sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Kepler Communications

Kanadský operátor Kepler Communications požádal Federální komunikační komisi, aby schválila celkem 18 družic, včetně 10 s optickým užitečným zatížením, které by měly být vypuštěny koncem příštího roku. Společnost plánuje provozovat větší družice s menším počtem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ESA hledá návrhy na dopravu nákladu

Na nedávném summitu agentury ESA rozhodly členské státy o spuštění nové výzvy pro evropské firmy, které mají předložit návrhy na první krok vstříc vzniku služby pro dopravu nákladu na nízkou oběžnou dráhu Země a zpět. Ve zmíněné první fázi budou vybrané firmy vyzvány k provedení všech činností, umožnění prvních letových demonstrací k ISS v roce 2028. Tento plán má být součástí návrhu generálního ředitele ESA pro budoucí ministerský sjezd, který se uskuteční v roce 2025. Právě tam zástupci členských států agentury činí rozhodnutí o programech ESA.

V současné době Evropa spoléhá v otázce dopravy nákladu a posádek do kosmického prostoru na mezinárodní partnery a bartery. V minulosti ESA poskytovala službu v podobě lodí ATV, které na ISS mezi roky 2008 a 2015 dopravily přes 30 tun nákladu. Právě ATV společně s další účastí včetně evropského laboratorního modulu Columbus umožnilo evropským astronautům pravidelně létat na nízkou oběžnou dráhu. Návrh ATV žije dodnes v podobě servisního modulu, který pohání americké lodě Orion v rámci programu Artemis. Dodávka několika servisních modulů včetně významného podílu na stanici Gateway umožní realizovat i budoucí mise evropských astronautů.

ATV-1 Jules Verne během svého přiblížení ke stanici v březnu 2008.
ATV-1 Jules Verne během svého přiblížení ke stanici v březnu 2008.
Zdroj: http://spaceinimages.esa.int/

Jenže podmínky v oboru kosmického výzkumu se mění vlivem rostoucí komercionalizace nízké oběžné dráhy Země. V příští dekádě se očekává vznik privátně vlastněných kosmických stanic namísto stanic ve vlastnictví státních institucí jako je třeba ISS. Bez významného prvku pro bartery by si ESA musela kupovat letenky na oběžnou dráhu za peníze, aby si zachovala svou přítomnost na nízké oběžné dráze, místo aby za tímto účelem rozvíjela průmyslové odborné znalosti v Evropě.

V rámci nové iniciativy by měly evropské průmyslové firmy vyvinout cestu k dopravě nákladu na kosmické stanice na nízké oběžné dráze Země a zpět do konce této dekády. Tím by měla Evropa zajištěný přístup do kosmického prostoru a zároveň jde o možnost pro evropský průmysl vyvinout komerční služby pro dopravu nákladu na oběžnou dráhu, které by se mohly uplatnit na globálním trhu. Tato služba spojená s dopravou nákladu by mohla posloužit i jako první krok pro výhledový vývoj pilotovaného dopravního prostředku na nízkou oběžnou dráhu a třeba i bezpilotního dopravního prostředku pro obsluhu stanice Gateway. Tato příležitost je také prvním krokem v obnoveném ambiciózním programu ESA pro výzkum vesmíru, který podporuje pokračující cestu Evropy na nízkou oběžnou dráhu Země a dále k Měsíci a Marsu.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://upload.wikimedia.org/…Dragon_5_%28cropped%29.jpg
http://spaceinimages.esa.int/…/9709173-3-eng-GB/ATV-1_Jules_Verne.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Mr G
Mr G
11 měsíců před

Ocakavane rozhodnutie.
Ale casovy plan mi pride nerealisticky.
2025 rozhodnutie a uz v 2028 letove testy ?

Radim Pretsch
Radim Pretsch
11 měsíců před
Odpověď  Mr G

Není ten rok 2025 překlep?
Jestli v roce 2023 rozhodli co navrhnou (!?) v roce 2025, tak to by byla realizace skutečně v nedohlednu. Určitě ne ve 2028. Tímhle tempem by v tom roce zvladli maximálně schválení návrhu.

Malky
Malky
11 měsíců před

Tady jsou nějaké zajímavé doplňující informace, především co se týče projektů které by se mohly do tohoto programu zapojit:

https://europeanspaceflight.com/has-esa-stacked-the-deck-for-the-exploration-company/

Ivo
Ivo
11 měsíců před

Já si myslím, že takto se moc daleko soudruzi nedostaneme.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.