sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (MTG-S1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

GOSAT-GW

Japonská raketa H-2A 28. června úspěšně vynesla vědeckou družici GOSAT-GW neboli Ibuki GW, na sluneční synchronní oběžnou dráhu. Družice bude snímat skleníkové plyny a koloběh vody. Start byl posledním letem rakety H-2A.

Muon Space

Společnost Muon Space zveřejnila první tepelné infračervené snímky ze své družice FireSat Protoflight, což představuje milník pro konstelaci družice specializovanou na detekci lesních požárů. Snímky jsou pořízené pomocí šestikanálového multispektrálního infračerveného přístroje.

NASA

Úřadující správce NASA očekává, že o nové vrcholové struktuře agentury se rozhodne během několika týdnů, ale administrátor potvrzený Senátem nemusí být jmenován dříve než příští rok.

Ministerstvo letectva USA

Ministerstvo letectva USA znovu zvažuje nákup družic pro vojenskou konstelaci na nízké oběžné dráze Země a pozastavuje financování programu ve fiskálním roce 2026, zatímco zkoumá, zda by družice Starshield společnosti SpaceX mohly poskytovat stejné funkce za nižší cenu.

Isar Aerospace

Společnost Isar 25. června oznámila, že získala finanční prostředky od společnosti Eldridge Industries se sídlem v Miami, která investuje do různých odvětví, včetně technologií. Investice má podobu konvertibilního dluhopisu, dluhového nástroje, který lze později převést na akcie společnosti.

Rocket Lab

Společnost Rocket Lab 25. června oznámila, že od Evropské kosmické agentury získala kontrakt na vynesení dvou malých družic k testování navrhované budoucí konstelace LEO-PNT na nízké oběžné dráze Země.

NRO

Američtí poskytovatelé družicových snímků zintenzivňují svá varování před navrhovanými škrty v rozpočtu Národního průzkumného úřadu na komerční snímky a tvrdí, že tyto škrty představují rostoucí riziko pro národní bezpečnost a životaschopnost domácího kosmického průmyslu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

NIAC – Sny o budoucnosti #5 MAGGIE

Program NIAC financuje studie projektů, u kterých se nedá předpokládat praktické uplatnění v blízké budoucnosti. Možná i proto jsou tak lákavé. Dávají nám možnost nahlédnout do budoucnosti, která v některých případech může splývat se sci-fi. Ne všechny podpořené projekty se však dočkají realizace. Jaký bude osud návrhu MAGGIE (Mars Aerial and Ground Global Intelligent Explorer), se kterým přišel Ge-Cheng Zha, zatím nevíme, ale na pohled vypadá mimořádně zajímavě.

Ge-Cheng Zha se svým týmem předložili návrh inovativní průzkumné mobilní platformy založené na letounu s pevným křídlem s ultravysokou účinností, které by čerpalo energii z fotovoltaických článků. Stroj by mohl létat v atmosféře Marsu, zvládal by technologii vertikálního startu a přistání (VTOL). Přeletová rychlost MAGGIE by byla 0,25 Mach a koeficient vztlaku 3,5, což je podle autorů zhruba o řád vyšší, než v případě konvenčních subsonických letounů, aby byla překonána nízká hustota atmosféry Marsu. Dolet MAGGIE při plně nabitých akumulátorech (jednou za 7,6 solu) by byl 179 kilometrů ve výšce 1 000 metrů. Za jeden marsovský rok by tak MAGGIE mohla nalétat 16 048 km.

MAGGIE by mohla sloužit především třem atmosférickým a geofyzikálním výzkumům. Jde třeba o studium původu a historie dynama v jádru Marsu od slabého magnetického pole na základě slabých magnetických polí zjištěných ve velkých impaktních pánvích, regionální výzkum zdroje metanu, které byly detekovány spektrometrem na roveru Curiosity v kráteru Gale a mapování podpovrchového vodního ledu s vysokým rozlišením ve středních marospisných šířkách, kde byla přítomnost ledu pozorována z oběžné dráhy.

Koncepční studie systému MAGGIE naznačuje, že tento projekt by mohl být realizovatelný, ale je třeba jej ve fázi I dále analyzovat, navrhnout a prověřit v podmínkách marsovské atmosféry. MAGGIE by byla schopna provést první marsovskou atmosférickou misi v globálním měřítku a provést revoluci v našich možnostech zkoumání prakticky celého povrchu Marsu. Atraktivitu létajících zařízení na Marsu již dostatečně prokázal vrtulník Ingenuity. MAGGIE by byla pro veřejnost podobně přitažlivá, a to jak svou odvahou, tak rozmanitostí prostředí, které by mohla studovat. Tato technologie by také vylepšila technologii letounů VTOL na Zemi a jiných planetách.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/01/2024-ph-i-zha-graphic.png

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
-gt-
-gt-
1 rok před

Pokud by někde mohlo létat letadlo, mohla by efektivněji i vzducholoď?

PetrDub
PetrDub
1 rok před
Odpověď  -gt-

Těžko říct, jestli by to pomohlo. U Ingenuity autoři kompenzovali nízkou hustotu atmosféry vysokou rychlostí otáček rotoru, aby dosáhli dostatečného vztlaku. U vzducholodi (nebo jak by se to mělo jmenovat, když to nemá létat ve vzduchu :-)) ale není nízkou hustotu jak kompenzovat. Podle ChatGPT je hustota atmosféry Marsu cca 0,02 kg/m3, hustota vodíku při tlaku na Marsu by prý byla 0,0007 kg/m3 (počítáno také ChatGPT pro tlak 600 Pa a teplotu 210 K, nicméně pro naše účely stačí, že je to snad řádově nižší hodnota, než těch 0,02 kg/m3). To znamená, že kubík objemu vzducholodě by teoreticky unesl necelých 20 gramů. Otázkou je, jestli vůbec umíme udělat materiál pláště, který zadrží molekuly vodíku a současně nebude těžší, než takto získaný vztlak, samozřejmě pro nějakou rozumnou velikost vzducholodi. Z pohledu realizovatelnosti by navíc asi bylo potřeba, aby to přiletělo sbalené a nafouklo se to až na Marsu, tj. vzducholoď by asi musela být nevyztužená, tedy lehce přetlakovaná, což znamená vyšší hustotu náplně a nižší nosnost.

Borin
Borin
1 rok před
Odpověď  PetrDub

Protože plášť vzducholodi/balónu se zvětšuje s druhou mocninou a objem se třetí mocninou, bylo by to matematický možné. Ale určitě gigantické. Pro nosnost jedné tuny to neumím počítat. Spíš nadhodím problém poškození meteority, které by statistický s velikostí vzrostlo. V řídké atmosféře neshoří.

PetrDub
PetrDub
1 rok před
Odpověď  PetrDub

Určitě souhlas – vzducholodi bývají obrovské právě proto, že potřebují tou třetí mocninou překonat tu druhou :-). Nicméně ten nárust rozměrů znamená také obrovské problémy s „logistikou“, tj. jak to tam dostat, jak to naplnit (převoz velkého množství vodíku nebo snad výroba on-site z nějakých hornin, protože v atmosféře prakticky není ani vodík, ani jeho sloučeniny, až na trochu metanu a to jak kde) a taky co pak s tím kolosem dělat :-). Velké rozměry budou způsobovat náchylnost na působení větru a „přeprat“ jej motory zase povede k jejich velkým rozměrům a spotřebě energie. Myslím, že toto je slepá ulička, kterou by snad ani Jára Cimrman neprošlapával :-).

Vojta
Vojta
1 rok před
Odpověď  PetrDub

Souhlasím, že na Marsu je vzducholoď nevhodná. Ale na planetách s hustou atmosférou bych si ji představit dokázal. Venuše nebo Titan jsou ideálními kandidáty. I v atmosférách plynných planet by mohla fungovat vzducholoď (i když by asi stačil pasivní balón). Akorát by se musel nosný plyn ohřívat (možná nějakým jaderným zdrojem), protože nic lehčího než vodík v atmosférách těch planet, neseženeme. Zase by se nemusel vozit, balón by se naplnil z místních zdrojů.

PetrDub
PetrDub
1 rok před
Odpověď  PetrDub

Nejsem si jistý, ale neplánuje se náhodou nějaká taková mise s balónem v atmosféře Venuše? Zkoušel jsem to teď rychle najít, ale nenašel jsem. Nicméně souhlasím, že pro Venuši by to mohlo být zajímavé, umím si představit i nějaký podvěšený snímač, který by tak mohl „nakouknout“ blíže k povrchu a přitom nebýt vystaven těm úplně pekelným podmínkám dole (popř. by mohl být spuštěn vždy jen na chvíli a pak se ochladit vytažením zpět nahoru).

Borin
Borin
1 rok před
Odpověď  PetrDub

Byl tu článek o dvou schválených misích.
https://kosmonautix.cz/2021/06/nasa-vybrala-dve-mise-k-pruzkumu-venuse/
Od uvažovaných „vzducholodí“ se prý upustilo.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.