sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

SpaceX testuje záchrannou skluzavku na SLC-40

Firma SpaceX pomalu dokončuje certifikační proces, v rámci kterého by měla získat povolení používat startovní rampu SLC-40 k obsluze startů s pilotovanými loděmi Crew Dragon a nákladními loděmi Dragon druhé generace. V pondělí 26. února firma provedla zkoušku nového záchranného systému, který využívá inovativní skluzavku, kterou je možné snadno složit. Červený tubus vyjede ze skladovacího kontejneru, který se nachází na přístupové věži. Poté skluzavka sjede po připojeném nosném laně až dolů do bezpečné vzdálenosti od Falconu 9. Tento evakuační systém se výrazně liší od tradičně používané metody lanovky se záchrannými koši, které známe z rampy LC-39A a která se instaluje i na nedaleké LC-39B.

Bill Gerstenmaier, viceprezident SpaceX pro stavby a spolehlivost letu, naznačil během telekonference věnované blížícímu se startu mise Crew-8, že než společnost začne novou obslužnou věž využívat pro podporu misí s astronauty, rádi by ji otestovali při jedné ze zásobovacích misí z programu CRS (Commercial Resupply Services). „Rádi bychom nejprve provedli nákladní start a myslíme si, že CRS-30 bude pravděpodobně tím správným momentem,“ uvedl Gerstenmaier a dodal: „Práce na rampě je prakticky hotová. Máme tam ještě nějaké úkoly na příští týden, ale jsme na dobré cestě, abychom stihli CRS-30.

Zmíněná mise CRS-30 je momentálně plánována zhruba na polovinu března, ale konkrétní termín zatím nebyl oznámen. Joel Montalbano, manažer NASA pro ISS uvedl, že letošní rok bude pro ISS velmi nabitý: „Pro tento kalendářní rok máme 17 misí k ISS. Snaha to všechno zvládnout připomíná doslova Tetris. Do toho ještě máte různé mise, které nesouvisejí s ISS a tak je potřeba řešit všechno možné i s ohledem na dostupnost různých startovních ramp.“ Přidání nové rampy pro starty s astronauty by pomohlo jak SpaceX, tak i NASA. Momentálně je rampa LC-39A jediným místem, které dokáže odbavit starty lodí Crew Dragon a Dragon 2.

Startovní rampa LC-39A je zatím stále jediným místem, které dokáže odbavit starty Falconů 9 s loděmi Crew Dragon a Dragon 2.
Startovní rampa LC-39A je zatím stále jediným místem, které dokáže odbavit starty Falconů 9 s loděmi Crew Dragon a Dragon 2.
Zdroj: https://spaceflightnow.com/

Při tiskové konferenci věnované příletu posádky mise Crew-8 na kosmodrom, připomněl Matthew Dominick, velitel této mise, jak se provoz na Cape Canaveral zvýšil: „Kdo by si před pěti, šesti lety pomyslel, že „konkurencí“ nebo omezením pro start bude startovní rampa?“ Dominick ve svých slovech narážel na nedávný start robotické mise IM-1 k Měsíci a dodal: „Náš start se o pár dní odložil, protože na 39A byla velká konkurence. Není to o omezeních rakety, ale rampy.“ Steve Stich patří mezi ty, kterým se uleví od tohoto tlaku tím, že rampa 40 bude sdílet zátěž startů s loděmi Dragon s rampou 39A.

Jak uvedl, zástupci NASA a SpaceX dokázali prověřit některé systémy rampy při nedávném startu mise NG-20, při které Falcon 9 vynesl nákladní loď Cygnus od Northrop Grumman se stovkami kilogramů zásob a vědy pro ISS. „Mnoho systémů pro posádku, které jsou vyžadovány na rampě specificky pro Dragony, nebyly při startu Northrop Grumman 20 otestovány. Nyní cílíme na kompletní připravenost pro misi Crew-9, která by měla ještě letos využít nových schopností pro obsluhu pilotovaných letů,“ uvedl Stich a dodal: „Je potřeba mít zálohu. Se systémy na rampě 39A se může vždycky něco stát a proto jsme velmi rádi, že budeme mít záložní rampu.

Přeloženo z:
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2024/02/20240226_EGRESS_STILL2.jpg
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2024/01/20240117-Crew-Access-Arm-work.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Kamil
Kamil
8 měsíců před

Dalším úzkým hrdlem pro užívání ISS a komerční lety jsou jen dva uzly IDA. Zajímalo by mě, jak vyřeší to, že místo jednoho uzlu bude připojený modul Axiom. Kam ten uzel přesunou? A to během přesunu budou moci používat jen jeden uzel IDA? Nebo vynesou třetí?

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.