Štítek ‘Spojené arabské emiráty’

SLEDUJEME: Al-Amal přilétá k Marsu

Vizualizace Al Amal u Marsu.

Už je to tu, dočkali jsme se! Velmi plodná aktivita během loňských letních prázdnin přináší své ovoce a začíná etapa příletů k Marsu. Jako první se o slovo hlásí nováček ze Spojených arabských emirátů – jejich sonda Al-Amal (můžete se setkat i s anglickým názvem Hope, tedy naděje) startovala 19. července 2020 na japonské raketě H-IIA. Ze všech tří průzkumníků Marsu, kteří v dalších dnech dorazí k rudé planetě, je nejmenší – při startu vážila pouze 1350 kilogramů. Zatímco čínská a americká sonda počítají s přistáním na Marsu, Al-Amal bude kolem rudé planety pouze kroužit – vědci vytipovali oběžnou dráhu s periareem ve výšce 20 000 kilometrů a apoareem ve výšce 43 000 kilometrů, na které by jeden oběh trval 55 hodin. Sonda, která má sloužit hlavně ke studiu marsovské atmosféry měla při startu k dispozici 800 kilogramů hydrazinu – velká část pohonných látek se využije právě dnes k zážehu, který sondu usadí na oběžné dráze kolem Marsu.

Odklad Sojuzu

Firma Arianespace odložila kvůli počasí o 24 hodin start se zpravodajskou snímkovací družicí Falcon Eye 2. 30. listopadu 2:40

ŽIVĚ A ČESKY: Spojené Arabské Emiráty míří k Marsu

Tak už je to tady! Dlouhé měsíce Vám v našich článcích opakujeme, že rok 2020 bude rokem Marsu a nyní nás čeká první ze tří startů k rudé planetě. A bude to hned start plný prvenství. Spojené Arabské Emiráty totiž vypravují svou první meziplanetární misi pojmenovanou Al-Amal, někdy nazývanou Hope, tedy Naděje. Orbiter Marsu vážící 1350 kg má startovat v neděli ve 23:58 SELČ na japonské raketě H-IIA z kosmodromu Tanegašima. Pokud chcete být u tohoto historického startu s námi, přijměte naše pozvání k živě a česky komentovanému přenosu.

Panarabská skupina pro vesmírnou spolupráci