Evropsko-čínský sledovač slunečního větru má nosič

Evropská kosmická agentura oznámila, že u firmy Arianespace zajistila nosnou raketu pro vynesení družice Smile. Tato společná evropsko-čínská mise poletí na raketě Vega-C. Její název je anglický výraz pro úsměv, ale jde také o zkratku ze „Solar wind Magnetosphere Ionosphere Link Explorer“, což můžeme volně přeložit jako průzkumník vztahu mezi slunečním větrem, magnetosférou a ionosférou. Cílem mise bude lépe porozumět interakcím mezi Sluncem a Zemí. Zajištění vynesení družice představuje jeden z hlavních evropských podílů na této misi.

Umělecká představa fungování družice Smile.

Zdroj: https://www.esa.int

Vega-C umístí družici Smile na nízkou oběžnou dráhu okolo Země, ovšem to ještě nebude její finální stanoviště. Družice se totiž s pomocí vlastního pohonu přesune na vysokou dráhu okolo naší planety, na které jí bude jeden oběh trvat přibližně dva dny. Od Země se vzdálí až na 121 000 km, aby mohla delší dobu pozorovat okolí severního pólu a naopak v nejnižším bodě se dostane do vzdálenosti 5 000 km od povrchu, aby mohla odeslat nasbíraná data do pozemních stanic v Antarktidě a Číně. Tato specifická oběžná dráha umožní vědcům pozorovat důležité oblasti v blízkém okolí Země po dobu 40 nepřerušených hodin. Smile má také pořídit první rentgenové snímky (a videa) ukazující, jak sluneční vítr bičuje ochrannou magnetickou bublinu okolo Země. Doplňující ultrafialové snímky navíc poskytnou dosud nejdelší nepřetržité výhledy na polární záře.

Slavnostní podpis dohody o vynesení mise Smile raketou Vega-C.

Slavnostní podpis dohody o vynesení mise Smile raketou Vega-C.
Zdroj: https://www.esa.int

V rámci slavnostního podpisu dohody, ke kterému došlo 30. dubna, bylo oficiálně stvrzeno, že Smile vynese raketa Vega-C z kosmodromu CSG ve Francouzské Guyaně, přičemž aktuálně se očekává start ke konci roku 2025. Vega-C je nadějná evropská raketa, která byla navržena k vynášení širokého spektra misí. Je schopna vynášet náklady různých tvarů a velikostí, čímž podporuje schopnost Evropy nezávisle dosáhnout kosmického prostoru. „Dnešní den představuje velký pokrok pro naši inovativní misi Smile. Jde o ukázku odhodlání našich týmů a partnerů, kteří chtějí včas vytvořit úspěšnou misi, která přinese maximum vědeckých objevů,“ uvedla ředitelka vědecké sekce ESA, Carole Mundell.

Raketa Vega-C při startu.

Zdroj: https://www.esa.int

Stéphane Israël, ředitel společnosti Arianespace doplnil: „Tento podpis symbolizuje více než čtyři roky spolupráce mezi Arianespace a vědeckými týmy ESA na vývoji mise Smile s nosnou raketou Vega-C.“ David Agnolon, projektový manažer mise Smile, vysvětlil, proč je Vega-C dobrou volbou pro Smile: „Těší nás, že vypustíme Smile na tak všestranném nosiči. Vega-C byla vybrána, protože perfektně splňuje potřeby mise jako je potřebná nosnost nebo doručovací dráha.“ Smile je první misí v historii, na které spolupracuje ESA s Čínou na vývoji, implementaci, startu a provozu vědecké kosmické mise. Kromě zajištění startu je ESA zodpovědná za modul užitečného nákladu, tedy modul, který nese vědecké přístroje, dále o testovací střediska mise, primární pozemní stanici v Antarktidě a podílí se také na vědeckém provozu.

Několik technických i programových obtíží se týmům ESA a CAS podařilo společně překonat právě díky účinné a vzájemně se respektující spolupráci. Všichni se těšíme, že v roce 2025 uvidíme Smile na oběžné dráze a budeme po dalších několik let sbírat vědecká data,“ zmínil Frédéric Safa, šéf oddělení ESA pro budoucí mise. Na podzim letošního roku by měly do technologického střediska agentury ESA, tedy do nizozemského ESTECu dorazit evropské i čínské části družice. Zde budou oba díly spojeny dohromady a začne testování vůbec poprvé sestavené družice. Po dokončení testů bude Smile přepravena po vodě na evropský kosmodrom ve Francouzské Guyaně.