sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ ČESKY: Japonský lander SLIM přistává na Měsíci

Japonsko se může stát pátým státem v historii, kterému se podaří měkce přistát na povrchu Měsíce – po Sovětském svazu, USA, Číně a Indii. Záležet bude na tom, jak se zadaří landeru SLIM (Smart Lander for Investigating Moon), který připravila Japonská kosmická agentura JAXA. Tento lander má především otestovat schopnost velmi přesného přistání a na své palubě veze dva malé pohyblivé „rovery“ LEV-1 a LEV-2, které mají prověřit schopnost pohybu malých strojů po povrchu Měsíce. K přistání u kráteru Shioli by mělo dojít 19. ledna okolo 16:20 našeho času. Průběh přistání budeme sledovat v rámci živě a česky komentovaného přenosu, na který Vás srdečně zveme.

Zdroje informací:
https://en.wikipedia.org/
https://www.planetary.org/
https://global.jaxa.jp/

Zdroje obrázků:
https://i0.wp.com/spacenews.com/wp-content/uploads/2023/10/SLIM-render-descent-JAXA.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
9 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Spytihněv
Spytihněv
10 měsíců před

Zaspekuluji si, že SLIM dosedl normální rychlostí, žádný impact. Pokud tedy odhodil LEVy před dosednutím podle plánu, tak bychom mohli mít spojení alespoň s nimi, když skákadlo LEV 1 je schopno spojit se přímo se Zemí.

zvejkal
zvejkal
10 měsíců před
Odpověď  Spytihněv

Na impact to podla telemetrie nevyzeralo, tak uvidime 🙂
Je mozne ze nastal problem pri odhadzovani, alebo manevroch teste nad povrchom. Indikovana poloha sondy tomu nasvedcovala.

Dušan Majer
Dušan Majer
10 měsíců před
Odpověď  Spytihněv

DSN Now uvádí, že madridská anténa komunikuje s LEV-1 i SLIM.
Přenosová rychlost 16,38 kb/s a síla signálu -120 dBm (1.0 x 10-18 kW) v pásmu S.

Spytihněv
Spytihněv
10 měsíců před
Odpověď  Dušan Majer

To vypadá na výbornou zprávu.

Vojta
Vojta
10 měsíců před
Odpověď  Spytihněv

Když jsem se ze záznamu podrobněji podíval na ukazatel zrychlení, tak se po kontaktu docela dost houpal. To mohlo být způsobené různými vlivy (navíc vidíme jen jednu hodnotu a ne celý vektor), ale přijde mi pravděpodobné, že se převrátil možná i více než přes jednu hranu. Vizualizace modulu na grafu pak taky začala ukazovat modul tryskami vzhůru, i když je měl mít po dosednutí vodorovně. Možná byl svah, na kterém se přistávalo, moc příkrý.

VitHrachovy
VitHrachovy
10 měsíců před

LEV-1 i SLIM komunikují, podle tiskové konference se povedlo odhození LEV-1 i LEV-2 a dosednutí i komunikace s landerem. Solární články negenerují elektřinu, takže zatím lander pracuje z baterie a řídící středisko řeší, co dál. Stahují telemetrii a data, aby zjistili, jestli se jim povedlo přistát v dané cílové oblasti se stometrovou přesností.

Radek V.
Radek V.
10 měsíců před

Vzhledem k umístění panelů to vypadá, že se modul převrátil na opačnou stranu, než měl. Znovu odstartovat asi nemůže, takže bude fungovat jen dokud vydrží baterie, den nebo dva. Těžko říct, jestli se podaří spotřebu snížit tak, aby vydržel déle.

Dušan Majer
Dušan Majer
10 měsíců před
Odpověď  Radek V.

Osobně tipuju mnohem kratší výdrž v řádu jednotek hodin. 🙁

Dušan Majer
Dušan Majer
10 měsíců před
Odpověď  Dušan Majer

Moje skeptická teorie se možná potvrzuje. Podle DSN Now LEV-1 opět komunikuje s Madridem, ale SLIM už ne.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.