sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Capella Space

Capella Space, poskytovatel služeb pozorování Země využívající radarové družice se syntetickou aperturou, získal od amerického letectva kontrakt v hodnotě 15 milionů dolarů na modernizaci svých senzorů a schopností sběru dat pro vojenské aplikace.

Agentura DGA

Eva Portier, zástupkyně pro vesmír francouzské zbrojní agentury DGA uvedla, že do roku 2030 Francie plánuje mít aktivní schopnost bránit vesmírné prostředky.

Pokuta pro SpaceX

FAA oznámila 17. září, že udělila SpaceX pokutu ve výši 633 009 USD za porušení podmínek jejích licencí během června 2023 při startech rakety Falcon 9 na misi Satria-1 a v červenci 2023 za vynesení Jupiteru-3 Falconem Heavy.

Družicová platforma NOVA

Výrobce družic Apex formálně uvedl na trh větší družicovou platformu NOVA, která je podle společnosti určena pro náročnější mise vládních zákazníků. První dodávky zákazníkům začnou ve třetím čtvrtletí roku 2025.

Neuraspace

Evropská kosmická agentura plánuje otestovat služby řízení kosmického provozu, které nabízí portugalský startup Neuraspace. Na základě smlouvy oznámené 16. září bude kancelář ESA Space Debris Office integrovat služby Neuraspace se svými stávajícími nástroji.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Testy zmenšené SuperHeavy v aerodynamickém tunelu

NASA a její partneři dělají pokroky na cestě vstříc misi Artemis III, při které dojde k návratu lidí na Měsíc a také prvnímu přistání lidí na povrchu Měsíce v rámci programu Artemis. Firma SpaceX, poskytovatel pilotovaného lunárního landeru (v rámci kontraktu HLS – Human Landing System) pro mise Artemis III a Artemis IV začátkem letošního roku otestovala 1,2% model rakety SuperHeavy v transsonickém tunelu Unitary Plan Wind Tunnel na Ames Research Center v kalifornském Silicon Valley. Raketa SuperHeavy má vynášet upravenou Starship, která v rámci programu Artemis poslouží jako pilotovaný lander.

Detail horní části modelu rakety SuperHeavy během zkoušek.
Detail horní části modelu rakety SuperHeavy během zkoušek.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Během těchto zkoušek v aerodynamickém tunelu na model SuperHeavy valil velkou rychlostí proud vzduchu, který napodoboval odpor atmosféry a proudění, kterému čelí nosná raketa během svého letu. V aerodynamickém tunelu byl model rakety, opatřen senzory pro měření tlaku a čelil rychlostem větru od Mach 0,7 (cca 865 km/h) do Mach 1,4 (cca 1730 km/h). Mach 1 je rychlost, kterou se pohybují zvukové vlny, tedy 1235 kilometrů za hodinu na úrovni moře.

Inženýři měřili, jak model SuperHeavy reagoval na simulované podmínky letu, sledovali jeho stabilitu, aerodynamické parametry a mnoho dalších věcí. Získaná data experti využili k aktualizaci letového softwaru pro misi IFT-3 (třetí integrovaný let SuperHeavy a Starship, který se uskutečnil 14. března 2024) a také pro zpřesnění vnějšího designu budoucích verzí rakety. Testy, které trvaly několik týdnů, proběhly začátkem letošního roku. NASA však o nich informovala až nyní a navíc přidala i tři fotografie ze zkoušek samotných.

Detail spodní části modelu rakety SuperHeavy během zkoušek.
Detail spodní části modelu rakety SuperHeavy během zkoušek.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Poté, co SuperHeavy dokončí svou vzletovou fázi a oddělí se od lunárního Starship-laderu, mířícího k Měsíci, jej chce SpaceX navést na místo startu, kde by mělo dojít k jeho zachycení a znovupoužití. Starship zatím bude pokračovat ve své cestě vedoucí k Měsíci. V programu Artemis se počítá s tím, že se astronauti k Měsíci dostanou v kosmické lodi Orion, kterou vynese raketa SLS z Kennedyho střediska na Floridě. Na oběžné dráze kolem Měsíce se Orion spojí buďto přímo se Starship-landerem, nebo se stanicí Gateway. Poté budou astronauti moci volně přejít z Orionu do útrob Gateway, či do Starship-landeru, který je dopraví na povrch Měsíce. Po dokončení prací na Měsíci, se Starship i s astronauty vrátí k Orionu (nebo ke Gateway) na oběžné dráze kolem Měsíce. Astronauti pak přestoupí do lodi Orion, která se vydá na cestu zpět na Zemi.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/09/acd24-0004-002.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/09/acd24-0004-005.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/09/acd24-0004-006.jpg

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 1

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
https://kosmonautix.cz/2024/09/14/testy-zmensene-superheavy-v-aerodynamickem-tunelu/