sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Nova-C otestuje novou měrku paliva

Na Zemi je snadné změřit, kolik paliva máte v nádrži, protože gravitace přitahuje kapaliny ke dnu nádrže. Oproti tomu určení množství paliva, které se přelévá v nádržích kosmické sondy, je mnohem náročnější. „Vzhledem ke slabé gravitaci se kapalina neusadí u dna nádrže, ale spíše pokryje stěny a může se tak nacházet v zásadě kdekoliv,“ vysvětluje Lauren Ameen, zástupkyně manažera projektové kanceláře pro řízení portfolia kryogenních kapalin na Glennově středisku v Clevelandu a dodala: „Z tohoto důvodu je velmi náročné určit, kolik pohonných látek máte v nádrži k dispozici. Tento údaj je přitom hodně důležitý, abyste mohli maximalizovat dobu trvání Vaší mise a naplánovali, kolik pohonných látek musí být v nádrži před startem.

Palivová měrka kosmického věku, která má tento problém vyřešit, bude otestována už na příští výpravě k Měsíci. Zařízení RFMG (Radio Frequency Mass Gauge) vyvinuté na Glennově středisku pod taktovkou programu technologických demonstračních misí je usazeno na landeru Nova-C od firmy Intuitive Machines, který v rámci mise IM-1 vyrazí k Měsíci v rámci iniciativy CLPS. Program CLPS umožňuje NASA spolupracovat se soukromými firmami na doručování vědeckých, průzkumných a technologických nákladů na oběžnou dráhu Měsíce i na jeho povrch.

Technologie RFMG využívá rádiové vlny a antény umístěné v nádrži, aby bylo možné přesně změřit, kolik pohonných látek je k dispozici. Ačkoliv už se tento experiment v menším měřítku prováděl na ISS a při parabolických letech, tentokrát půjde o první dlouhodobou zkoušku RFMG na samostatné kosmické sondě, landeru Nova-C. Data, která inženýři při této cestě získají, budou moci porovnat s údaji ze simulací, což bude důležitým krokem při vývoji této technologie. „Bezesporu jde o kriticky důležitý krok,“ říká Ameen a dodává: „Bude to poprvé, kdy získáme tento typ dat pro RFMG.

Technologie RFMG bude nezbytná při budoucích dlouhodobých výpravách, které budou spoléhat na kryogenní pohonné látky – kapalný kyslík, vodík, či metan. Tyto pohonné látky jsou velmi účinné, ale těžko se skladují, protože se snadno odpařují a to i za nízkých teplot. Schopnost přesně měřit plnost nádrži pomůže vědcům maximálně využívat zdroje, které jsou zapojeny do snah NASA navrátit v rámci programu Artemis lidstvo na Měsíc.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/02/microsoftteams-image-4.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
hynekol
hynekol
7 měsíců před

Protože mě zajímal princip fungování a nějaké detaily, zeptal jsem se Google Barda. Tady je odpověď:

Radio Frequency Mass Gauge (RFMG) funguje na principu měření rezonančních frekvencí elektromagnetických módů v nádrži obsahující kapalné médium. Možná jste zvědaví na detaily, tak se pojďme na to podívat podrobněji:

**Principy fungování:**

1. **Excitace vln:** RFMG vysílá rádiové vlny specifických frekvencí do nádrže.
2. **Vznik rezonancí:** Tyto vlny interagují s kapalinou a vytvářejí v nádrži stojaté vlny, tzv. vlastní módy.
3. **Vliv kapaliny:** Rezonanční frekvence těchto módů závisí na množství, typu a rozložení kapaliny v nádrži. Čím více kapaliny, tím nižší budou frekvence.
4. **Měření frekvencí:** RFMG měří rezonanční frekvence těchto módů.
5. **Výpočet hmotnosti:** Na základě změřených frekvencí a znalosti geometrie nádráže se vypočítá hmotnost kapaliny v nádrži.

**Výhody RFMG:**

* **Funguje v mikrogravitaci:** Na rozdíl od tradičních metod měření nezávisí na vlivu gravitace, což je klíčové pro aplikace v kosmu.
* **Nepřímé měření:** Nemá přímý kontakt s kapalinou, což je vhodné pro agresivní nebo nebezpečné kapaliny.
* **Měření více parametrů:** Kromě hmotnosti může poskytnout informace i o rozložení kapaliny v nádrži.

**Nevýhody RFMG:**

* **Náročnost na kalibraci:** Potřebuje přesnou kalibraci pro konkrétní geometrii a typ kapaliny v nádrži.
* **Omezení pro určité tvary nádrží:** Ne všechny tvary nádrží jsou vhodné pro použití RFMG.
* **Vývoj probíhá:** Zatím se jedná o technologii ve vývoji, není ještě běžně komerčně dostupná.

**Závěrem:**

RFMG je slibná technologie pro měření hmotnosti kapalin v mikrogravitaci a dalších náročných podmínkách. Nabízí výhody bezkontaktního měření a nezávislosti na gravitaci, ale stále se vyvíjí a má svá omezení.

https://g.co/bard/share/6209c154652d

Dušan Majer
Dušan Majer
7 měsíců před
Odpovědět  hynekol

To je velmi zajímavé, moc Vám děkuji!

Eiffelos
Eiffelos
6 měsíců před

Podobný systém se používá i na zemi , pomoci elektromanetických vlny z vysílače na přijímače se např. řídí lití oceli a my v ČR shodou okolnosti máme firmu, spadající pod Třinecké železárny -VUHŽ, která je naprostá světová špička ve výrobě těchto snímačů. Rozdíl je, že oni sledují hladinu oceli , ale s přesnosti na mm a v NASA potřebují vědět objem, princip bude, ale asi úplně stejný. Zajímavé by byly výsledky testování NASA, které mohou přinést nové pohledy a ovlivnit tedy i měření na zemi , což je odpověď pro mnoho remcalů , co říkají, že kosmický výzkum je vyhazování peněz.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 měsíců před
Odpovědět  Eiffelos

Zajímavé, moc díky za tuhle perličku.

https://kosmonautix.cz/2024/02/06/nova-c-otestuje-novou-merku-paliva/