sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Josef Aschbacher

Josef Aschbacher 13. května při slyšení před výborem Evropského parlamentu prohlásil, že je „zázrak“, že Evropa dosáhla vedoucí role v některých vesmírných oblastech, jako je pozorování Země a navigace, vzhledem k tomu, že její výdaje na vesmír značně zaostávají za Spojenými státy a Čínou.

Artemis Accords

Norská ministryně obchodu a průmyslu Cecilie Myrsethová podepsala Artemis Accords během akce v sídle Norské kosmické agentury v Oslu, které se zúčastnil šéf agentury a chargé d’affaires velvyslanectví USA v Oslu.

Solestial

Startup Solestial, který se zabývá solární energií získal v rámci financování série A 17 milionů dolarů na rozšíření výroby křemíkových fotovoltaických panelů pro vesmírné aplikace.

OneWeb

Společnost Ramon.Space, specialista na vesmírné výpočty, 14. května oznámila dohodu o dodávce systémů digitálních komunikačních kanálů pro nejméně 70 připravovaných družic OneWeb, což pomůže s přechodem konstelace na softwarově definovanou síť, kterou lze aktualizovat na oběžné dráze.

Zeno Power

Zeno Power, startup financovaný rizikovým kapitálem, který vyvíjí jaderné baterie pro extrémní prostředí, 14. května oznámil, že získal 50 milionů dolarů v rámci financování série B na urychlení své práce v oblasti vesmírných a podvodních energetických systémů.

Arabsat

Saúdskoarabský geostacionární operátor Arabsat podepsal 14. května dohodu o poskytnutí širokopásmové kapacity z navrhované konstelace na nízké oběžné dráze Země se společností Telesat.

Varda Space Industries

Společnost Varda Space Industries oznámila, že 13. května úspěšně přistála její návratová kapsle W-3 v Jižní Austrálii, čímž dokončila svou třetí misi. Mise W-3 se zaměřila na shromažďování dat pro vojenský hypersonický výzkum.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Vyzraje Falcon 9 na špatné počasí?

V noci na dnešek mělo dojít ke startu Falconu 9 s telekomunikační družicí Astra-1P. Jenže na Floridě foukal silný vítr a i kvůli němu dávali meteorologové jen 55% pravděpodobnost dobrých podmínek. SpaceX kvůli silnému větru přesunula pokus o start na úplný konec startovního okna, ale ani tehdy si počasí nedalo říct a musel následovat odklad na další den. Jenže pro noc na zítřek je předpověď meteorologů ještě horší. V místě startu hrozí kromě silného větru také velká oblačnost a počasí v místě přistání je na pomezí mezi středně a silně nevhodným. Suma sumárum? Meteorologové dávají pouze 30% pravděpodobnost dobrých podmínek. Nadějné to tedy vůbec není, ale náš přímý přenos bude připraven.

Závěrečný přehled:

  • Čas a datum startu: 19. června ve 23:35 SELČ
  • Startovní okno: 23:35 – 02:24 SELČ
  • Místo startu: Rampa SLC-40, Mys Canaveral, Florida
  • Raketa: Falcon 9 (první stupeň B1080, který poletí podeváté)
  • Primární náklad: Družice Astra 1P
  • Hmotnost nákladu: ~ 5 000 kg
  • Cílová oběžná dráha: Geostacionární
  • První stupeň: První stupeň se pokusí o přistání na mořské plošině JRTI, která bude čekat 672 kilometrů od místa startu.

Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 23:20 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.

EDIT 19. června 20:35
Dnes se nepoletí. SpaceX podle očekávání zrušila dnešní pokus. Další možnost se naskytne zítra ve 23:35 SELČ, ale předpověď stále není dobrá. Meteorologové slibují pouze 40% pravděpodobnost dobrých podmínek, tedy o 10 % více než dnes.

Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://x.com/
https://nextspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/GQTsXFFbUAALjkh?format=jpg&name=4096×4096

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
bobi
bobi
10 měsíců před

Zdravím, proč někdy uvádíte tah v tunách a jindy v kN?

Dušan Majer
Dušan Majer
10 měsíců před
Odpověď  bobi

Protože někdo preferuje tuny a někdo zase kilonewtony. Takhle vyjdeme vstříc oběma skupinám. 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.