sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Kepler Communications

Kanadský operátor Kepler Communications požádal Federální komunikační komisi, aby schválila celkem 18 družic, včetně 10 s optickým užitečným zatížením, které by měly být vypuštěny koncem příštího roku. Společnost plánuje provozovat větší družice s menším počtem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Problém s pohonným systémem BepiColombo

Evropsko-japonskou misi BepiColombo potkal problém, který jí znemožnil využívat pohonný systém na plný tah. Sestava je tvořena třemi hlavními samostatnými částmi. Kromě vlastních vědeckých sond MMO (též Mio) a MPO je zde pohonný modul MTM (Mercury Transfer Module). Jednotlivé části se od sebe oddělí až poté, co celá sestava vstoupí na dráhu kolem Merkuru. Fotovoltaické panely a iontové motory na MTM slouží k vytváření tahu, který mise potřebuje během své komplikované cesty ze Země k Merkuru. Ovšem 26. dubna, kdy měla sestava naplánovaný začátek velkého manévru, nebyl modul MTM schopen dodat iontovým motorům dostatek elektrické energie.

Základní díly tvořící sestavu BepiColombo odshora: Mercury Magnetospheric Orbiter, sluneční štít, Mercury Planetary Orbiter, Mercury Transfer Module.
Základní díly tvořící sestavu BepiColombo odshora: Mercury Magnetospheric Orbiter, sluneční štít, Mercury Planetary Orbiter, Mercury Transfer Module.
Zdroj: http://www.esa.int/

Tým expertů z ESA i firem zapojených do výroby MTM se pustil do práce hned, jak byla závada objevena. 7. května se podařilo obnovit tah iontových motorů na 90 % předešlé úrovně. Ovšem MTM má stále k dispozici méně energie, než by měl mít. Plného tahu tedy zatím není možné dosáhnout. Současné priority týmu se točí okolo zajištění stabilního pohonu mise při aktuální úrovni energie a určení, jak tato situace ovlivní nastávající manévry. Souběžně probíhají práce také na identifikaci příčiny problémů a maximalizaci energie pro iontové motory.

Tým zodpovědný za řízení letu ve středisku ESOC v německém Darmstadtu zajistil další spojení s pozemními stanicemi, aby bylo možné sondu důkladně sledovat a v případě potřeby rychle zareagovat. Pokud bude současná úroveň energie zachována, měla by BepiColombo dorazit k Merkuru včas pro svůj čtvrtý gravitační manévr, který je naplánován na letošní září. Definitivní vstup sondy na dráhu okolo Merkuru je očekáván v prosinci 2025, přičemž samotná vědecká fáze začne na jaře 2026. Agentura ESA slíbila, že bude sdílet nové informace o stavu sondy, jakmile budou k dispozici.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/17405293-1-eng-GB/BepiColombo_approaching_Mercury.jpg
https://www.esa.int/…/16896698-3-eng-GB/BepiColombo_exploded_view.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiri Kos
Jiri Kos
6 měsíců před

Tak to by byla teda setsakramentská škoda. Ale věřím, že to „ajeťáci“ vyřeší.

Radek V.
Radek V.
6 měsíců před

Nejdřív musí zjistit, proč nemají dost elektřiny, pak se pokusí o opravu nebo nápravu. Pokud je to nevratné poškození, upraví dobu chodu motorů, aby stihli navedení kolem Merkuru s rezervou. Pokud to bude nutné, můžou sondu trochu urychlit tryskami manévrovacích motorků (za cenu zkrácení životnosti) – tím ji i odlehčí pro potřebu menšího tahu.

Cilek
Cilek
6 měsíců před

Že by byla ta elektromobilita fakt slepá ulička?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 měsíců před
Odpověď  Cilek

Iontové motory mají celou řadu výhod. Technická závada může potkat i chemický motor – viz sonda Juno před lety.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.