Je rozhodnuto – Starliner se vrátí bez posádky

Starliner je stále připojen k Mezinárodní kosmické stanici

Kosmická loď Starliner dopravila začátkem června na Mezinárodní kosmickou stanici dvoučlennou posádku pilotované testovací mise CFT. Barry Wilmore a Sunita Williams tu měli strávit jen lehce přes týden a pak se měli ve své lodi vrátit na Zemi. Jenže Starliner se během přibližování ke stanici potýkal s technickými problémy manévrovacích motorů na servisním modulu. Kosmická loď si proto prodloužila svůj pobyt u stanice a pozemní týmy tak získaly čas k provádění zkoušek pohonného systému. Získaná data se poté srovnávala s údaji ze zkoušek prováděných na servisním modulu na zemi, který je možné rozebrat. Cílem bylo pochopit, zda pohonný systém lodi nepředstavuje při návratu nebezpečí. Analýza dat nebyla lehká a trvala několik týdnů. Včerejší tisková konference přinesla rozřešení té hlavní otázky – jak se bude Starliner vracet. Dnes už víme, že loď od Boeingu odletí bez posádky a Barry se Sunitou se vrátí na Zemi příští rok v únoru v lodi Crew Dragon.

Účastníci tiskové konference z 24. srpna.

Účastníci tiskové konference z 24. srpna.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

NASA k tomuto rozhodnutí dospěla i díky změně svého přístupu po haváriích raketoplánů Challenger a Columbia. Administrátor NASA, Bill Nelson, zmínil, že v minulosti docházelo k chybám, protože chybělo prostředí, ve kterém by informace o podezření na nebezpečí mohla být předávána na příslušná místa. Jak bylo zmíněno na tiskové konferenci, bezpečnost posádky je naprostou prioritou a každý inženýr může, nebo dokonce by měl projevit své obavy o bezpečnost zvoleného řešení. Podle toho, co jsme se dozvěděli z tiskové konference, byl tento případ velmi náročný na posuzování. Fyzický přístup k motorům Starlineru nebyl možný a vše se tedy zakládalo pouze na datech ze zkoušek a srovnáních s pozemským hardwarem. Data nebyla jednoznačně průkazná a dalo by se říct, že každá zkouška poskytla trochu jiné výsledky – některé vypadaly lépe, jiné hůř. Ze zkoušek podle všeho nevyplývá, že by Starliner byl nebezpečný pro návrat. Spíše se dá říct, že ze získaných dat nebylo možné s jistotou prokázat, že je loď bezpečná. Zní to sice jako slovíčkaření, ale faktický rozdíl mezi oběma výrazy je značný.

Kosmická loď Starliner připojená u ISS.

Kosmická loď Starliner připojená u ISS.
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov/

Jak to tedy bude v dalších týdnech a měsících? Starliner zůstane u Mezinárodní kosmické stanice připojen přibližně do první poloviny září. Během té doby budou probíhat přípravy jeho softwarového vybavení, aby se loď mohla vrátit bez posádky, s čímž se původně u této mise nepočítalo. Starliner bude také po zbytek svého pobytu u stanice stále sloužit jako únikový dopravní prostředek pro Barryho a Sunitu, pokud by bylo zapotřebí evakuovat ISS. Jakmile kosmická loď Starliner v bezpilotním režimu opustí orbitální komplex, uvolní dokovací port pro Crew Dragon, který sem přiletí v rámci mise Crew-9.

Dnes již neplatné složení posádky mise Crew-9. Odstartuje pouze Aleksandr Gorbunov (2. zleva) a Zena Cardman (úplně vpravo). Na zemi zůstávají Stephanie Wilson (úplně vlevo) a Nick Hague (třetí zleva)

Dnes již neplatné složení posádky mise Crew-9. Odstartuje pouze Aleksandr Gorbunov (2. zleva) a Zena Cardman (úplně vpravo). Na zemi zůstávají Stephanie Wilson (úplně vlevo) a Nick Hague (třetí zleva)
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

24. září by měla z Floridy odstartovat raketa Falcon 9 s kosmickou lodí Crew Dragon, ve které nebude původně plánovaná čtyřčlenná posádka, ale pouze velitelka Zena Carman a pilot Aleksandr Gorbunov. To znamená, že „Černý Petr“ zůstal v rukou dvojice Nick Hague, Stephanie Wilson, kteří původně měli na Crew-9 letět, ale nyní zůstanou na Zemi. Že bude v posádce ruský astronaut, bylo logické kvůli vzájemným dohodám mezi NASA a Roskosmosem. Druhou pozici pak obsadila Zena Cardman, což je logické, jelikož jde o velitelku mise. Zbylá dvě křesla v Crew Dragonu zůstanou při startu volná, ale v lodi poletí i dva prázdné skafandry –  pro Sunitu a Barryho.

Zmíněné dvojici se pobyt na ISS už teď výrazně protáhnul – z necelých dvou týdnů na oběžné dráze je už čtvrt roku. Před sebou však mají ještě větší prodloužení. Jelikož se budou vracet v Crew Dragonu v rámci mise Crew-9, musí se přizpůsobit jejímu „jízdnímu řádu“. Ten počítá s návratem lodi Crew Dragon (s posádkou Zena Cardman – Aleksandr Gorbunov – Barry Wilmore – Sunita Williams) až příští rok v únoru.

Posádka Starlineru se zatím zapojila do práce a života na stanici

Posádka Starlineru se zapojila do práce a života na stanici
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Barry a Sunita se stávají pevnou součástí dlouhodobých expedic na ISS s pořadovými čísly 71 a 72, což znamená, že se plně zapojují do běžných činností – od úklidu a údržby stanice až po provádění vědeckých experimentů. Na tiskové konferenci také zaznělo, že by na něm mohly čekat až dva výstupy do volného kosmického prostoru. Celkem by tak na ISS strávili zhruba osm měsíců, což je sice déle než běžný půlrok, ale nepředstavuje to žádné zvýšené riziko, jelikož na ISS už proběhly i roční pobyty.

Jak to bude se Starlinerem dál, zatím nikdo netuší. Velmi důležitý bude samozřejmě průběh návratu bezpilotní kosmické lodě i to, zda se během návratu neobjeví nějaké problémy. Na konkrétní plány, či snad dokonce termíny, je zatím velmi brzy, ale Bill Nelson uvedl, že je stoprocentně přesvědčen, že loď Starliner bude v budoucnu létat s posádkou.

Zdroje informací:
https://www.youtube.com/
https://www.nasa.gov/
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://blogs.nasa.gov/…/230/2024/07/iss071e265124large.jpg?resize=1024,683
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/08/screenshot-4.png
https://images-assets.nasa.gov/image/iss071e265137/iss071e265137~large.jpg
https://upload.wikimedia.org/…SpaceX_Crew-9_%2853585829605_886005b260_o%29.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/08/iss071e183650medium.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

37 komentářů ke článku “Je rozhodnuto – Starliner se vrátí bez posádky”

  1. prochzde napsal:

    Mám dotaz.
    V kolik hodin našeho času dojde tedy k odpojení Starlineru?

    NASA potvrdila odpojení kosmické lodi Starliner od ISS 6. září v 18:04 východního času. Loď opustí ISS a ve 23:17 východního času provede deorbitaci. Přistání Starlineru proběhne ve White Sands Space Harbor v Novém Mexiku ve 07:03 východního času.

  2. Yarda napsal:

    Z diskuse k článku „VESMÍR: Poněkud prodloužená služební cesta“ v dnešním Neviditelném Psu:

    Jiří Nevrkla
    28. 8. 2024 7:24
    Slušelo by se dodat, že Musk prohlásil, že jedinou záchranou pro posádku je požádat o dopravu zpět na Zemi Rusko…

    Zajímá mne, jestli se dá zjistit kdy a při jaké příležitosti (případně pokud vůbec) to Elon Musk měl prohlásit. Na NP nejsem registrovaný a zeptat se tam nemůžu.

  3. Honza1616 napsal:

    „…..Bill Nelson uvedl, že je stoprocentně přesvědčen, že loď Starliner bude v budoucnu létat s posádkou…..“
    XD xD xD

    RIP Starliner,

    Tohle bude konec letů do vesmíru pro Boeing, minimálně těch pilotovaných

    • petrH napsal:

      To je hodně silné prohlášení. Bude záležet jestli přistane a s jakým problémem. Tahle loď se dostává do okamžiku kdy už nebude dávat smysl jí zprovozňovat. Je příliš jednoúčelová a doba ISS se krátí. Na druhou stranu Boeing je sice na dně ale je to zkušená společnost. Takže možná tohle zahodit a začít od začátku není špatné řešení.

      • Honza1616 napsal:

        ISS možná bude za pár let končit, ale tak stejně budou na orbitě růst soukromé stanice kde si NASA bude pronajímat prostory pro svůj výzkum a právě pro tyto účely by se podobná lod hodila.
        Ale jak jsem řekl, pro Boeing to bude poslední hřebíček, ten se těchto aktivit nezúčastní.
        Já mít v NASA nějakou vysokou funkci, tak budu po Boeingu chtít provést další demonstrační bezpilotní misi, a jak už jsem kdesi četl (možná zde, nevím…) Boeing do toho nacpal už strašně moc, a do ted zatím vynesl jen 2 lidi a ještě mise nebyla úspěšná, o spolehlivosti co se týče termínů ani nemluvím. ….Kdy že to letěla první demo mise Dragonu ??

        Pokud Boeing se Starlinerem nezačne nejpozději po novém roce létat každé 2 měsíce s pilotovanou posádkou k ISS nebo jen jako turistické mise,
        tak už nemá šanci si svoji reputaci napravit a dohnat SpaceX s Dragonem.
        ……A na to celé narážím, protože toto je nereálná představa že by se Starliner podařilo opravit vzhledem ke zkušenostem z minulých let.
        Bude trvat další půl až 1 rok než se současné chyby vyladí

        Abych byl upřímný, myslím si že na pravidelných letech do vesmíru (S POSÁDKOU) začne dříve létat Dream Chaser, než Starliner.
        I přesto že byl DreamChaser vyřazen z Comercial Crew programu, tak se ještě jednalo s ESA o pilotovaných letech

  4. Lubo napsal:

    ..takze B&S budu prvi astronauti, ktori leteli na 4 roznych lodiach. Obaja leteli raketoplanom, Sojuzom, Starlinerom a teraz Crew Dragonon.. parada.. toto tazko niekto prekona..

  5. MilanV napsal:

    A ještě jednu hlášku si vybavuju, ta se mi moc líbila: když se novináři ptali na vícenáklady NASA se vším tím testováním a konzultacemi jejich inženýrských týmů, tak na to byla blesková a upřímná odpověď: „Ale vždyť to je normální, pro SpaceX jsme dělali přesně totéž, akorát že už hned od začátku.“

    Dál z hlediska letů není žádný navíc. Práce na ISS taky bude odvedena, resp. už je odváděna – jak jsem psal v prvních zprávách z tiskovky, už dělali na 42 experimentech a mají odpracováno přes 100 hodin. Plus údržba stanice a plus všechny práce pro Boeing na testování Starlineru. Takže určitě odvedou práci za klasickou pravidelnou posádku. NASA jako celek tedy v tomto neutrpí, jen pohled těch dvou vynechaných astronautů bude asi nepřívětivý. Ale to myslím pořeší úpravou harmonogramu…

  6. Ivono napsal:

    Pane Pretschi, já si myslím, že NASA ani nic jiného nezbylo než se zachovat takto. Vaše kritika kolegů je trošku nefér. Jednak spousta rozhodnutí NASA v minulosti byla ovlivněna politiky (přidělené peníze), zrušené projekty a za druhé i výběr vrcholných manažerů NASA byl zcela určitě ovlivňován politiky podle toho která vláda a který prezident byl zrovna u moci. SpaceX určitě potřebuje kvalitní konkurenci ale také spolupracující partnery. Řevnivost v téhle branži je podle mne na škodu. Víc by měli spolupracovat…

  7. Kamil napsal:

    Jaké jsou aktuální datumy startu a přistání Sojuzů? Koncem září bude u ISS docela rušno

  8. Radim Pretsch Redakce napsal:

    Často zde čtu zasvěcené komentáře „expertů“ na americkou vnitřní politiku k tomu, koho všechno má Boeing ve Washingtonu koupeného, jak mu jdou všichni na ruku a v podstatě úkoluje NASA.

    Toto je ukázka, že to tak opravdu není. Mediální zkratka „havárie shuttlu-Starliner“ se s Boeingem potáhne nejspíš dlouho. Obzvlášť pokud se během návratu vyskytnou „anomálie“ (čti závady-selhání).
    Nelson je chlap na svém místě, kope za svůj tým. Ten (lehce protekční) let do Vesmíru si zasloužil.

    • Ivo napsal:

      Já bych řekl, že jde spíše na problémy v divizi komerčních dopravních letadel, která je mediálně zajímavá a díky tomu o ní ví snad každý. Nikdo nemá odvahu Boeing nějak protěžovat, protože ví jak moc by se to mohlo vymstít a tady jde skutečně o životy lidí.

      • Radim Pretsch Redakce napsal:

        Narážím na takové komentáře u programů Artemis a Starliner. Letadla tady nemám důvod řešit.

      • Ivo napsal:

        Ve vší úctě, myslím si, že obyčejný člověk ví jak dopadly lety dvou MAXů a kolik lidí tam zahynulo. Málokdo z normálních lidí si spojí STS s Boeingem a navíc už je to hodně dávno.

      • Radim Pretsch Redakce napsal:

        Právě pro laiky je velmi dobře zapamatovatelná a dostatečně výmluvná ta Nelsonova mediální zkratka „havárie shuttlu-Starliner“.

        Laik možná nezná podíl Boeingu na shuttlu. Ale ví, že při jejich letech došlo k velkým haváriím, že to byl průšvih jak hrom. A Nelson položil mediální rovnítko mezi toto a Starliner.

      • Radim Pretsch Redakce napsal:

        P.S. Můj příspěvek byl ale o něčem jiném. A sice, že závěr této „anomálie“ jasně ukazuje, alespoň podle mě, že Boeing neřídí americký kosmický program a že NASA není spolek nesvéprávných hlupáků, kteří jen odkývají co jim řeknou washingtonští politici, uplacení Boeingem. Což tu zní dost často.

  9. Mattonius napsal:

    Skvělé shrnutí. Nikdo nechce, aby drobné chyby vedli ke stejným nehodám, jaké měli raketoplány.
    Pevně stojím za NASA a jejím lpění na bezpečnosti.

  10. Petr Spurný napsal:

    Článek super, jako vždy, jsem rád za tým kosmonautix.cz
    Přemýšlím o návratu. Zajímavá bude nejen otázka sedadel a jejich přizpůsobení, ale hlavně obleků. Ve SpaceX skafandry vytváří každému na míru, že? Jak to bude zde? Ve skafandru Boingu se vrátit asi nemohou…

  11. MilanV napsal:

    Díky moc za shrnutí tiskové konference!

    Ještě bych doplnil pár zajímavostí:

    * od začátku byl let Starlineru považován za testovací, tj. s různými riziky, a tak byli mimo jiné Barry a Sunita už předem seznámeni s různými možnostmi včetně „uvíznutí na ISS“ a byli na ně trénováni: osvěžení znalostí chodu ISS, nastudování aktuálních experimentů apod. Proto nejsou ani nijak zaskočení.
    * těžší je to prý trochu pro jejich rodiny, ale prý má NASA speciální oddělení pro podporu rodin astronautů(!)
    * jedna novinářka se ptala na další možnosti a manažerka ISS zmínila explicitně Dream Chaser jako „momentálně uvažovaný jako nákladní, ale do budoucna nic nevylučujeme. Vždyť Dragon byl také původně jen nákladní.“
    * na přímou otázku, jestli hodlá NASA dál spolupracovat s Boeingem, odpověděli velmi razantně „ano, samozřejmě“, spíš s údivem „a proč ne“. Uvedli čtyři důvody:
    1. NASA neplatí nic navíc, díky smlouvě na pevnou cenu
    2. přese všechno Starliner vypadá dobře, je to prostě jen testovací let. Na 100% věříme, že Starliner bude normálně fungovat.
    3. hodně chceme, aby fungoval, protože chceme mít vícero dodavatelů pilotovaných letu nejen na ISS, ale celkově na nízkou oběžnou dráhu
    4. Boeing je pro nás dlouhodobý partner a nejenže pracoval na velkých projektech v minulosti, dobře s ním spolupracujeme na vícero projektech i v současnosti. Věříme jim a věříme na dlouhodobá hluboká partnerství.

    • vilous VÝSTRAHA napsal:

      Sledoval jsem přímý přenos, přesto velmi děkuji za jasné a stručné shrnutí podstatného.

    • Robert napsal:

      Nejsem nijak zběhlý v angličtině takže dík za doplněňí informací

    • Cateye napsal:

      ad 1. Otázkou spíše je, zda ty pevné ceny ustojí samotný Boeing? Kvůli fixním cenám projektů jako KC-46, VC-25B, nebo T-7 krvácí celá divize Defense, Space & Security (do níž spadá i Starliner) miliardovými ztrátami.
      A Boeing se už nechal slyšet, že odstupuje od soutěží za pevně stanovené částky, jako je třeba zakázka na nástupce E-4B Nightwatch…

      • ldx napsal:

        Tak můžou si za to sami, finanční ztráta je takový poslední šťouchanec pro management, který nenaslouchá tomu, co se děje ve firmě. Zbývá doufat, že se nebudou pokoušet o nějaké mafiánské podpásovky typu uplácení nebo hraniční lobbying v parlamentu.
        Ostatně toto nejspíše hrálo roli v nevýběru projektu od Sierra Space a upřednostnění poněkud zastaralé koncepce Boeingu před 10 lety.

      • Radim Pretsch Redakce napsal:

        „Nejspíš…“
        A nebo si NASA jednoduše vyhodnotila projekt SN jako příliš revoluční (má bohaté zkušenosti s technologií raketoplánu) v kombinaci s faktem, že SN není druhá SpaceX. A vsadila na jistotu.

        Nakonec to dopadlo jak to dopadlo, ale to víme až dneska. Nechápu tu neustálou potřebu dělat z lidí v NASA nesvépravné hlupáky, které ovládají politici zkorumpovaní Boeingem.
        Právě ta tiskovka to vyvrací.

        Btw. S Artemis pro přistání na Měsíci naopak na revoluční technologie vsadila. To bude úroda expertů, pokud to SX nevyjde.

      • MilanV napsal:

        Samozřejmě, že to jsou extrémně důležité otázky. Proto NASA všechno prezentuje jako spolupráci NASA a Boeingu a i když z rozhodnutí musejí v B. skřípat zuby, tak Bill Nelson hned na tiskovce tlumočil postoj odpovědného manažera Boeingu: nejen, že budou pokračovat se Starlinerem, ale už mají i jasný plán dalších kroků, včetně toho, jaká data chtějí dostat z přistavšího kusu. A NASA na oplátku to s nimi konzultuje, jestli to je správná cesta k získání certifikace.

        Aspoň tak to na tiskovce přednesli.

        Samozřejmě, pro B. je to těžké. Taky si všimněte, že na tiskovce nikdo od nich nebyl. Když se novináři ptali na důvod, tak oficiálně B. řekl „NASA prezentuje svůj postoj, tak ať jsou to oni, kdo si ho přednesou.“ Takže nadšením tam asi zrovna neskáčou. Ale pokračujou.

    • Cateye napsal:

      Krom toho bude prohlášení NASA, že za let Starlineru který v konečném důsledku vedl k neplánovanému dlouhodobému pobytu dvou astronautů na ISS, neplatí nic navíc, hóódně diskutabilní 😀

      • ldx napsal:

        Samozřejmě platí v podobě externalit. Ale nedá se to jednoduše vyčíslit z hlediska státu nebo daňového poplatníka, jsou to takové skryté vícenáklady.

      • Julian napsal:

        Ahoj, bacha ale na to, neni to jen strata, cely obor diky tomuto pruseru ziskava i dost velke zkusenosti.

    • K té druhé odrážce(*) – nevím, zda má NASA přímo útvar pro péči o rodiny astronautů pobývajících aktuálně ve vesmíru, ale asi ano. Co ale vím jistě je to, že rodinu každého jednotlivého astronauta NASA pobývajícího ve vesmíru má po dobu před startem a po celou dobu jeho pobytu ve vesmíru na starost konkrétní kolega astronaut ze skupiny aktivních astronautů mimo aktuální letové zařazení. Bohužel se ta čestná funkce minimálně dvakrát proměnila pro určené astronauty v totální noční můru. Mám na mysli samozřejmě případ havárie Challengeru při startu na misi STS-51-L a Columbie při návratu z mise STS-107, kdy byli v okamžiku havárie s rodinami a byli první, kdo s nimi ten tragický moment prožíval a pomáhal jim ho zpracovat, chránit je před pozorností médií atd.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.