sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Kepler Communications

Kanadský operátor Kepler Communications požádal Federální komunikační komisi, aby schválila celkem 18 družic, včetně 10 s optickým užitečným zatížením, které by měly být vypuštěny koncem příštího roku. Společnost plánuje provozovat větší družice s menším počtem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Gateway (červenec 2024)

Zatímco v minulém dílu jsme psali, že konstrukce obytného modulu HALO pro lunární orbitální kosmickou stanici Gateway je ve výrobním závodě společnosti Thales Alenia Space v Turíně připravována na strukturální zátěžové testy, nyní se již nachází uprostřed testů. Při zátěžových zkouškách je testováno, zda konstrukce modulu odolá silám, kterým bude vystavena při vynesení na oběžnou dráhu a provozu v kosmickém prostoru. Na fotografii z června 2024 je zachycen přesun modulu z integračního na testovací stanoviště.

Po otestování konstrukce modulu má v létě 2024 proběhnout první fáze přezkumu systémové integrace. Poté se bude pokračovat v instalaci letových svazků datových a napájecích kabelů a dalších komponent modulu. Napájecí kabely jsou součástí systému rozvodu elektřiny, který bude distribuovat energii generovanou solárními panely modulu PPE do HALO a dalších modulů.

K druhé fázi přezkumu systémové integrace má dojít na podzim 2024, přibližně v době, kdy Thales Alenia Space dodá modul HALO do výrobního závodu hlavního dodavatele, společnosti Northrop Grumman v Gilbertu v Arizoně pro environmentální testování. Jakmile bude modul dodán, bude zahájena instalace kapalinového potrubí a dalších subsystémů. Modul bude také podroben testování v nové tepelně vakuové komoře. Následně se bude pokračovat v montáži vybavení modulu.

Instalace palivové nádrže do centrálního válce modulu PPE, červenec 2024
Instalace palivové nádrže do centrálního válce modulu PPE, červenec 2024
Zdroj: https://media.licdn.com

V minulém dílu jsme poznamenali, že Maxar Technologies, výrobce energetického a pohonného modulu PPE, převzal ve svém výrobním závodě v Palo Alto v Kalifornii letové nádrže. Nyní, v pátek 19. července, vydal Maxar zprávu, že nádrže už jsou nainstalovány dovnitř centrálního válce. Obě 825litrové nádrže na xenon jsou určeny pro solárně elektrický pohon modulu.

Před instalací nádrží byly pro lepší přístup k centrálnímu kompozitnímu válci odpojeny vnější desky, které byly připojeny v loňském roce před sérií nedestruktivních zátěžových zkoušek, kterými byla ověřena integrita hardwaru. Stav modulu PPE během zátěžových testů je vidět na fotografii v tomto odkazu.

Od doby, kdy NASA v únoru 2020 rozhodla vypustit moduly PPE a HALO společně nosnou raketou Falcon Heavy, čelí oba prvky velkým hmotnostním výzvám. Při překročení stanovených limitů hmotnosti může mít počáteční Gateway potíže s dosažením správné oběžné dráhy Měsíce.

Při exkurzi americké pobřežní stráže v továrně MAF byla v květnu 2024 ve svařovacím zařízení VWC vyfotografována struktura, která může být polovinou mezistupně (Interstage) rakety SLS Block 1B pro Artemis 4
Při exkurzi americké pobřežní stráže v továrně MAF byla v květnu 2024 ve svařovacím zařízení VWC vyfotografována polovina strukturálního kvalifikačního exempláře mezistupně (Interstage) rakety SLS Block 1B
Zdroj: https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net

Vypočtená hmotnost modulu HALO byla v únoru 2023 celých 480 kg nad přiděleným limitem. V průběhu roku 2023 se hmotnost dále zvýšila, protože dozrál design vnitřních struktur modulu. V únoru 2024 již byla hmotnost HALO 539 kg nad limitem a čelila potenciálnímu nárůstu o dalších 602 kg, protože dodavatel špatně vypočítal hmotnost kabelových svazků.

V zájmu vyřešení problému jsou zkoumány možnosti, jak hmotnost modulu snížit. Již bylo identifikováno 329 kg komponent, které by mohly být potenciálně odebrány a dodatečně dopraveny nákladní zásobovací lodí Dragon XL před misí Artemis 4, jejíž posádka by je na oběžné dráze Měsíce do modulu HALO nainstalovala. To však stále nestačí a možná dojde k přepracování některých součástí modulu nebo k omezení některých schopností počáteční Gateway.

Do konce roku 2024 má být dokončeno téměř 90 % návrhových výkresů modulu HALO. Skluz v návrhových výkresech je především v systému ECLSS, který je zatím na nižší úrovni vyspělosti. Tento skluz souvisí s obavami ohledně schopnosti aktivního tepelného systému a systému podpory života ECLSS dostatečně modul HALO chladit. V zájmu snížení tepla a vlhkosti se proto pracuje na zvýšení výkonů těchto systémů.

Vizualizace mezistupně (Interstage) mezi centrálním stupněm a horním stupněm EUS rakety SLS Block 1B
Vizualizace mezistupně (Interstage) mezi centrálním stupněm a horním stupněm EUS rakety SLS Block 1B
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Hmotnost energetického a pohonného modulu PPE převyšovala v únoru 2023 přidělený hmotnostní limit o 155 kg za předpokladu, že palivové nádrže budou zcela naplněny. I přes snahu snížit hmotnost modulu byl o rok později, v únoru 2024, stanovený limit převyšován již o 170 kg. Představitelé projektu uvedli, že hmotnost PPE mohou snížit naplněním nádrží menším množstvím paliva.

Největší technickou výzvou modulu PPE je výroba solárně elektrických motorů AEPS společnosti Aerojet Rocketdyne. U motorů musel být přepracován design kabelových svazků, které přenášejí elektřinu a data. Důvodem byla jejich hardwarová nekompatibilita s modulem PPE. Původní kabely z projektové dokumentace nebyly dimenzovány na odolnost vůči vyšší teplotě. Požadavek na vyšší teplotu vyplynul ze zvýšení počtu motorů AEPS v modulu PPE z původních dvou na tři. Odhad termínu dodání letových motorů z ledna 2024 byl v porovnání s odhadem z ledna 2023 opožděn o 12 měsíců. Dodání prvního letového motoru je nyní plánováno na leden 2025, dodání posledního motoru na červenec 2025.

Přes všechny problémy NASA pracuje na aktualizaci harmonogramu přípravy obou modulů tak, aby počáteční Gateway podporovala pilotovanou misi Artemis 4, která je v současné době stále plánována na září 2028. Protože přelet počáteční Gateway na oběžnou dráhu Měsíce má trvat celý rok, NASA by potřebovala integrovat HALO a PPE a vynést je komerční nosnou raketou Falcon Heavy do léta 2027.

Druhým komerčním startem na podporu mise Artemis 4 má být start nosné rakety Falcon Heavy s lodí Dragon XL. Tato nákladní logistická loď s vybavením a zásobami se má na oběžné dráze Měsíce připojit k bočnímu uzlu modulu HALO. Zařazení lodi Dragon XL do manifestu startů na podporu mise Artemis 4 má vyřešit hmotnostní problémy s moduly PPE, HALO a Lunar I-Hab. Dragon XL má totiž dopravit náklad a vybavení, které bylo dříve plánováno vynést právě v těchto modulech.

SLS Block 1B
SLS Block 1B
Zdroj: https://www.nasa.gov

Dalším komerčním prvkem na podporu mise Artemis 4 má být lunární lander Starship. Ten se má připojit k druhému bočnímu uzlu modulu HALO. Během mise Artemis 4 má polovina posádky Gateway provést týdenní expedici na povrchu Měsíce.

Pilotovaná mise Orionu Artemis 4 má být vynesena raketou SLS Block 1B. Společně s Orionem má být vynesen i mezinárodní obytný modul Lunar I-Hab. V listopadu 2023 však Lunar I-Hab i Orion překročily své cílové hmotnosti. NASA proto vytvořila tým, který má vzniklý problém vyřešit. Tým zkoumá možnosti přijatelných opatření ke snížení hmotnosti modulu Lunar I-Hab, přidání dalších pohonných látek do servisního modulu Orionu a dodatečné informace o nosnosti rakety SLS Block 1B.

V červnu 2024 byla ve zkušebním zařízení LETF v Kennedyho středisku dokončena další fáze testů obslužného ramene EUSU pro plošinu ML-2. Rameno EUSU má zásobovat horní stupeň EUS rakety SLS Block 1B kapalným vodíkem a kyslíkem.
V červnu 2024 byla ve zkušebním zařízení LETF v Kennedyho středisku dokončena další fáze testů obslužného ramene EUSU pro plošinu ML-2. Rameno EUSU má zásobovat horní stupeň EUS rakety SLS Block 1B kapalným vodíkem a kyslíkem.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Ohledně nové mobilní vypouštěcí plošiny ML-2 jsme před rokem psali, že projektový tým NASA i nezávislý kontrolní tým došly k závěrům, že společnost Bechtel bude pravděpodobně schopna dodat plošinu do prosince 2026.

Letos v lednu NASA schválila Bechtelu termín dodání plošiny ML-2 v listopadu 2026. Po dodání plošiny NASA plánuje 6 měsíců integrovaného testování plošiny s pozemními systémy a dalších 12 měsíců na podporu sestavení nosné rakety SLS Block 1B, ověřování jejich vzájemné kompatibility a na testování rakety. Nový harmonogram plošiny tedy s několikaměsíční rezervou stále podporuje datum startovní připravenosti mise Artemis 4 v září 2028.

Ani financování mise Artemis 4 zatím nenarazilo na zásadní překážky. Rozpočtový výbor Sněmovny reprezentantů schválil 9. července pro kampaň Artemis na fiskální rok 2025 částku 7,618 miliard USD. Jde o shodnou částku s prezidentským požadavkem a dvouprocentní růst ve srovnání se schváleným rozpočtem na fiskální rok 2024, který pro Artemis přidělil 7,469 miliard USD.

Zdroje informací:
https://x.com/
https://www.gao.gov/
https://twitter.com/
https://spacepolicyonline.com/
https://www.linkedin.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/GRubdrwWcAA61yo?format=jpg&name=4096×4096
https://media.licdn.com/…XY84fj2YNWQX-318LZEDEldZU_bI

https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…669C5697
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2021/02/block1b_eusinterstage.composite.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/07/b1b-crew-rev-33-expanded-with-inset4.png
https://pbs.twimg.com/media/GQ8ParsW4AAzxi1?format=jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
17 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Hawk
Hawk
3 měsíců před

Soulodi může vynést Artemis 3 nebo 4 jako nepilotovanou misi.

Úspory hmotnosti jen prodlužují realizaci projektu, možná v pripade pohonne jednotky PPE zvyšují rizika samotne mise.

Lunární modul pro Artemis 3 je stejně v nedohlednu a Artemis 4 je zase závislá na Gateway.

vilous
vilous
3 měsíců před

Dodavatel kabeláže se spletl o 6 metráků při výpočtu své subdodávky. To už je snad z kategorie černého humoru.

Ivo
Ivo
3 měsíců před
Odpověď  Jiří Hošek

Řekl bych, že nejde o to jaký je zdroj této informace, ale spíše o to, že nevíme kolik byla původní hmotnost a kolik tedy to navýšení dělá v porovnání s původní hodnotou. Osobně mi přijde těch +600kg strašně moc a jen to ukazuje na to, že stále se řeší omezená nosnost raket, tedy že omezená nosnost omezuje a neskutečně prodražuje větší vesmírné projekty. Jinými slovy opravdu velký a levný nosič je potřeba jako sůl.

Ivo
Ivo
3 měsíců před
Odpověď  Jiří Hošek

No a právě to mi nehraje, těch +600kg je vzhledem k celkové hmotnosti obrovské číslo. Takže buď se někdo někde spletl, možná to špatně převedli a je to v librách, anebo se sekli hned na začátku a počítali třeba 6kg místo dnešních 600kg. Nezdá se mi, že by tam mělo být např. 6000kg kabelů a sekli se o 10%.

vilous
vilous
3 měsíců před
Odpověď  Jiří Hošek

Lehce mi to připomíná podobný kiks z příbuzného oboru. 2005 Airbus smontoval první kus obřího A380. Nefungovalo vůbec nic. Kabeláž totiž byla navržena z části ve Francii a z části v Německu. Každá firma používala svůj vlastní SW a své postupy. Výsledek – 3 roky zpoždění a několik miliard EUR škoda.

MOZE
MOZE
3 měsíců před
Odpověď  vilous

To by ste sa čudovali, aké ťažké je odhadnúť množstvo káblov, najmä hmotnosť, vyrábame ich a už len keď sa musí premotať z jedného kotúča na druhý, tak sa napríklad natiahne aj o 10% teda dĺžka je o 10%väčšia, ale klesol priemer stúpol vnútorný odpor, takže pri výrobe sa musí toto zohľadniť a vyrábať sa o niečo hrubší, aby bola rezerva, ale ak ju nakoniec nebolo treba, tak stúpa hmotnosť, preto sa niektoré vodiče predávajú na tony a nie podľa dĺžky,

Ďalší faktor je aj materiál, granulat čo sa používa môže byť o niečo hustejši, alebo redší podľa šarže, aj keď ide o rovnaký typ, navyše ak tam museli meniť za teplu odolné, tak tie sú extrémne husté a teda ťažké, navyše ak boli treba ešte nejaké kovové oplety to je ďalšia hmotnosť navyše

Ivo
Ivo
3 měsíců před
Odpověď  MOZE

Ale pořád se tady bavíme o 10% rozdílu a to by tam muselo být 6 tun kabelů na celkovou hmotnost 15-16 tun. To asi každý uzná, že je nesmysl.

MOZE
MOZE
3 měsíců před
Odpověď  MOZE

Ivo to nie je nárast o 10%, musíte počítať s tým, že to je kruhový prierez, tam sa to násobí, na pár km káblu pridať o jednu desatinu priemeru a už šéfovia behali, že to treba 300kg materiálu navyše, lebo aj ďalšie operácie musia počítať s väčším priemerom a tiež musia zväčšiť priemer, nie je to proste kusová výroba, aj softvér čo počíta spotrebu materiálu u nás netrafi takmer nikdy, máme kľudne 200kg rozdiel na zákazku a to len plastu, ďalej je 20-100kg rozdiel medi a to pri prvej operácii

Lubo
Lubo
3 měsíců před
Odpověď  MOZE

wau, dakujeme za vysvetlenie..
toto, dava legitimnu otazku, ako su vlastne tie projekty riadene.. ked hmotnost je jednou z najdolezitejsich obmedzeni a podla Vasho insightu odhadnut hmotnost kabelaze je znamy problem a prirodzena feature kabelarskeho priemyslu.
teda nemohlo byt tazke identifikovat takyto jasny risk.. vedelo sa vobec o tom? ak ano, ako manazovali tento risk? Vymontujeme 300+ komponentov po integracnom testovani a potom ich dame naspat? Gen Z Manager? Bohvie kolko je tam takychto casovanych bomb..

Robert
Robert
3 měsíců před

Mne zaujala ta informace že přelet počáteční Gateway k Měsíci bude trvat rok.Jaký je dúvod? To bude po vynesení probíhat testování na oběžné dráze Země? a pak přelet k Měsíci nebo se bude celý rok usazovat na dráze okolo Měsíce?

Dušan Majer
Administrátor
3 měsíců před
Odpověď  Robert

Sestava bude doručena na eliptickou dráhu kolem Země a odsud se pomocí vlastních iontových motorů přesune k Měsíci. Jde o hmotný objekt a iontové motory mají jen malý tah. Chvilku to proto zabere.

Robert
Robert
3 měsíců před
Odpověď  Dušan Majer

Děkuji za odpověd a vysvětlení.V tom souboji s hmotnostním limitem bude každé kilo znát

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.