sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Kepler Communications

Kanadský operátor Kepler Communications požádal Federální komunikační komisi, aby schválila celkem 18 družic, včetně 10 s optickým užitečným zatížením, které by měly být vypuštěny koncem příštího roku. Společnost plánuje provozovat větší družice s menším počtem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Gateway (prosinec 2022)

V listopadovém dílu jsme přinesli fotografie z výroby modulů PPE, HALO a I-HAB pro připravovanou kosmickou stanici Gateway. Čtvrtým modulem má být evropský tankovací modul ERM (ESPRIT Refueling Module). Na vizualizaci vidíme současnou představu jeho vnitřního uspořádání. Velká část prostoru má být vyčleněna pro skladování nákladu. Nepřehlédnutelná jsou velká okna po obvodu modulu, určená pro pozorování Měsíce a Země.

Financování dalšího modulu, přechodové komory, by po odchodu Ruska z projektu nakonec mohly zajistit Spojené arabské emiráty (SAE). Jejich představitelé jednají o této možnosti s NASA a zároveň spolupracují na konceptu modulu se zástupci Boeingu. Předběžný design spočívá v obytném modulu s přechodovou komorou určenou pro výstupy astronautů vně Gateway. Vše je ve stadiu hodnocení a zvažování, mezi SAE a Boeingem zatím neexistuje žádná dohoda. Oznámení o rozhodnutí má být učiněno za několik měsíců. V případě realizace přechodové komory by SAE získaly prostřednictvím směnných dohod určitá místa v kosmických lodích Orion, směřujících ke Gateway.

Výrobě prvních tří modulů stanice Gateway jsme se věnovali v posledních dvou dílech, dnes se proto vrátíme k přípravám na mise Artemis.

9. prosince NASA oznámila, že s Boeingem podepsala kontrakt na dokončení výroby centrálních stupňů pro rakety SLS pro mise Artemis 3 a Artemis 4. Předchozí kontrakt z října 2019 byl uzavřen pouze na výrobu položek dlouhodobé povahy – jednotlivých dílů a dalších vnitřních i vnějších materiálů pro oba centrální stupně. Také smlouvy na výrobu horních stupňů pro obě rakety byly uzavřeny již dříve. Nový kontrakt zasmluvňuje také výrobu dílů pro centrální stupně pro Artemis 5 a Artemis 6 a výrobu horních stupňů EUS obě mise. Hodnota kontraktu je přibližně 3,2 miliardy USD.

Pracovní plocha v Michoud Assembly Facility je plně vytížená. Fotografie z 26. října zachycuje přesun intertanku do buňky G k aplikaci tepelně izolační pěny.
Pracovní plocha v Michoud Assembly Facility je plně vytížená. Fotografie z 26. října zachycuje přesun intertanku do buňky G k aplikaci tepelně izolační pěny.
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov/

Artemis 3

V rámci mise Artemis 3 se má uskutečnit první lunární polární expedice. Artemis 3 měla být původně první návštěvnickou misí ke Gateway. V současné době je plánováno přímé setkání Orionu a lunárního landeru Starship. Dva astronauti ze čtyřčlenné posádky Orionu mají navštívit oblast u jižního pólu Měsíce, kterou lidé dosud zblízka nezkoumali. Místo přistání se nachází daleko od míst přistání z programu Apollo. Vládnou tady úplně jiné podmínky, včetně extrémních světelných podmínek a tím i teplotních extrémů. Z vědeckého hlediska jde o velmi zajímavé lokality.

Výroba dílů centrálního stupně pro nosnou raketu SLS zaznamenává v Michoud Assembly Facility další pokrok. Na intertank je v buňce G nanášena pěnová tepelná ochrana, přední lem se chystá na převoz k  aplikaci pěnové izolace do buňky Q, vodíková nádrž je v závěrečné fázi zkušebního testování, kyslíková nádrž ve fázi svařování a motorová sekce před zahájením instalace vnitřního vybavení.

Motorová sekce je konstrukčně dokončena. Podle dosavadního postupu by byla v současné době zakryta fólií a plachtou k dosažení čistého vnitřního prostředí, aby mohlo být instalováno její vnitřní vybavení. Místo toho byla 4. prosince vyvezena z továrny MAF a přemístěna na člun Pegasus, který ji 10. prosince dopravil na Kennedyho vesmírné středisko.

Na archivní fotografii pořízené v MAF je motorová sekce pro Artemis 1 kvůli dosažení čistého prostředí zakryta. Při spouštění velkých částí pohonného systému dovnitř motorové sekce pomocí jeřábu byl kryt vždy rozebrán, znovu postaven a vnitřek motorové sekce musel projít očistným cyklem. V SSPF tato nutnost odpadá.
Na archivní fotografii pořízené v MAF je motorová sekce pro Artemis 1 kvůli dosažení čistého prostředí zakryta. Při spouštění velkých částí pohonného systému dovnitř motorové sekce pomocí jeřábu byl kryt vždy rozebrán, znovu postaven a vnitřek motorové sekce musel projít očistným cyklem. V SSPF tato nutnost odpadá.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Instalace vnitřního vybavení motorové sekce v KSC je novinka. Je výsledkem snahy o zvýšení frekvence výroby z původně plánovaného jednoho centrálního a horního stupně ročně na tři až čtyři každé dva roky. Pro výrobní kadenci dvou centrálních a horních stupňů ročně se využití prostor na KSC ukázalo jako nezbytné. Boeing předával studii a doporučení kosmické agentuře na začátku letošního roku a během léta.

Samotné rozhodnutí o rozšíření výroby padlo teprve nedávno. V zájmu zvýšení rychlosti výroby centrálních stupňů a uvolnění prostor pro výrobu horních stupňů EUS rozhodla NASA optimalizovat výrobní kapacity a umožnit Boeingu využívat i kapacity Kennedyho vesmírného střediska. Integraci veškerého vybavení motorových sekcí počínaje Artemis 3 bude Boeing provádět v čistém prostředí budovy Space Station Processing Facility (SSPF).

V budově SSPF nebudou nutné žádné úpravy. Pro práci na integraci motorových sekcí zde byly vyčleněny dvě z osmi pracovních ploch. Motorová sekce pro Artemis 3 bude umístěna na pracovní ploše č. 5. V příštím roce, přibližně v červenci, budou na ploše č. 7 zahájeny práce na motorové sekci pro Artemis 4.

Poté, co bude v MAF dokončena zbývající část centrálního stupně, bude také dopravena na Kennedyho vesmírné středisko. Konečná montáž stupně bude provedena v nové integrační buňce u jižní stěny sekce High Bay 2 budovy VAB. Zde bude k centrálnímu stupni vertikálně připojena motorová sekce. Tento postup umožní uvolnit prostory konečné montáže centrálního stupně v MAF o několik měsíců dříve.

Přesun motorové sekce centrálního stupně SLS pro Artemis 3 na člun Pegasus, 4. prosince 2022
Přesun motorové sekce centrálního stupně SLS pro Artemis 3 na člun Pegasus, 4. prosince 2022
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Náklady na provedení úprav v High Bay 2 bude financovat Boeing. V High Bay 2 se původně měly sestavovat komerční nosné rakety OmegA, Northrop Grumman však program zrušil. U severní stěny High Bay 2, kde byly v minulosti skladovány vnější nádrže raketoplánu, bude vytvořen skladovací prostor pro vertikální uskladnění jednoho dokončeného centrálního stupně pro SLS.

Horní stupeň ICPS pro Artemis 3 je ve výrobním závodě ULA v Decaturu téměř dokončen. Současné plány počítají s jeho odesláním na Mys Canaveral koncem roku 2023, s výrobními testy na začátku roku 2024 a předáním NASA koncem roku 2024.

Artemis 4

NASA nedávno dokončila podrobný přezkum CDR rakety SLS Block 1B. V MAF už probíhají první výrobní práce zkušebního exempláře horního stupně EUS určeného pro strukturální testy. Tyto testy budou využity při kvalifikaci letového stupně pro misi Artemis 4.

Vizualizace Orionu s modulem I-HAB a stupněm EUS při misi Artemis 4. Credit: Mack Crawford pro NSF
Vizualizace Orionu s modulem I-HAB a stupněm EUS při misi Artemis 4. Credit: Mack Crawford pro NSF
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Při misi má být k zárodku kosmické stanice Gateway, sestávající z modulů PPE a HALO, připojen mezinárodní obytný modul I-HAB. ESA v současnosti pokračuje v návrhu I-HAB včetně jeho systému podpory a kontroly životních podmínek pro astronauty pobývající v modulu.

Během mise Artemis 4 mají dva astronauti přejít z Gateway do lunárního landeru Starship. Jejich úkolem bude 6,5 denní expedice na povrchu Měsíce. Hodnota kontraktu se SpaceX na tuto druhou misi je 1,15 miliardy USD.

Artemis 5

Zatímco pro mise Artemis 3 a 4 pokračuje společnost Aerojet Rocketdyne v přípravě posledních osmi motorů RS-25 z éry raketoplánů, centrální stupeň rakety SLS mají při misi Artemis 5 pohánět nové motory RS-25. NASA proto 15. listopadu nainstalovala ve Stennisově vesmírném středisku nově vyrobený neletový certifikační motor RS-25 výrobního čísla E10001 a připravila ho k prvnímu pětisetsekundovému zkušebnímu zážehu.

Certifikační motor RS-25 č. E10001 byl dopraven k testovacímu stanovišti Freda Haise 15. listopadu 2022
Certifikační motor RS-25 č. E10001 byl dopraven k testovacímu stanovišti Freda Haise 15. listopadu 2022
Zdroj: https://www.nasa.gov

Zážeh plánovaný na 14. prosince byl zaměřen na vyhodnocení, jak spolu fungují nové komponenty motoru. Měl potvrdit, že je vše připraveno na zahájení série jeho dvanácti certifikačních zážehů na začátku příštího roku. Některé komponenty motoru jsou zatím původní, například tryska a řídicí jednotka, ale před zahájením certifikační série budou vyměněny za nové. Po jejich výměně by měl být motor identický s novými letovými motory. Zážeh provedený 14. prosince však byl v čase 209,5 sekundy předčasně ukončen. Předběžné údaje naznačují, že motor pracoval nominálně a k ukončení zážehu došlo vinou pozemního monitorovacího systému.

6. prosince uplynul termín pro předkládání nabídek na pilotovaný lunární lander konkurenční k landeru Starship pro mise počínající nejdříve misí Artemis 5. Po podání nabídek zveřejnili oba očekávaní předkladatelé nové složení svých týmů.

Northrop Grumman přešel z Národního týmu k týmu Dynetics. Návrh landeru od Dyneticsu se v minulosti potýkal s nadváhou, ale přestup zkušené společnosti, která měla původně v Národním týmu na starosti přeletový prvek, zřejmě přispěl k vyřešení hmotnostního problému. Ostatně představitelé Dyneticsu již dříve oznámili, že tento problém byl vyřešen.

Poslední úprava landeru od společnosti Dynetics spočívá hlavně v prodloužení nádrží
Poslední úprava landeru od společnosti Dynetics spočívá hlavně v prodloužení nádrží
Zdroj: https://www.dynetics.com

Společnost Blue Origin opět podala návrh za Národní tým, v němž zůstal Lockheed Martin a Draper, zatímco Northrop Grumman byl nahrazen Boeingem. Dalšími společnostmi v týmu jsou Astrobotic a Honeybee.

Podpis smlouvy s vítěznou společností na dvě demonstrační přistání na Měsíci – jedno nepilotované a jedno pilotované – se očekává do 6. června 2023.

Zdroje informací
https://www.thenationalnews.com/
https://www.nasa.gov/
https://www.nasaspaceflight.com/
https://www.nasa.gov/
https://www.dynetics.com/
https://www.blueorigin.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FjeHB0EXkAEapUE?format=jpg
https://images-assets.nasa.gov/…Move%20from%2055%20to%20Cell%20G_Jnl-35~medium.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…/12/maf_20180813_bridenstine_visit_-284.small_.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/maf_20221204_cs3_es2pegasus02.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2022/03/I-HAB-CPL-on-EUS-NSF.png
https://www.nasa.gov/…/thumbnails/image/s22-068_stennis_photo_-_rs-25_engine.jpg
https://www.dynetics.com/_images/banners/dyn-banner-9091cf5a39.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
MarekB
MarekB
1 rok před

Díky moc za super článek a aj za všetky članky o Gateway v tomto roku.

KarelT
KarelT
1 rok před

Trochu mne zarazilo že se kvůli modulu s přechodovou komorou jedná se SAE, přitom japonská JAXA má zřejmě poměrně malý podíl jen na nějakém vybavení a mohla by se toho ujmout. Na ISS má dva velké hi-tech moduly a tady nic moc ? To mi příjde škoda.

JanHonnza
JanHonnza
1 rok před

Domníval jsem se, že Rusko se projektu Gateway účastnilo jen v úvodní fázi jako potenciální partner, ale odstoupilo záhy. Z Vašeho textu vyplývá, že již participovali na tvorbě konstrukčních částí projektu. Mohl byste, pane Hošku, větičku k tomuhle tématu?
Jinak seriál Gateway – skvělé čtení…

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  JanHonnza

Pravda je taková, že Rusko se opravdu projektu Gateway účastnil o pouze na začátku, kdy se celý projekt spíše základně definoval. V době, kdy Rusko odstoupilo, se ještě žádný konkrétní hardware nevyráběl. Rusové měli od začátku extrémní zájem pouze o dodávku přechodové komory pro Gateway. V zásadě nechtěli dělat nic jiného, jen tu komoru. Velmi dobře to v jedné své přednášce prezentoval Tomáš Přibyl, kterého si teď dovolím parafrázovat. Pokud by měla Gateway ruskou přechodovou komoru, musely by v ní (velmi pravděpodobně) být ruské skafandry. Zatímco na ISS je americká komora s americkými skafandry a ruská komora s ruskými skafandry, na Gateway bude pouze jediná komora. Všechny výstupy by tak probíhaly v ruských skafandrech. A až by se lidé měli vrátit na Měsíc, Rusové by hodně tlačili na to, aby se využily už existující technologie – ruské skafandry z Gateway. Tím by totiž výrazně vzrostla pravděpodobnost, že se na povrch Měsíce dostane i nějaký Rus, jakožto expert na správu těchto skafandrů. Dodáním přechodové komory, na které Rusům tolik záleželo, by si totiž otevřeli cestu k dopravě svých lidí na Měsíc. Když jim mezinárodní partneři řekli, že tento díl od nich nechtějí, Rusové projekt záhy opustili. Gateway pro ně přestala mít smysl.

PetrK
PetrK
1 rok před
Odpověď  Dušan Majer

Dovolím si oponovat.
Není mi vůbec zřejmé, že by ruská přechodová komora vyžadovala nutně jen ruské skafandry.
Podle mne se jedná o těžkou spekulaci, i když uznávám, že vše je možné.
Já se dočetl, ale nevím kde, a autora si už nepamatuji, že byly Rusové nespokojeni s MALOU účastí, tedy volně že jim hrdost zabraňovala takto „příštipkařit“.

Spytihněv
Spytihněv
1 rok před
Odpověď  PetrK

Takhle nějak znělo oficiální ruské vyjádření při oznamování odchodu. Že jejich podíl je nedůstojný a neodpovídá významu kosmické velmoci Rusko. To pěkně ukazuje na ztrátu soudnosti a přístup ke světu i v jiných oblastech. Podle mého názoru bez Ruska bude vývoj a stavba Gateway o dost snazší záležitostí a osobně jsem rád, že se jich to netýká. Navíc po letošním únoru si nějak nedokážu představit, jak by ta spolupráce vypadala.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  PetrK

Ke skafandrům: Stačilo by tvrdit, že v zájmu kompatibility se systémy ruské přechodové komory je optimální zvolit stejného dodavatele protikusů jednotlivých rozhraní. V krajním případě by Rusové mohli říct, že pro použití ve své komoře necertifikují žádné protikusy než ty, které již certifikaci mají – ruské skafandry. Možností argumentů je celá řada. Prada, jsou to spekulace, ale nikoliv nereálné.
Ano, to, co zmiňujete, byla oficiální verze. Rusové řekli, že jim ostatní partneři nedávají prostor, jaký si ruská kosmonautika zaslouží. Jinými slovy – nemůžeme dělat komoru, kterou jsme chtěli a nic jiného na Gateway ani dělat nechceme, tak projekt opustíme.

JanHonnza
JanHonnza
1 rok před
Odpověď  JanHonnza

Važení panové, ke skvělému članku jsem dostal bonus, balík informací. A pan Spytihněv – naprostý souhlas, použil jste ještě mírná slova.
Díky všem.

Kamil
Kamil
1 rok před

Pořád přemýšlím, proč v tak obří lunar StarShip budou přistávat jen dva lidi, když by se tam vešli všichni čtyři i s Orionem. Pořád doufám, že se to změní, když ne u A3, tak třeba u A4

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.