sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (IMAP)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

EchoStar

Společnost EchoStar zadala u MDA Space objednávku v hodnotě 1,3 miliardy dolarů na prvních 100 družic konstelace pro přímou konektivitu (D2D) v hodnotě 5 miliard dolarů.

SES

Vládní příjmy společnosti SES ve druhém čtvrtletí roku 2025 vzrostly o více než 21 %, a to uprostřed rostoucí poptávky ze strany zákazníků z oblasti obrany po celém světě.

CSA

Kanadská kosmická agentura (CSA) 29. července udělila smlouvy na úvodní studie lunárního roveru. Společnosti Canadensys Aerospace Corporation, MDA Space a Mission Control, získali zakázky v celkové hodnotě 14,6 milionu kanadských dolarů na posouzení různých možností pro rover.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Problém s pohonným systémem BepiColombo

Evropsko-japonskou misi BepiColombo potkal problém, který jí znemožnil využívat pohonný systém na plný tah. Sestava je tvořena třemi hlavními samostatnými částmi. Kromě vlastních vědeckých sond MMO (též Mio) a MPO je zde pohonný modul MTM (Mercury Transfer Module). Jednotlivé části se od sebe oddělí až poté, co celá sestava vstoupí na dráhu kolem Merkuru. Fotovoltaické panely a iontové motory na MTM slouží k vytváření tahu, který mise potřebuje během své komplikované cesty ze Země k Merkuru. Ovšem 26. dubna, kdy měla sestava naplánovaný začátek velkého manévru, nebyl modul MTM schopen dodat iontovým motorům dostatek elektrické energie.

Základní díly tvořící sestavu BepiColombo odshora: Mercury Magnetospheric Orbiter, sluneční štít, Mercury Planetary Orbiter, Mercury Transfer Module.
Základní díly tvořící sestavu BepiColombo odshora: Mercury Magnetospheric Orbiter, sluneční štít, Mercury Planetary Orbiter, Mercury Transfer Module.
Zdroj: http://www.esa.int/

Tým expertů z ESA i firem zapojených do výroby MTM se pustil do práce hned, jak byla závada objevena. 7. května se podařilo obnovit tah iontových motorů na 90 % předešlé úrovně. Ovšem MTM má stále k dispozici méně energie, než by měl mít. Plného tahu tedy zatím není možné dosáhnout. Současné priority týmu se točí okolo zajištění stabilního pohonu mise při aktuální úrovni energie a určení, jak tato situace ovlivní nastávající manévry. Souběžně probíhají práce také na identifikaci příčiny problémů a maximalizaci energie pro iontové motory.

Tým zodpovědný za řízení letu ve středisku ESOC v německém Darmstadtu zajistil další spojení s pozemními stanicemi, aby bylo možné sondu důkladně sledovat a v případě potřeby rychle zareagovat. Pokud bude současná úroveň energie zachována, měla by BepiColombo dorazit k Merkuru včas pro svůj čtvrtý gravitační manévr, který je naplánován na letošní září. Definitivní vstup sondy na dráhu okolo Merkuru je očekáván v prosinci 2025, přičemž samotná vědecká fáze začne na jaře 2026. Agentura ESA slíbila, že bude sdílet nové informace o stavu sondy, jakmile budou k dispozici.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/17405293-1-eng-GB/BepiColombo_approaching_Mercury.jpg
https://www.esa.int/…/16896698-3-eng-GB/BepiColombo_exploded_view.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiri Kos
Jiri Kos
1 rok před

Tak to by byla teda setsakramentská škoda. Ale věřím, že to „ajeťáci“ vyřeší.

Radek V.
Radek V.
1 rok před

Nejdřív musí zjistit, proč nemají dost elektřiny, pak se pokusí o opravu nebo nápravu. Pokud je to nevratné poškození, upraví dobu chodu motorů, aby stihli navedení kolem Merkuru s rezervou. Pokud to bude nutné, můžou sondu trochu urychlit tryskami manévrovacích motorků (za cenu zkrácení životnosti) – tím ji i odlehčí pro potřebu menšího tahu.

Cilek
Cilek
1 rok před

Že by byla ta elektromobilita fakt slepá ulička?

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  Cilek

Iontové motory mají celou řadu výhod. Technická závada může potkat i chemický motor – viz sonda Juno před lety.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.