Start mise Psyche je opět o krok blíže

Zní to neuvěřitelně, ale už za rok a půl bychom se měli dočkat startu sondy, která prozkoumá planetku velmi bohatou na kovy. Již brzy začne její sestavování a poté i nezbytné zkoušky. Americká mise Psyche prošla kriticky důležitým milníkem, který ji přibližuje ke startu. Podrobné zhodnocení zaměřené na realizované pokroky a stavbu vědeckých experimentů i palubních systémů mělo jasný výsledek. Projekt má povolení vstoupit do takzvané Fáze D. Jde o závěrečnou fázi příprav, které souvisí s uskutečněním startu v srpnu roku 2022.

Listopad 2020 - šasi Solar Electric Propulsion vzniká v areálu firmy Maxar Technologies v kalifornském městě Palo Alto.

Listopad 2020 – šasi Solar Electric Propulsion vzniká v areálu firmy Maxar Technologies v kalifornském městě Palo Alto.

Až doposud se členové týmu této mise zaměřovali na plánování, návrhy a stavbu těla sondy, jejího iontového pohonu, tří vědeckých přístrojů, elektroniky, energetického subsystému a podobných věcí. Úspěšné zhodnocení těchto elementů znamená, že může začít doručování jednotlivých prvků do čisté místnosti v Jet Propulsion Laboratory, která má tuto misi na starosti z hlediska zkoušek, sestavování a integrace všech součástí. „Tohle je opravdu závěrečná fáze, ve které se všechny části složí dohromady jako puzzle a budeme připraveni vyrazit k raketě. Je to také nejintenzivnější část všech příprav, které se odehrávají na Zemi,“ přiznává Lindy Elkins-Tanton z Arizona State University, hlavní vědecká pracovnice, která stojí v čele projektu Psyche.

Cílem této sondy bude stejnojmenná planetka 16-Psyche, která je podle dosavadních měření velmi bohatá na kovy. Tento objekt obíhá kolem Slunce v hlavním pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem. Vědci se domnívají, že na rozdíl od kamenných či ledových planetek by Psyche (tvořená hlavně železem a niklem) mohla být středem dávné planety, která nějak přišla o své svrchní vrstvy. Tím, že vědci prozkoumají planetku Psyche (průměr 226 kilometrů), by se mohli dostat k cenným poznatkům o tom, jak vznikala Země a další planety.

V současné době ještě nejsou k dispozici žádné podrobné snímky povrchu planetky Psyche a proto berte výše vloženou animaci pouze s rezervou a mějte na paměti uměleckou licenci. Animace je plně responzivní, takže si můžete vyzkoušet otáčení a zoomování podle libosti. Sonda Psyhce použije svůj magnetometr k zachycení i slabého magnetického pole, přičemž zatím není jisté, zda jím planetka vůbec disponuje. Pokud ano, šlo by o významný signál, že se opravdu jedná o jádro dávné planety. Multispektrální snímač přinese fotky povrchu, ale také informace o složení povrchových materiálů a topografii. Spektrometry pak provedou analýzu neutronů a gama záření z povrchu, aby určily prvky, které se tu nachází.

Umělecká představa planetky 16-Psyche.

Hlavní část sondy označovaná jako šasi SEP (Solar Electric Propulsion) navržená firmou Maxar Technologies se blíží ke svému dokončení. Firma z kalifornského města Palo Alto se blíží k odeslání hardwaru do čisté místnosti JPL, přičemž k přesunu by mohlo dojít v březnu. V hale JPL následně začne sestavování, zkoušky a celkově předstartovní příprava. Každý přístroj pak podstoupí vlastní důkladné testování. Nejde jen o vědecké přístroje, ale také o technologický demonstrátor laserové komunikace Deep Space Optical Communications, za který zodpovídá JPL. Jeho úkolem je vyzkoušet v praxi vysoce efektivní metodu přenosu dat pomocí fotonů, tedy základních složek světla. Testy čekají i na systémy zabezpečující optimální teplotu, telekomunikaci, pohon, avioniku a další subsystém včetně letového počítače.

Vizualizace sondy Psyche zveřejněná v květnu 2017 - sonda dostala pětidílné solární panely.

Vizualizace sondy Psyche zveřejněná v květnu 2017 – sonda dostala pětidílné solární panely.

Projekt prošel mimořádným pokrokem, především s přihlédnutím ke světu kolem nás, Covidu-19 a vyrovnáním se s omezeními, která s tím souvisí,“ říká Henry Stone, projektový manažer mise Psyche z JPL a dodává: „Jsme na tom dobře. Stále dodržujeme termíny a máme i plán na další postup směrem ke startu.“ Ačkoliv inženýři a technici museli bojovat s omezeními vynucenými pandemií, což obnášelo především aplikaci dodatečných bezpečnostních protokolů, tak ti, kteří se na misi podíleli, dokázali udržet nastavený časový harmonogram.

Skutečnost, že stále platí naše plány na realizaci a to, že jsme dokázali překonat výzvy, které nás potkaly, považuji za téměř zázrak,“ přiznává Elkins-Tanton a dodává: „Je to i neuvěřitelný dar, který nás všechny udržuje v soustředění, abychom pokračovali v této obtížné době vpřed. Dosažení tohoto milníku tedy má zvláštní význam – nejen pro tento projekt, na kterém pracujeme deset let, ale také kvůli tomu, co se v poslední době děje v našich životech.“ Na jaře roku 2022 má být sonda plně sestavena a připravena k odeslání na Kennedyho středisko na Floridě. Start na raketě Falcon Heavy je zatím plánován na srpen 2022. Sonda Psyche využije v květnu 2023 gravitačního praku u Marsu a začátkem roku 2026 vstoupí na oběžnou dráhu planetky Psyche, kde stráví dalších 21 měsíců sběrem dat pro následnou analýzu.