Hledač potenciálně nebezpečných planetek

Zástupci agentury NASA dokončili zevrubný proces technického a programového zhodnocení, který bývá označován zkratkou KDP-C (Key Decision Point C – klíčový rozhodovací bod C). Po jeho dokončení mohli potvrdit, že teleskop NEO Surveyor (další kosmická mise Úřadu pro koordinaci planetární obrany (PDCO)) stanovuje závazek NASA dodržet základní technické, nákladové a časové parametry mise. Přeloženo do srozumitelné řeči – rozhodnutí zavazuje agenturu NASA k základním nákladům na vývoj ve výši 1,2 miliardy dolarů, ale také k závazku, že tato bude připravena ke startu nejpozději v červnu 2028. Závazky týkající se nákladů a harmonogramu uvedené v materiálech pro rozbor KDP-C přizpůsobují misi NEO Surveyor osvědčeným postupům řízení programů, které zohledňují potenciální technická rizika a rozpočtovou nejistotu, jež jsou mimo kontrolu vývojového projektu.

NEO Surveyor má být infračervený teleskop, který vzniká za účelem posunout snahy NASA o planetární obranu. Nový teleskop by měl rozšířit naše schopnosti objevit a charakterizovat nejméně 90 % potenciálně nebezpečných planetek a komet, které se přibližují k oběžné dráze Země na méně než 48 milionů kilometrů a obecně se označují jako blízkozemní objekty, anglicky near-earth objects, odkud vychází jejich zkratka NEO. Úspěšné dokončení zhodnocení KDP-C projektu NEO Surveyor je dalším krokem na dlouhé cestě agentury NASA v oboru planetární obrany a pátrání po blízkozemních objektech, které by jednou mohly představovat riziko pro Zemi. Mise, která spadá pod divizi planetárního výzkumu pod křídly ředitelství vědeckých misí NASA, je vyvíjena na Jet Propulsion laboratory v jižní Kalifornii. Vědeckou přípravu procesu samotného hledání zajišťují odborníci z University of Arizona. Programové vedení obstará programový úřad planetárních misí z Marshallova střediska. Programový dohled zajistí zmíněný úřad PDCO, který byl založen v roce 2016, aby spravoval probíhající snahy agentury v oboru planetární obrany.