sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

SpaceX testuje záchrannou skluzavku na SLC-40

Firma SpaceX pomalu dokončuje certifikační proces, v rámci kterého by měla získat povolení používat startovní rampu SLC-40 k obsluze startů s pilotovanými loděmi Crew Dragon a nákladními loděmi Dragon druhé generace. V pondělí 26. února firma provedla zkoušku nového záchranného systému, který využívá inovativní skluzavku, kterou je možné snadno složit. Červený tubus vyjede ze skladovacího kontejneru, který se nachází na přístupové věži. Poté skluzavka sjede po připojeném nosném laně až dolů do bezpečné vzdálenosti od Falconu 9. Tento evakuační systém se výrazně liší od tradičně používané metody lanovky se záchrannými koši, které známe z rampy LC-39A a která se instaluje i na nedaleké LC-39B.

Bill Gerstenmaier, viceprezident SpaceX pro stavby a spolehlivost letu, naznačil během telekonference věnované blížícímu se startu mise Crew-8, že než společnost začne novou obslužnou věž využívat pro podporu misí s astronauty, rádi by ji otestovali při jedné ze zásobovacích misí z programu CRS (Commercial Resupply Services). „Rádi bychom nejprve provedli nákladní start a myslíme si, že CRS-30 bude pravděpodobně tím správným momentem,“ uvedl Gerstenmaier a dodal: „Práce na rampě je prakticky hotová. Máme tam ještě nějaké úkoly na příští týden, ale jsme na dobré cestě, abychom stihli CRS-30.

Zmíněná mise CRS-30 je momentálně plánována zhruba na polovinu března, ale konkrétní termín zatím nebyl oznámen. Joel Montalbano, manažer NASA pro ISS uvedl, že letošní rok bude pro ISS velmi nabitý: „Pro tento kalendářní rok máme 17 misí k ISS. Snaha to všechno zvládnout připomíná doslova Tetris. Do toho ještě máte různé mise, které nesouvisejí s ISS a tak je potřeba řešit všechno možné i s ohledem na dostupnost různých startovních ramp.“ Přidání nové rampy pro starty s astronauty by pomohlo jak SpaceX, tak i NASA. Momentálně je rampa LC-39A jediným místem, které dokáže odbavit starty lodí Crew Dragon a Dragon 2.

Startovní rampa LC-39A je zatím stále jediným místem, které dokáže odbavit starty Falconů 9 s loděmi Crew Dragon a Dragon 2.
Startovní rampa LC-39A je zatím stále jediným místem, které dokáže odbavit starty Falconů 9 s loděmi Crew Dragon a Dragon 2.
Zdroj: https://spaceflightnow.com/

Při tiskové konferenci věnované příletu posádky mise Crew-8 na kosmodrom, připomněl Matthew Dominick, velitel této mise, jak se provoz na Cape Canaveral zvýšil: „Kdo by si před pěti, šesti lety pomyslel, že „konkurencí“ nebo omezením pro start bude startovní rampa?“ Dominick ve svých slovech narážel na nedávný start robotické mise IM-1 k Měsíci a dodal: „Náš start se o pár dní odložil, protože na 39A byla velká konkurence. Není to o omezeních rakety, ale rampy.“ Steve Stich patří mezi ty, kterým se uleví od tohoto tlaku tím, že rampa 40 bude sdílet zátěž startů s loděmi Dragon s rampou 39A.

Jak uvedl, zástupci NASA a SpaceX dokázali prověřit některé systémy rampy při nedávném startu mise NG-20, při které Falcon 9 vynesl nákladní loď Cygnus od Northrop Grumman se stovkami kilogramů zásob a vědy pro ISS. „Mnoho systémů pro posádku, které jsou vyžadovány na rampě specificky pro Dragony, nebyly při startu Northrop Grumman 20 otestovány. Nyní cílíme na kompletní připravenost pro misi Crew-9, která by měla ještě letos využít nových schopností pro obsluhu pilotovaných letů,“ uvedl Stich a dodal: „Je potřeba mít zálohu. Se systémy na rampě 39A se může vždycky něco stát a proto jsme velmi rádi, že budeme mít záložní rampu.

Přeloženo z:
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2024/02/20240226_EGRESS_STILL2.jpg
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2024/01/20240117-Crew-Access-Arm-work.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Kamil
Kamil
6 měsíců před

Dalším úzkým hrdlem pro užívání ISS a komerční lety jsou jen dva uzly IDA. Zajímalo by mě, jak vyřeší to, že místo jednoho uzlu bude připojený modul Axiom. Kam ten uzel přesunou? A to během přesunu budou moci používat jen jeden uzel IDA? Nebo vynesou třetí?

https://kosmonautix.cz/2024/02/28/spacex-testuje-zachrannou-skluzavku-na-slc-40/