Psyche dostala obří fotovoltaické panely

Automatickým rozevřením v čisté místnosti blízko Kennedyho střediska na Floridě byly otestovány fotovoltaické panely, které byly již natrvalo připojeny k tělu sondy. Poté, co oba panely prošly zmíněnou zkouškou vyklápění, došlo k jejich složení a přiklopení k tělu sondy. V této pozici zůstanou až do chvíle, než Psyche opustí Zemi. Pro sondu jde o jeden z důležitých kroků na cestě vstříc 4 miliardy kilometrů dlouhému putování ke kovové planetce. Startovní okno se otevírá už 5. října a ke stejnojmenné planetce mezi Marsem a Jupiterem dorazí sonda Psyche v červenci 2029. Pak začne 26 měsíců dlouhá vědecká fáze, během které má sonda na různých oběžných drahách fotit povrch a měřit další vlastnosti. Vědci věří, že studiem planetky, která teoreticky mohla být jádrem planetesimály (základního stavebního bloku pro vznik planet), nám může prozradit mnoho informací o planetárních jádrech obecně i o vzniku naší Země.

Inženýři pracují na závěrečné předstartovní přípravě sondy Psyche.

Závěrečná instalace fotovoltaických panelů proběhla v areálu firmy Astrotech Space Operations. Rozkládání panelů bylo předtím důkladně prověřeno během loňských zkoušek na JPL v jižní Kalifornii. Každý fotovoltaický panel je tvořen pěti poli a s plochou 75 metrů čtverečních jde o největší panely rozkládané na JPL. Až Psyche v kosmickém prostoru své panely rozloží, bude mít rozměry srovnatelné s tenisovým kurtem. Tyto panely vyrobí u Země více než 20 kW elektrické energie, ale primárně jsou navrženy pro práci v hlubším vesmíru, kde je slunečního světla méně. Planetka Psyche totiž obíhá tak daleko od Slunce, že tyto obří panely budou během vědecké fáze mise produkovat jen lehce přes 2 kW elektrické energie. To je jen o trochu více, než kolik potřebuje varná konvice, ale i tak to dostačuje potřebám sondy Psyche pro chod vědeckých přístrojů, vybavení, které řídí teplotu sondy, nebo pro superúčinný iontový pohon. Ten využívá elektromagnetické pole k urychlení a vyvrhování nabitých iontů xenonu. Vyvrhované ionty vytváří tah, který sondě umožní měnit oběžnou dráhu a navíc vytváří u pohonného systému namodralou záři.

Produkovaný tah je velmi slabý a NASA jej přirovnává k tlaku, který byste pociťovali, kdybyste v ruce drželi hmotnost odpovídající jedné AA baterii. Stačí to však na to, aby sonda Psyche mohla v kosmickém prostoru měnit svou dráhu. Jelikož ji v té době nebude brzdit žádný odpor atmosféry, bude moci sonda během své cesty meziplanetárním prostorem postupně zrychlit až na rychlost 200 000 km/h vůči Zemi. Už na polovinu srpna je naplánován začátek procesu tankování. Celkem bude sonda v průběhu několika týdnů naplněna 1085 kilogramy xenonu. Falcon Heavy se sondou Psyche by měl odstartovat z rampy 39A na Kennedyho středisku nejdříve 5. října v 16:38 SELČ, přičemž další možnosti přichází v úvahu v následujících dnech až do 25. října.