V listopadovém dílu jsme přinesli fotografie z výroby modulů PPE, HALO a I-HAB pro připravovanou kosmickou stanici Gateway. Čtvrtým modulem má být evropský tankovací modul ERM (ESPRIT Refueling Module). Na vizualizaci vidíme současnou představu jeho vnitřního uspořádání. Velká část prostoru má být vyčleněna pro skladování nákladu. Nepřehlédnutelná jsou velká okna po obvodu modulu, určená pro pozorování Měsíce a Země.
Financování dalšího modulu, přechodové komory, by po odchodu Ruska z projektu nakonec mohly zajistit Spojené arabské emiráty (SAE). Jejich představitelé jednají o této možnosti s NASA a zároveň spolupracují na konceptu modulu se zástupci Boeingu. Předběžný design spočívá v obytném modulu s přechodovou komorou určenou pro výstupy astronautů vně Gateway. Vše je ve stadiu hodnocení a zvažování, mezi SAE a Boeingem zatím neexistuje žádná dohoda. Oznámení o rozhodnutí má být učiněno za několik měsíců. V případě realizace přechodové komory by SAE získaly prostřednictvím směnných dohod určitá místa v kosmických lodích Orion, směřujících ke Gateway.
Výrobě prvních tří modulů stanice Gateway jsme se věnovali v posledních dvou dílech, dnes se proto vrátíme k přípravám na mise Artemis.
9. prosince NASA oznámila, že s Boeingem podepsala kontrakt na dokončení výroby centrálních stupňů pro rakety SLS pro mise Artemis 3 a Artemis 4. Předchozí kontrakt z října 2019 byl uzavřen pouze na výrobu položek dlouhodobé povahy – jednotlivých dílů a dalších vnitřních i vnějších materiálů pro oba centrální stupně. Také smlouvy na výrobu horních stupňů pro obě rakety byly uzavřeny již dříve. Nový kontrakt zasmluvňuje také výrobu dílů pro centrální stupně pro Artemis 5 a Artemis 6 a výrobu horních stupňů EUS obě mise. Hodnota kontraktu je přibližně 3,2 miliardy USD.
Artemis 3
V rámci mise Artemis 3 se má uskutečnit první lunární polární expedice. Artemis 3 měla být původně první návštěvnickou misí ke Gateway. V současné době je plánováno přímé setkání Orionu a lunárního landeru Starship. Dva astronauti ze čtyřčlenné posádky Orionu mají navštívit oblast u jižního pólu Měsíce, kterou lidé dosud zblízka nezkoumali. Místo přistání se nachází daleko od míst přistání z programu Apollo. Vládnou tady úplně jiné podmínky, včetně extrémních světelných podmínek a tím i teplotních extrémů. Z vědeckého hlediska jde o velmi zajímavé lokality.
Výroba dílů centrálního stupně pro nosnou raketu SLS zaznamenává v Michoud Assembly Facility další pokrok. Na intertank je v buňce G nanášena pěnová tepelná ochrana, přední lem se chystá na převoz k aplikaci pěnové izolace do buňky Q, vodíková nádrž je v závěrečné fázi zkušebního testování, kyslíková nádrž ve fázi svařování a motorová sekce před zahájením instalace vnitřního vybavení.
Motorová sekce je konstrukčně dokončena. Podle dosavadního postupu by byla v současné době zakryta fólií a plachtou k dosažení čistého vnitřního prostředí, aby mohlo být instalováno její vnitřní vybavení. Místo toho byla 4. prosince vyvezena z továrny MAF a přemístěna na člun Pegasus, který ji 10. prosince dopravil na Kennedyho vesmírné středisko.
Instalace vnitřního vybavení motorové sekce v KSC je novinka. Je výsledkem snahy o zvýšení frekvence výroby z původně plánovaného jednoho centrálního a horního stupně ročně na tři až čtyři každé dva roky. Pro výrobní kadenci dvou centrálních a horních stupňů ročně se využití prostor na KSC ukázalo jako nezbytné. Boeing předával studii a doporučení kosmické agentuře na začátku letošního roku a během léta.
Samotné rozhodnutí o rozšíření výroby padlo teprve nedávno. V zájmu zvýšení rychlosti výroby centrálních stupňů a uvolnění prostor pro výrobu horních stupňů EUS rozhodla NASA optimalizovat výrobní kapacity a umožnit Boeingu využívat i kapacity Kennedyho vesmírného střediska. Integraci veškerého vybavení motorových sekcí počínaje Artemis 3 bude Boeing provádět v čistém prostředí budovy Space Station Processing Facility (SSPF).
V budově SSPF nebudou nutné žádné úpravy. Pro práci na integraci motorových sekcí zde byly vyčleněny dvě z osmi pracovních ploch. Motorová sekce pro Artemis 3 bude umístěna na pracovní ploše č. 5. V příštím roce, přibližně v červenci, budou na ploše č. 7 zahájeny práce na motorové sekci pro Artemis 4.
Poté, co bude v MAF dokončena zbývající část centrálního stupně, bude také dopravena na Kennedyho vesmírné středisko. Konečná montáž stupně bude provedena v nové integrační buňce u jižní stěny sekce High Bay 2 budovy VAB. Zde bude k centrálnímu stupni vertikálně připojena motorová sekce. Tento postup umožní uvolnit prostory konečné montáže centrálního stupně v MAF o několik měsíců dříve.
Náklady na provedení úprav v High Bay 2 bude financovat Boeing. V High Bay 2 se původně měly sestavovat komerční nosné rakety OmegA, Northrop Grumman však program zrušil. U severní stěny High Bay 2, kde byly v minulosti skladovány vnější nádrže raketoplánu, bude vytvořen skladovací prostor pro vertikální uskladnění jednoho dokončeného centrálního stupně pro SLS.
Horní stupeň ICPS pro Artemis 3 je ve výrobním závodě ULA v Decaturu téměř dokončen. Současné plány počítají s jeho odesláním na Mys Canaveral koncem roku 2023, s výrobními testy na začátku roku 2024 a předáním NASA koncem roku 2024.
Artemis 4
NASA nedávno dokončila podrobný přezkum CDR rakety SLS Block 1B. V MAF už probíhají první výrobní práce zkušebního exempláře horního stupně EUS určeného pro strukturální testy. Tyto testy budou využity při kvalifikaci letového stupně pro misi Artemis 4.
Při misi má být k zárodku kosmické stanice Gateway, sestávající z modulů PPE a HALO, připojen mezinárodní obytný modul I-HAB. ESA v současnosti pokračuje v návrhu I-HAB včetně jeho systému podpory a kontroly životních podmínek pro astronauty pobývající v modulu.
Během mise Artemis 4 mají dva astronauti přejít z Gateway do lunárního landeru Starship. Jejich úkolem bude 6,5 denní expedice na povrchu Měsíce. Hodnota kontraktu se SpaceX na tuto druhou misi je 1,15 miliardy USD.
Artemis 5
Zatímco pro mise Artemis 3 a 4 pokračuje společnost Aerojet Rocketdyne v přípravě posledních osmi motorů RS-25 z éry raketoplánů, centrální stupeň rakety SLS mají při misi Artemis 5 pohánět nové motory RS-25. NASA proto 15. listopadu nainstalovala ve Stennisově vesmírném středisku nově vyrobený neletový certifikační motor RS-25 výrobního čísla E10001 a připravila ho k prvnímu pětisetsekundovému zkušebnímu zážehu.
Zážeh plánovaný na 14. prosince byl zaměřen na vyhodnocení, jak spolu fungují nové komponenty motoru. Měl potvrdit, že je vše připraveno na zahájení série jeho dvanácti certifikačních zážehů na začátku příštího roku. Některé komponenty motoru jsou zatím původní, například tryska a řídicí jednotka, ale před zahájením certifikační série budou vyměněny za nové. Po jejich výměně by měl být motor identický s novými letovými motory. Zážeh provedený 14. prosince však byl v čase 209,5 sekundy předčasně ukončen. Předběžné údaje naznačují, že motor pracoval nominálně a k ukončení zážehu došlo vinou pozemního monitorovacího systému.
6. prosince uplynul termín pro předkládání nabídek na pilotovaný lunární lander konkurenční k landeru Starship pro mise počínající nejdříve misí Artemis 5. Po podání nabídek zveřejnili oba očekávaní předkladatelé nové složení svých týmů.
Northrop Grumman přešel z Národního týmu k týmu Dynetics. Návrh landeru od Dyneticsu se v minulosti potýkal s nadváhou, ale přestup zkušené společnosti, která měla původně v Národním týmu na starosti přeletový prvek, zřejmě přispěl k vyřešení hmotnostního problému. Ostatně představitelé Dyneticsu již dříve oznámili, že tento problém byl vyřešen.
Společnost Blue Origin opět podala návrh za Národní tým, v němž zůstal Lockheed Martin a Draper, zatímco Northrop Grumman byl nahrazen Boeingem. Dalšími společnostmi v týmu jsou Astrobotic a Honeybee.
Podpis smlouvy s vítěznou společností na dvě demonstrační přistání na Měsíci – jedno nepilotované a jedno pilotované – se očekává do 6. června 2023.
Zdroje informací
https://www.thenationalnews.com/
https://www.nasa.gov/
https://www.nasaspaceflight.com/
https://www.nasa.gov/
https://www.dynetics.com/
https://www.blueorigin.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FjeHB0EXkAEapUE?format=jpg
https://images-assets.nasa.gov/…Move%20from%2055%20to%20Cell%20G_Jnl-35~medium.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…/12/maf_20180813_bridenstine_visit_-284.small_.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/maf_20221204_cs3_es2pegasus02.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2022/03/I-HAB-CPL-on-EUS-NSF.png
https://www.nasa.gov/…/thumbnails/image/s22-068_stennis_photo_-_rs-25_engine.jpg
https://www.dynetics.com/_images/banners/dyn-banner-9091cf5a39.jpg
Díky moc za super článek a aj za všetky članky o Gateway v tomto roku.
Díky, že nás čtete.
Motorová sekce je už v SSPF:
Trochu mne zarazilo že se kvůli modulu s přechodovou komorou jedná se SAE, přitom japonská JAXA má zřejmě poměrně malý podíl jen na nějakém vybavení a mohla by se toho ujmout. Na ISS má dva velké hi-tech moduly a tady nic moc ? To mi příjde škoda.
Domníval jsem se, že Rusko se projektu Gateway účastnilo jen v úvodní fázi jako potenciální partner, ale odstoupilo záhy. Z Vašeho textu vyplývá, že již participovali na tvorbě konstrukčních částí projektu. Mohl byste, pane Hošku, větičku k tomuhle tématu?
Jinak seriál Gateway – skvělé čtení…
Pravda je taková, že Rusko se opravdu projektu Gateway účastnil o pouze na začátku, kdy se celý projekt spíše základně definoval. V době, kdy Rusko odstoupilo, se ještě žádný konkrétní hardware nevyráběl. Rusové měli od začátku extrémní zájem pouze o dodávku přechodové komory pro Gateway. V zásadě nechtěli dělat nic jiného, jen tu komoru. Velmi dobře to v jedné své přednášce prezentoval Tomáš Přibyl, kterého si teď dovolím parafrázovat. Pokud by měla Gateway ruskou přechodovou komoru, musely by v ní (velmi pravděpodobně) být ruské skafandry. Zatímco na ISS je americká komora s americkými skafandry a ruská komora s ruskými skafandry, na Gateway bude pouze jediná komora. Všechny výstupy by tak probíhaly v ruských skafandrech. A až by se lidé měli vrátit na Měsíc, Rusové by hodně tlačili na to, aby se využily už existující technologie – ruské skafandry z Gateway. Tím by totiž výrazně vzrostla pravděpodobnost, že se na povrch Měsíce dostane i nějaký Rus, jakožto expert na správu těchto skafandrů. Dodáním přechodové komory, na které Rusům tolik záleželo, by si totiž otevřeli cestu k dopravě svých lidí na Měsíc. Když jim mezinárodní partneři řekli, že tento díl od nich nechtějí, Rusové projekt záhy opustili. Gateway pro ně přestala mít smysl.
Dovolím si oponovat.
Není mi vůbec zřejmé, že by ruská přechodová komora vyžadovala nutně jen ruské skafandry.
Podle mne se jedná o těžkou spekulaci, i když uznávám, že vše je možné.
Já se dočetl, ale nevím kde, a autora si už nepamatuji, že byly Rusové nespokojeni s MALOU účastí, tedy volně že jim hrdost zabraňovala takto „příštipkařit“.
Takhle nějak znělo oficiální ruské vyjádření při oznamování odchodu. Že jejich podíl je nedůstojný a neodpovídá významu kosmické velmoci Rusko. To pěkně ukazuje na ztrátu soudnosti a přístup ke světu i v jiných oblastech. Podle mého názoru bez Ruska bude vývoj a stavba Gateway o dost snazší záležitostí a osobně jsem rád, že se jich to netýká. Navíc po letošním únoru si nějak nedokážu představit, jak by ta spolupráce vypadala.
Ke skafandrům: Stačilo by tvrdit, že v zájmu kompatibility se systémy ruské přechodové komory je optimální zvolit stejného dodavatele protikusů jednotlivých rozhraní. V krajním případě by Rusové mohli říct, že pro použití ve své komoře necertifikují žádné protikusy než ty, které již certifikaci mají – ruské skafandry. Možností argumentů je celá řada. Prada, jsou to spekulace, ale nikoliv nereálné.
Ano, to, co zmiňujete, byla oficiální verze. Rusové řekli, že jim ostatní partneři nedávají prostor, jaký si ruská kosmonautika zaslouží. Jinými slovy – nemůžeme dělat komoru, kterou jsme chtěli a nic jiného na Gateway ani dělat nechceme, tak projekt opustíme.
Rusko vycouvalo z projektu Gateway postupně v průběhu léta a podzimu 2020. V prezentaci NASA z května 2020 byl ruský přechodový modul ještě v plánované konfiguraci Gateway:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/atoms/files/gateway_nac_charts_v6.pdf
(strana 3 vpravo)
Nyní je ruský přechodový modul zařazen do plánované konfigurace ruské orbitální stanice ROSS s deklarovaným startem v roce 2028:
Važení panové, ke skvělému članku jsem dostal bonus, balík informací. A pan Spytihněv – naprostý souhlas, použil jste ještě mírná slova.
Díky všem.
Pořád přemýšlím, proč v tak obří lunar StarShip budou přistávat jen dva lidi, když by se tam vešli všichni čtyři i s Orionem. Pořád doufám, že se to změní, když ne u A3, tak třeba u A4
NASA rozpracovala pět kategorií misí na Měsíc. Artemis 4 spadá do kategorie HLS-DRM-001 POLAR SURFACE SORTIE s dvoučlennou posádkou na Měsíci.
https://kosmonautix.cz/2021/07/gateway-cervenec-2021/
V náplni mise Artemis 4 ještě nedávno přistání na Měsíci zcela chybělo s tím, že se celá posádka bude plně věnovat zprovoznění Gateway. Přistání dvou astronautů na Měsíci bylo do programu mise oficiálně přidáno teprve v říjnu 2022.