Noc na sobotu bude opět patřit fanouškům kosmonautiky. V její druhé polovině (od 1:22 do 5:06 SEČ) totiž bude otevřené startovní okno pro japonskou raketu H3, která se vydá na svůj druhý let. Ten první skončil zhruba před rokem havárií kvůli selhání druhého stupně. Inženýři se proto snaží, aby druhý let dopadl výrazně lépe. Agentura JAXA zatím tento testovací let TF-2 s dvojicí malých družic směřuje na začátek startovního okna. Ráno nás pak bude čekat přílet nákladní kosmické lodi Progress MS-26 k Mezinárodní kosmické stanici, se kterou by se měla spojit v automatickém režimu okolo 7:12 našeho času. Obě dvě události Vám přineseme v živě a česky komentovaných přenosech.
Závěrečný přehled TF-2:
- Čas a datum startu: 17. února v 1:22 SEČ
- Místo startu: Komplex Jošinobu, Tanegašima, Japonsko
- Raketa: H3 (verze 22S)
- Primární náklad: Zařízení pro sledování letu
- Sekundární náklad: Družice CE-SAT-IE a TIRSAT
- Hmotnost nákladu: Neznámá
- Cílová oběžná dráha: Sun-synchronní oběžná dráha
Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 1:05 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.
Náš přenos z připojení spustíme zhruba 30 minut před spojením, tedy okolo 06:45 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.
Zdroje informací:
https://global.jaxa.jp/
https://www.russianspaceweb.com/
Zdroje obrázků:
https://japannews.yomiuri.co.jp/wp-content/uploads/2024/02/jaxa-h3-0207.jpg
Podle
https://www.nasaspaceflight.com/2024/02/jaxa-second-h3/
selhání prvního startu souviselo s pravděpodobným zkratem nebo přepětím v okamžiku zapalování druhého stupně.
„An investigation determined three possible causes of the failure, focusing on an abnormal power reading detected at the moment the second stage ignition command was sent. The scenarios identified were a short-circuit of the igniter, an overcurrent in the igniter, or an overcurrent in the second stage’s primary propulsion system controller which spread to the redundant controller. Changes were proposed to ensure these failure modes could not occur on future missions and have been implemented ahead of H3’s return to flight with Saturday’s mission.“
Díky moc za info.