sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Kepler Communications

Kanadský operátor Kepler Communications požádal Federální komunikační komisi, aby schválila celkem 18 družic, včetně 10 s optickým užitečným zatížením, které by měly být vypuštěny koncem příštího roku. Společnost plánuje provozovat větší družice s menším počtem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Ariane 6 byla úspěšná až na malou kaňku v závěru

9. července ve 21:00 našeho času se na zbrusu nové startovní rampě ELA-4 kosmodromu CSG zažehly motory prvního letového exempláře rakety Ariane 6. Tento start byl pečlivě vyhlížen, protože Ariane 6 má Evropě zajistit samostatnost a nezávislost v dopravě těžších nákladů na oběžnou dráhu. Navíc české firmy se podílely nejen na stavbě dílů pro rakety, ale i pro pozemní infrastrukturu rampy. O ATC Space z Klatov, kde se vyrábějí například prstence pro pomocné motory na tuhé pohonné látky, se mluví poměrně často, ale sluší se připomenout třeba firmu UNEX z Uničova, která dodala těžkotonážní podvozky pro obslužnou věž, nebo společnost MCE ze Slaného, která vyrobila deflektor spalin pod startovním stolem. Jaký tedy byl premiérový start nové evropské rakety?

Premiérový start rakety Ariane 6.
Premiérový start rakety Ariane 6.
Zdroj: https://www.esa.int/

Vzletová fáze rakety ve verzi 62 proběhla hladce. Dva pomocné motory na tuhé pohonné látky, centrální stupeň a následně i horní stupeň hladce dosáhly oběžné dráhy. Tím byla zakončena první důležitá fáze letu. Její úspěch potvrdil, že Ariane 6 je schopna dosáhnout oběžné dráhy. 56 minut po startu se raketový motor Vinci aktivoval podruhé a upravil oběžnou dráhu. Následovalo vypuštění družic, které mělo tři etapy přicházející jen v několikasekundových rozestupech. Nejprve se v čase T+1:05:56 oddělily družice OOV-Cube, Curium One, Robusta-A a také se aktivovaly experimenty YPSat a Peregrinus. O tři sekundy později byly vypuštěny družice 3Cat-4, ISTSat-1 a GRBBeta. Aktivovaly se také experimenty SIDLOC a PariSat. Jako poslední se v čase T+1:06:02 odpojily družice CURIEReplicator.

Provozovatelé družic pak netrpělivě čekali, až se jim jejich výtvory ozvou z oběžné dráhy. Společnost Spacemanic už krátce po 11 hodině večer (cca hodinu po vypuštění!) oznámila, že zachytila komunikaci své GRBBeta. Takto o úspěchu infmormoval šéf firmy, Jakub Kapuš: „Družica odpovedá na ping, teda funguje obojsmerná komunikácie a obe hlavné rádiá. Spustili sme vysielanie cw pre spresnenie orbitálnych parametrov. Všetky štyri antény otvorené. Elektrický odber je v norme. Batérie sa nabíjajú takmer troma watmi. Podľa prvej telemetrie hlásime, že družica pracuje nominálne!

Náklad premiérové rakety Ariane 6.
Náklad premiérové rakety Ariane 6.
Zdroj: https://www.esa.int/

Vraťme se ale k samotné raketě Ariane 6, která úspěšně zvládla první dvě fáze, které byly nejdůležitější. Nosič dosáhl oběžné dráhy, dokázal ji upravit a vypustil družice. Třetí fáze byla spíše experimentální a měla ověřit chování systémů horního stupně v podmínkách mikrogravitace, které se nedají na Zemi v plné míře nasimulovat. Cílem bylo vyzkoušet si oživení systémů horního stupně. Pomocná jednotka APU, která si bere část kapalného vodíku a kyslíku z nádrží, aby vytvářela optimální podmínky pro chod motoru Vinci na horním stupni, proto byla vypnuta. Nedlouho po druhém restartu APU však došlo ke ztrátě výkonu a nakonec k vypnutí jednotky. Jelikož horní stupeň Vinci nemůže fungovat bez APU, bylo rozhodnuto o vynechání původně plánovaného deorbitačního zážehu.

Žádná invaze mimozemšťanů. Na fotce od Romana Ponči vidíme vypouštění pohonných látek z nádrží horního stupně rakety Ariane 6. Ten se v době snímkování nacházel cca 580 kilometrů nad Skandinávií. Tento jev nízko nad severním až severovýchodním obzorem pozorovala řada lidí v ČR i na Slovensku.
Žádná invaze mimozemšťanů. Na fotce od Romana Ponči vidíme vypouštění pohonných látek z nádrží horního stupně rakety Ariane 6. Ten se v době snímkování nacházel cca 580 kilometrů nad Skandinávií. Tento jev nízko nad severním až severovýchodním obzorem pozorovala řada lidí v ČR i na Slovensku.
Zdroj: https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/

I když bylo při vývoji APU provedeno celkem 53 provozních testů v celkové délce 38 hodin a 13 minut, tak ne vše je možné otestovat na Zemi,“ vysvětlil Michal Václavík z České kosmické kanceláře a dodal: „Proto byla třetí fáze inauguračního letu nosné rakety Ariane 62 zaměřena právě na test APU v podmínkách mikrogravitace.“ Aby se minimalizovalo riziko vzniku kosmické tříště, provedl horní stupeň pasivační kroky – lidově řečeno otevřel ventily nádrží, aby se v nich nehromadil tlak a nehrozilo, že po čase vybouchne. Při pasivaci nádrží došlo k vypuštění uložených pohonných látek. Horní stupeň v tu chvíli (okolo 23:10 SELČ) prolétával nad Skandinávií a mnoho lidí tak mohlo na oboze pozorovat poměrně nezvyklou podívanou, která zaujala i mnoho pozorovatelů z České a Slovenské republiky. Kvůli vynechání deorbitačního zážehu zůstane horní stupeň na oběžné dráze ve výšce okolo 580 kilometrů. Aby se předešlo vytváření zbytečného kosmického smetí, bylo zrušeno i vypuštění dvou návratových pouzder (Nyx Bikini a SpaceCase SC-X01), která se měla oddělit po deorbitačním zážehu.

Dosavadní hodnocení premiérové mise rakety Ariane 6 je pozitivní. Hlavní úkoly byly splněny a kaňka na konci by neměla mít vliv na přípravu druhého letu tohoto nosiče, ke kterému by mělo dojít ještě v průběhu letošního roku. V jeho rámci bude na oběžnou dráhu dopravena francouzská družice CSO-3, která bude sloužit vojenským účelům. Před raketou Ariane 6 se tak otevírá slibná budoucnost a Evropa po rok a pár dní trvající pauze má k dispozici opět raketu, která dokáže vynášet i těžší náklady na náročnější oběžné dráhy.

První start nové evropské rakety Ariane 6.
První start nové evropské rakety Ariane 6.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Zdroje informací:
https://www.facebook.com/
https://www.facebook.com/
https://www.esa.int/
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/GSEcx8GXsAAts3F?format=jpg&name=4096×4096
https://www.esa.int/…/26221708-2-eng-GB/Ariane_6_VA262.jpg
https://esamultimedia.esa.int/docs/STS/ariane-6_media-kit_english.pdf
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…66943203
https://pbs.twimg.com/media/GSEb_dGXcAAaGSB?format=jpg&name=4096×4096

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
27 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
vilous
vilous
4 měsíců před

Jen se ráno ESA chlubila ve zprávě podepsané ČTK, že deorbitací nebude kolem Země vytvářet další smetí. Pokud je to nyní zbytečné těleso da dráze kolem 580 km, tak tam bude hezky dlouho.

Zdeněk Jánský
Zdeněk Jánský
4 měsíců před
Odpověď  vilous

Možná tam bude dlouho, ale ne schválně. Určitě nebylo záměrem ESA ho tam jen tak nechat. Nešlo ale nic jiného dělat.

Pajuc
Pajuc
4 měsíců před
Odpověď  Zdeněk Jánský

Šlo udělat testovací let na nižší dráhu. Takto se nyní testují prototypy Starship.

Ivo
Ivo
4 měsíců před

To to vzdali opravdu tak rychle? Asi se šetřilo na bateriích, takže později už by byli bez energie.

Vojta
Vojta
4 měsíců před
Odpověď  Ivo

Předpokládám, že za normálních okolností by většinu energie měla dodávat ta APU a tak tam posadili jen malou baterku.

MilanV
MilanV
4 měsíců před

Pochopil jsem správně, že ten pokus není jen o deorbitizaci? Jde obecně o opakované spouštění hlavního motoru, k jehož startování se ta APU používá.
To je to, co chce Ariane používat na změny dráhy horního stupně, aby mohla vypouštět více družic na různé dráhy.

Co mi není úplně jasné, je jak k sobě pasují dvě informace z tiskovky. Proto se ptám, jestli tomu dobře rozumím. Na jednu stranu zdůrazňovali, že z hlediska hlavního úkolu, tj. vynést družice, všechno klapalo bez potíží a můžou rovnou plánovat další start. Na druhou stranu pak ale vysvětlovali, že ta jednotka APU se zapínala dvakrát: poprvé se povedlo, podruhé ne. A to první zapnutí bylo potřeba už na nasměrování před vypuštěním družic, ne? Takže pokud by k tomu byla potřeba potenciálně nespolehlivá součást, tak by si nemohli být tak jistí dalším startem.

Asi jsem se do toho nějak zamotal a prosím někoho pozornějšího o rozmotání, díky 🙂

V každém případě to byl zážitek. I pak ta tiskovka. Takový o dost jiný styl než z Ameriky. Celé takové klidnější, jednoduše prohlásili „Jo, jasně, vynesli jsme to podle plánu, jako vždycky“ a moderátorka je musela pomalu nutit k nějakým emocím 😀 Tomu říkám navázat na tradici Ariane 5…

Radim Pretsch
Radim Pretsch
4 měsíců před
Odpověď  MilanV

Pro mě byl přenos zklamáním. Žádná infografika, nekvalitní záběry bez „šťávy, v podstatě bez zvuku. Originál komentář hrůza. To opravud u prvního startu tak zásadní rakety (pro ESA a hlavně Francii) nehokázali vypotit nic víc než opakované „tražektoríí nominal“?

Laik neměl šanci poznat o jak významný start se jednalo. PR katastrofa.

Podle popisu tiskovky, neviděl jsem ji, to na mě působí, že je jim to šuma-fuk.

vilous
vilous
4 měsíců před
Odpověď  Radim Pretsch

Naprostý souhlas k přenosu, lépe už to umějí i Indové nebo malé začínající vesmírné firmy.
Nechtěl jsem prudit, ale jsem moc rád za poslední větu. Naprostý souhlas. Dělal jsem 15 let pro francouzskou skupinu Societe Generale (u nás vlastní KB) a ve Francii se prostě nepracuje s přístupen – ono to nějak dopadne. A oni je nutili pracovat tak to se zpožděním mnoha let nějak dopatlali a nějak to dopadlo a je potřeba rychle jít na pastis.
Doporučuji knihu „Merde!Rok v Paříži“. Je to výstižnější než psychologické studie. Mám elektronicky v ČJ, klidně mohu poslat. Britský autor Stephen Clarke byl rok v Paříži na stáži v managementu jedné firmy. Za rok se vytýčilo mnoho cílů, nic se neudělalo a všichni byli happy.

Ivo
Ivo
4 měsíců před
Odpověď  MilanV

Ano řekl bych, že tomu rozumíte správně. Jinak pokud jde o ty emoce, tak je to logické, mají dvě generace zastaralý produkt a je jim dávno jasné jak velký je to průšvih.

gendibal
gendibal
4 měsíců před
Odpověď  Ivo

Rád bych reagoval na návaznou reakci Dušana Majera, který zepsul Iva, ale jelikož to není možné, připojuji svou odpověď zde.
Opravdu nechápu ten výsměch v podobě „internetových chytráků“, jak si to myslí, či spíše podle dikce, že oni vlastně nemyslí. To asi není tak docela zdvořilé, nebo se mýlím?
Přispěvatel IVO se nedopustil ničeho horšího, než že Ariane 6 oznažil za raketu dvě generace zastaralou. Jestli se mýlí, toť otázka, ale zasloužil si za svůj názor podobnou dehonestaci?
Jen tak mimochodem, já si to o té zastaralosti Ariane 6 myslím taky, podobné rakety startovaly už před několika desetiletími, tak kde je jaký pokrok? Když přitom současný trend je znovupoužitelnost a snižování nákladů na vynesení 1 kg užitečné zátěže?
Pracuje na tom už kdekdo, zdaleka nejen SpaceX. Opravdu si může někdo myslet, že by raketa Ariane 6, která má být údajně provozována po mnoho let, i kdyby letěla jako z partesu bez jediné chybičky, byla konkurenceschopná v porovnání s Falconem, Starshipem, Neutronem, New Glennem, Terranem R, čínskými raketami, anebo třeba i starodávným Protonem? Provozovat se bude za drahé peníze jen díky svému monopolu v rámci ESA, kdy se zkrátka jiní do soutěže vůbec nepřipustí – a to že by mělo být znakem moderní rakety?
Těším se na první start Neutronu, New Glennu atd., ale start Ariane 6 jsem přivítal zhruba tak, jako bych přihlížel muzeální show dvojplošníku…

Vojta
Vojta
4 měsíců před
Odpověď  Ivo

Ad gendibal: Při startu s dvěma telekomunikačními družicemi na GTO (tak běžně startovala i Ariane 5 a je to v plánu i s šestkou) není Ariane 6 o moc dražší než dva Falcony 9. Jeden obě družice neunese, musel by startovat jako FH a to je zase podobná cena.
Electron, Neutron ani Terran R nejsou pro Ariane 6 konkurenti, protože jsou mnohem slabší. Když už, tak by si zasloužily srovnání s Vega-C. Cenu New Glenna teprve uvidíme.
Cena za vynesení nákladu oproti Ariane 5 klesne poměrně výrazně (o třetinu).

MilanV
MilanV
4 měsíců před
Odpověď  Ivo

Nejsem odborník, ale co vím z veřejně dostupných informací, tak problémem není Ariane 6 – podobně jako Falcon Heavy bude startovat málokdy, ale je potřeba. Problémem je chybějící komerčně dobře fungující program kolem menších raket. Kde by si zákazníci mohli snadno a hlavně s větší jistotou objednat vynesení své družice.

Z hlediska tohoto startu Ariane 6 mi bylo na jednu stranu sympatické, že nedělají takovou „émerickou šou“, ale šli do opačného extrému, takže to z pohledu PR totálně zvorali, to se nedá jinak říct: žádná kampaň předtím, žádná grafika při přenosu, rekordně rychle odbytá tiskovka s až trudnou atmosférou – fakt není nic, z čeho by měl člověk pocit toho kolosálního úspěchu, jak všichni doufáme, že to bude.

Ivo
Ivo
4 měsíců před
Odpověď  Ivo

To Vojta: Vy opravdu chcete srovnávat jeden start A6 za řádově 150M nákladová cena vs. dva starty F9 za řádově 20M za oba opět nákladová cena? To vám ten rozdíl 130M opravdu přijde zanedbatelný???

Jakubko
Jakubko
4 měsíců před
Odpověď  Ivo

Falcon 9 za 20 miliónov za štart? Pri všetkej úcte, len nový prvý stupeň stojí podľa odhadov 50 miliónov. Fakt si myslíte že keď ho použijú 12,13 ktovie koľko krát tak že si to nebudú účtovať? Pozrite si videa napr. od Everyday Astronaut kde odhaduje že cena za štart F9 sa stále pohybuje okolo 60 miliónov a vyššie podľa zákazky.

Vojta
Vojta
4 měsíců před
Odpověď  Ivo

1. 150M bylo za A5, A6 má stát pod 100M.
2. Nevím, kde berete ty nákladové ceny, ale i kdyby to fakt bylo 10M za start, tak zákazníkům stejně účtují kolem 45M za jeden (tedy 90M za 2), což je podobné částce, jakou plánují účtovat za A6. Tedy kdyby se členové ESA vykašlali na A6 a přesunuli své náklady na F9, tak sice zaplatí víc, ale nebude to pro ně mít žádné další pozitivní efekty.

MilanV
MilanV
4 měsíců před

Navíc bych chtěl ještě jednou tady poděkovat za přenosy na kosmonautixu, videový i psaný. Připravené se spoustou informací, super. A jak psaný začíná s předstihem, tak je kosmonautix ideální místo, kde se dozvím, co se děje, jestli je odložený přenos a na kdy (a proč) apod.

Jinak k tomuto článku přidávám ještě:

oficiální zpráva pro média je i v češtině – vítejte v Evropě 🙂
https://esamultimedia.esa.int/docs/STS/ariane-6_media-kit_CZ_Web.pdf

oficiální album fotografií:
https://www.flickr.com/photos/europeanspaceagency/albums/72157649564853412/

rychlý sestřih mise je k vidění jako součást původního videa, dávali ho tam v přestávce, přeletu horního stupně:
https://youtu.be/B0oFpOJaIYc?t=8255

Ivo
Ivo
4 měsíců před

The Auxiliary Power Unit (APU), at the heart of the versatility of the Ariane 6 upper stage, has completed its qualification campaign, with a total operating time of 137601 seconds over the course of more than 53 tests
The APU is a real concentrate of innovations, capable of pressurizing the upper stage tanks, preparing the Vinci engine in-flight reignitions, and providing additional thrust on demand, in orbit
The APU will be used for the first time during the hot-fire tests of the first Ariane 6 upper stage, currently under preparation at the DLR site in Lampoldshausen, Germany

Zdroj: https://www.ariane.group/en/news/the-ariane-6-apu-is-ready/

Napadají mě dvě otázky:

1. kdepak asi němečtí soudruzi udělali chybu?
2. kdo nám tady bude opakovaně tvrdit, že jen cesta nekonečných testů předem je ta jediná správná a že vývoj stylem SpaceX je špatně?

A ještě jedna věc, chtělo by to někoho schopného, kdo v ESA rázně udeří do stolu a řekne, že to takto dál nejde a že další vývoj bere na vlastní triko. Reálně si totiž myslím, že má Evropa mnohem lepší inženýry, než třeba USA či chcete-li konkrétně SpaceX viz třeba značná technologická nadvláda Airbusu v segmentu osobní letecké dopravy.

Vojta
Vojta
4 měsíců před
Odpověď  Ivo

1. SpaceX taky docela dost modeluje a testuje pěkně v teple na zemi.
2. Ne všechno se dá otestovat v laboratoři. Stav beztíže a tekuté palivo ve volné nádrži je vždycky problém, jak ostatně zjistili i ve SpaceX.
3. Ve výsledku ani jedno není úplně krajní přístup. Vždy jsou to mixy teorie, počítačového modelování, pozemních zkoušek a testovacích letů. Jen poměr jednotlivých složek je různý.

Zaběhnutý průmysl, ke kterému má blízko jak NASA tak ESA má tendenci stavět na existujících technologiích. V případě Ariane 6 je to postupně vylepšovaný vodíkový motor Vulcain. S tím by se přistávalo dost špatně, protože druhý stupeň se odděluje v mnohem vyšší rychlosti než u Falconu 9 a myslím, že i vyšší než u Falconu Heavy (který má s přistáváním centrálního stupně pořád problémy).

Na znovupoužitelné raketě se v Evropě pracuje, ale bohužel je to zatím ve fázi konceptů. Můžete si o nich něco přečíst tady: https://link.springer.com/article/10.1007/s12567-024-00549-9 Pokrok je v tomto ohledu pomalý i z důvodu, že v Evropě se používají motory jen vodíkové a na pevné palivo. Jelikož si nikdo v nadnárodní organizaci jako je ESA nedovolí svým členům říct, že budou minimálně pět let bez silné rakety, tak se vyvinula Ariane 6.

V ESA nikdo do stolu neudeří, protože je to společenství spousty států, kde má každý své zájmy a všichni se bojí nějakého většího selhání. SpaceX taky nevznikla jako projekt NASA, která má v zásadě podobné problémy. Chtělo by to, aby se utrhlo pár schopných konstruktérů z Arianespace nebo Airbusu, našli si bohatého sponzora ochotného riskovat a pak svůj produkt nabídli ESA. Pokud by vhodně doplňoval flotilu, možná by ho tam zařadili a tím by získal místo na kosmodromu a zakázky.

Ivo
Ivo
4 měsíců před
Odpověď  Vojta

Bohatý sponzor je problém z hlediska toho, že v Evropě moc nemáš šanci zbohatnout, protože vše sežerou daně a všemožné poplatky. Navíc je zde další problém a tím jsou papíry, tedy než by se prokousali papírovou válkou, tak půjdou všichni do důchodu.

Vojta
Vojta
4 měsíců před
Odpověď  Vojta

Pro někoho dost bohatého není problém danit, kde se mu zlíbí. Ostatně evropské Irsko je pro tyto účely jako stvořené. Tam daní i velké americké korporáty, protože doma je to moc drahé. Třetí nejbohatší člověk světa je Francouz. Bohužel technologie a raketová věda nejsou jeho obor.

Ivo
Ivo
4 měsíců před
Odpověď  Vojta

Ano, to je přesně ono, potřebujete technicky schopného člověka, který má současně peníze a to v dnešním světě je docela problém, protože dostatek financí mají především umělci a příbuzné obory, které nemají nic společného s technikou.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.