ŽIVĚ A ČESKY: Starliner poletí poprvé s lidmi

Kosmická loď Starliner po letech problémů, odkladů a zpoždění dospěla ke své zatím nejdůležitější zkoušce. Po bezpočtu testů a ověřování, kterým dominovaly dva bezpilotní lety na oběžnou dráhu, přichází mise CFT, při které budou poprvé na palubě této kosmické lodě lidé – američtí astronauti Barry Wilmore a Sunita Williams. Pro obyvatele středí Evropy je start rakety Atlas V naplánován na velmi nepříjemný čas 4:34, ale i přesto věřím, že si náš živě a česky komentovaný přenos nenecháte ujít.

Závěrečný přehled:

  • Čas a datum startu: 7. května ve 4:34 SELČ
  • Místo startu: Rampa SLC-41, Cape Canaveral Space Force Station, Florida
  • Raketa: Atlas V (verze N22)
  • Náklad: Pilotovaná kosmická loď Starliner
  • Hmotnost nákladu: cca 13 000 kg
  • Doručovací oběžná dráha: nízká oběžná dráha okolo Země (sklon 51,6° vůči rovníku)

Náš přenos spustíme zhruba 30 minut před startem, tedy okolo 4:05 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.

7. května 3:40
Dnes se nepoletí. Odpočet byl zastaven kvůli závadě na ventilu k odpouštění kyslíku na druhém stupni rakety Atlas V, tedy na stupni Centaur. Zatím není oficiálně potvrzeno nové datum startu.

7. května 10:40
Řešení problému se solenoidovým ventilem na kyslíkovém okruhu horního stupně Centaur si vyžádá více času. Start proběhne nejdříve v noci z pátka na sobotu 11. května.

Zdroje informací:
https://plus.nasa.gov/
https://www.nasa.gov/
https://www.ulalaunch.com/
https://spaceflightnow.com/
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://upload.wikimedia.org/…/Suni_Williams_and_Butch_Wilmore_pose_with_T-38.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

31 komentářů ke článku “ŽIVĚ A ČESKY: Starliner poletí poprvé s lidmi”

  1. Ivono napsal:

    Nechci sýčkovat, ale jsem téměř na 100% přesvědčen, že start 25.5.se neuskuteční. Máte pravdu, za 40 let se toho hodně změnilo včetně honby za ziskem na úkor bezpečnosti. Podle mne by měl být start pouze s nákladem.

  2. Cilek napsal:

    Proč je zase v odpočtu datum 21.6?

  3. ov42 VÝSTRAHA napsal:

    Polácí píší, že až 17. května (pro SELČ 18. května krátce po půlnoci, pokud se nemýlým).
    http://lk.astronautilus.pl/loty/cst1002.htm

  4. peter1492 napsal:

    Obdivujem Dusana, ako trpezlivo vysvetluje. Ano Boeingu sa v poslednej dobe nedari, ale to este neznamena, ze by NASA dopustila aby sa na obeznu drahu vydal srot. Urcie by nehazardovali s ludskym zivotom. Bola by to reputacna katastofa nielen pre Boeing , ale aj NASA. Ja im drzim palce. Radsej nech sa start niekolko krat posunie, hlavne je aby vsetko fungovalo spravne.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Některé nesprávné názory jsou prostě bohužel mezi lidmi hojně rozšířené a tak je potřeba je stále uvádět na pravou míru. Selhat může každá mise – Starliner, Orion, Sojuz, Shenzhou i Crew Dragon. Žádná loď není imunní vůči haváriím. Jejich provozovatelé ale vždy udělají maximum pro to, aby se nehodám předcházelo.

      • legionar napsal:

        Ja vas chapem, ale aj tak mam z toho divny pocit.

        Challenger 1986:
        Vedeli, ze mrzne, vedeli, ze lod nebola na to stavana, dokonca mam dojem, ze boli aj varovani – ale startovali … 🙁

        A to uz bola zalietana lod, nie ‚prvotina‘ (s posadkou).

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Ano, ale to se bavíme o události staré skoro 40 let. Od té doby se mnoho věcí změnilo.

      • Petr Bravenec napsal:

        Je jiná doba. Za těch 40 let se mnoho změnilo: především lidé jsou mnohem zodpovědnější. Technici mají lépe prostudované možné katastrofické scénáře a dokáží včas varovat. Manažeři jsou mnohem vstřícnější a naslouchají technikům. Dneska se nemůže stát, aby manažer řekl: „Už zase malujete čerty na zeď“ a poslal stroj nahoru přes varování techniků. Zlepšila se komunikace mezi lidmi – dnes může kdokoli poslat odpovědné osobě mail, nemusí datlovat oficiální vyjádření na psacím stroji a modlit se, aby si manažer přečetl varovnou zprávu včas. Digitalizovaly se systémy na evidenci chyb – manažer dnes vidí všechny potenciální katastrofické scénáře včas a přehledně na jednom místě a může se rozhodnout, která z tisícovek neuzavřených položek odloží start. Boeing má tu nejlepší pověst v zodpovědném přístupu ke kontrole kvality a dodržování předpisů a „kverulanti“ umírají pouze vlastním přičiněním nebo na infekční choroby.

        Věřím, že Starliner poletí bez nejmenších problémů. Ale nevěřím, že se za těch 40 let něco změnilo v chování lidí.

      • prochzde napsal:

        Pravdou je, že teď není problém na straně Starlineru, ale nosné rakety Atlas V. Jen by mě zajímalo do kdy má Starliner čas na splnění této mise, protože i na ten původní start si musel počkat, až bude mít volný port.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Na to se nedá úplně odpovědět, protože situace se bude vždy posuzovat podle aktuálního stavu.

  5. vilous VÝSTRAHA napsal:

    Doufám, že zde nepřekročím výstrahu.
    Psal jsem tu někdy v zimě, že start v dubnu je jasný, jen zbývá určit rok. No a ukazuje se, že to tak je. Jako technicky fundovanému člověku mi leží v mozku, že po asi 15 letech vývoje je to stále prototyp.

  6. Paslik napsal:

    Zdravím, zaujal mne způsob zavírání přilby – asi na jakýsi zip kolem hlavy. Přijde mi to nepraktické, ve stavu beztíže to může být složité. Zajímavá je hermetičnost tohoto spoje.

  7. legionar napsal:

    Neviem, mam z toho nie dobry pocit.
    Ja by som si do toho asi zatial nesadol …

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Loď prošla všemi testy. Kdyby tam byly problémy, tak by se pilotovaný test nedělal.

      • petrH napsal:

        No otázka je jak ty testy berou vážně. Zarážející je, že ten ventil vykazoval stejné zvláštní chování i při předcházejícím testu a evidentně to vůbec nikoho nenapadlo řešit. No a teď si tam sednou kosmonauti uslyší ten randál a řeknou si tohle asi není dobře a let je zrušen. Navíc to není něco co se vyřeší za pár dní. Když si uvědomím jak diletantsky, byl udělán software tak tohle je jen další kapka. Pořád se nezdá, že k tomu přistupují profesionálně. Nezávidím nikomu kdo si do toho jde sednout.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Aktuální problém byl na horním stupni Centaur nosné rakety Atlas V, nikoliv na lodi Starliner. A testy lodě byly důsledné, NASA na ně dohlížela. Start je zatím odložen na noc z pátka na sobotu.

    • vilous VÝSTRAHA napsal:

      Nechci moc kritizovat, ale já bych do toho taky nesedl. Dělá to na mne dojem, že je to nějaká boční akce Boeingu bez záměru, že by to mělo fungovat. No prostě taková zkouška a pak se to na někoho hodí.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Loď prošla řadou testů a pokud by NASA měla obavy o její bezpečnost, nikdy by nedala k CFT souhlas.

      • Kamil napsal:

        NASA nemá důvod riskovat, Dragony létají spolehlivě a když by nedej bože byl odklad o další rok nebo by byl Starliner zrušený, svět se nezhroutí. NASA by to nestálo mnoho, protože všechny peníze Boeingu za vývoj lodě a 6 misí už zaplatila, jen by musela koupit náhradní od Space X(mnohem levněji)

  8. Vojta napsal:

    Nevíte někdo, jak je plánován přechod Starlineru na Vulcan? Kolik jich ještě poletí na Atlasu V? Pokud vím, existuje ještě varianta posadit ho na Falcon 9, ale netuším, jestli se s ním počítá jako s regulérním nosičem než se Vulcan zalétá.

  9. eALIEN napsal:

    Tak to zatím bohužel vypadá, že se znovu poletí nejdříve v pátek 10. května

  10. Radek V. napsal:

    Tak je velká šance, že to vyjde. Už by bylo načase.

  11. Garion napsal:

    Megatěšing! Jen doufám, že se vzbudím. A že se Dušan vzbudí

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.