sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

SLEDUJEME: Přípravy na první orbitální test Superheavy Starship

Plně natankovaná sestava Superheavy Starship při testu WDR.

5. května 2021. Pokud dění na základně Starbase v Boca Chica sledujete delší dobu, tak si toto datum jistě dobře pamatuje. Den, kdy odstartovala Starship SN-15 a vůbec poprvé dokázala po celé řadě pokusů úspěšně přistát. To byl také poslední den, kdy jsme viděli nějaký letový test Starship. Po tomto úspěchu se SpaceX rozhodla utnout testovací lety a plně se soustředit na první orbitální test. Za dva roky, co se SpaceX intenzivně nevěnovala letovým zkouškám, od základu vybudovala orbitální rampu se vším podpůrným vybavením, vyvinula několik nových generací Superheavy i Starship a mimo jiné i motorů Raptor atd. Čekání bylo dlouhé, ale nyní se již opravdu dostáváme do cílové rovinky. V tomto článku naleznete psaný přenos, ve kterém pokryjeme všechny důležité momenty z přípravy na tento dlouho očekávaný start.

Start proběhne nejdříve 17. dubna mezi 14:00 až 16:30 našeho času

FAA 14. dubna ve 23:50 našeho času vydala licenci pro Superheavy Starship.

Starship S24 spojená se Superheavy B7 na orbitální rampě.
Starship S24 spojená se Superheavy B7 na orbitální rampě.
Zdroj: Nic Ansuini

Dopodrobna jsme si všechny informace o startu probrali v posledním dílu seriálu Aktuality o Starship, který si můžete přečíst zde. Kolem prvního startu se každým dnem objevuje celá řada nových informací a mnohdy je problém se v nich zorientovat. Aktuálně vše ale vypadá tak, že týden od pondělí 10. dubna do neděle 16. dubna SpaceX využije k testování celé sestavy. O tom, jaké testy konkrétně proběhnou zatím nevíme. V úvahu připadají tlakové testy i druhý test WDR. Ve hře také samozřejmě je i jiný test, který bude jiným způsobem simulovat předstartovní podmínky. 

Je asi zbytečné říkat, že start Superheavy Starship bude velice významnou událostí roku 2023, a tak stejně jako při ostatních významných misích Vám i nyní poskytneme informační servis, jak se sluší a patří. Tento článek bude pokrývat zbývajících deset dní před startem, následně vyjde na našem webu předstartovní článek s naším přímým přenosem a psaným online přenosem. Do tohoto článku budou přidávány aktualizace v rozestupu hodin, možná i dnů. Je tak dobrý k tomu, abyste si ho párkrát za den otevřeli a mohli si zkontrolovat nové informace. Je důležité říci, že článek se sám neaktualizuje. Pokud ho máte tedy v kartách otevřený několik dní, je nutné obnovit stránku, aby se článek aktualizoval.

16. dubna 18:30
A toto je dámy a pánové poslední aktualizace tohoto týden aktualizovaného článku. Děkujeme Vám za jeho sledování. Nyní se vše přesouvá do článku ŽIVĚ A ČESKY, který před chvílí na našem webu vyšel. Ten obsahuje jak náš česky komentovaný přenos, tak i psaný online přenos, který bude začínat v devět hodin ráno našeho času. Ještě do zítřejšího poledne však zůstane přístupný díky banneru na hlavní stránce našeho webu. Poté dojde k odstranění tohoto banneru.

16. dubna 18:18
Elon Musk zveřejnil na Twitteru nádhernou fotku Super Heavy Starship.

16. dubna 16:39
Týmy dokončují závěrečné kontroly před zkušebním letem. Počasí na zítřejší pokus o start vypadá docela dobře, ale sleduje se střih větru.

15. dubna 22:11
Dnešní den začal poměrně divoce, když se z obslužné věže u orbitální rampy cosi zřítilo. Prvotní informace hovořily o utržené výtahové kabině, případně jejím protizávaží, později se objevily informace, že by se mohlo jednat svařovací aparaturu. Identita padajícího objektu zatím nebyla oznámena, ale prý by se nemělo jednat o výtah. Událost nikoho nezranila a neměla by mít vliv na další průběh příprav.

V průběhu pozdního středoevropského večera se pak ramena chopsticks ujala lodi Starship 24, která byla vyzvednuta do vzduchu a usazena na vrchol Super Heavy B7. To je známka, že práce na instalaci autodestrukčního systému byly úspěšně dokončeny a dost možná se tak jednalo o vůbec poslední spojení těchto dvou strojů.

15. dubna 13:58
Byly vydány další tři TFR a to na dny 19., 20.21. dubna.

15. dubna 09:41
V noci proběhlo zprovoznění autodestrukčního systému (FTS) na Superheavy i Starship. Brzy by mohlo dojít k opětovnému a snad poslednímu spojení.

15. dubna 00:06
Dámy a pánové, čekání je konečně u konce. FAA 14. dubna ve 23:50 našeho času vydala licenci pro Superheavy Starship. SpaceX oficiálně potvrdila datum pokusu o start na 17. dubna! Přímý přenos na YouTube, založený pro start, již je znovu veřejný.

14. dubna 20:30
Bylo vydáno MSIB, nebo-li zpráva o bezpečnosti plavby. Ta zakazuje vplutí lodí do dané oblasti, kvůli potenciálnímu nebezpečí. Platí pro pondělí 17. dubna. Jde tak o další důležitý dokument, který bylo potřeba před startem vydat.

14. dubna 17:17
FAA právě vydala druhé výškově neomezené TFR a to na datum 18. dubna.

14. dubna 17:00
Úřad FAA vydal výškově neomezené TFR, nebo-li omezení v oblasti letového prostoru, kvůli startu Superheavy Starship. TFR je plánováno na pondělí 17. dubna. Na startovní licenci zatím stále čekáme.

13. dubna 21:32
SpaceX upravila účel pondělní, úterní a středeční uzavírky silnice. Nyní jsou plánovány pro Flight Operations nebo-li letová operace. Dokument zde.

12. dubna 18:56
SpaceX na Twitteru zveřejnila nové fotky Superheavy Starship.

12. dubna 13:30
Povedený dlouhoexpoziční snímek ze sesazení Starship.

12. dubna 7:20
Pracovníci na Boca Chica zahájili přípravy na sesazení Starship z nosiče. Důvodem je aktivace systému FTS – systému ukončení mise za letu. Jedná se o nálože, které v případě problémů, či odklonění od plánované dráhy explodují a zničí nosič a loď.

11. dubna 22:08
Během krátké chvíle se objevilo mnoho nových informací, pojďme si je tak shrnout. Především byly zrušeny všechny uzavírky plánované pro tento týden. To znamená že s žádnými dalšími testy se před startem nepočítá. Velmi pozitivní zprávou je, že SpaceX již založila pro start přenos na YouTube, jehož začátek je naplánován na 13:15 našeho času. V podstatě okamžitě ho ale SpaceX nastavila jako neveřejný. Dále SpaceX aktualizovala svůj web, kde nyní hned na první pozici láká na sledování startu. Byl zveřejněn časový průběh celého letu, předstartovních příprav, infografika o průběhu letu a také jsme se dozvěděli, že SpaceX plánuje své vysílání ze startu spustit již 45 minut před startem.

Časový průběh předstartovních příprav
Časový průběh předstartovních příprav
Infografika o průběhu letu
Infografika o průběhu letu
Časový harmonogram letu
Časový harmonogram letu

10. dubna 15:38
Elon Musk v tweetu uvedl, že termín startu cílí na konec třetího dubnového týdne. Pravděpodobné datumy tak jsou 19. – 23. dubna. Je ale důležité zmínit, že 22. a 23. dubna je víkend a SpaceX má povoleno uzavřít silnici k pláži o víkendu jen párkrát v roce.

10. dubna 10:00
SpaceX se chystá využít týden od 10. do 16. dubna k testování sestavy Superheavy Starship. Nejpravděpodobněji k tomu dojde buďto v úterý, středu nebo čtvrtek. Na tyto dny jsou naplánovány uzavírky silnice. Všechny uzavírky jsou plánovány od půlnoci až do dvou hodin odpoledne místního času. Tedy od pěti hodin ráno do sedmi hodin večer našeho času. Tyto testovací uzavírky odpovídají plánům pokusit se o start v ranních hodinách.

Plánované uzavírky silnice
Plánované uzavírky silnice
Zdroj: www.cameroncountytx.gov

9. dubna 18:53
Dámy a pánové, jménem celé naší redakce Vás vítám u tohoto jedinečného článku, ve kterém se Vám budeme snažit přinášet horké informace týkající se premiérového letu sestavy Super Heavy Starship. Věřím, že já i kolegové z redakce sem budeme moci přidávat především krásné fotky a dobré zprávy o průběhu příprav s co nejméně odklady. Podobně velké a komplexní projekty však vyžadují odpovídající úroveň opatrnosti a proto se případným odkladům nedivme.

Zdroje obrázků:
https://en.wikipedia.org/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FnQP9tnakAQH4f6?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/Fs9KWCuWwAAGJax?format=jpg&name=4096×4096

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
46 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
zvejkal
zvejkal
1 rok před

Tak to by bola bomba, ak by to dali v aprili.
Moje osobny nazor je (ako outsidera):
– Minimalny ciel by malo byt Max-Q, hocico menej by som povazoval za neuspech.
– Ak bude priat rozumne stastie, tak oddelenie druheho stupna a nastartovanie motorov druheho stupna s ich spravnou funkciou by mohlo byt uskutocnitelne a tak trochu aj ocakavane.
– Ak bude priat velke stastie a zadari sa, tak sa o nieco pokusi prvy stupen (pristat?) a druhy stupen bude schopny kontrolovane vybuchnut.

Uvidime, toto bude rocket science ako hrom.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpovědět  zvejkal

V podstatě s Vámi souhlasím.

Borin
Borin
1 rok před
Odpovědět  upgrade

Já doufám, že pro SH budou simulovat přistávací trajektorii a vyzkouší přistávací brzdění, než SH skončí ve vodě. To stejné při ukončení SS – vždyť manévr nemusí končit nutně v nula metrech.

A věřím, při dnešní kvalitě přenosů (když spočítají, kde sledovat sestup), že následně sestaví věrnou historii chování.

Tuším, někdo už také využil odhození černé skříňky před dopadem.

Marek Zettík
Marek Zettík
1 rok před
Odpovědět  Borin

Podle infografiky to tak vypadá, že SH má „přistávat“ do vody. To samé mi přijde logické i u SS, i když to není vyložene vyobrazeno v IG, ale jen to, že se SS plácá ve vodě 🙂

medved_David
medved_David
1 rok před

Buď jsem něco nepochopil, nebo v letové grafice je boost entry burn obráceně 😀

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpovědět  medved_David

Vypadá to tak.

medved_David
medved_David
1 rok před
Odpovědět  upgrade

Přitom to je oficální grafika SX.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpovědět  medved_David

Jsou to pořád jen lidé. 😉

Fuji
Fuji
1 rok před
Odpovědět  upgrade

Pravda. Já bych si zase udělal přesně opačný dojem o „pokusu o přistání“ u SH a SS z článku v Lidovky.cz
Cituji: „Motory prvního stupně mají po startu hořet dvě minuty a 50 sekund. Pak se oddělí. Booster následně dopadne do vod Mexického zálivu. V budoucnu by první stupeň měl být vícenásobně použitelný a bezpečně přistávat kolmo k zemi do speciálních chňapek.

Stejným způsobem by měl dosedat i druhý stupeň systému. V jeho případě dojde na konci plánovaného testu i k přistávacímu zážehu. Má ale rovněž dopadnout do moře, konkrétně poblíž havajského ostrova Kauai. Celý let bude trvat asi 90 minut.“
A „chňapky“ místo ramen se mi moc líbily.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpovědět  Fuji

Chňapky jsou moc pěkné. 🙂

Ferda
Ferda
1 rok před

Tak snad to tentokrat vyjde. Ciste pro zajimavost jak sel cas:

15-08-2021 Elon Musk: „First orbital stack of Starship should be ready for flight in a few weeks, pending only regulatory approval“
10-04-2023 Elon Musk: „Starship launch trending towards near the end of third week of April“

Odhady je treba brat se znacnou rezervou. Tak napriklad demonstracni misi SS HLS bez posadky asi nelze cekat driv nez v roce 2025, spise 2026 (zatim).

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpovědět  Ferda

V tom případě z roku 2021 sehrál roli přechod na novou generaci Raptorů a také analýza základny Boca Chica ze strany FAA. Tohle už naštěstí nehrozí.

Marek Zettík
Marek Zettík
1 rok před

Co mi stále vrtá hlavou, tak to roštová kormidla.
Ony nejsou sklápěcí, jako u Falconů? Pokud, tak to musí docela a zbytečně brzdit během letu vzhůru, nemluvě o namáhání konstrukce v opačném směru, něž při pádu

Borin
Borin
1 rok před
Odpovědět  Marek Zettík

Také mi to vrtalo hlavou. Zřejmě získají další zkušenost a data o chování. Pravděpodobně započítají nižší hmotnost lodě SS, přestože pro testování přistávací křivky a chování by mohli mít nějakou balastní zátěž.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpovědět  Marek Zettík

Roštová kormidla se minimálně u prvních verzí SH sklápět nebudou, protože jsou vleká a potřebný sklopný mechanismus by byl náročný na stavbu. Odpor atmosféry při startu není tak hrozný, protože v nejhustších vrstvách poletí SH nejpomaleji a rychlost nabere až výše.

MOZE
MOZE
1 rok před
Odpovědět  Marek Zettík

Ja by som zo videl tak, že sklopenie by na samotný odpor vzduchu zrejme nemalo veľký vplyv, keďže plocha ktorú zaberajú jednotlivé rebrá z vrchu by vychádzala zhruba rovnaká ako keby sa sklopili- vtedy by to bola hrúbka * šírka, ako spomínali už predomnou, tiež aj váha a komplikovanosť systémov. Taký ,,bonus“ by mohla byť aj vyššia stabilita počas letu, N1 mala tuším tiež roštove kormidlá a čo sa týka rakety Falcon 9, tam ich musia sklopiť kvôli priemeru samotnej rakety počas prepravy

Marek Zettík
Marek Zettík
1 rok před
Odpovědět  MOZE

Jasně, díky všem za odpovědi, které mi pomohly 🙂
Od teďka vypouštím rošty z hlavy… 😀

Borin
Borin
1 rok před

Kolikrát asi udělají reklamní odklad kvůli zvýšení napětí..?

zvejkal
zvejkal
1 rok před
Odpovědět  Borin

To myslis ako fakt?

Cilek
Cilek
1 rok před

Poslední aktualizace v článku je z 16. dubna 22:11. Že by to měla na svědomí ta umělecká inteligence?

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpovědět  Cilek

Děkujeme za upozornění, datum byl upraven.

Viktor
Viktor
1 rok před

Dobry den,mluvilo se v ramci povoleni o peti startech..plati to jeste(v prubehu peti let)? Nebo je uz pocet startulibovolny? Diky

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpovědět  Viktor

Dobrý den, zatím stále platí, že SpaceX má základní licenci na pět startů Superheavy Starship ročně. V budoucnu by měl jít tento počet navýšit.

zvejkal
zvejkal
1 rok před

Tak to by bola bomba, ak by to dali v aprili.
Moje osobny nazor je (ako outsidera):
– Minimalny ciel by malo byt Max-Q, hocico menej by som povazoval za neuspech.
– Ak bude priat rozumne stastie, tak oddelenie druheho stupna a nastartovanie motorov druheho stupna s ich spravnou funkciou by mohlo byt uskutocnitelne a tak trochu aj ocakavane.
– Ak bude priat velke stastie a zadari sa, tak sa o nieco pokusi prvy stupen (pristat?) a druhy stupen bude schopny kontrolovane vybuchnut.

Uvidime, toto bude rocket science ako hrom.

Borin
Borin
1 rok před
Odpovědět  Matěj Soukup

Já doufám, že pro SH budou simulovat přistávací trajektorii a vyzkouší přistávací brzdění, než SH skončí ve vodě. To stejné při ukončení SS – vždyť manévr nemusí končit nutně v nula metrech.

A věřím, při dnešní kvalitě přenosů (když spočítají, kde sledovat sestup), že následně sestaví věrnou historii chování.

Tuším, někdo už také využil odhození černé skříňky před dopadem.

Marek Zettík
Marek Zettík
1 rok před
Odpovědět  Borin

Podle infografiky to tak vypadá, že SH má „přistávat“ do vody. To samé mi přijde logické i u SS, i když to není vyložene vyobrazeno v IG, ale jen to, že se SS plácá ve vodě 🙂

medved_David
medved_David
1 rok před

Buď jsem něco nepochopil, nebo v letové grafice je boost entry burn obráceně 😀

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpovědět  medved_David

Vypadá to tak.

medved_David
medved_David
1 rok před
Odpovědět  Dušan Majer

Přitom to je oficální grafika SX.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpovědět  medved_David

Jsou to pořád jen lidé. 😉

Fuji
Fuji
1 rok před
Odpovědět  Dušan Majer

Pravda. Já bych si zase udělal přesně opačný dojem o „pokusu o přistání“ u SH a SS z článku v Lidovky.cz
Cituji: „Motory prvního stupně mají po startu hořet dvě minuty a 50 sekund. Pak se oddělí. Booster následně dopadne do vod Mexického zálivu. V budoucnu by první stupeň měl být vícenásobně použitelný a bezpečně přistávat kolmo k zemi do speciálních chňapek.

Stejným způsobem by měl dosedat i druhý stupeň systému. V jeho případě dojde na konci plánovaného testu i k přistávacímu zážehu. Má ale rovněž dopadnout do moře, konkrétně poblíž havajského ostrova Kauai. Celý let bude trvat asi 90 minut.“
A „chňapky“ místo ramen se mi moc líbily.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpovědět  Fuji

Chňapky jsou moc pěkné. 🙂

Ferda
Ferda
1 rok před

Tak snad to tentokrat vyjde. Ciste pro zajimavost jak sel cas:

15-08-2021 Elon Musk: „First orbital stack of Starship should be ready for flight in a few weeks, pending only regulatory approval“
10-04-2023 Elon Musk: „Starship launch trending towards near the end of third week of April“

Odhady je treba brat se znacnou rezervou. Tak napriklad demonstracni misi SS HLS bez posadky asi nelze cekat driv nez v roce 2025, spise 2026 (zatim).

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpovědět  Ferda

V tom případě z roku 2021 sehrál roli přechod na novou generaci Raptorů a také analýza základny Boca Chica ze strany FAA. Tohle už naštěstí nehrozí.

Marek Zettík
Marek Zettík
1 rok před

Co mi stále vrtá hlavou, tak to roštová kormidla.
Ony nejsou sklápěcí, jako u Falconů? Pokud, tak to musí docela a zbytečně brzdit během letu vzhůru, nemluvě o namáhání konstrukce v opačném směru, něž při pádu

Borin
Borin
1 rok před
Odpovědět  Marek Zettík

Také mi to vrtalo hlavou. Zřejmě získají další zkušenost a data o chování. Pravděpodobně započítají nižší hmotnost lodě SS, přestože pro testování přistávací křivky a chování by mohli mít nějakou balastní zátěž.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpovědět  Marek Zettík

Roštová kormidla se minimálně u prvních verzí SH sklápět nebudou, protože jsou vleká a potřebný sklopný mechanismus by byl náročný na stavbu. Odpor atmosféry při startu není tak hrozný, protože v nejhustších vrstvách poletí SH nejpomaleji a rychlost nabere až výše.

MOZE
MOZE
1 rok před
Odpovědět  Marek Zettík

Ja by som zo videl tak, že sklopenie by na samotný odpor vzduchu zrejme nemalo veľký vplyv, keďže plocha ktorú zaberajú jednotlivé rebrá z vrchu by vychádzala zhruba rovnaká ako keby sa sklopili- vtedy by to bola hrúbka * šírka, ako spomínali už predomnou, tiež aj váha a komplikovanosť systémov. Taký ,,bonus“ by mohla byť aj vyššia stabilita počas letu, N1 mala tuším tiež roštove kormidlá a čo sa týka rakety Falcon 9, tam ich musia sklopiť kvôli priemeru samotnej rakety počas prepravy

Marek Zettík
Marek Zettík
1 rok před
Odpovědět  MOZE

Jasně, díky všem za odpovědi, které mi pomohly 🙂
Od teďka vypouštím rošty z hlavy… 😀

Borin
Borin
1 rok před

Kolikrát asi udělají reklamní odklad kvůli zvýšení napětí..?

zvejkal
zvejkal
1 rok před
Odpovědět  Borin

To myslis ako fakt?

Cilek
Cilek
1 rok před

Poslední aktualizace v článku je z 16. dubna 22:11. Že by to měla na svědomí ta umělecká inteligence?

Lukáš Houška
Editor
1 rok před
Odpovědět  Cilek

Děkujeme za upozornění, datum byl upraven.

Viktor
Viktor
1 rok před

Dobry den,mluvilo se v ramci povoleni o peti startech..plati to jeste(v prubehu peti let)? Nebo je uz pocet startulibovolny? Diky

https://kosmonautix.cz/2023/04/09/sledujeme-pripravy-na-prvni-orbitalni-test-superheavy-starship/