sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Kepler Communications

Kanadský operátor Kepler Communications požádal Federální komunikační komisi, aby schválila celkem 18 družic, včetně 10 s optickým užitečným zatížením, které by měly být vypuštěny koncem příštího roku. Společnost plánuje provozovat větší družice s menším počtem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Do třetice všeho dobrého: start Super Heavy Starship

Již na zítra je v plánu pokus o start největší, nejsilnější a nejtěžší rakety, jakou kdy lidstvo postavilo. Řeč samozřejmě není o ničem jiném, než o Super Heavy Starship, která se má vydat na svůj třetí testovací let. Plán pro něj se od prvních dvou velmi liší a nově je tak v plánu dopad Starship do Indického oceánu, tedy již po méně než půl oběhu Země. Během přeletové fáze se má také testovat otevírání dveří nákladového prostoru, přečerpávání pohonných látek mezi nádržemi, nebo deorbitační zážeh. Mohli bychom se také teoreticky dočkat v přímém přenosu záběrů přímo z rakety, jelikož S28 je nově vybavena hned čtyřmi anténami pro komunikaci se sítí Starlink. Pokus o start je aktuálně plánován na 13:00 našeho času ovšem v době vydání článku FAA stále nevydala upravenou startovní licenci.

Závěrečný přehled:

  • Čas a datum startu: 14. března ve 13:00 SEČ
  • Místo startu: OLP-1, Starbase, Texas
  • Raketa: Super Heavy Starship
  • Cílová oběžná dráha: Transatmosférická
  • Super Heavy: Pokus o přistání v Mexickém zálivu zhruba 7 minut po startu.
  • Starship: Nebržděný dopad pár stovek kilometrů jihovýchodně od Madagaskaru v Indickém oceánu.

Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 12:45 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.

K tomuto startu Vám bohužel nebudeme schopni poskytnout psaný online přenos, můžete ale sledovat tento, který zajišťují kolegové z redakce portálu ElonX. Přenos najdete na stránce úplně dole pod sekcí s fotkami a videi.


Zdroje informací:
https://www.spacex.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/GGU_ALAbIAAStgS?format=jpg&name=4096×4096

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
27 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
legionar
legionar
8 měsíců před

Zaiste to maju dobre prepocitane, ale … preco len pol obehu ?
Keby ho trochu predlzili, spadlo by to niekde v Tichom oceane, ci nie ?
Mozno to chcu preto, ze skuska deorbitacneho zazehu by uz nad Tichym oceanom nebola tak preukazatelna, ako nad Indickym. A nechcu ju robit „naostro“ pri skutocnom orbitalnom lete.
Iba spekulujem … 🙂

mnauprsk
mnauprsk
8 měsíců před
Odpověď  Matěj Soukup

Odpověď nedává smysl vzhledem k tomu, že Staršího letí nejdříve přes Indický oceán, až pak by letěla přes Tichý, takže let bude takto trvat naopak kratší dobu.

legionar
legionar
8 měsíců před
Odpověď  Matěj Soukup

Leti sa „na vychod“, ci nie ?
Takze Tichy ocean je z hladiska letu „dalej“ ako Indicky – mali by viac casu.
Skor som myslel na to, ze pri dopade do Ticheho oceanu by lod bola uz velmi nizko, takze by to ani nebol „deorbitacny“ zazeh.

legionar
legionar
8 měsíců před
Odpověď  Matěj Soukup

Po zhliadnuti prenosu som nadobudol dojem, ze najvacsou vyzvou dalsieho testu bude HMOTNOST – jak SH tak SS.
Pretoze sa mi zda, ze to, co funguje spolahlivo na Falconoch, je tu trochu poddimenzovane.
Rostove kormidla na SH, ani klapky na SS nedokazu ucinne „kocirovat“ tie masy pri danych rychlostiach.
Bud tam budu dodatocne korecne bocne motory, alebo sa to cele musi prerobit.

Ak sa deorbitacny zazeh „rozhodli“ sami neurobit, tak to povazujem za chybu. SS aj tak bola urcena na potopenie, takze riziko, ze sa zazeh nepodari, bolo nepodstatne. Navyse, keby sa podaril, tak vyrazne znizia rychlost a tym aj poskodenia trupu, a cely ten priebeh mohol byt uplne iny.
To mali risknut.

Ivo
Ivo
8 měsíců před
Odpověď  Matěj Soukup

Já bych řekl, že naopak ty reakce byly moc extrémní, takže to přehnali. Skutečně si myslíte, že snížení rychlosti o pár desítek km/h něco znamená, pokud letíte rychlostí řádově 26000km/h?

legionar
legionar
8 měsíců před
Odpověď  Matěj Soukup

Museli by ju znizit na uroven, akou sa vnara do hustejsich vrstiev atmosfery 1. stupen Falconu.
Takze nie o par desiatok metrov za sekundu.

Martn
Martn
8 měsíců před
Odpověď  legionar

Napadá mě, že kdyby něco nevyšlo napoprvé, hrozil by dopad na americkou pevninu. Takhle mají v záloze Pacifik.

PetrDub
PetrDub
8 měsíců před
Odpověď  Martn

Nemyslím, že by jim FAA povolila takto volný scénář. Dopadová oblast pro Starship je docela dlouhá skoro od Madagaskaru skoro k Austrálii, ale pokud by to „přeletěli“, tak by se dostali do oblasti mimo vydané uzavírky leteckého provozu a lodní dopravy, to by od FAA pěkně dostali přes prsty. Spíš si myslím, že cílem je dráha s vyšším apogeem a nízkým perigeem – díky tomu se dostanou relativně vysoko nad atmosféru do prostředí, kdy už vliv atmosféry nebude narušovat stav mikrogravitace pro test čerpání paliva mezi nádržemi (to patrně bude zahrnovat vytvoření nějakého zrychlení pomocí korekčních trysek, je tedy potřeba, aby loď „nedrhla“ o zbytky atmosféry, protože to zrychlení bude velmi malé). A nízké (možná i záporné) perigeum někde před Austrálií zajistí, že pokud se cokoliv pokazí, tak trosky dopadnou bezpečně ve vyhrazené oblasti. Deorbitační zážeh pak přistání jen urychlí, ale když ho udělají kousek „za“ Madagaskarem, tak nemůže vést k ohrožení, Indický oceán je tam opravdu velmi pustý.

Lubo
Lubo
8 měsíců před
Odpověď  Martn

..inak toto by ma zaujmalo ako to je s jurisdikciou FAA. Moze kecat do toho co sa deje nad Indickym\Tichym oceanom? Alebo ide o to ze SpaceX je americka firma spadajuca pod FAA.. Ako by to bolo keby SpaceX chcela startovat povedzme z Karibiku aby urychlila vyvij.Zbavila by sa FAA a ich procesov z 19.storocia :)? Ci by prisla o bezpecnostnu previerku na vladne zakazky?.. myslim ze dobra tema na nejaky vysvetlujucci clanok.

Vojta
Vojta
8 měsíců před
Odpověď  Martn

Lubo: Kdyby startovali z Karibiku nebo z Mexika, budou podléhat tamním úřadům. A ty budou opatrné, pokud chtějí mít dobré vztahy se státy, přes které Starship poletí nebo s těmi, které mají lodě a letadla na trasách křižujících dopadové zóny. A pokud chtějí později startovat z amerického území, je lepší to řešit rovnou s FAA než nejdřív s Mexikem a pak stejně s FAA.

Martn
Martn
8 měsíců před
Odpověď  Martn

Mám dojem, že jsem někde četl, že SpaceX, jakožto americká firma registrovaná v USA,podléhá jurisdikci FAA, bez ohledu na to,odkud startuje. Plus samozřejmě zákony a předpisy hostitelské země. Myslím, že se to kdysi řešilo v souvislosti s Rocketlab.

Lubo
Lubo
8 měsíců před
Odpověď  Martn

Dakujem.. jo to dava zmyslel ze podlieha FAA.. ako sa tie dopadove zony niekde uprostred oceanov koordinuju na medzinarodnej urovni? Je na to nejaka autorita, ci treba studovat buletiny narodnych autorit ci niekde nieco nejde padnut?

MOZE
MOZE
8 měsíců před
Odpověď  legionar

Osobne nevidím dôvod riskovať, že pri spomalení sa niečo pokazí, ak znížia rýchlosť, možno by ľahšie prežila let, ale vždy ju nebude možné znížiť a určite sa budú chcieť vyhnúť zbytočnej spotrebe paliva, dymenzovana bude určite aj na vyššiu rýchlosť, no a ak by im to teraz pri spomalení vybuchlo, nemali by žiadne údaje o návrate atmosférou, loď by zrejme aj tak nepreckala návrat ani pri spomalení a v spacex ani netušili, či im to neodtrhne celú tepelnú izoláciu, tak z tohoto pohľadu je určite lepšie to spomalenie vynechať

mnauprsk
mnauprsk
8 měsíců před

Starship, autokorekce zaùřadovala

Juraj_24
Juraj_24
8 měsíců před

Dúfam, že tentokrát budú pekné zábery z celého letu 🙂
Držím palce nech sa všetko podarí

Radek V.
Radek V.
8 měsíců před

FAA vydala licenci pro start IFT-3. Takže dnes se startuje!!!
Za 6,5 hodiny budu držet palce.
https://twitter.com/FAANews/status/1768019995240415544

Thales
Thales
8 měsíců před

Nerozumím jedné věci a to konkrétně nebržděnému dopadu u popisky Starship. Měl jsem zato, že se pokusí o simulaci přistávacího manévru jako jsme to viděli např. u SN15, jen nad hladinou vody a po jeho ukončení (srovnání pozice a nulové rychlosti nad terénem) vypnou motory a nechají Starship zahučet do vody. Z popisu „Nebržděný dopad“ mi ale přijde, že by sice mohli plachtit, ale dopad bude bez závěrečného manévru s překlopením a bržděním. Jak to tedy je?

Thales
Thales
8 měsíců před
Odpověď  Matěj Soukup

To mi přijde jako překvapivě docela nevyužitá příležitost vzhledem k tomu, že částečně to nacvičené už mají a jen by to potřebovali aktualizovat pro současný hardware. Docela by mě zajímalo co je k rozhodnutí o vynechání vedlo? Jediné co mě napadá je získat předtím více dat z letové sestupové fáze v reálných podmínkách aby to mohli na příště lépe a přesněji naplánovat. Teď by měli možná moc velký rozptyl vstupních parametrů pro přesné plánování. Jsem tedy zvědavý pokud se IFT3 povede, tak jestli u IFT4 už takové pokusy budou zahrnuty?

Thales
Thales
8 měsíců před
Odpověď  Matěj Soukup

To je škoda, byla by pecka pohled na tu přistávací sekvenci. Hádám, že to je kvůli bezpečnosti, protože si nejsou jistí dostatečně přesnou navigací. Bohužel neoficiální z logických důvodů také nebudou, takže neuvidíme vůbec nic 🙁

Borin
Borin
8 měsíců před

Skvěle komentovaný přenos, moc díky!

Mimochodem, v konverzaci jsem napsal
Velký krok pro Muska, malý krok pro lidstvo…

…a to neznamená dehonestaci.
SpaceX uděla velký krok na své cestě …a pro lidstvo je to jeden z malých krůčků, kterých ještě budou desetitisíce!
Každý z nich je důležitý.

Borin
Borin
8 měsíců před

Znovu jsem prozkoumal záznam po oddělení SH. Pokud je grafika důvěryhodná, došlo po otočení do protisměru v čase cca T+3:45 palivo a nebyla šance zpomalit pád.

Potom je od T+4 občas vidět od motorové části nějaké výrony.

Zážeh před dopadem snížil rychlost na cca 1112km/h.
Byla chyba v propočtech (a tedy to lépe být nemohlo) nebo některé fáze sestupu byly chybné?

Zbynek_Mc
Zbynek_Mc
8 měsíců před
Odpověď  Borin

Jde o to, jestli udaje o množství paliva ktere se zobrazovaly, udavaji stav paliva jen v hlavních nádržích, nebo se započítává i palivo v oddělených malych nadrzich pro přistání.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.