Aleš Svoboda si musí na kosmickou misi počkat

Aleš Svoboda

Když se před několika měsíci na veřejnosti objevila zpráva, že společnost Axiom Space nabídla České republice možnost dopravit našeho občana na Mezinárodní kosmickou stanici, kde by strávil přibližně 10 dní, rozbušila se srdce celé řadě fanoušků kosmonautiky v našem státu. Nabídka s cenovkou minimálně 1,25 miliardy korun (podle některých zdrojů až 1,6 miliardy) sice nebyla levná, ale přínosy pro českou ekonomiku by byly ještě větší. Naděje na prvního kosmonauta z České republiky však před pár dny utichly, když ministerstvo dopravy ústy šéfa odboru kosmických aktivit a výzkumu, Václava Kobery, oznámilo, že na misi nejsou finance. Tento článek bude trochu jiný, než jaké obvykle na našem webu vycházejí, jelikož půjde spíše o zamyšlení nad celou situací.

Aleš Svoboda

Argumentovat tím, že mise byla drahá, nebo že se nabídka termínově trefila do ekonomicky špatného období, není úplně správné. V každém období by se totiž daly najít důvody, proč to nejde. Stejně tak by se pokaždé našla nějaká skupina obyvatel, která by prohlašovala, že užitečnější by bylo dát tyto peníze jí. Faktem je, že mise českého kosmonauta by měla pro českou ekonomiku významný pozitivní vliv. Zdaleka nejde jen o prestiž, ale experimenty od českých firem, které by Aleš Svoboda na palubě Mezinárodní kosmické stanice prováděl, by zlepšily pozici českých podniků v tvrdé konkurenci. Již od programu Apollo se ví, že peníze investované do kosmonautiky se do ekonomiky vrací nejméně čtyřnásobně zhodnocené.

Ignorovat nemůžeme ani popularizační potenciál takové mise. Nejde jen o samotný pobyt českého kosmonauta na ISS, během kterého by se mohly uskutečnit třeba živé videopřenosy se školami. Bezpilotní kosmonautika, která se v ČR zdárně v posledních letech rozvíjí, je skvělá, ale její potenciál zaujmout laickou veřejnost je bohužel bezkonkurenčně nižší, než let českého kosmonauta. Zatímco o velmi kvalitních českých přístrojích či součástkách ví relativně malá bublina fanoušků kosmonautiky, o letu kosmonauta by si povídaly i babičky na vesnici. Ve výsledku by taková mise výrazně pomohla i zájmu mladých lidí o technické obory, protože by široké veřejnosti ukázala krásy kosmonautiky i to, že se v České republice dělá špičková věda a kosmická technika. Pilotovaná výprava by byla katalyzátorem zájmu veřejnosti o českou kosmonautiku a na vzniklé vlně by se mohly svézt i další projekty českých firem i akademických pracovišť, o kterých široká veřejnost zatím moc neví. Stejný potenciál takové mise už vycítilo třeba Švédsko nebo Polsko, které na obdobné nabídky kývly a jejich záložní astronauti ESA se již chystají na své mise.

Český astronaut v záložním týmu ESA Aleš Svoboda

Český astronaut v záložním týmu ESA Aleš Svoboda
Zdroj: https://www.mujrozhlas.cz/

To, že pro Aleše Svobodu nyní tato možnost padla a Česká republika nevyužije nabídku firmy Axiom, však neznamená, že je už navždy vše ztraceno. Za pár let může být situace jiná a naše republika se může dočkat svého zástupce na Mezinárodní kosmické stanici se všemi výše popsanými výhodami. Jenže nesmíme sedět několik let s rukama v klíně. Je potřeba se z aktuálních událostí poučit a na druhou šanci se lépe připravit. Pro soukromé firmy a akademické instituce to znamená, že by měly začít už teď připravovat plány na vědeckou náplň mise českého kosmonauta. Aktuální snaha ztroskotala možná i proto, že přišla poměrně narychlo a zničehonic se nepodařilo připravit dostatečně široký a podložený plán vědecké činnosti našeho kosmonauta na ISS. Nyní již víme, že tato možnost existuje a je potřeba s ní počítat. Ano, v dalších letech dostanou šanci zástupci jiných států, které nás „předběhnou“, protože chytí příležitost za pačesy hned na první pokus.

Nevyužití nabídky samozřejmě mrzí mnoho fanoušků kosmonautiky a především Aleše Svobodu. Ale pokud nehodíme flintu do žita a naopak se na druhou šanci všichni lépe připravíme (ať už z hlediska vědecké náplně, ale i popularizačních činností), pak tento několikaletý posun nebude zbytečný. Získáme pak misi, která bude mít ještě větší přínosy, než kdyby se realizovala nyní a chystala se narychlo. Jen to chce na nic nečekat a začít přípravy už teď, abychom pak opětovnou nabídkou (která zcela jistě někdy přijde) nebyli zase překvapeni.

25 komentářů ke článku “Aleš Svoboda si musí na kosmickou misi počkat”

1. Cateye napsal:

Samozřejmě je smutné že na michelinské hvězdy se peníze najdou a na ty skutečné nikoliv, ale celkem to odráží stav naší společnosti. Ministra Školství a kosmonautiky (pardon Dopravy a kosmonautiky) máme, Poláci už nás trhli, zbývá jen sponzor Hrabiš a jeho Kuříp, aby se naplnil scénář seriálu Kosmo. Nicméně materiál na pokračování tady je…
    Možná bych do scénáře zařadil i tento poněkud naivní článek o „pozitivních“ dopadech letu na naši zemi, respektive realitě která by po jeho uskutečnění nastala:
    Firmy opravdu na akci vydělávají, jenomže spíše ty reklamní a celá popularizace kosmonautiky se scvrkla na propagaci léků na posílení erekce „…jež vás vystřelí do vesmíru, jako Aleše Svobodu!“ nebo sázkové weby „… s výhrami většími než kolik Aleš Svoboda spatřil hvězd ve vesmíru!“
    Babičky náš „úspěch“ opravdu probírají na návsi, ovšem ve stylu že: „Chleba stejně levnější nebude!“
    A někde v pokojíčku, jeden malý kluk pomalu přichází o iluze i sen stát se kosmonautem, když slyší nadávání svých rodičů na politiky, protože: „Měli raději dát ty peníze na něco užitečnějšího, než na takovou zbytečnou kravinu…“

Stejně nechápu, proč pro kosmonauty ESA organizuje let nějaký Axiom. Klidně by ho mohla ESA domluvit se Space X sama. Má plno profesionálů, kteří by i mohli být veliteli Dragonu, Parmitano nebo Pesquet naprosto s přehledem.

3. entes napsal:

Kdyby to byl náš první člověk ve vesmíru, peníze by se určitě našly. Ale druhý je druhý a běžné populaci na tom nezáleží.

4. Ivono napsal:

Za prvé chci poděkovat Dušanovi za článek, za druhé, že smáznul kritika vlády z řady SPD či ANO. Myslím, že je to spíš k řešení ministerstva průmyslu aby se tam našel fundovaný člověk, který bude koordinovat a tlačit na jakéhokoliv ministra aby podporoval kosmický průmysl v ČR. Firem, které si už udělaly jméno v této branži je několik, ale mohlo by jich být i více. Akademie věd se též dost angažuje, ale je asi limitovaná penězi. Máme zde dost miliardářů aby mohli zasponzorovat podobný let. Někteří i dělají do kosmického a leteckého průmyslu. Mám na mysli p.Strnada. Ale přidat by se mohli i další. Pan Křetínský, Babiš, paní Kellnerová.

Snad nikdo nečekal, že ministerstvo dopravy samo zorganizuje náplň a významné experimenty pro let kosmonauta Svobody.
    Je vůbec otázka, jestli jsou na ministerstvu poradci pro tuto nepolitickou oblast.

Tím chci naznačit, že pokud soukromá sféra ani akademická nemá žádný projekt, který by nabídky využil (a také by si na něj vzala půjčku nebo našla investory), není důvod se podivovat, že to neudělá stát.

Smutek Aleše Svobody bude spíš nad neschopností zaměstnat kosmonauta v tomto časovém horizontu.
    Peníze investorů prohánějí kosmonautiku a zhodnocení vkladu, ne peníze z rozpočtu.

6. ov42 VÝSTRAHA napsal:

Nejhorší vláda, jakou kdy Československo/Česko mělo.

7. Marek napsal:

Plánování vesmírné mise se musí dělat s trochu větším ‚rozběhem‘, a ne jen reagovat na aktuální nabídku soukromé společnosti AXIOM SPACE, která má zjevně volná místa na svých misích a potřebuje je prodat, aby se letělo. Takže nechť se chystají experimenty, ať se přihlásí firmy s tím, že na tento let přispějí, ať je umožněn prostor velkým donátorům i drobným podporovatelům, klidně nechť se na ISS zřídí dočasná pobočka České pošty nebo Zásilkovny a razítkují se tam vánoční přání.
    Pokud ovšem nechcete, že se toho ujme PR tým jistého expremiéra, ten by na to peníze našel hned, národu to vysvětlil a udělal si s Alešem pár selfíček a objel s ním republiku v otevřeném voze.

Z počátku článku na mě šel strach, to přiznávám. Ale naopak. Článek se vyvinul v racionální a pěkně popsaný i vysvětlený popis stavu. Děkuji za to opravdu moc. A se závěrem nelze než souhlasit. Tak by se přesně mělo postupovat a tím získat aspoň část argumentů a následně plán akce. Jinak to u lidí mimo obor nikdy nikdo neprosadí, nevylobuje – a je to tak správně. Taky bych nedal 1,5 miliardy někomu, kdo si o ně neumí ani srozumitelně říct, nemá konkrétní plán apod. A je jedno v tu chvíli, že jsem fanoušek kosmonautiky.

Jsem rád, že se v průběhu čtení článku Vaše obavy rozptýlily a děkuji za pochvalu. Těší mne, že článek splnil svůj účel.

• Thales napsal:

Vidím to stejně. Sledoval jsem diskuse na toto téma, včetně panelové diskuse se zástupci těch, u kterých byl předpoklad, že do toho mají co mluvit nejvíce. I když jsem fanda kosmonautiky a moc bych si přál vidět nahoře opět českého astronauta, tak mě nepřesvědčili, že by ten čas a rozpočet byl využit dostatečně smysluplně. Nevím jestli je to chyba prezentace nebo chyba obsahu, ale to je jejich boj. Dávám tedy Dušanovi zapravdu v tom, že příprava měla být lepší.
      Jenže na to zase navazuje to, že náplň práce kosmonauta by měla řešit aktuální potřeby výzkumu, které se však v průběhu let mění. Nelze tedy mít v šuplíku 10 let připravenou sadu pokusů aby to bylo k něčemu.

Chápu hlasy, že právě aktuální doba, kdy například běsní učitelé i lékaři, není ideální pro oznámení takového výdaje. Na druhou stranu si nemyslím, že by to výrazněji negativně rezonovalo ve společnosti. Už jen proto, že „babičky na vesnici“ by si o Alešově letu určitě nepovídaly. Nedělejme si iluze, že kosmonautika hýbe naším světem. Doba Gagarina nebo Apolla už je dávno pryč. Tím chci říci, že by ta mise prošla v klidu a že snad jen pomatení dezoláti by se mohli tématu negativně chopit. Dle mého názoru. Přeji Alešovi, aby to příště vyšlo.

10. Jiri Svarc napsal:

Gratuluji ministerstvu dopravy k ušetření celého jednoho procenta svého rozpočtu a doufám, že ty dva metry dálnice navíc budou stát opravdu za to.