křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

H3 (HTV-X1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

ECAPS AB

Společnost ECAPS AB, švédský poskytovatel pohonných technologií, oznámila úspěšné testování své nové technologie Fast-Start Thruster (FAST), který umožňuje kapalným pohonným systémům LMP-103S dosáhnout provozní teploty a plné připravenosti do 48 sekund od zapálení.

iRocket

Plány společnosti Innovative Rocket Technologies (iRocket) na plně opakovaně použitelný nosič pro vynášení družic získaly podporu po prvním letovém testu střely krátkého doletu IRX-100, u které startup doufá, že v blízké budoucnosti vygeneruje příjmy na podporu svého orbitálního nosiče Shockwave.

SpaceX

Ministerstvo letectva schválilo návrh společnosti SpaceX zdvojnásobit počet startů na vesmírné základně Vandenberg a začít tam využívat druhou odpalovací rampu.

Scanway

Polský výrobce optických systémů Scanway Space získal svou první zakázku od americké společnosti, v tomto případě od Intuitive Machines, na multispektrální dalekohled pro mapování povrchu Měsíce.

Beyond Gravity

Společnost Beyond Gravity zvažuje rozšíření výroby pohonných mechanismů solárních panelů na Floridě na podporu projektu Golden Dome a dalších amerických vesmírných projektů poté, co zdvojnásobila výrobní prostor v Evropě pro hardware, který udržuje družice namířené směrem ke Slunci.

Impulse Space

Společnost Impulse Space, která se zabývá vesmírnou dopravou, oznámila, že plánuje vyvinout lunární přistávací modul. Koncept lunárního dopravního systému společnosti Impulse Space využívá tahač Helios s novým lunárním přistávacím modulem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ ČESKY: Japonský lander SLIM přistává na Měsíci

Japonsko se může stát pátým státem v historii, kterému se podaří měkce přistát na povrchu Měsíce – po Sovětském svazu, USA, Číně a Indii. Záležet bude na tom, jak se zadaří landeru SLIM (Smart Lander for Investigating Moon), který připravila Japonská kosmická agentura JAXA. Tento lander má především otestovat schopnost velmi přesného přistání a na své palubě veze dva malé pohyblivé „rovery“ LEV-1 a LEV-2, které mají prověřit schopnost pohybu malých strojů po povrchu Měsíce. K přistání u kráteru Shioli by mělo dojít 19. ledna okolo 16:20 našeho času. Průběh přistání budeme sledovat v rámci živě a česky komentovaného přenosu, na který Vás srdečně zveme.

Zdroje informací:
https://en.wikipedia.org/
https://www.planetary.org/
https://global.jaxa.jp/

Zdroje obrázků:
https://i0.wp.com/spacenews.com/wp-content/uploads/2023/10/SLIM-render-descent-JAXA.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
9 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Spytihněv
Spytihněv
1 rok před

Zaspekuluji si, že SLIM dosedl normální rychlostí, žádný impact. Pokud tedy odhodil LEVy před dosednutím podle plánu, tak bychom mohli mít spojení alespoň s nimi, když skákadlo LEV 1 je schopno spojit se přímo se Zemí.

zvejkal
zvejkal
1 rok před
Odpověď  Spytihněv

Na impact to podla telemetrie nevyzeralo, tak uvidime 🙂
Je mozne ze nastal problem pri odhadzovani, alebo manevroch teste nad povrchom. Indikovana poloha sondy tomu nasvedcovala.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  Spytihněv

DSN Now uvádí, že madridská anténa komunikuje s LEV-1 i SLIM.
Přenosová rychlost 16,38 kb/s a síla signálu -120 dBm (1.0 x 10-18 kW) v pásmu S.

Spytihněv
Spytihněv
1 rok před
Odpověď  Dušan Majer

To vypadá na výbornou zprávu.

Vojta
Vojta
1 rok před
Odpověď  Spytihněv

Když jsem se ze záznamu podrobněji podíval na ukazatel zrychlení, tak se po kontaktu docela dost houpal. To mohlo být způsobené různými vlivy (navíc vidíme jen jednu hodnotu a ne celý vektor), ale přijde mi pravděpodobné, že se převrátil možná i více než přes jednu hranu. Vizualizace modulu na grafu pak taky začala ukazovat modul tryskami vzhůru, i když je měl mít po dosednutí vodorovně. Možná byl svah, na kterém se přistávalo, moc příkrý.

VitHrachovy
VitHrachovy
1 rok před

LEV-1 i SLIM komunikují, podle tiskové konference se povedlo odhození LEV-1 i LEV-2 a dosednutí i komunikace s landerem. Solární články negenerují elektřinu, takže zatím lander pracuje z baterie a řídící středisko řeší, co dál. Stahují telemetrii a data, aby zjistili, jestli se jim povedlo přistát v dané cílové oblasti se stometrovou přesností.

Radek V.
Radek V.
1 rok před

Vzhledem k umístění panelů to vypadá, že se modul převrátil na opačnou stranu, než měl. Znovu odstartovat asi nemůže, takže bude fungovat jen dokud vydrží baterie, den nebo dva. Těžko říct, jestli se podaří spotřebu snížit tak, aby vydržel déle.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  Radek V.

Osobně tipuju mnohem kratší výdrž v řádu jednotek hodin. 🙁

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  Dušan Majer

Moje skeptická teorie se možná potvrzuje. Podle DSN Now LEV-1 opět komunikuje s Madridem, ale SLIM už ne.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.