Ani v tomto týdnu se v kosmonautice nezahálelo a děla se celá řada zajímavých událostí. V Kosmotýdeníku si jako již tradičně shrneme ty nejzajímavější kosmonautické události uplynulých sedmi dní. Tentokrát bude hlavním tématem dění kolem lodi Starliner, která je stále připojena k Mezinárodní kosmické stanici. Kdy se vrátí a jak dopadly testy jejích motorů? Podíváme se také na doručení družice Sentinel 2C na evropský kosmodrom, čeká nás návrat rakety Falcon 9 do služby i přípravy na pátý integrovaný let Super Heavy Starship. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.
Starliner zůstává u ISS
Měl to být testovací let na deset dní, ale už jsou z toho skoro dva měsíce. Řeč je o lodi Starliner a její první pilotované misi Boe-CFT. Vrásky inženýrům dělají zejména trysky na servisním modulu lodi, které se chovají nestandardně. Trochu zlobí i drobné netěsnosti a úniky helia. Loď navíc počítala s kratší misí a je třeba řešit i certifikované životnosti některých dílů, ačkoli zrovna toto je spíše úřední záležitost. Pojďme se podívat, co se aktuálně s lodí děje.
Tento víkend probíhají další kritické testy, které mají potvrdit, že Starliner může bezpečně přepravit svou dvoučlennou posádku zpět na Zemi navzdory neočekávaným únikům helia a chování manévrovacích trysek. Problémy, objevené během setkání lodi s Mezinárodní kosmickou stanicí na začátku června, vyvolaly týdny testování a analýz. Testovalo se ve White Sand, simulovalo se a testy probíhaly i na oběžné dráze. Steve Stich, manažer programu komerčních posádek NASA, řekl, že velitel Starlineru Barry Wilmore a pilotka mise Sunita Williams vzali prodlouženou misi v pohodě a užívají si svůj bonusový čas na oběžné dráze.
Ve čtvrtek probíhala tisková konference, kde byly představeny aktuální novinky ohledně mise. Stich se vyjádřil k plánovanému datu návratu „Dnes nemáme žádné zásadní oznámení týkající se data návratu. Děláme ale velký pokrok, ale nejsme na to (oznámení data) úplně připraveni.“ Dle něj zůstávají dvě technické překážky: tento víkend se testuje 27 manévrovacích trysek v servisním modulu Starlineru přímo na oběžné dráze, aby se ujistili, že mezi odpojením od stanice a vstupem do atmosféry budou fungovat podle očekávání; a paralelně probíhá testování k potvrzení pěti známých úniků helia v systému tlakování pohonu. „Chystáme se aktivovat všechny ty trysky a provést několik impulsů, jen abychom se ujistili, než se odpojíme, že celý systém funguje tak, jak jsme očekávali, a tak, jak fungoval, když jsme to naposledy kontrolovali,“ řekl Stich. „Dostaneme také příležitost podívat se na systém helia.“ Je to totiž již šest týdnů, co se naposledy kontroloval heliový systém (15. června). Takže se nyní natlakuje potrubí a pak se aktivují trysky. V té chvíli bude mít inženýrský tým příležitost podívat se na rychlosti úniku helia.
Za předpokladu, že se neobjeví žádná velká překvapení, bude provedena revize letové připravenosti agenturou NASA, která také připraví dokument odůvodněnosti připravenosti k odletu, kde bude přesně popsáno, jak byly problémy pochopeny a jak letové testy odpovídají těmto závěrům.
Starliner odstartoval 5. června. Během následného setkání s Mezinárodní kosmickou stanicí bylo zjištěno několik úniků helia – jeden byl znám před startem – a pět zadních manévrovacích trysek nefungovalo tak, jak očekával letový software. Zadní trysky byly vystaveny přímému slunečnímu záření po dlouhou dobu, což způsobilo, že pracovaly při vyšších než normálních teplotách. To, plus rychlé pulzování motorů během setkání, pravděpodobně přispělo k některým problémům systémů.
Aby to zjistil, Boeing vzal letový pohonný systém z jiného Starlineru do testovacího zařízení NASA ve White Sands v Novém Mexiku a provedl simulované sekvence setkání se stanicí, které replikovaly to, co zažil Starliner na oběžné dráze. Testy doplnilo ještě pět scénářů zahrnujících odpojení lodi od stanice a návrat do atmosféry. Byla pozorována podobná degradace tahu, a když inženýři zkušební trysku rozebrali, bylo zjištěno, že teflonové těsnění je mírně zdeformované, pravděpodobně v důsledku expozice tohoto těsnění oxidu dusičitému. Závěr je však takový, že systém sice degraduje rychleji, než se očekávalo, ale při testech ve středisku dokázaly trysky fungovat během pěti simulovaných návratů do atmosféry. Tedy o čtyři scénáře déle, než bude muset zvládnout loď Calypso. Pokud jde o úniky helia, Stich řekl, že když palivové systémy natlakovali při dřívějších testech pohonu na oběžné dráze, žádný z úniku nevykazoval zhoršující se tendenci.
Když Starliner vzlétl, jeho akumulátory byly dimenzovány na 45 dní v kosmickém prostoru. Na základě jejich skutečného výkonu na oběžné dráze Stich uvedl, že limit byl prodloužen na 90 dní. Čtvrtek znamenal 50. den lodi ve vesmíru a Stich řekl, že Wilmore a Williams by se možná mohli vrátit na Zemi koncem srpna. Neoficiálně se pak uvažuje o návratu někdy po 20. srpnu.
Ve čtvrtek se také posádka Starlineru snažila zprovoznit problematickou komunikaci z lodě na Zemi. Během pokusů o její aktivaci docházelo k úplným výpadkům či oslabování signálu. Bylo nutné tedy několikrát restartovat počítače lodi. Nicméně se nakonec došlo k závěru, že komunikační schopnosti lodi jsou v pořádku. „Jsem si jistý, že máme dobrou loď, se kterou můžeme posádku přivést zpět,“ řekl Mark Nappi, programový manažer Starliner společnosti Boeing. „Musíme podniknout další kroky, abychom tyto informace ukázali všem ostatním, a to povede k rozhodnutí agentury ohledně návratu. A to je to, co uděláme během příštího týdne.“
Kosmický přehled týdne:
Starship S30 provedla úspěšný statický zážeh, který je dalším z řady úkolů, které vedou k pátému integrovanému letu sestavy Super Heavy Starship. Tento let by měl obsahovat i pokus o zachycení stupně Super Heavy během jeho přistání pomocí ramen rampy! Start je optimisticky plánován stále na srpen, ale počítejme s odklady. Ze zkušeností z předchozího čtvrtého integrovaného letu, byly na Starship provedeny některé změny. Například má pod destičkami tepelné ochrany ještě tenkou ablativní tepelnou vrstvu, která může zastoupit případné odpadlé destičky. Přiložené video bylo zveřejněno v neděli a zachycuje zhruba 5 až 6 sekund ze statického zážehu z 27. července ve slow motion. Neuvěřitelné záběry nám umožňují sledovat náběh Raptorů, jejich práci a vypnutí v dosud neviděných detailech.
Slow motion view of Flight 5 Starship’s six Raptor engines during static fire pic.twitter.com/5395Vmq2j4
— SpaceX (@SpaceX) July 27, 2024
Družice Sentinel-2C, třetí družice z programu Copernicus v řadě Sentinel-2, dorazila na evropský kosmodrom ve Francouzské Guyaně, odkud ji v září vynese poslední raketa Vega (základní verze Vegy). Družice Sentinel-2C bude stejně jako její předchůdci poskytovat vysoce kvalitní data pro program Copernicus – součást kosmického programu EU zaměřeného na pozorování Země. Družice nese multispektrální kameru s vysokým rozlišením a bude vytvářet snímky od viditelného spektra až po krátkovlnnou infračervenou oblast elektromagnetického spektra. Z výšky 786 km bude družice poskytovat nepřetržité snímky ve 13 spektrálních pásmech s rozlišením 10, 20 a 60 m a jedinečně širokým sledovaným pruhem o šířce 290 km. Data získaná družicemi Sentinel-2 se v současné době využívají pro širokou škálu aplikací, včetně přesného zemědělství, monitorování kvality vody, při přírodních katastrofách a pro detekci emisí metanu.
Přehled z Kosmonautixu:
V této rubrice na vás čeká přehled všech vydaných článků v uplynulém týdnu na webu Kosmonautix. To vám pomůže zcelit pohled na dění v tomto týdnu v kosmonautice. Pojďme na to. Začali jsme pohled na úchvatný snímek Jupiteru, který pořídila americká sonda Juno. I tento měsíc jsme pro vás shrnuli aktuální dění v rámci přípravy nové stanice Gateway, která bude u Měsíce. Příkladů toho, že kosmonautika pomáhá, jsme vám uvedli již celou řadu. Tentokrát jsme se podívali na dialýzu. Rentgenový teleskop Chandra je jedním z nejdůležitějších kosmických dalekohledů minulosti i současnosti. Tato unikátní kosmická observatoř oslavila 25 let. Společnost ABL Space Systems oznámila, že při předletové zkoušce došlo k nehodě, při které byla silně poškozena jejich připravovaná raketa RS-1. Dalším z experimentů, který byl vynesen při prvním letu rakety Ariane 6, byl SIDLOC, který má za úkol zlepšit bezpečnost provozu na oběžné dráze. Na Floridu dorazil centrální stupeň rakety SLS pro misi Artemis II. Jeho příjezd a vyvezení z člunu Pegasus jste mohli sledovat živě. Umělá inteligence se v poslední době skloňuje ve všech souvislostech i z mnoha pohledů. Výjimkou není ani kosmonautika, kde AI může pomoci třeba při výzkumu Marsu. Tento týden byl ve znamení snahy SpaceX přesvědčit FAA, že je jejich raketa Falcon 9 již připravena k návratu do služby. Byl proto například proveden i statický zážeh Falconu 9, přesto, že ještě neexistovalo povolení k letu. Další díl letního seriálu TOP 5 se věnoval další astronomické kosmické observatoři devadesátých let. Poslední pátek v měsíci přinesl tradiční Pokec s Kosmonautixem. Snaha společnosti SpaceX se nakonec vydařila a již v sobotu ráno odstartovala raketa Falcon 9 a úspěšně vynesla další várku družic konstelace Starlink na oběžnou dráhu. Jeden ze zatím nejpřesvědčivějších náznaků, že v dávné minulosti mohl být na Marsu mikrobiální život – vozítko Perseverance nalezlo velmi zajímavý kámen. A na závěr týdne nás čekala záměrná destrukce nafukovacího modulu.
Snímek týdne:
Pozitivní zpráva nejen pro společnost SpaceX, ale také pro americké pilotované mise – včetně těch komerčních. Falcon 9 zvládl svůj reparát a po dvoutýdenní odstávce způsobené anomálií na jeho druhém stupni se úspěšně vrátil do služby. Prvním nákladem byly družice konstelace Starlink. Vyšetřování nehody však nadále pokračuje. FAA povolila lety rakety s odůvodněním, že nedošlo k ohrožení životů ani ke škodám na majetku třetích osob.
Video týdne:
Pomocí člunu Pegasus dorazil na Floridu cenný náklad – centrální stupeň rakety SLS, který obslouží první pilotovanou výpravu programu Artemis. Stupeň byl přesunut do haly VAB, kde počká na chvíli, kdy bude rozhodnuto o začátku skládání nosiče.
Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
https://www.esa.int/
Zdroje obrázků:
https://x.com/LaunchPhoto/status/1817096431330587090
https://www.esa.int/…/Sentinel-2/Sentinel-2C_arrives_in_French_Guiana
https://pbs.twimg.com/media/GTefkeVXkAAwaaI?format=jpg&name=large
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/MSGLQi2vuwfCMJmUaWLXj4.jpg
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2024/07/20240725-Starliner-Feature-Image.jpg
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2024/07/20240725-Butch-and-Suni.jpg
Zajímavé!
Starliner odstartoval 5. června. Během následného setkání s Mezinárodní kosmickou stanicí bylo zjištěno několik úniků helia – jeden byl znám před startem – a pět zadních manévrovacích trysek nefungovalo tak, jak očekával letový software.
Mnoho let zpoždění vysoký nárůst financí aby byl let pro astronauty naprosto bezpečný a ono tohle …
Ve druhé polovině tohoto týdne se v masových sdělovacích prostředcích shodně uvádělo, že posádka je vězněm na ISS a aby se nenudili, tak „zametají dvorek“. Na jejich návrat se již hledá i nouzové řešení. Velké obavy jsou z možného přehřátí hlavního brzdného motoru.
I kdyby to dali opravdu spolehlivě dohromady a zdařilo se přistání, tak opravy, testy, další bezpilotní test připojení, pak možná zase pilotovaný… a máme 2027.
Vlastně zbytečné náklady, vidím to tak – dostat je dolů a tiše zapomenout, že byl nějaký Starliner.
No i jejich letadla mají problémy, takže celá firma by měla jít do kopru a radši nic nevyrábět. Nehledě na to co se děje s jejich kvalitou po převzetí MD.
Proč má video s raketou SLS uvnitř (čas 0.33 sekund) datum July 24,2023 ?
To je chyba. Správné datum July 23, 2024 je na začátku videa.
Vyložení centrálního stupně proběhlo 24. července 2024, takže od času 0:33 videa mělo být July 24, 2024.
Falcon 9 (1+2st) a Starliner-SM. Dvě rozdílná použití, rozdílné kadence a dvě řešení anomálie. SpaceX má štěstí, že k defektu došlo ve fázi „bezpečného návratu /zániku“ a že stačí (podle údajné analýzy) jen něco nenamontovat.
Boeing štěstí nemá nehledě na etapu své existence.
Použití Starlineru-SM pro let s posádkou je přes gigantické zpoždění uspěchané (jinak řečeno odbyté). Ukazuje jasně, že zanedbal mnohé zkoušky v různých fázích letu, působení prostředí a stárnutí.
Loď je složitá, to ano – nelámali si s tím dost hlavu.
„Ono to nějak dopadně, jen to poskládejte a dodejte to NASA.“
Špičky managementu si jsou jisty beztrestností.
Na průšvih se zadělalo před třiceti a více roky, kdy management velkých společností přestával být součástí produktu a stal se univerzální kastou tzv „zlatých padáků“.
Soutěž o základní kámen Měsíční základny bude těsná a vůbec bych netipoval. SpaceX vs Čína. Tam totiž ředitele gestem prstu povýší na místo, které nemůže odmítnout.
I když, možná jde o hybridní soutěž a někteří ze strategických společností jsou na výplatní listině.
..podla mna bude riesenim poslat Starliner dole v bezpilotnom rezime a vytahat z telemetrie co sa da.
ale zaujmalo by ma, realne, vedel by niekto povedat, co vlastne hrozi pri lete ak je Starliner v takomto stave? Co sa moze stat? Moze sa nekotrolovane roztocit? Nedostatocny implulz na zbrdenie a vstup do atmosfery? Navrat po balistickej krivke? Minutie pristavacej oblasti, mozne pristanie do oceanu?..
To se v tuto chvíli nedá odhadnout, protože nejsou veřejně k dispozici data o výsledcích testů. Stále si myslím, že Starliner není nebezpečný pro návrat. Jde spíše o preventivní ladění pro příští mise.
Dakujem za reakciu, pan Majer.. je to napinave ako to budu riesit.
Dnes přišla menší aktualizace, možná to zpracujeme do formy krátkého článku. 😉
..dakujem, budeme sa tesit..
nieco som videl na Nasa blogu, ze pretestovali vsetky thrustery, premerali uniky helia.. ze vsetko v norme, moze sa letiet, len este nevedia kedy.. celkom hrozive.. mi to pripada ako keby mi tiekol olej z auta „ale nebudem volat odtahovku, tie 2 kilometre do servisu to vydrzi“.. no, uvidime, snad s tym potom nerupnu niekam do stredu oceanu alebo Afriky..
To asi nehrozí. Netlačí je čas, tak teď, po provedení všech testů, mohou vyhodnotit nasbíraná data a podle toho rozhodnou o termínu návratu.
to ano, NASA nebude riskovat.. z fanusikovskeho pohladu si aj trocha zelam aby to odpiskali na nechali Sunitu a Barryho sa zviezt naspat v Crew Dragone.. obaja leteli raketoplanom, Sojuzom, teraz Starliner a pribudol by Crew Dragon.. takych veteranov co leteli 4 typy kozmickych lodi nebude vela :“).. kazdopadne, verim, ze si to tam po takej dlhej dobe uzivaju..