sociální sítě

Přímé přenosy

GSLV MkII (NISAR)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Apex 1.0

V prohlášení z 9. května společnost ispace US, americká dceřiná společnost japonské společnosti ispace, uvedla, že pro svůj lunární modul Apex 1.0 použije nový motor s názvem VoidRunner. Změna znamená posun startu z roku 2026 na rok 2027.

Rocket Lab

Společnost Rocket Lab uvádí, že plánovaná akvizice německého dodavatele optické komunikace, společnosti Mynaric, je klíčová pro další plány při účasti v nabídkách na družicové konstelace a případný vývoj vlastních družic.

Přistávací modul Veněry už ČR nezasáhne

Družice Kosmos 482, přistávací modul sondy Veněra (sesterské s osmičkou), která měla zaniknout 10. května v dopoledních hodinách našeho času nás už nezasáhne. Její přelet nad střední Evropou proběhl 10. 5. ráno kolem 6:36 SELČ a dráha dalších přeletů vede již mimo naše území. Protože poslední viditelný přelet připadl na 9:38 SELČ nízko nad jihem, nemůžeme již pozorovat ani případný zánik.

Sierra Space

Společnost Sierra Space 8. května oznámila, že dokončila pozemní demonstraci prototypu navigační družice pro iniciativu Odolného globálního pozičního systému (R-GPS) amerických vesmírných sil.

Čína

Čína zveřejnila komplexní předpisy pro družicové služby přímého vysílání. Sedm ministerstev vydalo 30. dubna oznámení s názvem Předpisy pro správu koncových zařízení přímo připojených k družicovým službám, které stanoví právní a technický základ pro družicovou konektivitu v souladu s národními cíli.

Rheinmetall

Německý dodavatel obranných technologií Rheinmetall plánuje zahájit příští rok stavbu družic se syntetickou aperturou pro radarové systémy ve spolupráci s finským provozovatelem konstelací SAR Iceye.

Neutron

Raketa Neutron nové generace od společnosti Rocket Lab byla vybrána pro experimentální misi amerického letectva k otestování schopností rychlé globální přepravy nákladu.

ClearSpace

Společnost ClearSpace dokončila druhou fázi mise Britské kosmické agentury s názvem Active Debris Removal (ADR), v rámci které testovala a zdokonalovala technologii pro odstraňování družic z nízké oběžné dráhy Země.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Vyzraje Falcon 9 na špatné počasí?

V noci na dnešek mělo dojít ke startu Falconu 9 s telekomunikační družicí Astra-1P. Jenže na Floridě foukal silný vítr a i kvůli němu dávali meteorologové jen 55% pravděpodobnost dobrých podmínek. SpaceX kvůli silnému větru přesunula pokus o start na úplný konec startovního okna, ale ani tehdy si počasí nedalo říct a musel následovat odklad na další den. Jenže pro noc na zítřek je předpověď meteorologů ještě horší. V místě startu hrozí kromě silného větru také velká oblačnost a počasí v místě přistání je na pomezí mezi středně a silně nevhodným. Suma sumárum? Meteorologové dávají pouze 30% pravděpodobnost dobrých podmínek. Nadějné to tedy vůbec není, ale náš přímý přenos bude připraven.

Závěrečný přehled:

  • Čas a datum startu: 19. června ve 23:35 SELČ
  • Startovní okno: 23:35 – 02:24 SELČ
  • Místo startu: Rampa SLC-40, Mys Canaveral, Florida
  • Raketa: Falcon 9 (první stupeň B1080, který poletí podeváté)
  • Primární náklad: Družice Astra 1P
  • Hmotnost nákladu: ~ 5 000 kg
  • Cílová oběžná dráha: Geostacionární
  • První stupeň: První stupeň se pokusí o přistání na mořské plošině JRTI, která bude čekat 672 kilometrů od místa startu.

Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 23:20 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.

EDIT 19. června 20:35
Dnes se nepoletí. SpaceX podle očekávání zrušila dnešní pokus. Další možnost se naskytne zítra ve 23:35 SELČ, ale předpověď stále není dobrá. Meteorologové slibují pouze 40% pravděpodobnost dobrých podmínek, tedy o 10 % více než dnes.

Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://x.com/
https://nextspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/GQTsXFFbUAALjkh?format=jpg&name=4096×4096

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
bobi
bobi
10 měsíců před

Zdravím, proč někdy uvádíte tah v tunách a jindy v kN?

Dušan Majer
Dušan Majer
10 měsíců před
Odpověď  bobi

Protože někdo preferuje tuny a někdo zase kilonewtony. Takhle vyjdeme vstříc oběma skupinám. 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.