sociální sítě

Přímé přenosy

Starship (IFT-9)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Pentagon

Pentagon výrazně zvyšuje výdaje na umělou inteligenci pro vojenské operace a zvyšuje strop smluv pro systém Maven Smart od společnosti Palantir Technologies na téměř 1,3 miliardy dolarů do roku 2029.

Dawn Aerospace

Společnost Dawn Aerospace 22. května oznámila, že začala přijímat objednávky na bezpilotní kosmický letoun Aurora, který je schopný vynést šest kilogramů užitečného zatížení na suborbitálních letech.

Licence pro Starship

Federální úřad pro letectví (FAA) 22. května oznámil, že schválil další let sestavy Super Heavy/Starship. Úřad uvedl, že provedl komplexní bezpečnostní přezkum nehody letu č.8 a dospěl k závěru, že společnost SpaceX uspokojivě odstranila příčiny nehody.

Blue Origin

Společnost Blue Origin zveřejnila nové podrobnosti o vývoji cislunární transportní kosmické lodi, která bude přepravovat palivo z oběžné dráhy Země na oběžnou dráhu Měsíce pro přistávací modul Blue Moon Mk2.

Starfish Space

Společnost Starfish Space, která se zabývá servisem družic, je připravena vypustit svou druhou misi, která se pokusí o spojení s jinou družicí. Družice Otter Pup 2 je připravena ke startu v rámci mise SpaceX Transporter-14.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ ČESKY: Japonský lander SLIM přistává na Měsíci

Japonsko se může stát pátým státem v historii, kterému se podaří měkce přistát na povrchu Měsíce – po Sovětském svazu, USA, Číně a Indii. Záležet bude na tom, jak se zadaří landeru SLIM (Smart Lander for Investigating Moon), který připravila Japonská kosmická agentura JAXA. Tento lander má především otestovat schopnost velmi přesného přistání a na své palubě veze dva malé pohyblivé „rovery“ LEV-1 a LEV-2, které mají prověřit schopnost pohybu malých strojů po povrchu Měsíce. K přistání u kráteru Shioli by mělo dojít 19. ledna okolo 16:20 našeho času. Průběh přistání budeme sledovat v rámci živě a česky komentovaného přenosu, na který Vás srdečně zveme.

Zdroje informací:
https://en.wikipedia.org/
https://www.planetary.org/
https://global.jaxa.jp/

Zdroje obrázků:
https://i0.wp.com/spacenews.com/wp-content/uploads/2023/10/SLIM-render-descent-JAXA.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
9 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Spytihněv
Spytihněv
1 rok před

Zaspekuluji si, že SLIM dosedl normální rychlostí, žádný impact. Pokud tedy odhodil LEVy před dosednutím podle plánu, tak bychom mohli mít spojení alespoň s nimi, když skákadlo LEV 1 je schopno spojit se přímo se Zemí.

zvejkal
zvejkal
1 rok před
Odpověď  Spytihněv

Na impact to podla telemetrie nevyzeralo, tak uvidime 🙂
Je mozne ze nastal problem pri odhadzovani, alebo manevroch teste nad povrchom. Indikovana poloha sondy tomu nasvedcovala.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  Spytihněv

DSN Now uvádí, že madridská anténa komunikuje s LEV-1 i SLIM.
Přenosová rychlost 16,38 kb/s a síla signálu -120 dBm (1.0 x 10-18 kW) v pásmu S.

Spytihněv
Spytihněv
1 rok před
Odpověď  Dušan Majer

To vypadá na výbornou zprávu.

Vojta
Vojta
1 rok před
Odpověď  Spytihněv

Když jsem se ze záznamu podrobněji podíval na ukazatel zrychlení, tak se po kontaktu docela dost houpal. To mohlo být způsobené různými vlivy (navíc vidíme jen jednu hodnotu a ne celý vektor), ale přijde mi pravděpodobné, že se převrátil možná i více než přes jednu hranu. Vizualizace modulu na grafu pak taky začala ukazovat modul tryskami vzhůru, i když je měl mít po dosednutí vodorovně. Možná byl svah, na kterém se přistávalo, moc příkrý.

VitHrachovy
VitHrachovy
1 rok před

LEV-1 i SLIM komunikují, podle tiskové konference se povedlo odhození LEV-1 i LEV-2 a dosednutí i komunikace s landerem. Solární články negenerují elektřinu, takže zatím lander pracuje z baterie a řídící středisko řeší, co dál. Stahují telemetrii a data, aby zjistili, jestli se jim povedlo přistát v dané cílové oblasti se stometrovou přesností.

Radek V.
Radek V.
1 rok před

Vzhledem k umístění panelů to vypadá, že se modul převrátil na opačnou stranu, než měl. Znovu odstartovat asi nemůže, takže bude fungovat jen dokud vydrží baterie, den nebo dva. Těžko říct, jestli se podaří spotřebu snížit tak, aby vydržel déle.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  Radek V.

Osobně tipuju mnohem kratší výdrž v řádu jednotek hodin. 🙁

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  Dušan Majer

Moje skeptická teorie se možná potvrzuje. Podle DSN Now LEV-1 opět komunikuje s Madridem, ale SLIM už ne.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.