Aktualizovaný harmonogram sondy Psyche

Sonda Psyche

Americká sonda Psyche, která má studovat stejnojmennou planetku bohatou na kovy, je po ročním odkladu kvůli dokončení kriticky důležitých zkoušek na správné cestě ke startu letos v říjnu. Její startovní okno se otevře 5. října a zavře 25. října. Cílová planetka, která obíhá Slunce u vnějšího okraje hlavního pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem, může být podle některých teorií pozůstatkem jádra takzvané planetesimály, základního stavebního kamene pro vznik klasické plnohodnotné kamenné planety. Vzhledem k posunutému termínu startu dostala sonda Psyche nový časový plán celé mise, který obnáší průlet kolem Marsu za účelem gravitačního manévru, což umožní přílet sondy k planetce v srpnu 2029. Sonda poté zahájí 26 měsíců trvající vědeckou fázi, při které bude sbírat pozorování a data během obíhání kolem planetky v různých výškách nad povrchem.

Původní harmonogram sondy psyche u cílové planetky.

Původní harmonogram sondy psyche u cílové planetky.
Zdroj: https://cdn.tlpnetwork.com/

Přepracovaný harmonogram dává misi větší flexibilitu z hlediska použití palubních iontových motorů pro dosažení planetky, přechody mezi oběžnými drahami a setrváním na oběžné dráze. Narozdíl od mnoha jiných těles ve Sluneční soustavě se planetka Psyche otáčí do strany (sklon její rotační osy činí 98°). Plánovači mise musí tuto nezvyklou rotaci zohlednit při mapování povrchu planetky z oběžné dráhy. Další výzvou je, že se sonda dostane k planetce v jiné části jejího oběhu kolem Slunce, než s čím počítal původní plán. V jeho rámci měla sonda obíhat kolem planetky postupně ve čtyřech pracovních výškách, přičemž začínat se mělo od té nejvyšší (označované jako Orbit A). Následně se měla oběžná dráha snižovat až k nejnižší (Orbit D) – jednoduché a prosté.

Původní harmonogram sondy Psyche u cílové planetky.

Původní harmonogram sondy Psyche u cílové planetky.
Zdroj: https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/

Nový harmonogram však bude komplikovanější. Na začátku se nezmění nic – sonda vstoupí na nejvzdálenější oběžnou dráhu A, ale poté klesne na oběžnou dráhu B1, z ní přejde na dráhu D, z ní pak půjde na dráhu C a nakonec se přesune na dráhu B2 (druhá část oběžné dráhy B). Tento nový návrh přechodů mezi oběžnými drahami má zajistit, že sonda bude mít optimální osvětlení, které potřebuje pro snímkování na drahách B1 a B2. Zbylé oběžné dráhy jsou naplánovány tak, aby co nejlépe umožňovaly měření planetky pomocí palubního gamma neutronového spektrometru, magnetometru, či telekomunikačního systému, který se využije pro měření gravitace.

Kontroly sondy Psyche na floridském kosmodromu.

Zdroj: https://images-assets.nasa.gov/

Inženýři a technici nyní dokončují závěrečné ověřování jednotlivých systémů téměř plně integrované sondy. V tuto chvíli probíhají testy nejen na sondě samotné, ale i na třech zkušebních zařízeních. V průběhu jara rozjedou inženýři testy označované jako „day in the life“ (velmi volně přeloženo „běžný den“), při kterých budou používat testovací zařízení k tomu, aby po dobu 5 – 7 dnů řídili sondu Psyche stejnými pokyny, které se použijí za letu. Chystají se jak scénáře, při kterých poběží provoz podle očekávání, tak i ty, které vystaví operátory nějakým výzvám. Sonda sama se nachází v čisté místnosti firmy Astrotech blízko Kennedyho střediska na Floridě. V červnu sonda zahájí závěrečnou fázi předstartovních příprav, takže se na Floridu přesunou inženýři a technici z Jet Propulsion Laboratory, kteří zde zůstanou až do startu sondy. Samotná sonda je téměř hotová – zbývá jen připojit fotovoltaické panely a snímače, které mohou být připojeny ještě před červnem. Následovat bude závěrečné kolečko zkoušek a kontrol, po kterém bude moci začít plnění nádrží pohonnými látkami a spojení s nosnou raketou. O vynesení sondy Psyche se postará raketa Falcon Heavy, která odstartuje z rampy 39A na Kennedyho kosmickém středisku.

Sonda Psyche v čisté místnosti na Payload Hazardous Servicing Facility.

Sonda Psyche v čisté místnosti na Payload Hazardous Servicing Facility.
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov/

2 komentářů ke článku “Aktualizovaný harmonogram sondy Psyche”

Nejedná se o chybu? Nemá být na 1.4. aprílový článek?