sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Sentinel-6B)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

IonQ Inc.

Společnost IonQ Inc., která se zabývá kvantovými výpočty, oznámila, že se dohodla na akvizici společnosti Skyloom Global, coloradského poskytovatele vesmírných optických komunikačních terminálů

U-Space

Francouzský startup U-Space získal 24 milionů eur na rozšíření své role na trhu s malými družicovými konstelacemi. Díky financování z kola Série A vyvine společnost U-Space se sídlem v Toulouse software, který do roku 2027 zvýší výrobu jednoho družice týdně.

Shenzhou-20

Čína se zřejmě připravuje na návrat a přistání kosmické lodi. Vydala oznámení o uzavření vzdušného prostoru jen několik dní poté, co vesmírná tříšť donutila odložit plánovaný návrat posádky Shenzhou-20.

mPower Technology

Společnost mPower Technology se sídlem v Novém Mexiku zahájila v New Yorku automatizovanou velkoobjemovou výrobu solárních modulů vesmírné třídy. Společnost oznámila, že se snaží uspokojit poptávku ze strany družicových konstelací.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Dlouhý zážeh Ariane 6

23. listopadu prošla nová raketa agentury ESA rozsáhlým plnorozměrovým nácvikem startovních procesů. Pozemní týmy prošly kompletní sekvenci předstartovního odpočtu, po které následoval sedmiminutový plný zážeh motoru centrálního stupně, který bude pracovat i při skutečném letu vstříc oběžné dráze. V rámci této zkoušky však nedošlo k zažehnutí pomocných motorů na tuhé pohonné látky (které jsou pro tyto testy inertní) a Ariane 6 tak zůstala sedět na startovní rampě evropského kosmodromu ve Francouzské Guyaně – přesně tak, jak podle očekávání měla. Zážeh byl sice asi o minutu kratší, než se plánovalo, ale agentuře ESA zřejmě nasbírané údaje stačí.

Testovací exemplář Ariane 6 na nové startovní rampě.
Testovací exemplář Ariane 6 na nové startovní rampě.
Zdroj: https://www.esa.int/

Zkouška se zážehem motoru napodobuje situaci, ke které dojde při skutečném startu rakety Ariane 6 vstříc kosmickému prostoru. Jakmile motor zhasne, centrální stupeň se oddělí od horního, který se následně postará o doručení nákladu na požadovanou dráhu a úspěšné dokončení mise. Test, kterého se na nové startovní rampě zúčastnil zkušební exemplář, byl zatím nejdelším fungováním pohonného modulu s motorem Vulcain 2.1 na plnorozměrové sestavě Ariane 6. „Týmy z ArianeGroup, CNES a ESA nyní prošly každý krok v průběhu letu rakety, aniž by tato opustila Zemi,“ říká generální ředitel ESA, Josef Aschbacher a dodává: „Tento nácvik je milníkem, který přišel po letech návrhů, plánování, stavby a tvrdé práce od těch nejlepších kosmických inženýrů v Evropě. Jsme zpět na cestě k opětovnému zabezpečení evropského autonomního přístupu do kosmického prostoru. Děkuji všem, kteří se zapojili!

Motor Vulcain 2.1 po zážehu
Motor Vulcain 2.1 po zážehu
Zdroj: https://www.esa.int/

Motor Vulcain 2.1 spálil téměř 150 tun pohonných látek z nádrží centrálního stupně Ariane 6. Konkrétně šlo o kapalný kyslík a kapalný vodík, přičemž druhý jmenovaý byl ochlazen na teplotu -250°C. Samotný raketový motor Vulcain 2.1 je evolucí osvědčeného motoru Vulcain 2, který z Ariane 5 udělal zatím nejúspěšnější evropskou raketu. Provedená vylepšení zjednodušila a zlevnila jeho design. Změnou prošel také zážehový systém, který se přesunul z motoru na startovní rampu, což pomohlo fungování motoru a snížilo jeho cenu.

Statický zážeh testovacího exempláře Ariane 6.
Statický zážeh testovacího exempláře Ariane 6.
Zdroj: https://www.esa.int/

Příslušné týmy potřebovaly jen něco přes dvě hodiny, než se jim podařilo naplnit nádrže centrálního stupně pohonnými látkami. Samotný proces tankování probíhal během dlouhého odpočtu, který obnášel i další kvalifikační testy, což bylo podobné jako v případě předešlých nácviků provedených v tomto roce. V zájmu přesnosti a zajištění optimální stability byly naplněny také nádrže horního stupně, ačkoliv motor horního stupně v reálném provozu naběhne teprve až po odpojení stupně centrálního, k čemuž během pozemních testů nedochází. Nová startovní rampa, kterou provozuje francouzská kosmická agentura CNES, využívá k tlumení žáru a hluku z motoru systém pro zalití rampy vodou. Toni Tolker-Nielsen, ředitel kosmické dopravy agentury ESA si je podle svých slov jistý, že věří týmům po celé Evropě, které pracují na tom, aby Ariane 6 vstoupila do služby: „Chtěl bych velice poděkovat všem oddaným kolegům, kteří jsou odhodlaní a pracují neúnavně na tom, aby viděli svou raketu letět.

Aktuální test následoval po krátkém zážehu CTLO1, ke kterému došlo v září. Tehdy byly nádrže Ariane 6 naplněny pohonnými látkami a motor Vulcain 2.1 se nakrátko zažehl a následovalo jeho vypnutí. Aktuálnímu testu předcházela i říjnová zkouška CTLO2.1, která se zaměřila především na procesy plnění a odčerpávání pohonných látek z nádrží za přítomnosti mnoha simulovaných závad. Poslední statický zážeh horního stupně je plánován na prosinec letošního roku a dojde k němu v německém Lampoldshausenu na testovacím středisku agentury DLR.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/Ariane_6_plumes_during_combined_hot_fire_test.jpg
https://www.esa.int/…/Ariane_6_before_core_stage_full_fire_test.jpg
https://www.esa.int/…/25073963-2-eng-GB/Vulcain_2.1_firing.png
https://www.esa.int/…/Ariane_6_plumes_during_combined_hot_fire_test.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.