sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (Starliner 1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

ESA

Evropská kosmická agentura oznámila plány na nábor přibližně 520 nových zaměstnanců počínaje rokem 2026, a to na základě rozhodnutí schválených na 342. zasedání Rady ESA začátkem tohoto měsíce.

BlueBird

Indická raketa LVM3 vynesla 23. prosince družici BlueBird nové generace společnosti AST SpaceMobile s přímým přenosem do vesmíru. Zahájila tím tak sérii vynášení dalších desítek kusů těchto družic.

Innospace

Jihokorejský startup Innospace oznámil, že se v první polovině roku 2026 pokusí o druhý start své rakety Hanbit-Nano. První let rakety skončil výbuchem krátce po startu 22. prosince.

Desert Works Propulsion

Společnost Desert Works Propulsion (DWP) dnes oznámila rozšíření svých domácích vývojových a testovacích kapacit pro elektrické pohony s cílem reagovat na rostoucí poptávku po pokročilé mobilitě ve vesmíru v odvětvích národní bezpečnosti a komerčního vesmíru.

CACI International

Společnost CACI International 22. prosince oznámila, že hotovostní transakci v hodnotě 2,6 miliardy dolarů získává společnost ARKA Group, která se zabývá vesmírnými technologiemi. Společnost tak rozšiřuje svou působnost v oblasti vesmírných senzorických a zpravodajských systémů.

Dlouhý pochod 12A

První start čínské opakovaně použitelné rakety Dlouhý pochod 12A dosáhl v pondělí večer oběžné dráhy. První stupeň měl po oddělení provést návrat do atmosféry a přistání. Pokus o přistání se však nedařil.

Selhání rakety H3

Dnešní start s družicí QZS-5 skončil neúspěšně vlivem problémů s horním stupněm. Jeho první zážeh trval o 27 sekund déle s nižším tlakem, druhý zážeh začal o 25 sekund později než měl a namísto 260 sekund trval sotva sekundu. Družice i s horním stupněm tak zůstaly na LEO.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Angara A5 potřetí, Falcon 9 poprvé

Ruská raketa Angara A5 neodstartovala ani na druhý pokus, tentokrát podle informací od Michala Václavíka kvůli softwarové chybě při zážehu motorů RD-191. Došlo tak k odkladu startu o dalších dvacet čtyři hodin a nyní je plánován na 11. dubna opět v 11:00 našeho času. Pokud ale půjde vše podle plánu, měl by tři hodiny po Angaře startovat Falcon 9 na misi USSF-62. Primárním nákladem by měla být na oběžnou dráhu vynesena meteorologická družice WSF-M SV-1. Její úkol bude měřit tloušťku ledu, hloubku sněhu, vlhkost půdy nebo rychlost a směr větru na povrchu oceánů. Sekundární náklad bude tvořit družice Athena a dva 6U CubeSaty TRYAD.

Závěrečný přehled Angara A5:

  • Čas a datum startu: 11. dubna v 11:00 SELČ
  • Místo startu: Rampa 1A, kosmodrom Vostočnyj, Rusko
  • Raketa: Angara A5
  • Náklad: Hmotnostní simulátor
  • Hmotnost nákladu: Neznámá
  • Doručovací oběžná dráha: Geosynchronní

Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 10:45 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.

Závěrečný přehled USSF-62:

  • Čas a datum startu: 11. dubna v 14:00 SELČ
  • Místo startu: Rampa SLC-4E, Vandenbergova letecká základna, Kalifornie
  • Raketa: Falcon 9 Block 5
  • Primární náklad: WSF-M SV-1
  • Hmotnost nákladu: ~ 1 300 kilogramů
  • Cílová oběžná dráha: Heliosynchronní oběžná dráha s výškou 833 kilometrů
  • První stupeň: První stupeň přistane na pevninské přistávací ploše LZ-4

Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 13:45 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.

EDIT 11. dubna 10:40
SpaceX upřesnila termín startu v 16:25. Přenos tak začne v 16:10.

Zdroje informací:
https://everydayastronaut.com/
https://twitter.com/
https://www.elonx.cz/
https://nextspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/GKt3GS0WwAAhPMj?format=jpg&name=large

 

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radek V.
Radek V.
1 rok před

Třetí stupeň Orion běžel při prvním zážehu jen pár sekund a zrychlil náklad jen o cca 500 km/hod – řekněme 150 m/s – vlastně jen proto, aby druhý stupeň bezpečně shořel v atmosféře. Další zážeh v apogeu by měl náklad vynést na finální dráhu. nevím ale, proč druhý zážeh nepoužijí pro navedení neužitečného bloku ke zničení zpět do atmosféry. Možná tam nějaký náklad je.

Vojta
Vojta
1 rok před
Odpověď  Radek V.

Těžko říct, třeba tam něco je. Ale vlastně se to dělá (nebo aspoň dělalo) docela běžně, aby bylo možné ověřit přesné navedení na dráhu. Zvlášť, když jde primárně o test druhého stupně.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.