sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Kepler Communications

Kanadský operátor Kepler Communications požádal Federální komunikační komisi, aby schválila celkem 18 družic, včetně 10 s optickým užitečným zatížením, které by měly být vypuštěny koncem příštího roku. Společnost plánuje provozovat větší družice s menším počtem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Gateway (duben 2023)

Výroba energetického a pohonného modulu PPE pro kosmickou stanici Gateway zaznamenala v Palo Alto v Kalifornii další pokrok. Na levé fotografii je zachycen stav modulu v říjnu 2022, na pravé fotografii v březnu 2023. Fotografie byly sice pořízeny z opačných stran modulu, přesto dokumentují postup montáže. Nejprve byly z konstrukce modulu odmontovány zkušebně připevněné vnější desky, které budou tvořit protilehlé stěny modulu. Poté byla na centrální kompozitní válec se dvěma vertikálními deskami připojena jeho horní část, taktéž s vertikálními deskami. Nakonec byly připojeny čtyři horizontální desky a jejich stabilita byla zajištěna upevňovacími tyčemi.

Uspořádání modulu PPE vyráběného společností Maxar Technologies vychází z osvědčené družicové platformy Maxar 1300. Uprostřed centrálního válce modulu se budou nacházet dvě 825litrové xenonové nádrže. Jejich umístění v modulu vychází z koncepce geostacionárních komunikačních satelitů na dvousložkové pohonné hmoty.

Družicová platforma Maxar 1300. Číslem 2 je označena spodní palivová nádrž. V infografice je patrné i umístění horní nádrže a umístění závěsů panelů solárních baterií ve výřezech desek.
Družicová platforma Maxar 1300. Číslem 2 je označena spodní palivová nádrž. V infografice je patrné i umístění horní nádrže a umístění závěsů panelů solárních baterií ve výřezech desek.
Zdroj: https://news.satnews.com

Infografika družicové platformy Maxar 1300 ozřejmuje i účel výřezů ve vertikálních deskách připojených k centrálnímu válci z náhledové fotografie k článku. V těchto místech budou ukotveny závěsy panelů solárních baterií.

Aktuální zprávu včetně fotografie z výroby obytného a logistického modulu HALO ve výrobním závodě společnosti Thales Alenia Space v italském Turíně jsme přinesli v minulém dílu. Společné vynesení obou spojených modulů nosnou raketou Falcon Heavy je plánováno nejdříve na rok 2025. Po přibližně desetiměsíčním letu by tento zárodek kosmické stanice Gateway měl dorazit na vysoce eliptickou polární oběžnou dráhu NRHO kolem Měsíce.

Artemis 3

V dubnu 2023 byla dokončena modernizace všech čtyř motorů RS-25 pro Artemis 3. Motory č. 2048, 2054, 2057 a 2061 byly uskladněny ve Stennisově vesmírném středisku.
V dubnu 2023 byla dokončena modernizace všech čtyř motorů RS-25 pro Artemis 3. Motory č. 2048, 2054, 2057 a 2061 byly uskladněny ve Stennisově vesmírném středisku.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Kosmická mise Artemis 3 je aktuálně plánována na prosinec 2025, administrátor NASA Bill Nelson však již naznačil rok 2026. Orion má dopravit čtyřčlennou posádku na NRHO a spojit se na ní s lunárním landerem Starship. Po přestupu dvou členů posádky se má lander vydat na týdenní povrchovou expedici do blízkosti jižního pólu Měsíce. Návštěva stanice Gateway byla z plánu mise Artemis 3 vyjmuta v březnu 2020. V zájmu co nejjednoduššího prvního obnoveného pilotovaného letu na Měsíc byla vyhodnocena jako riziko a složitost.

V průběhu roku 2020 však probíhaly ohledně možnosti návštěvy Gateway další diskuse. Ken Bowersox v červnu oznámil, že se stále vyhodnocuje, co dává větší smysl. V srpnu řekla Kathy Lueders, že NASA si stále není jistá, zda při misi Artemis 3 mají lunární lander a Orion zakotvit u Gateway. NASA nakonec žádné rozhodnutí nepřijala a v září téhož roku oznámil Jim Bridenstine změnu postoje k této otázce. Dodavatel lunárního landeru se má sám rozhodnout, zda použije Gateway nebo ne. Primárním scénářem zůstalo přímé spojení Orionu a lunárního landeru, druhá možnost ale nebyla s definitivní platností vyloučena.

V budově O&C v Kennedyho vesmírném středisku pokračuje montáž kabiny Orionu pro Artemis 3. V dubnu 2023 má být dokončena instalace sekundárních komponent – potrubí orientačního pohonného systému, kabelových svazků a první části systému zabezpečení životních podmínek ECLSS. Následovat má testování těsnosti potrubí.

Ve stejné budově probíhá i montáž adaptéru modulu pro posádku CMA. Na začátku roku 2023 byly dokončeny testy instalovaných sekundárních komponent adaptéru, tedy systému ECLSS a potrubí. Testy potrubí byly zaměřeny na jeho těsnost. V květnu 2023 má být dokončena instalace kabelových svazků.

Adaptér LVSA pro Artemis 3 před nástřikem pěnové izolace, duben 2023
Adaptér LVSA pro Artemis 3 před nástřikem pěnové izolace, duben 2023
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Příprava kabiny Orionu i CMA pro Artemis 3 je ve stejné fázi, jako byla příprava jejich předchůdkyní pro Artemis 2 před téměř třemi roky. Evropský servisní modul ESM-3 má být dopraven z Brém na Kennedyho vesmírné středisko v posledním čtvrtletí letošního roku. To by znamenalo dvouletý odstup od přepravy ESM-2.

V našem lednovém porovnání připravenosti dílů pro centrální stupeň CS-3 oproti CS-2 byl konstatován odstup 2,5 roku ve výrobě vodíkové nádrže, 3,25 až 3,5 roku u předního lemu, intertanku a motorové sekce a 3,75 roku u kyslíkové nádrže. Před třemi roky však práce na hardwaru pro Artemis 2 výrazně zvolnily kvůli opatřením souvisejícím s pandemií COVID-19. V každém případě je však dosavadní termín startovní připravenosti k misi Artemis 3 v prosinci 2025 nereálný.

V lednovém dílu čtenář našel i fotografie dílů nosné rakety SLS pro Artemis 3, které tehdy byly připravovány k nanesení tepelně izolační pěny. Nyní NASA uvolnila fotografie z aplikace pěny na adaptér LVSA. Adaptér ve tvaru kužele bude spojovat centrální a horní stupeň rakety. Jeho příprava probíhá v Marshallově středisku kosmických letů v Huntsville. Pěnová izolace je na adaptér nanášena ručně pomocí nástroje podobného stříkací pistoli. LVSA je jediným prvkem hardwaru SLS, na který je pěna stříkána výhradně ručně. Důvodem jsou pouhé tři exempláře, přičemž LVSA pro Artemis 3 je posledním z nich.

Nástřik pěnové izolace na žlutou základovou barvu adaptéru LVSA, duben 2023
Nástřik pěnové izolace na žlutou základovou barvu adaptéru LVSA, duben 2023
Zdroj: https://www.nasa.gov

Důležitým milníkem ve vývoji pilotovaného lunárního landeru pro Artemis 3 byl letový test rakety Super Heavy B7 s lodí Starship S24. Test připravovaný v komplexu Starbase v jižním Texasu byl plánovaný jako oblet tří čtvrtin Země lodí Starship. Raketa odstartovala 20. dubna, avšak po výpadku několika motorů Raptor a explozi hydraulické jednotky začala sestava krátce po překonání maximálního dynamického namáhání rotovat a dosáhla výšky jen 39 km. Na své sestupné trajektorii byla rotující sestava zničena autodestrukčním systémem.

Premiérový let rakety Super Heavy s lodí Starship.
Premiérový let rakety Super Heavy s lodí Starship
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Startovní rampa, poničená náporem motorů Raptor, je nyní na půl roku vyřazena z provozu. To bude mít nepříznivý vliv na harmonogram dalších zkušebních letů, které jsou nezbytné pro připravenost pilotovaného lunárního landeru.

Předpokládá se, že příští zkušební lety ze Starbase vykonají rakety Super Heavy B9 s lodí Starship S26 a Super Heavy B10 s lodí Starship S27. Podle dokumentace Federální letecké správy FAA se zdá, že mají létat s podobným letovým profilem, který byl plánován pro S24. S26 ani S27 však nejsou vybaveny tepelným štítem ani řídicími klapkami. Nebudou tedy schopné přežít návrat z letu. Ve výšce kolem 50 až 70 kilometrů se budou rozpadat a jejich trosky mají spadnout do Tichého oceánu přibližně 1800 kilometrů jihozápadně od ostrova Kauai.

Rozpočet

minulém dílu byl uveden rozpis požadovaných částek na jednotlivé položky kampaně Artemis z prezidentského návrhu rozpočtu NASA na fiskální rok 2024. Navržené částky plně podporují současný harmonogram vynesení modulů HALO/PPE a plánovaných misí Artemis. Ve fiskálním roce 2022 NASA pracovala s rozpočtem Artemis 6,792 miliardy USD, na rok 2023 bylo schváleno 7,469 miliardy USD a pro rok 2024 je navrženo 7,971 miliardy USD.

Vzhledem ke snahám republikánů v Kongresu o snížení celkových federálních výdajů však může být prosazení navrženého financování obtížné. Zatím nelze vyloučit, že potenciál škrtů během projednávání návrhu rozpočtu by mohl plán NASA negativně ovlivnit. Republikáni ovládající Sněmovnu reprezentantů chtějí diskreční (volitelné) výdaje federálního rozpočtu na fiskální rok 2024 snížit na úroveň roku 2022 s možnou výjimkou pro obranu a zdravotní péči pro veterány.

Administrátor NASA Bill Nelson proto obdržel od demokratické členky rozpočtového výboru Sněmovny reprezentantů Rosy DeLauro žádost, aby jí poskytl analýzu dopadu takového kroku na NASA.

dopisu z 19. března Nelson odpověděl, že by to znamenalo snížení rozpočtu Artemis o 677 milionů USD oproti fiskálnímu roku 2023. V takovém případě by byl podstatně oddálen start mise Artemis 4. Pro misi Artemis 5 a další mise by byly ukončeny některé stávající smlouvy na vývoj a výrobu plánovaných systémů a nebyly by uzavřeny další, připravované smlouvy. Pro tyto mise by nebyl uzavřen plánovaný kontrakt s novou konkurenční společností na pilotovaný lunární lander, nebyla by podepsána smlouva na nehermetizované lunární terénní vozidlo LTV ani zbývající části smluv na výrobu SLS a Orionu.

Fiskální rok2022 2023 -22%20232024
částky v milionech USDscénář 1scénář 2schválenopožadováno
Orion1402104413391225
SLS2600202826002506
EGS589623799794
Gateway743608779914
HLS1195115914861881
Ostatní263364466651
Celkem6792582674697971
Rozdíl oproti rozpočtu 2023-677-16430502
Rozdíl oproti požadavku 2024-1179-2145-5020

Nelson předestřel ještě druhý scénář úrovně financování. V něm předpokládá, že pokud budou ministerstvo obrany a záležitosti veteránů vyjmuty, a cílem zůstane zachování celkového diskrečního financování na úrovni fiskálního roku 2022, bude nutné provést v ostatních částech diskrečního rozpočtu včetně NASA hlubší škrty, a to o 22 % oproti fiskálnímu roku 2023. To by pro Artemis znamenalo snížení o 1,643 miliardy USD. Tento razantnější scénář má ještě tvrdší dopad na plánované mise.

NASA by podle Nelsona v tomto případě upřednostnila kontinuitu prací na Artemis 2 a Artemis 3 s možným zpožděním těchto letů. Všechny aktuálně probíhající vývojové práce pro Artemis 4 včetně úsilí, jako je Gateway, SLS Block 1B, ML-2 a kontrakt na druhý lunární lander od SpaceX, by byly významně restrukturalizovány nebo ukončeny. Došlo by k výraznému propouštění v celé struktuře kontraktů. Byla by ohrožena schopnost dosáhnout cílů mise Artemis 4 s nosnou raketou SLS Block 1B, tedy schopnost vynést modul I-HAB.

Nelson uzavřel dopis slovy, že mise NASA přesahují stranickou politiku a vyjádřil naději, že Kongres uzná důležitost těchto investic a poskytne pro fiskální rok 2024 plnou částku požadovanou prezidentem.

18. dubna svědčil Nelson na slyšení podvýboru pro obchod, spravedlnost a vědu rozpočtového výboru Senátu. Slyšení se zúčastnila i nová předsedkyně celého senátního rozpočtového výboru, demokratka Patty Murray. Uvedla, že výdaje na vědecké a technologické programy jsou pro zajištění vedoucího postavení USA ve světě stejně důležité jako výdaje na obranu. „Obrana je jen jednou částí rovnice ….. seznam způsobů, kterými se náš národ etabloval jako světový lídr, je mnohem větší než jen seznam vojenských úspěchů. Je to příběh o hledání, vynálezech, inovacích, průzkumu a objevování nových hranic. Naše země znovu a znovu viděla, jak se tyto investice skutečně vyplácejí. Posilují naši obranu. Posilují naši ekonomiku. Posilují naše globální vedoucí postavení, dělají naše životy lepšími. Díky tomu je náš národ bezpečnější. Přistání na Měsíci nejen potvrdilo naše vedoucí postavení ve vesmíru a vědě, ale inspirovalo novou generaci dětí ke studiu vědních oborů, jak mi Bill Nelson mnohokrát řekl.

Energetický a pohonný modul PPE, březen 2023
Energetický a pohonný modul PPE, březen 2023
Zdroj: https://pbs.twimg.com

O den později svědčil Nelson ve Sněmovně reprezentantů, taktéž na slyšení podvýboru pro obchod, spravedlnost a vědu tamního rozpočtového výboru. Při slyšení o rozpočtové žádosti NASA na fiskální rok 2024 se přítomní demokraté i republikáni včetně nového republikánského předsedy podvýboru Hala Rogerse mnohem více zajímali o udržení náskoku USA před Čínou než o dramatické finanční škrty.

Rogers se zeptal Nelsona, zda si je jistý, že požadavek na rozpočet pro fiskální rok 2024 umožní Spojeným státům pokračovat jako lídr v průzkumu Měsíce a zůstat před mezinárodními rivaly, jako je Čína. Nelson odpověděl: „Ano, pane.“ Rogers se pak dotázal: „Jsme ve vesmírném závodě s Čínou podobném závodu se Sovětským svazem během éry Apolla?“ „Není to totéž jako Apollo, ale jsme ve vesmírném závodě s Čínou. Čína v posledních deseti letech vytvořila velmi úspěšný pilotovaný kosmický program ….. a veřejně prohlásili, že půjdou s taikonauty na Měsíc. Je to tedy vesmírný závod? Věřím, že ano“, prohlásil Nelson. Rogers Nelsonovi poděkoval a řekl, že sdílí nadšení a obdiv ke kosmickému programu.

Celému slyšení zcela dominovalo téma závodu s Čínou ve spojení s programem pilotovaných kosmických letů. Jediným členem podvýboru, který na Nelsona naléhal, aby snížil výdaje, byl republikánský poslanec Ben Cline. I on ale řekl, že je nezbytné, aby investice NASA byly zúročeny v závodě s Čínou.

Ilustrace rozšířených schopností Gateway
Ilustrace rozšířených schopností Gateway
Zdroj: https://www.nasa.gov

Republikán Jake Ellzey prohlásil: „Měl jsem tolik otázek a jsou pryč. Když přemýšlím o tom, co jsem dnes slyšel, jaké je poslání NASA, na konci dne je to inspirace a sjednocení. Můžeme mluvit o škrtech a můžeme mluvit o inflaci. Na ničem z toho na konci dne nezáleží. Všechny tyto věci se stanou. Ale vím, že v listopadu 2024 odstartujete na další misi kolem Měsíce a já se nemůžu dočkat, až to budu sledovat. Patříme do hlubokého vesmíru. Reid, Victor, Christina a Jeremy, jejich jména budou nesmazatelně spojena s další generací průzkumu vesmíru. Čas od času zapomínáme na skvělé věci, které můžeme udělat a utápíme se v detailech věcí, o kterých si myslíme, že nemůžeme. Velikost Spojených států je v tom, že můžeme. Slyším naše lidi mluvit o tom, co se v zemi děje, mají strach a bojí se Číny. Číny se nebojím. Pokud budou hrát podle pravidel, můžeme je porazit.

V jakémkoli jiném roce by taková nadstranická podpora v obou podvýborech zajistila pro NASA robustní rozpočet. Ale zda tato podpora narazí u předsedy Sněmovny reprezentantů, republikána Kevina McCarthyho, který se snaží dramaticky snížit vládní výdaje, to se teprve uvidí. Celý proces schvalování rozpočtu Kongresem je na samém začátku. Není vyloučeno ani to, že se na jeho konci demokraté pokusí schválení federálního rozpočtu zablokovat a po celý fiskální rok 2024 držet zálohové financování na úrovni rozpočtu roku 2023.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://www.nasa.gov/
https://www.nasa.gov/
https://spacepolicyonline.com/
https://spacepolicyonline.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FsjjnupXwAY6Uox?format=jpg
https://news.satnews.com/wp-content/uploads/2020/09/Maxar-1300-diagram.jpg
https://pbs.twimg.com/media/FuBeEoLXoAsFzM7?format=jpg
https://pbs.twimg.com/media/FuGUxBeWYAIrNTV?format=jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/dsc08399.jpg
https://pbs.twimg.com/media/FuK9jYiaAAIg1QO?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FsjjnupXwAY6Uox?format=jpg
https://www.nasa.gov/…/files/acr22-wp-gateway-the-cislunar-springboard.pdf

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
22 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Spytihněv
Spytihněv
1 rok před

Sice jde pouze o typické politické projevy, ale slova o kosmickém závodu s Činou znějí nadějně. Stejně jako před půlstoletím by mohlo jít o blahodárný faktor.

Hawk
Hawk
1 rok před

Skoda, ze Falcon Heavy neni vice vitezovany nosic, od roku 2018 pouhych pet startu.
Selhani startu se soulodim by melo pravdepodobne pro projekt Gateway fatalni nasledky.

Tlaky na uspory budou spise solit, tohle jsou prvni balonky. Obrana bude priorita(Rusko a hlavne Cina). Skoda, ze uz zakladni moduly Gateway u Mesice nejsou, jak predpokladaly prvni plany.

Artemis 3 v podobe pristani na povrchu Mesice se nemusi v tomhle desetileti vubec realizovat. Nakonec budou radi, kdyz poleti k zakladu Gateway. Pravdepodobnost tohoto alternativniho scenare vyrazne narostla.

Hawk
Hawk
1 rok před
Odpověď  Hawk

„Skoda, ze Falcon Heavy neni vice vitezovany nosic, od roku 2018 pouhych pet startu“

Pardon, oprava:
vYtezovany nosi

Mr G
Mr G
1 rok před
Odpověď  Hawk

Vdaka zvyseniu nosnosti F9 si starty FH uzijeme menej, ako sa povodne planovalo. Aktualne nas cakaju aj misie, kedy sa nebude zachranovat, resp. centralny stupen sa bude pokusat pristat myslim az buduci rok ???

A Artemis III je este tak daleko, ze by som sa necudoval zmene harmonogramu letov Mesiac vs Gatevay.

Hawk
Hawk
1 rok před
Odpověď  Mr G

Pro FH ,ale bude ta hmotnost nakladu soulodi zrejme rekordni, netusim jakou roli bude hrat teziste soulodi.
Mel by se v tomto pripade jeden start vyzkouset s demonstratorem tak velkeho nakladu.

Qaxi
Qaxi
1 rok před

„Číny se nebojím. Pokud budou hrát podle pravidel, můžeme je porazit.“

To je tak naivní, stejně jako byl naivní vztah k Rusku.

Ale to je prostě daň za život v otevřené společnosti, neschopnost si představit, že podpásovka je pro někoho přijatelný styl soupeření.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  Qaxi

Mě by zajímalo, o jakých pravidlech mluvil. Nevybavuju si, že bych někdy slyšel o nějakých pravidlech, psaných/ nepsaných/ neřku-li závazných, pro přistání na Měsíci. Myslím, že se nechal unést a moc netušil o čem mluví. Nebo si to spletl s olympiádou.

Kamil
Kamil
1 rok před
Odpověď  Qaxi

Jediné omezení jsou přírodní zákony, ty jsou stejné v Americe i v Číně.
A pokud nějaká podpásovka ohrožuje americký vesmírný program, tak přijde od Američanů, ne od Číňanů

Pajuc
Pajuc
1 rok před

Kenneth Bowersox, ne Boxersox 🙂

Jinak díky za nové a pozitivní informace.

Vzhledem k tomu, jaké zpoždění nabírá HLS, bych očekával nějaké úvahy, že z Artemis III bude jen výlet ke Gateway.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  Pajuc

Díky, překlep opraven. V dílu z června 2020 mám Bowersoxe správně. 🙂

KarelT
KarelT
1 rok před
Odpověď  Pajuc

Souhlasím, je dost dobře možné, že Artemis III poletí ke GW a ne na povrch měsíce.

Spytihněv
Spytihněv
1 rok před

Sice jde pouze o typické politické projevy, ale slova o kosmickém závodu s Činou znějí nadějně. Stejně jako před půlstoletím by mohlo jít o blahodárný faktor.

Hawk
Hawk
1 rok před

Skoda, ze Falcon Heavy neni vice vitezovany nosic, od roku 2018 pouhych pet startu.
Selhani startu se soulodim by melo pravdepodobne pro projekt Gateway fatalni nasledky.

Tlaky na uspory budou spise solit, tohle jsou prvni balonky. Obrana bude priorita(Rusko a hlavne Cina). Skoda, ze uz zakladni moduly Gateway u Mesice nejsou, jak predpokladaly prvni plany.

Artemis 3 v podobe pristani na povrchu Mesice se nemusi v tomhle desetileti vubec realizovat. Nakonec budou radi, kdyz poleti k zakladu Gateway. Pravdepodobnost tohoto alternativniho scenare vyrazne narostla.

Hawk
Hawk
1 rok před
Odpověď  Hawk

„Skoda, ze Falcon Heavy neni vice vitezovany nosic, od roku 2018 pouhych pet startu“

Pardon, oprava:
vYtezovany nosi

Mr G
Mr G
1 rok před
Odpověď  Hawk

Vdaka zvyseniu nosnosti F9 si starty FH uzijeme menej, ako sa povodne planovalo. Aktualne nas cakaju aj misie, kedy sa nebude zachranovat, resp. centralny stupen sa bude pokusat pristat myslim az buduci rok ???

A Artemis III je este tak daleko, ze by som sa necudoval zmene harmonogramu letov Mesiac vs Gatevay.

Hawk
Hawk
1 rok před
Odpověď  Mr G

Pro FH ,ale bude ta hmotnost nakladu soulodi zrejme rekordni, netusim jakou roli bude hrat teziste soulodi.
Mel by se v tomto pripade jeden start vyzkouset s demonstratorem tak velkeho nakladu.

Qaxi
Qaxi
1 rok před

„Číny se nebojím. Pokud budou hrát podle pravidel, můžeme je porazit.“

To je tak naivní, stejně jako byl naivní vztah k Rusku.

Ale to je prostě daň za život v otevřené společnosti, neschopnost si představit, že podpásovka je pro někoho přijatelný styl soupeření.

Radim Pretsch
1 rok před
Odpověď  Qaxi

Mě by zajímalo, o jakých pravidlech mluvil. Nevybavuju si, že bych někdy slyšel o nějakých pravidlech, psaných/ nepsaných/ neřku-li závazných, pro přistání na Měsíci. Myslím, že se nechal unést a moc netušil o čem mluví. Nebo si to spletl s olympiádou.

Kamil
Kamil
1 rok před
Odpověď  Qaxi

Jediné omezení jsou přírodní zákony, ty jsou stejné v Americe i v Číně.
A pokud nějaká podpásovka ohrožuje americký vesmírný program, tak přijde od Američanů, ne od Číňanů

Pajuc
Pajuc
1 rok před

Kenneth Bowersox, ne Boxersox 🙂

Jinak díky za nové a pozitivní informace.

Vzhledem k tomu, jaké zpoždění nabírá HLS, bych očekával nějaké úvahy, že z Artemis III bude jen výlet ke Gateway.

KarelT
KarelT
1 rok před
Odpověď  Pajuc

Souhlasím, je dost dobře možné, že Artemis III poletí ke GW a ne na povrch měsíce.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.