sociální sítě

Přímé přenosy

Sojuz-2.1a (Bion-M 2)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Cambrian Works

Společnost Cambrian Works si vybrala společnost Astroscale US jako svého partnera pro 30denní studii NASA, jejímž cílem je vypracovat komplexní koncept provozu a implementační plán pro potenciální komerční misi ke zvýšení oběžné dráhy observatoře Neila Gehrelse Swifta.

SpaceX

Společnost SpaceX obvinila Virginii z vyloučení Starlinku z většiny státních dotací ve výši 613 milionů dolarů v rámci federálního programu širokopásmového připojení.

Telespazio Germany

Společnost Telespazio Germany 12. srpna oznámila plány na vylepšení své platformy pro řízení misí EASE-Rise o služby Digantara pro sledování vesmírné situace (SSA) a nástroje umělé inteligence Intella.

Geost

Společnost Rocket Lab USA 12. srpna oznámila, že dokončila akvizici společnosti Geost, amerického dodavatele elektrooptických a infračervených (EO/IR) senzorů používaných ve vojenských družicích. Hodnota akvizice dosahuje 275 milionů dolarů.

NASA

Vedoucí vědeckého ředitelství NASA uvedla, že agentura je i nadále rozhodnuta využívat malé družice k provádění různých vědeckých misí, ačkoli tyto plány čelí nejistému rozpočtu.

Northrop Grumman

Společnost Northrop Grumman oznámila, že nové radarové stanoviště v Západní Austrálii, vybudované v rámci třístranného partnerství mezi Spojenými státy, Spojeným královstvím a Austrálií, prokázalo, že dokáže sledovat objekty na geostacionární oběžné dráze Země.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Skládání posledního kalifornského Atlasu V

Na rampě SLC-3 kalifornské Vandenbergovy základny probíhá skládání rakety Atlas V ve verzi 401, která má na polární dráhu vynést meteodružici agentur NASA a NOAA. Sekundární náklad tvoří experimentální nafukovací štít. Start je zatím plánován na 1. listopadu v 10:25 SEČ. Bude se jednat již o 155. start firmy ULA pro program LSP (Launch Services Program). Jediný zážeh horního stupně Centaur dopraví družici JPSS-2 na sun-synchronní dráhu, kde dojde k oddělení. Další dva zážehy dostanou Centaur na nižší dráhu, která navede nafukovací štít LOFTID do atmosféry.

Instalace posledního prvního stupně Atlasu V na rampě SLC-3.
Instalace posledního prvního stupně Atlasu V na rampě SLC-3.
Zdroj: https://live.staticflickr.com/

Firma ULA již udělala důležité kroky k realizaci tohoto startu. Na rampu byl usazen první stupeň a na něj i stupeň druhý. 28. září byl na pevnou startovní platformu FLP (Fixed Launch Platform) pomocí jeřábu vertikálně usazen 33 metrů vysoký první stupeň. Další den proběhlo usazení mezistupňového adaptéru a horní stupeň Centaur byl připojen 30. září. Spodní část aerodynamického krytu byla instalována 4. října, čímž byla dokončena základní montáž rakety. Horní část aerodynamického krytu s nákladem dorazí na rampu SLC-3 během dalších týdnů a poté dojde k jejímu usazení na vrchol.

Půjde o 41. start konfigurace 401, která je u Atlasu V nejpoužívanější. Označení 401 znamená, že bude použit prodloužený aerodynamický kryt o průměru čtyři metry, žádný pomocný urychlovací stupeň na tuhé pohonné látky a jednomotorový horní stupeň Centaur.  Pokročilý systém JPSS zlepšuje přesnost numerických modelů pro kvalitnější předpovědi počasí. Družice JPSS-2 poskytne globální pozorování, které tvoří páteř krátko- i dlouhodobých předpovědí, ale také pozorování klimatu. Systém momentálně tvoří dvě družice – Suomi NPP (Suomi National Polar-orbiting Partnership) a NOAA-20 (dříve známá jako JPSS-1). Obě přitom byly vypuštěny raketami Delta II od ULA.

Příprava horního stupně Centaur pro misi s družicí JPSS-2.
Příprava horního stupně Centaur pro misi s družicí JPSS-2.
Zdroj: https://live.staticflickr.com

LOFTID má v praxi vyzkoušet technologii nafukovacího štítu, která by mohla pomoci zajistit velkým objektům bezpečný průchod atmosférou Země i jiných planet. ULA přitom zvažuje možnost zapracování této technologie do budoucích snah o znovupoužitelnost raket Vulcan. V rámci metody SMART (Sensible Modular Autonomous Return Technology) má Vulcan opakovaně používat jen nejdražší část rakety – své dva motory. Podle UAL jde o ekonomicky výhodnou metodu, která sníží náklady na start a zároveň nesníží nosnost rakety tím, že by bylo potřeba vyhradit část pohonných látek na motorické přistání stupně.

Tento start bude 301. a také posledním startem rakety z rodiny Atlas z Vandenbergovy základny. Skončí tak série započatá už v roce 1959. Stejně jako v případě nedávného posledního startu rakety Delta IV Heavy ze západního pobřeží, je i zde důvodem postupný přechod na rakety Vulcan. Tato nová raketa má spojit to nejlepší z rodin Atlas a Delta společně s nejnovějšími technologickými pokroky. Výsledkem má být jedna raketa, která poskytne vysoký výkon a širokou dostupnost. Rampa SLC-3 projde po tomto startu přestavbou, která ji připraví na to, aby mohla podporovat starty větších raket Vulcan z Vandenbergovy základny. A na závěr ještě jedna zajímavost. Dost možná půjde v tomto případě o vůbec poslední start Atlasu V s aerodynamickým krytem o průměru 4 metry. Další starty budou mít kryt buďto pětimetrový anebo nebudou mít kryt vůbec – to pokud se poletí s lodí Starliner.

Přeloženo z:
https://blog.ulalaunch.com/

Zdroje obrázků:
https://live.staticflickr.com/65535/52402577510_f1a7293584_k_d.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52393905450_521e332de9_k_d.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52402577700_34e8957c41_k_d.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.