Gateway: jedna unikátní expozice a neméně unikátní vysílání

Pokud se ve vesmírné komunitě řekne „Gateway“, jako první pravděpodobně na mysli vytane chystaná mezinárodní stanice v cislunárním prostoru. Ovšem stejným názvem se pyšní i nejnovější expozice v návštěvnickém centru Kennedyho kosmického střediska. Otevřena byla loni v červnu a obsahuje lahůdky pro opravdové kosmické fajnšmekry. Gateway (plným názvem Gateway: The Deep Space Launch Complex, Brána: Startovací komplex do hlubokého vesmíru) je nově postavenou samostatnou obří halou (4600 m2 výstavní plochy), která se nachází v bezprostřední blízkosti legendární Rocket Garden (Zahrady raket).

Expozice Gateway: dech se tají, kamkoliv se člověk podívá

Foto: T. Přibyl

Když do ní vstoupíte, ocitnete se doslova v jiném vesmíru. Jako první uvidíte skutečný klenot: u stropu je zavěšený první stupeň rakety Falcon výrobního čísla B1023, který má za sebou dva starty. Jednak 27. května 2016 jakožto první stupeň Falconu 9 vynesl družici Thaicom 8. A následně byl 6. února 2018 jakožto jeden z bočních bloků použitý při premiérovém letu Falconu Heavy (ano, ona legendární mise s Teslou Roadster v barvě půlnoční třešně). Na stupni jsou instalována nikdy nepoužitá hliníková roštová kormidla: skutečný B1023 je měl z titanu, ale vzhledem k ceně si je SpaceX odmontovalo a použilo na dalších nosičích své flotily.

Pohled na první stupeň rakety Falcon, který má za sebou let v konfiguraci Falcon 9 i Falcon Heavy

Pohled na první stupeň rakety Falcon, který má za sebou let v konfiguraci Falcon 9 i Falcon Heavy
Foto: T. Přibyl

Pokud už máme zraky nasměrované vzhůru, bez diskuse zaujme i další „visící“ exponát. Tím je maketa nákladního raketoplánu Dream Chaser Tenacity (jak se jmenuje první stroj z flotily firmy Sierra Space) ve skutečné velikosti. Stroj se má dočkat letové premiéry v příštím roce na druhé raketě Vulcan.

Stupeň B1023 (v popředí) na ikonické fotografii z přistání obou bočních bloků při premiérovém startu Falconu Heavy

Stupeň B1023 (v popředí) na ikonické fotografii z přistání obou bočních bloků při premiérovém startu Falconu Heavy
Foto: SpaceX

Oba zavěšené exponáty doplňují unikáty rozmístěné i dole „na podlaze“. K raketoplánu Tenacity je zde vystavován model jeho jednorázově použitelného nákladního modulu Shooting Star ve skutečné velikosti. A raketu Falcon zase volně doplňuje další výrobek „Made in SpaceX“: tentokrát jím je nákladní loď Dragon. Žádný model, ale originál. Dokonce historický originál výrobního čísla C102, který v květnu 2012 jako první úspěšně dorazil na Mezinárodní kosmickou stanici (mise SpX-C2+) a následně se bezpečně vrátil zpět na Zemi. Tehdy ještě lodě Dragon nebyly vícenásobně použitelné, takže letová premiéra pro něj byla i derniérou.

Pohled „pod sukýnku“ rakety Falcon 9/Heavy

Foto: T. Přibyl

A když už hovoříme o skutečných kosmických lodích, tak jen o pár kroků dále je návratová kabina lodi Orion, která v prosinci 2014 po startu na palubě rakety Delta IV Heavy absolvovala misi EFT-1 (Exploration Flight Test). Kabina nebyla vybavena mnoha systémy, stejně jako neměla servisní modul, přesto jde o první zkušební orbitální let v rámci programu Orion.

Pokud vám výčet unikátů a kuriozit nestačí, tak jen o kousek dál najdete inženýrský model lodi Starliner, její trenažér (do kterého můžete usednout a ověřit si své pilotní (ne)dovednosti) nebo skafandr, v němž při misi Starliner OFT-2 (Orbital Flight Test 2) v květnu 2022 letěla antropometrická figurína Rosie the Rocketeer (Růžena Rakeťačka).

Dostat první stupeň rakety Falcon do expozice Gateway vůbec nebylo jednoduché

Foto: Kennedy Space Center

Ta odkazovala na postavu Rosie the Riveter (Růženy Nýtovačky), která byla symbolem zapojení amerických žen do válečného úsilí během druhé světové války. Červený šátek s bílými puntíky pro Rakeťačku přitom šila osobně Mae Krierová (94), která se kdysi stala předlohou původního plakátu Rosie the Riveter.

A to by nebyla správná expozice Gateway, kdyby tu nebyla připomenuta chystaná stanice Gateway. Děje se tak mj. v podobě makety jednoho z jejích modulů. V hale jsou desítky dalších exponátů: modely stávajících i připravovaných amerických raket (zvláštní důraz je pochopitelně kladen na SLS), zamýšlených nafukovacích kosmických modulů apod. O množství informačních panelů nebo drobnějších vystavovaných předmětů ani nemluvě.

Autor textu u první lodi Dragon (C102), která dorazila na ISS

Autor textu u první lodi Dragon (C102), která dorazila na ISS
Foto: Marek Přibyl

V hale Gateway je také část evokující budoucí turistický terminál s odlety do různých částí Sluneční soustavy i mimo ni: návštěvníci jsou po výběru jedné ze čtyř tras usazeni do pohyblivých křesel a během „turistického letu“ třeba na Mars či exoplanetu tak vidí nejen na kruhovém plátně promítaný příběh, ale jsou jeho aktivními aktéry. Podtrženo, sečteno: Gateway je úžasná část návštěvnického centra Kennedyho kosmického střediska plná unikátů týkající se současnosti i budoucnosti kosmického průzkumu.

Pokud se v dohledné době na Floridu nechystáte, máte přesto množnost Gateway navštívit. Hvězdárna Brno a Technické muzeum v Brně pro vás totiž připravily unikátní punkové vysílání pořadu Mezikontinentální Sedmikrásky online. Živý přenos přímo z Kennedyho kosmického střediska proběhne (pokud mi nezabrání technické problémy, ale na to jsme v kosmonautice zvyklí) ve středu 4. října ve 20:00 h středoevropského času. Nezapomeňte být při tom!

2 komentářů ke článku “Gateway: jedna unikátní expozice a neméně unikátní vysílání”

Viděl jsem naživo a dnes znovu. Tomáš Přibyl je profík. Děkuji.

Krásný sloh. Snad zítřek 4.10. Sedmikrásky nepropasu.