Firma SpaceX pomalu dokončuje certifikační proces, v rámci kterého by měla získat povolení používat startovní rampu SLC-40 k obsluze startů s pilotovanými loděmi Crew Dragon a nákladními loděmi Dragon druhé generace. V pondělí 26. února firma provedla zkoušku nového záchranného systému, který využívá inovativní skluzavku, kterou je možné snadno složit. Červený tubus vyjede ze skladovacího kontejneru, který se nachází na přístupové věži. Poté skluzavka sjede po připojeném nosném laně až dolů do bezpečné vzdálenosti od Falconu 9. Tento evakuační systém se výrazně liší od tradičně používané metody lanovky se záchrannými koši, které známe z rampy LC-39A a která se instaluje i na nedaleké LC-39B.
Bill Gerstenmaier, viceprezident SpaceX pro stavby a spolehlivost letu, naznačil během telekonference věnované blížícímu se startu mise Crew-8, že než společnost začne novou obslužnou věž využívat pro podporu misí s astronauty, rádi by ji otestovali při jedné ze zásobovacích misí z programu CRS (Commercial Resupply Services). „Rádi bychom nejprve provedli nákladní start a myslíme si, že CRS-30 bude pravděpodobně tím správným momentem,“ uvedl Gerstenmaier a dodal: „Práce na rampě je prakticky hotová. Máme tam ještě nějaké úkoly na příští týden, ale jsme na dobré cestě, abychom stihli CRS-30.“
Zmíněná mise CRS-30 je momentálně plánována zhruba na polovinu března, ale konkrétní termín zatím nebyl oznámen. Joel Montalbano, manažer NASA pro ISS uvedl, že letošní rok bude pro ISS velmi nabitý: „Pro tento kalendářní rok máme 17 misí k ISS. Snaha to všechno zvládnout připomíná doslova Tetris. Do toho ještě máte různé mise, které nesouvisejí s ISS a tak je potřeba řešit všechno možné i s ohledem na dostupnost různých startovních ramp.“ Přidání nové rampy pro starty s astronauty by pomohlo jak SpaceX, tak i NASA. Momentálně je rampa LC-39A jediným místem, které dokáže odbavit starty lodí Crew Dragon a Dragon 2.
Při tiskové konferenci věnované příletu posádky mise Crew-8 na kosmodrom, připomněl Matthew Dominick, velitel této mise, jak se provoz na Cape Canaveral zvýšil: „Kdo by si před pěti, šesti lety pomyslel, že „konkurencí“ nebo omezením pro start bude startovní rampa?“ Dominick ve svých slovech narážel na nedávný start robotické mise IM-1 k Měsíci a dodal: „Náš start se o pár dní odložil, protože na 39A byla velká konkurence. Není to o omezeních rakety, ale rampy.“ Steve Stich patří mezi ty, kterým se uleví od tohoto tlaku tím, že rampa 40 bude sdílet zátěž startů s loděmi Dragon s rampou 39A.
Jak uvedl, zástupci NASA a SpaceX dokázali prověřit některé systémy rampy při nedávném startu mise NG-20, při které Falcon 9 vynesl nákladní loď Cygnus od Northrop Grumman se stovkami kilogramů zásob a vědy pro ISS. „Mnoho systémů pro posádku, které jsou vyžadovány na rampě specificky pro Dragony, nebyly při startu Northrop Grumman 20 otestovány. Nyní cílíme na kompletní připravenost pro misi Crew-9, která by měla ještě letos využít nových schopností pro obsluhu pilotovaných letů,“ uvedl Stich a dodal: „Je potřeba mít zálohu. Se systémy na rampě 39A se může vždycky něco stát a proto jsme velmi rádi, že budeme mít záložní rampu.“
Přeloženo z:
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2024/02/20240226_EGRESS_STILL2.jpg
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2024/01/20240117-Crew-Access-Arm-work.jpg
Dalším úzkým hrdlem pro užívání ISS a komerční lety jsou jen dva uzly IDA. Zajímalo by mě, jak vyřeší to, že místo jednoho uzlu bude připojený modul Axiom. Kam ten uzel přesunou? A to během přesunu budou moci používat jen jeden uzel IDA? Nebo vynesou třetí?