sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Virgin Galactic

Společnost Virgin Galactic oznámila, že výroba nových suborbitálních kosmických letounů je i nadále na dobré cestě, aby umožnila zahájení komerčních letů v polovině příštího roku, a zároveň zvažuje obnovení prodeje letenek.

Landspace

Čínský startup Landspace v sobotu vynesl na oběžnou dráhu šest družic Tianyi. Družice vynesla raketa Zhuque-2E z rampy v testovací oblasti Dongfeng Commercial Space Innovation Test Area v raketovém středisku Jiuquan.

NGA

National Geospatial-Intelligence Agency (NGA) se připravuje na otevření svého nového kampusu „NGA West“ severně od centra St. Louis koncem září. Toto otevření je vyvrcholením téměř desetiletého úsilí o modernizaci působnosti agentury na Středozápadě.

Josef Aschbacher

Josef Aschbacher 13. května při slyšení před výborem Evropského parlamentu prohlásil, že je „zázrak“, že Evropa dosáhla vedoucí role v některých vesmírných oblastech, jako je pozorování Země a navigace, vzhledem k tomu, že její výdaje na vesmír značně zaostávají za Spojenými státy a Čínou.

Artemis Accords

Norská ministryně obchodu a průmyslu Cecilie Myrsethová podepsala Artemis Accords během akce v sídle Norské kosmické agentury v Oslu, které se zúčastnil šéf agentury a chargé d’affaires velvyslanectví USA v Oslu.

Solestial

Startup Solestial, který se zabývá solární energií získal v rámci financování série A 17 milionů dolarů na rozšíření výroby křemíkových fotovoltaických panelů pro vesmírné aplikace.

OneWeb

Společnost Ramon.Space, specialista na vesmírné výpočty, 14. května oznámila dohodu o dodávce systémů digitálních komunikačních kanálů pro nejméně 70 připravovaných družic OneWeb, což pomůže s přechodem konstelace na softwarově definovanou síť, kterou lze aktualizovat na oběžné dráze.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

SLS pro Artemis 2 má všechny motory RS-25

Týmy na Michoud Assembly Facility u New Orleans provedly strukturální usazení všech čtyř raketových motorů do centrálního stupně rakety SLS určen pro misi Artemis 2. Tento letový test bude první pilotovanou výpravou realizovanou v rámci programu Artemis. První z motorů technici nainstalovali 11. září, druhý následoval hned 15. září, třetí motor 19. září a poslední dokonce rovnou 20. září. Zástupci NASA, Aerojet Rocketdyne, L3 Harris Technologies i Boeingu se nyní zaměří na komplexní úkoly, které souvisí s kompletních připojením motorů ke stupni a integraci pohonných a elektrických systémů v rámci celé struktury.

Centrální stupeň rakety SLS měří na výšku skoro 65 metrů a tvoří tak páteř celé lunární rakety. Její dvě nádrže jsou určeny pro superchladné pohonné látky – kapalný kyslík a kapalný vodík, které spalují raketové motory RS-25. Kromě toho centrální stupeň obsahuje také letové počítače a elektronické systémy. Při startu mise Artemis 2 poskytnou čtyři motory RS-25 celkový tah více než 900 tun, přičemž budou pracovat nepřetržitě během prvních osmi minut letu. Centrální stupeň tak bude klíčový k tomu, aby se náklad dostal na správnou dráhu a nakonec mohl i vyrazit k Měsíci.

Čtveřice raketových motorů RS-25 po instalaci na centrální stupeň rakety SLS pro misi Artemis 2.
Čtveřice raketových motorů RS-25 po instalaci na centrální stupeň rakety SLS pro misi Artemis 2.
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov/

Přeloženo z:
https://blogs.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://blogs.nasa.gov/…/MAF_20230921_CS2_4EnginesInstalled_02-scaled.jpg
https://images-assets.nasa.gov/…CS2%20Engine%202063%20install-293~large.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
26 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
vilous
vilous
1 rok před

Mohutnost je úžasná. Ale moje nejoblíbenější foto mohutných motorů je černobílý Wernher von Braun před motory F1 na ležícím Saturnem V.

John Peri
John Peri
1 rok před
Odpověď  vilous

comment image

vilous
vilous
1 rok před
Odpověď  John Peri

Děkuji za odkaz. Mne při tom pohledu mrazí, že se něco takového podařilo za pár let navrhnout a vyrobit.

vilous
vilous
1 rok před

sorry, samozřejmě na ležícím Saturnu.

Martin_V
Martin_V
1 rok před

Jsou všechny čtyři namontované motory zbylé po raketoplánech? Ve zhruba rok starém článku na serveru FOX 13 psali, že pro STS bylo vyrobeno 46 motorů, z nichž se podařilo pro použití v programu SLS uchovat 16 a dalších 24 má být v budoucnu nově vyrobeno. To stále platí, nebo jsou čísla jiná?

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  Martin_V

Všechny mise až do Artemis IV využijí motory, které létaly na raketoplánech. Počínaje Artemis V se začnou používat nově vyrobené exempláře.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  upgrade

Díky!

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  upgrade

Ještě to dovysvětlím. Všechny čtyři motory se počítají do těch šestnácti, které zbyly z programu raketoplánu. Motor 2062 byl sestaven na konci programu Space Shuttle, motor 2063 byl sestaven ze zbylých náhradních dílů pro program Artemis. Pro oba motory jako celky půjde o letovou premiéru, ale oba obsahují některé letěné díly.
Pozice motorů na infografice jsou stejné jako na první fotografii. Tedy v horní řadě zleva motory 2059 a 2047, ve spodní řadě zleva 2062 a 2063. V tomto pořadí byly motory připojovány na centrální stupeň.

Martin_V
Martin_V
1 rok před
Odpověď  upgrade

Díky vám oběma za vysvětlení. Vychází mi, že z té původní sady letěl každý motor v průměru devětkrát. A teď musí vyrobit téměř polovinu motorů navíc a ta poletí už jen jednou… No nevím, zrovna tenhle motor je docela drahý.

Připadá mi, že původní idea úspor vícenásobným použitím kosmických nosičů, z niž vznikly raketoplány, se nakonec realizovala až u Falconu 9. Nemá sice křídla, ale raketoplány s frekvencí „jako letadlo“ nakonec nikdy nelétaly. To teď Starlinky zvládnou z jediné startovní rampy letět každé čtyři dny a omezuje je spíš návrat prvních stupňů z Atlantiku na přistávacích plošinách a občas počasí.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  Martin_V

Nové motory budou levnější než ty původní i díky použití nových výrobních metod (např. 3D tisku), které umožňují snížit počet dílů a zkrátit čas výroby.

Ivo
Ivo
1 rok před

Tak jupí, za pár týdnů se letí. Tak ne, já jen že do letu samotného to bude ještě trvat pár let…

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  Ivo

Dokončí se integrace potrubí a elektro propojení, provedou se kontroly a za pár měsíců bude stupeň přepraven na Kennedyho vesmírné středisko. Segmenty SRB už jsou na KSC od pondělí.

vilous
vilous
1 rok před

Mohutnost je úžasná. Ale moje nejoblíbenější foto mohutných motorů je černobílý Wernher von Braun před motory F1 na ležícím Saturnem V.

John Peri
John Peri
1 rok před
Odpověď  vilous

comment image

vilous
vilous
1 rok před
Odpověď  John Peri

Děkuji za odkaz. Mne při tom pohledu mrazí, že se něco takového podařilo za pár let navrhnout a vyrobit.

vilous
vilous
1 rok před

sorry, samozřejmě na ležícím Saturnu.

Martin_V
Martin_V
1 rok před

Jsou všechny čtyři namontované motory zbylé po raketoplánech? Ve zhruba rok starém článku na serveru FOX 13 psali, že pro STS bylo vyrobeno 46 motorů, z nichž se podařilo pro použití v programu SLS uchovat 16 a dalších 24 má být v budoucnu nově vyrobeno. To stále platí, nebo jsou čísla jiná?

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  Martin_V

Všechny mise až do Artemis IV využijí motory, které létaly na raketoplánech. Počínaje Artemis V se začnou používat nově vyrobené exempláře.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  Jiří Hošek

Díky!

Jiří Hošek
1 rok před
Odpověď  Jiří Hošek

Ještě to dovysvětlím. Všechny čtyři motory se počítají do těch šestnácti, které zbyly z programu raketoplánu. Motor 2062 byl sestaven na konci programu Space Shuttle, motor 2063 byl sestaven ze zbylých náhradních dílů pro program Artemis. Pro oba motory jako celky půjde o letovou premiéru, ale oba obsahují některé letěné díly.
Pozice motorů na infografice jsou stejné jako na první fotografii. Tedy v horní řadě zleva motory 2059 a 2047, ve spodní řadě zleva 2062 a 2063. V tomto pořadí byly motory připojovány na centrální stupeň.

Martin_V
Martin_V
1 rok před
Odpověď  Jiří Hošek

Díky vám oběma za vysvětlení. Vychází mi, že z té původní sady letěl každý motor v průměru devětkrát. A teď musí vyrobit téměř polovinu motorů navíc a ta poletí už jen jednou… No nevím, zrovna tenhle motor je docela drahý.

Připadá mi, že původní idea úspor vícenásobným použitím kosmických nosičů, z niž vznikly raketoplány, se nakonec realizovala až u Falconu 9. Nemá sice křídla, ale raketoplány s frekvencí „jako letadlo“ nakonec nikdy nelétaly. To teď Starlinky zvládnou z jediné startovní rampy letět každé čtyři dny a omezuje je spíš návrat prvních stupňů z Atlantiku na přistávacích plošinách a občas počasí.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  Martin_V

Nové motory budou levnější než ty původní i díky použití nových výrobních metod (např. 3D tisku), které umožňují snížit počet dílů a zkrátit čas výroby.

Ivo
Ivo
1 rok před

Tak jupí, za pár týdnů se letí. Tak ne, já jen že do letu samotného to bude ještě trvat pár let…

Jiří Hošek
1 rok před
Odpověď  Ivo

Dokončí se integrace potrubí a elektro propojení, provedou se kontroly a za pár měsíců bude stupeň přepraven na Kennedyho vesmírné středisko. Segmenty SRB už jsou na KSC od pondělí.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.