Sonda Juice je na kosmodromu a zná termín startu

Evropská sonda k průzkumu Jupiteru bezpečně dorazila na kosmodrom ve Francouzské Guyaně, kde hned začaly přípravy na její dubnový start. Sondu Juice (plným názvem Jupiter Icy Moons Explorer) dopravil 8. února na letiště Félix Eboué v Cayenne transportní letoun An-124. Sonda do Jižní Ameriky vyrazila z francouzského Toulouse, kde se její hlavní výrobce, firma Airbus, téměř deset let podílela na celém procesu jejího vzniku – od konceptu přes návrh, konstrukci a testy. Nyní sondu čekají závěrečné zkoušky a inspekce od inženýrů z Airbusu a ESA – poté bude Juice natankována a usazena na raketu Ariane 5.

Start je zatím plánován na 13. dubna a sondě tím začne osmiletá cesta k Jupiteru. Juice je vybavena 10 přístroji, které mají studovat především Jupiterovy velké měsíce s podpovrchovými oceány. Vědce zajímá, zda tyto světy mohou hostit život, ale studium Jupiterova systému může také pomoci vytvořit modelové prostředí, které se uplatní při rozborech vzdálených plynných obrů v celém vesmíru. Jupiter je od Slunce pětkrát dál než Země a dostat se k němu, není snadné. Po startu tedy Juice provede sérii gravitačních manévrů u Země a Venuše, které sondu nasměrují k průletu skrz hlavní pás planetek vstříc největší planetě naší soustavy.

Vykládání kontejneru se sondou JUICE z transportního letounu.

Vykládání kontejneru se sondou JUICE z transportního letounu.

Po příletu k Jupiteru v roce 2031 čeká na Juice 35 průletů kolem jeho největších měsíců (Europy, Ganymedu a Callisto), při kterých bude sonda studovat jejich vlastnosti. Celá mise pak bude korunována rozšířeným pozorováním Ganymedu – v roce 2034 se Juice stane první oběžnicí nezemského měsíce. Poslat sondu na tak dlouhou cestu (a samozřejmě aby z té dálky dokázala poslat i nějaká data), bude extrémní zkouškou navigačních technik. Pozemní týmy z řídícího centra ESOC v německém Darmstadtu budou spoléhat na síť Estrack s anténami ve Španělsku, Argentině a Austrálii.

Toto značné úsilí však slibuje značné vědecké přínosy. Vědci se domnívají, že Europa, Ganymed a Callisto ukrývají pod svým povrchem objemy vody mnohem větší než pozemské oceány. Tyto měsíce, které si svou velikostí často nezadají s malými planetami, ukrývají lákavé náznaky, že by život teoreticky mohl existovat mimo naši planetu. Jupiter a jeho velké měsíce představují archetyp planetárních systémů u plynných obrů, které v posledních letech díky pokročilým teleskopům objevujeme po celém vesmíru. Právě proto si jeho výzkum zaslouží takovou pozornost.

Jeden komentář ke článku “Sonda Juice je na kosmodromu a zná termín startu”

1. Radek V. napsal:

Ganymedes byl vybrán jak z důvodu vzdálenosti od radiace Jupitera (ještě snesitelná), tak i z důvodu toho, že je vlastnostmi uprostřed mezi Europou a Callistem. Taky je menší riziko, že na Ganymedu je život (ochrana Europy před kontaminací).