vypadat nejbližší období sovětské pilotované kosmonautiky. Loď 7K coby základ cirkumlunárního komplexu a klíčový prvek s nesrovnatelně většími možnostmi oproti Vostoku zatím nebyla k mání a nejoptimističtější odhady hovořily o prvních letech až ve druhé polovině roku 1966.

Situace, v níž se pilotovaný program v průběhu let 1962-1963 ocitl, se zdánlivě jako mávnutím kouzelného proutku změnila z triumfální a pionýrské na naprosto tristní a bez vize pro bezprostřední budoucnost. Aniž si to kdokoli zatím uvědomoval, kvůli již několikrát zmíněným sporům, nezájmu a často nesmyslným požadavkům se kyvadlo iniciativy přehouplo na americkou stranu. Pro Sověty tak nastávalo období, kdy pouze reagovali na americké počiny a velmi ztěžka se snažili doběhnout pomyslný vlak, který v té době již zcela nesmlouvavě začala rozjíždět NASA. A nikdo také nemohl tušit, že ono období bude trvat předlouhých osm let.

Na druhou stranu si také ale nikdo nedokázal představit, čeho je schopen sehraný konstruktérský kolektiv, když je zahnán do kouta a, přesně podle metody cukru a biče, je mu zároveň nabídnuta i neodolatelná motivace. Heslem OKB-1 se od zimy 1963-64 stalo slovo zcela po právu evokující obrovská rizika a občas ne zcela rozumné zkratky. Oním slovem byla – improvizace…

 

(článek má pokračování)

 

Zdroje obrázků:

http://www.culture24.org.uk/asset_arena/9/78/06/360879/v0_master.jpg
https://i0.wp.com/spaceagechronicle.com/wp-content/uploads/2021/07/7-Screen-Shot-2016-05-15-at-8.25.46-PM.jpg?resize=500%2C396&ssl=1 (kredit: Roskosmos)
https://warspot.ru/20569-neveroyatnyy-voshod/images?name=%2F000%2F099%2F629%2Fcontent%2Fris-_01-ec5dea020991196a41c9260a5c3e92ce.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gemini_6_7.jpg
sbírka autora

Hodnocení:

4.9 / 5. Počet hlasů: 20

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radek V.
Radek V.
1 den před

Díky za článek. Shrnutí Vostoku je ale dost krátké. Problémem bylo vojenské velení raketového programu – pro vojáky neměl vesmír smysl kromě průzkumných družic. Stanice podporu neměly, sověti se bály velkých nákladů a nejistého a dlouhého vývoje. Měsíc pak význam neměl vůbec. Už samotný Vostok byl spíš reakcí na americký program Mercury – úprava projektu průzkumné družice Zenit pro dosažení dalšího vítězství. Koroljov přesvědčil vojáky, ti ale nebyli ochotni dávat miliardy na zdokonalení. Voschod byl čirá improvizace, Sever/Sojuz v původní variantě byl schopnostmi i výkonem horší než Gemini (manévrovací schopnosti, pohonný a energetický systém, přístrojové vybavení). Sověti kvůli tomu měli problémy až do konce 70. let, než dokončili novou generttaci Sojuzů – Sojuz T.

mato
mato
1 den před

Poprosim pridat Voschod medzi aktualne serialy na https://kosmonautix.cz/serialy/
Tesim sa na dalsie pokracovania!

Radim Pretsch
1 den před

Neschopnost určit si směr, má jak vidno, roskosmos v genech.

Po krachu lunárního programu se zdálo, že tím směrem je LEO a orbitální stanice. I přes nesporné úspěchy programu Saljut-Mir, skutečnou kvantitativní i kvalitativní změnu přinesla až ISS. Ale i tady se roskosmos nakonec motá od ničeho k ničemu (viz třeba třetí kosmonaut „do počtu“, Nauka story).
Buran i nástupce Sojuzu, ať už se bude jmenovat jakkoliv, to jenom potvrzují.

Jsem zvědav, jestli se rusácký program po ukončení ISS ztratí úplně nebo dokáže dál živořit alespoň coby nepříliš oslnivý nástroj kremelské propagandy. V 60. létech dokázal lidi oblbnout. V současnosti, zejména díky ambicím Číny a Indie (o Artemis a SpaseShip ani nemluvím), to bude mít hodně těžké.

Ferda
Ferda
1 den před
Odpovědět  Radim Pretsch

Mozna si Roskosmos koupi nejake lety na Tiangong 😀

Urcite to svym nevolnikum vysvetli, jako pratelskou vymenu, nez bude jejich vlastni nova stanice (ktera se bude odkladat a odkladat atd..)

Mimochodem, mezi obecnou verejnosti v Rusku stale panuje iluze, ze udavaji smer vyvoje v kosmonautice. 🫣

Ferda
Ferda
1 den před

Diky za clanek. Diky nemu jsem si uvedomil, jak neuveritelne v NASA slapli na plyn s programem Geminy. Vsechny lety v prubehu 2 let!

Pokud by soveti nezalepili diru Voschodem, opravdu by to vypadalo divne. Je videt, ze tam nabrali zpozdeni, ktere uz nebylo mozne dohnat.

Pokud Vostok lze povazovat za zhruba rovnocenny k Mercury, tak Voschod proti Geminy opravdu vypada jak chudy pribuzny.

A pritom z toho dokazali vytriskat dalsi dve prvenstvi 🙂 Stesti jim jeste pralo, ale o vitezi space race uz bylo asi rozhodnuto.

Diky pane Samarek.

Ferda
Ferda
1 den před
Odpovědět  Ferda

Geminy -> Gemini

https://kosmonautix.cz/2024/09/17/voschod-prvenstvi-za-kazdou-cenu-2-dil/