ESA hledá firmy k zásobování kosmických stanic

Evropská kosmická agentura dnes na svém webu zveřejnila článek, který můžeme považovat za velmi vítaný závan čerstvého vzduchu do celého oboru. Agentura totiž vyzývá evropské firmy k předkládání návrhů na zajištění služeb komerční dopravy nákladu nejen na stanici ISS a zpět, ale i na budoucí komerční kosmické stanice, které vzniknou na nízké oběžné dráze. ESA se tímto krokem podle svých slov snaží rozšířit možnosti evropské pilotované kosmonautiky, přičemž komerční nákladní mise jsou součástí strategie Terrae Novae pro pilotovaný i robotický průzkum kosmického prostoru.

ESA i její členské státy se připravují na období, až ISS doslouží. Půjde o prostředí, ve kterém se kosmické agentury stanou spíše zákazníky než vlastníky kosmické infrastruktury,“ vysvětluje bývalý belgický astronaut Frank De Winne, který nyní pracuje jako manažer ESA pro stanici ISS a dodává: „V tomto kontextu dává ESA možnost evropskému průmyslu poskytnout nabídky na dopravu nákladu na podporu Mezinárodní kosmické stanice a budoucích destinací na nízké oběžné dráze Země.“ Tento komerční přístup již ESA používá na stanici ISS v rámci experimentů, které se provádí v evropském modulu Columbus i na jeho plášti. Ve Spojených státech se navíc velmi podobná iniciativa prosadila v rámci programu COTS, který umožnil firmám SpaceX a Orbital ATK (dnes Northrop Grumman) vozit zásoby na ISS. ESA chce spolupráci se soukromým sektorem rozvíjet i nadále. Plánuje například v rámci projektu Moonlight vybudovat konstelaci komunikačních a navigačních družic okolo Měsíce.

Americká zásobovací loď Cygnus

Ale zpět k aktuální výzvě. Firmy mají předkládat návrhy řešení, počítající s dopravou minimálně dvou tun nákladu v hermetizované kabině do konce roku 2028, kdy by měla proběhnout demonstrační mise. Návrhy mají zároveň umožnit dopravu nejméně jedné tuny nákladu na Zemi. Právě doprava nákladu na Zemi má pro vědecký výzkum ohromný význam, jelikož se vědecká komunita může dostat k cenným vzorkům. „Spuštěním této výzvy poskytujeme podpůrný program, v jehož rámci soukromé společnosti získají od Evropské kosmické agentury podporu na rozvoj služeb pro Mezinárodní vesmírné stanici a budoucí komerční destinace na oběžné dráze Země,“ uvedl De Winne.

Společnostem zapojeným do projektu zůstanou plné pravomoci a také plnou zodpovědnost za celý projekt. Podpora ESA má v tomto případě představovat pouze zlomek finančních prostředků potřebných k dokončení vývoje systému pro dopravu nákladu a k uskutečnění demonstračního letu. ESA a vybrané firmy se dohodnou na milnících, které budou představovat směsici technických a finančních kritérií úspěchu. Pokud Vás výzva zaujala a měli byste zájem o více detailů, případně o návod, jak postupovat při předložení svého návrhu, můžete využít tento odkaz. Agentura navíc na 15. června připravila webinář, na kterém bude od 10:00 SELČ odpovídat na dotazy zájemců.

7 komentářů ke článku “ESA hledá firmy k zásobování kosmických stanic”

1. Honza1616 napsal:

Nadnárodní organizace takové velikosti a nedokáže vyvinout (nikoliv kosmickou loď) ale ani malou kapsli typu Sojuz, Dragon, Starlineru, Orion, určenou výhradně jen k letu ze Země na stanici na oběžné dráze…..
    ……Směšné….xD

Vaše kritika a pokus o zesměšnění ESA není vhodný. Výroba kosmických lodí nebyla až doposud pro ESA prioritou. Agentura nemá neomezený rozpočet a proto jako řádný hospodář tyto prostředky směřovala do jiných oborů, kde dosáhla značných úspěchů. Pilotovaná kosmonautika či nákladní lodě jsou sice pro veřejnost atraktivní, ale velmi drahou položkou. Pokud by se ESA na jejich vývoj zaměřila dříve, nebyly by prostředky na mnohé úžasné projekty, které agentura realizovala. A navíc by to bylo i svým způsobem plýtvání, protože ESA vlastní lodě až doposud nepotřebovala. Výše zmíněné vyoské nákaldy by se tak daly ospravedlnit pouze masáží ega laické veřejnosti a to je pro schválení velmi málo. BUďte tedy tak hodný a zdržte se příště podobných ostrých a neopodstatněných odsouzení, děkuji.

• Albert napsal:

Tak jest. PR Esa nesleduje. Roseta a Philae bylo nádherně zpracováno a i pro děti základních tříd! Webba vynesla Ariane.. Ach jo. Navíc. Neplatíš? Tak nepřepínej. 🙂 (To bylo jen tak pro zasmání)

• Pajuc napsal:

Vy jste to ale zase zvrátil v opačný extrém. Pilotovaná kosmonautika jako plýtvání a masáž ega. Myslím, že tak jednoduché to není a Honza má svůj kousek pravdy. Potřebujeme se ve vesmíru naučit žít a pracovat, a k tomu se potřebujeme naučit stavět náležitou techniku, ne jen spoléhat na ostatní, že nás vezmou do klubu.

Takhle to vyznít nemělo. Bral jsem to v souvislosti se zmíněnými finančními náklady a také z hlediska logiky – není potřeba mít nutně všechno své. Díky spolupráci se může lidstvo posunout dál a vyvíjet za každou cenu vlastní pilotovaný program i když na to nemám prostředky, by bylo nesmyslné. Mnohem logičtější je investovat ty prostředky do jiných projektů a za menší částku se podílet na nějakém společném projektu. Takový přístup dává smysl ekonomicky i strategicky.

Ještě by mohli podobným způsobem žádat o dopravu kosmonautů ESA na stanici.
    Nebo co kdyby si ESA pronajala celý Dragon na krátkodobou misi jako to dělá Axiom. A ani by nemusel letět žádný Američan, ESA má profesionálních kosmonautů dost.